Ongeluk gehad '(

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Nou mijn dag is naar de haaien. Net deze week klaar met alles doen aan de motor, krijg ik vandaag in Amsterdam een ongeluk met een thuisbezorgd.nl bezorgfietser.

Op de amstelveenseweg bij nr. 93

Google Maps

Het was spits dus één lange sliert stapvoets rijdende/stilstaande auto's. Ik reed de auto's links voorbij (op dezelfde rijstrook) schiet er vanaf het wokrestaurant terwijl ik ter hoogte van de achterdeur van een auto rij zo'n bezorger op fiets de weg op vanaf de stoep, voor die auto langs. Ik reed niet hard (pakweg 20 km/h) maar het was zo kort afstand dat ik alleen maar keihard kon remmen + zwenk aan stuur. Knalde alsnog tegen zijn voorwiel op, mijn achterwiel kwam los van de grond en zwenkte naar links en daar ging ik.

Schade op het oog: de koffers stuk, bekraste uitlaat, geblutst linker cilinderhoofd waar olie uit lekt, rechter knipperlicht kapot, standaard kapot & koppel pedaal volledig weg (kon het ook niet meer vinden).
Verder mijn intercom, helm en linker handschoen beschadigd. En ik heb een ei van een zwelling op mijn linkerheup.

Bezorgjongen van 17 natuurlijk ook flink geschrokken. Had gelukkig zelf niets omdat ik niet zo hard reed, fiets wel stuk natuurlijk. Zijn reden waarom hij zo zonder te kijken overstak was omdat de auto waar hij voor langs fietste wenkte dat hij kon gaan B|

Ik denk op zich dat ik vrij sterk sta verzekeringstechnisch, zolang die jongen eerlijk is betreft wat er gebeurde. Helaas geen schadeformulier bij me dus alleen gegevens uitgewisseld. Wat ook heel jammer was is dat er helemaal geen getuigen waren. Alle auto's reden gewoon door alsof er niets aan de hand was. Jonge vrouw die op de stoep liep kwam me wel helpen toen het al gebeurd was en ik op de grond lag, maar had helaas niets gezien van het ongeval zelf.
Godzijdank was het een fiets van zo'n bezorgbedrijf die dus verzekerd zijn. Maar alsnog maak ik mij natuurlijk ernstig zorgen, want zwakke verkeersdeelnemer, en ik haalde auto's in op dezelfde rijbaan (wat naar mijn weten legaal is, maar toch).
Wat ook jammer was, bezorger belde met zijn bedrijf. Die zouden langskomen met schadeformulieren om alles te regelen, dus hij ging naar huis. Twee uur gewacht in het restaurantje waar de bezorger vandaan kwam, vervolgens gebeld. Gevraagd of ze nog kwamen. 'Ja ze komen, nog een momentje'
Nog een uur gewacht, weer gebeld. 'Oh excuus, nee ze komen niet. We hadden begrepen dat jullie gegevens uitgewisseld hadden en dat het niet nodig was om te komen' GRRRRRR :(


Verzekering heeft de motor opgehaald en naar een depot gebracht. Nu moet ik gaan beslissen of ik hem naar een schadebedrijf laat vervoeren of naar mijn huis. Hebben jullie hier ervaring mee? Wat is wijsheid?
 
Laatst bewerkt:
Strafrechtelijk valt jou niets te verwijten.


Maar daar gaat het je niet om, het gaat om de centen, dus hoe is het civielrechtelijk geregeld.
Gezien de manier waarop je bent behandeld door die werkgever verwacht ik weinig medewerking.
Heb je uberhaupt gegevens van de bezorger ?

Mocht je gegevens hebben dan naar je verzekering en schade claimen. Of bij die bezorger persoonlijk, mag hij het verder bij het bedrijf/verzekering gaan regelen.
En dan komt hoe dan ook de 'zwakke verkeersdeelnemer' om de hoek kijken en dan baal je dat je geen getuigen hebt. Je zult nl moeten aantonen dat het van jouw kant overmacht was, het gedrag van de fietser dusdanig was dat hij de aanrijding echt never nooit had kunnen voorkomen.

Al met al... sorry, ik zie zware onweerswolken.
 
Ja daar maak ik mij dus ook ernstig zorgen over. Ik heb een foto van zijn ID bewijs, tel nr. etc. Heb gelukkig rechtbijstand bij mijn motorverzekering. En dan maar hopen dat die jongen eerlijk is. Op zich heeft hij geen reden om niet eerlijk te zijn natuurlijk.
 
Strafrechtelijk valt jou niets te verwijten.


Maar daar gaat het je niet om, het gaat om de centen, dus hoe is het civielrechtelijk geregeld.
Gezien de manier waarop je bent behandeld door die werkgever verwacht ik weinig medewerking.
Heb je uberhaupt gegevens van de bezorger ?

Mocht je gegevens hebben dan naar je verzekering en schade claimen. Of bij die bezorger persoonlijk, mag hij het verder bij het bedrijf/verzekering gaan regelen.
En dan komt hoe dan ook de 'zwakke verkeersdeelnemer' om de hoek kijken en dan baal je dat je geen getuigen hebt. Je zult nl moeten aantonen dat het van jouw kant overmacht was, het gedrag van de fietser dusdanig was dat hij de aanrijding echt never nooit had kunnen voorkomen.

Al met al... sorry, ik zie zware onweerswolken.

ik ook -O-
Denk dat het ieder voor zich verhaal gaat worden qua schadebedrag.
Bij mij werd ooit gezegd dat ik beter had moeten anticiperen, maw er altijd op verdacht moet zijn dat er achter een object en/ of voertuig plotseling een andere verkeersdeelnemer kan opduiken. Iets met de weg kunnen overzien versus remafstand. Ik draaide zelf voor schade op, aangereden vrouw (op fiets) moest de ambulance betalen en schade aan haar eigen fiets. O-) O-)
 
Ja daar maak ik mij dus ook ernstig zorgen over. Ik heb een foto van zijn ID bewijs, tel nr. etc. Heb gelukkig rechtbijstand bij mijn motorverzekering. En dan maar hopen dat die jongen eerlijk is. Op zich heeft hij geen reden om niet eerlijk te zijn natuurlijk.
Maak daar gebruik van iig :t
 
Ja daar maak ik mij dus ook ernstig zorgen over. Ik heb een foto van zijn ID bewijs, tel nr. etc. Heb gelukkig rechtbijstand bij mijn motorverzekering. En dan maar hopen dat die jongen eerlijk is. Op zich heeft hij geen reden om niet eerlijk te zijn natuurlijk.

Die jongen zal wel eerlijk zijn...maar wat denk van zijn ouders of andere familieleden, die zich ermee gaan bemoeien, en alle schuld in jouw schoenen zullen willen schuiven.

En dat bezorgbedrijf zal zich ook niet echt cooperatief opstellen.
 
Laatst bewerkt:
Hè shit man, wat vervelend. Gelukkig alleen maar ervaring met eigen schade en dan van het soort dat ik me over verzekeringen geen zorgen hoefde te maken. Maar toch veel succes met alles!
 
Die jongen zal wel eerlijk zijn...maar wat denk van zijn ouders of andere familieleden, die zich ermee gaan bemoeien, en alle schuld in jouw schoenen zullen willen schuiven.

En dat bezorgbedrijf zal zich ook niet echt cooperatief opstellen.

Die "jongen" (bezorger!!) was op het moment van de aanrijding schijnbaar in dienst van, en aan 't werk vóór, een restaurant/bedrijf waarmee de aansprakelijkheid voor z'n rijgedrag ook dáár ligt. Z'n Ouders en/of kennissen kunnen roepen wat ze willen, TS moet dat restaurant/bedrijf aansprakelijk stellen, niet die "jongen" ansich.

Zal een mooie bedoeling worden anders: Zet een nieuwe toko op, iets als "Los-Angeles Pizza", en werk vervolgens alleen maar met fietskoeriers jonger dan 18 jaar, die zijn toch niet aansprakelijk te stellen voor zaken welke ze, ondanks een tijdslimiet qua bezorgen, klaar maken in 't verkeer en als "zwakke én minderjarige verkeersdeelnemer" staan ze sowieso altijd in d'r recht?
 
Laatst bewerkt:
K*t voor je, maar buiten de schuldvraag; hoe is het nu vandaag met je?
En de motor? Zelf repareren? Of moet je alles laten doen?
 
Die "jongen" (bezorger!!) was op het moment van de aanrijding schijnbaar in dienst van, en aan 't werk vóór, een restaurant/bedrijf waarmee de aansprakelijkheid voor z'n rijgedrag ook dáár ligt. Z'n Ouders en/of kennissen kunnen roepen wat ze willen, TS moet dat restaurant/bedrijf aansprakelijk stellen, niet die "jongen" ansich.

Zal een mooie bedoeling worden anders: Zet een nieuwe toko op, iets als "Los-Angeles Pizza", en werk vervolgens alleen maar met fietskoeriers jonger dan 18 jaar, die zijn toch niet aansprakelijk te stellen voor zaken welke ze, ondanks een tijdslimiet qua bezorgen, klaar maken in 't verkeer en als "zwakke én minderjarige verkeersdeelnemer" staan ze sowieso altijd in d'r recht?

Hoe kom je hierbij?
 
Tjonge, heftig! -O- Wat ik vooral schokkend vind om (opnieuw) mee geconfronteerd te worden is dat niemand stopt! Vooral de blikmobilist die achter je reed, want de blikmobilist voor je had je toch al niet gezien. Zoals jij het beschrijft heb je toch een behoorlijke smak gemaakt. Ik wens je veel sterkte met de afwikkeling die, zoals anderen al aangaven, niet gemakkelijk zal zijn.
 
K*t voor je, maar buiten de schuldvraag; hoe is het nu vandaag met je?
En de motor? Zelf repareren? Of moet je alles laten doen?

Pijnlijke linker heup maar wel okey. Mentaal wat minder in de zin van dat ik natuurlijk ontzettend baal. Zelf repareren of laten doen is de vraag. Zal ongeveer 500€ aan onderdelen zijn (200 voor nieuwe cilinderkap, 150 voor schakelpedaal, 100 voor standaard). Dan laat ik de krassen op de uitlaat even buiten beschouwing. En dat is als de op het eerste oog zichtbare schade alle schade is, en het cilinderhoofd zelf niet vervormd is door de klap maar daar ga ik dan maar niet van uit.

En verborgen gebreken kan ik natuurlijk niet inschatten. Vervormd voorwiel of iets dergelijks, wie weet. Ik kwam niet keihard tegen de fietser aan want ik reed niet hard, en remde. Maar 250 kilo + mijn eigen gewicht dat op het asvalt stuitert zal geen goed doen.

Mijn eigen verzekering keert zo en zo de beschadigde kleding en helm (handschoenen, regenpak en helm voor mij) uit, daarbij maakt de schuldvraag niet uit, maar met 90€ eigen risico & dagwaarde is dat natuurlijk ook geen vetpot.

Nu moet ik beslissen of ik de motor vanaf het depot naar een schadexpertise bedrijf of naar mijn huis laat bezorgen. Hebben jullie ervaringen wat wijsheid is? Als ik zelf voor de schade opdraai ga ik alles natuurlijk zelf doen tenzij er gebreken zijn die ik nog niet kan zien en niet zelf kan oplossen.
Ik neig zelf om hem gewoon thuis te laten bezorgen, maar als de fietser toch verantwoordelijk wordt gehouden moet de motor alsnog naar een schadeexpert en dan draai ik zelf voor het vervoer op.

Tjonge, heftig! -O- Wat ik vooral schokkend vind om (opnieuw) mee geconfronteerd te worden is dat niemand stopt! Vooral de blikmobilist die achter je reed, want de blikmobilist voor je had je toch al niet gezien. Zoals jij het beschrijft heb je toch een behoorlijke smak gemaakt. Ik wens je veel sterkte met de afwikkeling die, zoals anderen al aangaven, niet gemakkelijk zal zijn.

Ja een beetje jammer. En natuurlijk de hele rij tegenliggers die alles prima moeten hebben gezien. Ik denk dat iedereen denkt dat er wel iemand anders al helpt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens een fietser geschept van een jaar of 9, in een woonerf.
Met behulp van mijn tussenpersoon een brief opgesteld en gewoon mijn schade vergoed gekregen.
Het kan dus wel.
 
Wat foto's van de schade:

46XljYx.jpg


ooCKItd.jpg


5dc4DJV.jpg
 
Laatst bewerkt:
Pijnlijke linker heup maar wel okey. Mentaal wat minder in de zin van dat ik natuurlijk ontzettend baal. Zelf repareren of laten doen is de vraag. Zal ongeveer 500€ aan onderdelen zijn (200 voor nieuwe cilinderkap, 150 voor schakelpedaal, 100 voor standaard). Dan laat ik de krassen op de uitlaat even buiten beschouwing. En dat is als de op het eerste oog zichtbare schade alle schade is, en het cilinderhoofd zelf niet vervormd is door de klap maar daar ga ik dan maar niet van uit.

En verborgen gebreken kan ik natuurlijk niet inschatten. Vervormd voorwiel of iets dergelijks, wie weet. Ik kwam niet keihard tegen de fietser aan want ik reed niet hard, en remde. Maar 250 kilo + mijn eigen gewicht dat op het asvalt stuitert zal geen goed doen.

Mijn eigen verzekering keert zo en zo de beschadigde kleding en helm (handschoenen, regenpak en helm voor mij) uit, daarbij maakt de schuldvraag niet uit, maar met 90€ eigen risico & dagwaarde is dat natuurlijk ook geen vetpot.

Nu moet ik beslissen of ik de motor vanaf het depot naar een schadexpertise bedrijf of naar mijn huis laat bezorgen. Hebben jullie ervaringen wat wijsheid is? Als ik zelf voor de schade opdraai ga ik alles natuurlijk zelf doen tenzij er gebreken zijn die ik nog niet kan zien en niet zelf kan oplossen.
Ik neig zelf om hem gewoon thuis te laten bezorgen, maar als de fietser toch verantwoordelijk wordt gehouden moet de motor alsnog naar een schadeexpert en dan draai ik zelf voor het vervoer op.Ja een beetje jammer. En natuurlijk de hele rij tegenliggers die alles prima moeten hebben gezien. Ik denk dat iedereen denkt dat er wel iemand anders al helpt.

Ik zou hem thuis zetten:
Anders ben je "verplicht" het bij die schadeexpert te laten doen, misschien wil je het wel bij een ander
Ga je het zelf doen en staat hij niet thuis, dan moet je ook transport regelen
Vervoerskosten zijn niet zo hoog, sommige garages kunnen zelfs voor je ophalen en anders kan je het laten doen voor volgens mij al <€50, dus dat zijn de kosten dan ook niet meer als je de rest van de geleden schade vergoed krijgt
En bij beide opties heb je de kans dat je alnog de motor ergens anders heen moet verplaatsen, dus het is een gokje

Wel klote zeg, hopelijk heeft je ego meer schade dan je heup ;)

Tijdje geleden bijna hetzelfde gehad, gelukkig wenkte de buschauffeur naar mij en de voetganger waardoor de voetganger optijd stopte en het gelukkig mis was
 
..als de fietser (bezorgbedrijf) toch verantwoordelijk wordt gehouden moet de motor alsnog naar een schadeexpert en dan draai ik zelf voor het vervoer op.

Naar de schadeexpert, en daar blijven, totdat er duidelijkheid is.

Als jou niets te verwijten valt en je bent volledig AR met rechtsbijstand verzekerd, krijg je alle kosten vergoed.
 
Wat ontzettend zuur! Heb geen ervaring op dit gebied, maar zou inderdaad echt gebruik maken van je rechtsbijstand. Veel sterkte en succes in elk geval.
 
Ik heb geen verstand van dit soort dingen..
Wil je wel sterkte & succes wensen.. Houd ons op de hoogte! (ook goed voor je eigen verwerksels.. ;) )
 
WA+, niet all-risk helaas.

Je kan dan, in overleg met de schadeexpert, en je verzekering, je motor bij je thuis zetten, en zelfs weer rijdbaar maken als je niet alles in 1 keer wil vervangen. (kostenplaatje)

Verdere afhandelingen zullen door de verzekeraars onderling geregeld worden, jouw verzekering zal je daar van op de hoogte brengen.
 
Die "jongen" (bezorger!!) was op het moment van de aanrijding schijnbaar in dienst van, en aan 't werk vóór, een restaurant/bedrijf waarmee de aansprakelijkheid voor z'n rijgedrag ook dáár ligt. Z'n Ouders en/of kennissen kunnen roepen wat ze willen, TS moet dat restaurant/bedrijf aansprakelijk stellen, niet die "jongen" ansich.

Gezien het gedrag van dat bedrijfje waarvoor de fietser aan het werk was... dus topic starter 2 uur laten wachten en na een telefoontje nog een uur laten wachten en uiteindelijk alsnog niet op komen dagen.... verwacht ik verder weinig medewerking dit alles netjes te regelen.

De fietsbezorger zou inderdaad verzekerd moeten zijn via dat bedrijf. Maar...werkt die jongen daar wel ? Staat dat op papier ? Een verzekering afsluiten voor bezorgers is meestal erg duur.

Zoals het tot nu toe loopt veronderstel ik dat als je nu bij het bedrijf langs gaat dat zij verbaasd zullen opkijken en zullen zeggen dat zij nergens mee te maken hebben en dan... ?

Ik denk graag in mogelijkheden maar dan moet je ook vooruit kijken naar wat voor problemen je tegen zou kunnen gaan komen en tot nu toe zie ik echt veel beren op de weg.

Als het idd op deze manier dreigt te gaan verlopen dan zou ik wellicht proberen het onderhands te regelen met het bedrijf. Kijken of je er contant wat uit kunt slepen.

Recht hebben is 1, je recht kunnen halen is 2. Helaas.
 
Volgens mij is het inhalen van een rij wachtende auto's op een enkele rijstrook niet toegestaan en wordt het tussen de file op een weg met meerdere rijstroken doorrijden gedoogd. Ik vermoed dus dat jij pech hebt helaas. Maar hoor graag of dat ook daadwerkelijk zo is.
 
1. Onmiddellijk rechtsbijstand inschakelen
2. Direkt naar de jongen gaan en samen alsnog een schade formulier invullen.

Als je de motor naar de dealer laat brengen doen ze hun best om de schade zo hoog mogelijk te laten taxeren. Ze verwachten dan wel dat ze dan ook de schade voor jou mogen repareren.

Als je het zelf wil doen dan thuis laten brengen.
 
Volgens mij is het inhalen van een rij wachtende auto's op een enkele rijstrook niet toegestaan en wordt het tussen de file op een weg met meerdere rijstroken doorrijden gedoogd. Ik vermoed dus dat jij pech hebt helaas. Maar hoor graag of dat ook daadwerkelijk zo is.

arnold-schwarzenegger-1-ban-him.jpg


:( ;(
 
Volgens mij is het inhalen van een rij wachtende auto's op een enkele rijstrook niet toegestaan en wordt het tussen de file op een weg met meerdere rijstroken doorrijden gedoogd. Ik vermoed dus dat jij pech hebt helaas. Maar hoor graag of dat ook daadwerkelijk zo is.

Bij deze dat is daadwerkelijk niet het geval.

M.a.w. het mag gewoon zowel op enkele als meerdere rijstroken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan