ongelijkmatig verroeste remschijven?

Status
Niet open voor verdere reacties.

klont

Die hard MF'er
18 mei 2004
356
0
Ik heb een Kawasaki ZZR-1200 die afgelopen winter, weliswaar onder een hoes, heeft buiten gestaan.
Als hij stilstaat zijn de remschijven altijd vrij snel verroest, maar normaalgesproken rem je dat er zo weer af. Nu merk ik echter dat de voorrem(men) aanlopen als ik de motor gewoon vooruit duw. En ineens schokt hij voor ook als ik tijdens het rijden rem.

Ik vraag me af wat hier precies de oorzaak van is. Ik heb op de remmen na alle reguliere onderhoud gedaan. Ben nu van plan om de remmen in ieder geval uit elkaar te halen en helemaal schoon te maken + rubbertjes vervangen + nieuwe remvloeistof.

Maar zou het kunnen dat de remschijven ongelijkmatig verroest zijn waardoor de remschijf niet meer recht is? Heeft iemand dit weleens meegemaakt, en is dat er met een beetje fanatisme weer af te remmen? Ik kan me niet voorstellen dat de schijven krom zijn, of daar zou al een heel vreemde oorzaak voor moeten zijn.

Alle tips welkom!!
 
Als je er nog niet mee hebt gereden is het gemakkelijk: onder je remblokken is het nauwelijks verroest. Dus het is roest, geen roest, roest, geen roest... ofwel, tjok, tjok, tjok.

Zo wel, tja.. schijven krom.
 
Als je er nog niet mee hebt gereden is het gemakkelijk: onder je remblokken is het nauwelijks verroest. Dus het is roest, geen roest, roest, geen roest... ofwel, tjok, tjok, tjok.

Zo wel, tja.. schijven krom.


Is het niet net andersom, daar waar je blokken aan je schijf zijn "vastgeroest"heb je een extra roestlaag. Hele tijd niets en dan tjoktjok,... ;)
 
Hmm, kan allebei. Ik heb beide wel gezien nu je het zegt. Als je gesinterde blokken hebt zal dit sneller gebeuren ja.

Ik heb ook wel eens gezien dat de schijven helemaal bruin waren en wanneer je het wiel een slag draaide er een mooie semi gladde trapezevorm zichtbaar werd :)
 
Voortaan in het winterseizoen je schijven in de siliconenspray houden en een paar keer herhalen, bijv. om de week. Dan kan roest niet veel aanrichten.
In het voorjaar poets je dat er zo weer af met een afwassopje en schuurspons.
Verder zou ik gewoon gaan rijden, een lange rit de roest gaan er vanzelf weer af als je de remmen gebruikt.

Siliconespray op de remschijven... :?

Lijkt me een goede tip voor een zelfmoordcommando als je denkt dat ze zich wellicht tijdens de aanslag nog zouden bedenken...
 
Voortaan in het winterseizoen je schijven in de siliconenspray houden en een paar keer herhalen, bijv. om de week. Dan kan roest niet veel aanrichten.
In het voorjaar poets je dat er zo weer af met een afwassopje en schuurspons.
Je bent hardstikke gek!
Weet je niet dat veel remblokken hygroscopisch zijn, en dus de siliconenspray zullen opzuigen? Dat krijg je er dus nooit meer uit! Voor de schijven kan het inderdaad geen kwaad, dat krijg je er wel af met remmenreiniger (geen zeepsop!), maar de blokken is een ander verhaal......
 
gewoon motor in de woonkamer neerzetten en vertroetellen, gebeurt er ook niets *D

maar hoelang heb je er mee gereden toen je erachter kwam dat hij schokte? 5 meter of een paar 100 meter?
 
Ik heb er in de winter niet heel veel, maar toch nog wel regelmatig op gereden. Dus vind het eigenlijk vreemd dat hij nu ineens is beginnen te schokken.

Inmiddels heb ik er een paar kilometer wild remmend mee gereden, en van het roest is niks meer te zien. Maar hij schokt dus nog steeds... -O-

Ik ga in ieder geval alle rubbertjes en de remvloeistof vervangen, en als hij dan na nog wat meer kilometers blijft schokken moet ik maar de schijven laten richten/ afdraaien. :?

Is er niet een manier om zelf te kijken of je schijven krom/ ongelijk zijn?
 
Voortaan in het winterseizoen je schijven in de siliconenspray houden en een paar keer herhalen, bijv. om de week. Dan kan roest niet veel aanrichten.
In het voorjaar poets je dat er zo weer af met een afwassopje en schuurspons.
Verder zou ik gewoon gaan rijden, een lange rit de roest gaan er vanzelf weer af als je de remmen gebruikt.
Lijkt mij verstandig als jij je niet meer mengt in technische discussies |(

Siliconen + remschijven + remblokken = gegarandeerde begrafenis.

Als de roest van de schijven is, dan moet je het toch gaan zoeken in kromme schijven. Vloeistof en rubbers vervangen gaat je dan alleen maar klauwen met geld kosten (zelf net gedaan) en dan is het nog niet verholpen.

Controleer eens of je schijven krom zijn. Zet hem op de bok, geef een slinger aan je wiel en kijk wat er gebeurt. Goed kijken, indien mogelijk ergens mee dicht bij de schijf afstand nemen.

Snap je? Iets op je poten plakken bijvoorbeeld op 1 mm van de schijf en daar héél goed naar gaan kijken als de schijf draait. Zie hem naderen en afstand nemen dan is het krom.

Beetje het idee van een slag in je wiel.
 
Laatst bewerkt:
PS edkedk, als jij je banden geheel regelmatig insmeert met kogellagervet en zeker het looppvlak niet vergeten houdt dat water tegen en zullen je banden niet uitdrogen en loopt het regen er zo af tijdens het rijden in een plensbui, dombootje.
 
Als de roest van de schijven is, dan moet je het toch gaan zoeken in kromme schijven. Vloeistof en rubbers vervangen gaat je dan alleen maar klauwen met geld kosten (zelf net gedaan) en dan is het nog niet verholpen.

Controleer eens of je schijven krom zijn. Zet hem op de bok, geef een slinger aan je wiel en kijk wat er gebeurt. Goed kijken, indien mogelijk ergens mee dicht bij de schijf afstand nemen.

Snap je? Iets op je poten plakken bijvoorbeeld op 1 mm van de schijf en daar héél goed naar gaan kijken als de schijf draait. Zie hem naderen en afstand nemen dan is het krom.

Beetje het idee van een slag in je wiel.

Thanks! Ga ik morgen proberen :)

Ik had het remrevisie topic gelezen en heb een remklauw uit elkaar gehaald. Achteraf gezien was dit een dom idee, want behalve vuil en wat roest aan de buitenkant is er volgens mij niks mis mee.
Remvloeistof is niet duur, maar die geile rubbertjes dus wel. Wat gebeurt er als ik alles weer in elkaar zet met de oorspronkelijke rubbertjes?
 
Weet je niet dat veel remblokken hygroscopisch zijn, en dus de siliconenspray zullen opzuigen? Dat krijg je er dus nooit meer uit! Voor de schijven kan het inderdaad geen kwaad, dat krijg je er wel af met remmenreiniger (geen zeepsop!), maar de blokken is een ander verhaal......

Hygroscopisch betekent in het algemeen vocht in de zin van water, dus het zou best kunnen dat siliconenspray niet wordt opgenomen. Maar ik laat deze tip toch even links liggen *O*


Dan ga ik eerder voor de kusjes en de knuffels :). Remschijven hebben gewoon liefde nodig, dat blijkt maar weer...
 
Thanks! Ga ik morgen proberen :)

Ik had het remrevisie topic gelezen en heb een remklauw uit elkaar gehaald. Achteraf gezien was dit een dom idee, want behalve vuil en wat roest aan de buitenkant is er volgens mij niks mis mee.
Remvloeistof is niet duur, maar die geile rubbertjes dus wel. Wat gebeurt er als ik alles weer in elkaar zet met de oorspronkelijke rubbertjes?
Dat lijkt me wel zo verstandig om te doen ja. Och een dom idee? Wel nee.

Het is gewoon zo dat die geile rubbertjes F*CKING duur zijn... 6 euro per stuk!!!

Als je het uit elkaar haalt dan krijg je die stofrubbers er nooit goed uit en weer in. Dat is loshalen en vervangen. De keerringen red je nog wel, maar die andere niet.

Remvloeistof is niet duur nee. Nouja, 4 euro per 250 ml.

Eerst kijken.
 
PS edkedk, als jij je banden geheel regelmatig insmeert met kogellagervet en zeker het looppvlak niet vergeten houdt dat water tegen en zullen je banden niet uitdrogen en loopt het regen er zo af tijdens het rijden in een plensbui, dombootje.

Justmyself: Dit topic gaat niet over banden, dombo.
 
Wat een gekakel zeg iedereen veroordeelt mijn posting en ruim de helft leest helemaal niet wat ik heb getypt. ??
Je kan rustig silliconenspray op je schijven spuiten om ze te behoeden van vocht / roest.
Je moet natuurlijk de schijven wel weer SCHOONMAKEN voordat je in het voorjaar weer gaat rijden.
Ik doe het al een aantal jaar zo en bevalt me prima !
Niks gevaarlijker. ONZIN

Ik vind het geen belachelijk idee. Ik heb weleens per ongeluk een remschijf geraakt met WD40, maar als je het schoonmaakt en er in het begin rekening mee houdt dat je remmen even niet 100% zijn is er niks aan het handje.
Als je remmen een beetje opwarmen zijn die restjes siliconenspray volgens mij zo verdampt. Dat is dan misschien nog beter dan het lekker weg laten roesten zoals ik nu doe '(
 
Als ik een moderator was had ik de posts over siliconenspray op remschijven verwijderd met het verzoek dit nooit meer te posten gezien je mensen op ideeën brengt waarmee je mensen een zeker einde bezorgd.

Sorry, maar smeermiddelen + remmen = :N

Ed, dat het niet over banden ging snapte hij ook wel. Dat is humor.

@ Klont: WD40 = géén siliconenspray. Siliconen verdampen ook niet. De drijfgassen wel, de siliconen niet. Dit vormt een laagje en trekt in de blokken.

Mijn laatste woord erover, als jij het wilt doen: prima.
 
Laatst bewerkt:
Uh ik wil niet een modder rator zijn maarre ik zie hier een paar teksten voorbij gaan die mijn nek haren overeinde doen staan, (enne ik heb er niet zoveel meer dus voel ik de paar die ik nog heb errrg ggoed)

maar wat ik niet snap, dat als een motor zolang heeft gestaan dat er roest op de de remmen en andere delen komt, dat mensen dan nog denken, goh effe starten en meteen een stukje rijden. Ik vindt dat persoonlijk een beetje erg zot en simplistisch gedacht.

Hoeveel moeite is het om even het wiel eruit te halen, de schijven even op te schuren. de remblokken even eruit te halen en schoonmaken. en dan nog even de uistekenende delen van de remcupjes lichtjes met vaseline in te smeren, deze dan terug te duwen in het zuigerhuis, remblokjes monteren, wielen terug plaatsen en dan eens even kijken of alles lekker werkt, dat is nog geen uurtje werk. En dat beetje werk, is mijn leven wel waard. :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan