Ongeluk met Honda Varadero XRV1000 bj 2000

Biker000

MF'er
12 jul 2011
94
0
Rijnsaterwoude
Zaterdag 6 september 2014 omstreeks 13:30 in Luxemburg in de bocht tussen Eschdorf en Heiderscheid
Motor Honda Varadero met een auto rode Renault. Om 14:00 zat ik in de ambulance naar het ziekenhuis in ETTELBRUCK
Arts heeft me verteld het is gebroken.
IMG-20140908-WA0005.jpg

IMG-20140908-WA0003.jpg

IMG-20140906-WA0015.jpg

6raZhNwrmUkcYK78erzH_hdvlhUbfNAAe_d2YhTtmfzq=w491-h197-p-no
tekening.png


Voor de bocht Eschdorf in de richting van Heiderscheid was ik aan het rijden in een groep met redelijke snelheid op de rechterbocht aan. Ik bevond me in positie voor ideale lijn, maar moest uitwijken naar rechts omdat er een motorrijder die aan het inhalen was op mijn rijbaan kwam. Ik moest direct mijn ideale lijn verlaten en toen ik weer naar links ging zag ik dat ik de bocht niet kon halen. Ik probeerde de tegemoetkomende auto te ontwijken, maar dat lukte niet meer, ik kwam tegen de auto aan en kon afstappen en heb de motor tegen de vangrail aangezet. Helaas heb ik geen beschrijving van de motorrijder die ik tegen kwam.
IMG-20140908-WA0006.jpg

De mevrouw die ik raakte gaf aan dat het een Engelsman met GB kenteken betrof die haar al een tijdje achter haar aan het lastig vallen was met onbesuisde acties, de man had een oranje pak aan zei ze.
Mijn vrienden gaven ook aan dat ze de man onnoemelijk hard voorbij hebben zien komen.
De gegevens zijn met de radio aan de omliggende politie-eenheden doorgegeven helaas zonder resultaat.
De verzekeringsagent gaf aan het bij het waarborgfonds te droppen maar gaf weinig kans.
Overigens het repatriëren van mezelf en de motor ging super.

Ik hoop dat de motor nog te maken is gelukkig geen voorvork of frame krom.

Wellicht zijn er motorliefhebbers die me aan wat advies en of onderdelen kunnen helpen.

1Yc5OOuiQ5oEz3i8ERNx8QrQSgn6khHCG6JJFlmCOCAT=s183-p-no
GaRI-qeAgPhaHeH2xXJ7d1j3paD0u1uKt1dt6WvZwukw=s183-p-no
z7QmA6997xF0vJSPkDeUYkilS6iDix4HONdS-A72Al_W=s183-p-no


Ik heb alle onderdelen op een rijtje gezet die ik nodig heb om de motor weer te kunnen laten rijden.
Ik hoop dat ik ze allemaal voor een redelijke prijs kan vinden.
Waar ik bang voor ben is dat ik onderdelen ga aanschaffen en dan een belangerijk onderdeel niet kan vinden.
In volgorde van belangenrijkheid.
Honda%2BVaradero%2Bcarterdeksel%2Br.jpg


Honda%2BVaradero%2Bradiator%2Br.jpg


Honda%2BVaradero%2Bkoelvloeistoftank.jpg


Honda%2BVaradero%2Brempedaal.jpg


Honda%2BVaradero%2Bvoetsteun%2Br.jpg


Honda%2BVaradero%2Bremschijf%2Br.jpg


Dit was om hem weer te kunnen laten rijden.
en deze onderdelen later nodig om hem weer compleet te krijgen.

Honda%2BVaradero%2Bkuipdeelsteun%2Br.jpg


Honda%2BVaradero%2Bkuipdeel%2Bmidden%2Br.jpg


Honda%2BVaradero%2Bkuipdeel%2Bmidden%2BLinks.jpg


Honda%2BVaradero%2Bknipperlicht-unit%2BR.jpg


Honda%2BVaradero%2Bknipperlicht-unit%2BL.jpg


alvast dank.

Michel
 
Zo, je had ook head first die greppel in kunnen duiken :X

Maar zoals Hildo zegt; een beetje geluk moet een mens hebben!

Succes met het herstel, ook dat van jezelf ;)
 
Succes met herstel!

En mijn eerste ingeving: die motor is TL.
 
Zow :X :X :X
Beterschap met je arm.
aan de schade van beide voertuigen te zien heb je geluk gehad :Y
Succes met je eigen herstel en met dan van de motor :)
 
Economisch.

Als je het zelf doet met tweedehands onderdelen is zo'n jonge motor vrijwel nooit economisch total loss.
 
Economisch of technisch?
Economisch ook als hij het zelf doet?
Economisch.
Zou uiteraard schelen als er her en der gebruikte onderdelen vandaan komen, en iemand het zelf in eigen tijd doet.

Technisch kan ik vanaf een foto niet zien.
Ook geloof ik het niet direct als iemand met een verhaal komt zoals deze OP, en dan verklaart dat frame en vorkpoten nog recht zijn. Dat zal echt goed gemeten moeten worden, maar misschien is dat reeds gedaan.

@TS: alle onderdelen die jij nodig hebt, zijn gewoon leverbaar.
Financieel is het best aantrekkelijk om op motor-sloperijen je onderdelen te gaan zoeken.
 
In ieder geval gelijk van verzekeringsagent wisselen...

Als die niet weet dat Waarborgfonds alleen schades veroorzaakt door motorvoertuigen in NEDERLAND (en soms Zweden) dekt, mag hij zijn kantoortje van mij gelijk opdoeken....

www.wbf.nl:
Geeft het Waarborgfonds ook vergoeding voor schade opgelopen in het buitenland?

Iedere autoverzekeraar in de Europese Unie heeft een vertegenwoordiger in Nederland. U kunt een schadeclaim indienen bij deze 'schaderegelaar'. Gewoon, in het Nederlands. Het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars kan u vertellen wie in Nederland als schaderegelaar optreedt voor een buitenlandse verzekeraar. Als de buitenlandse verzekeraar geen schaderegelaar heeft, of u heeft binnen 3 maanden geen gemotiveerd antwoord op uw claim ontvangen, kan het Waarborgfonds in actie komen. Neem in zo'n geval contact met ons op.

Let op: de schaderegelaar past altijd de wet toe van het land waar het ongeval is gebeurd. Zo wordt materiële schade, veroorzaakt door een onbekend motorvoertuig, behalve in Nederland, alleen in Zweden vergoed.

Tot de EU-landen behoren:

België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Spanje, Tsjechische Republiek, Groot-Brittannië, Zweden

De regels gelden ook voor Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.

Let op: wij raden u aan om altijd te informeren bij het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars. De regeling kan namelijk ook (deels) van toepassing zijn in andere niet-genoemde landen, als er sprake is van een aanrijding tussen twee voertuigen die uit verschillende EU-lidstaten komen (u bent bijvoorbeeld in Turkije aangereden door een verzekerde Fransman).
 
Mijn zwager heeft er een staat die niet meer rijd. Hij heeft hem al een tijd stil staan.....misschien dat ie hem voor een goede prijs kwijt wil?
 
q1Uq2Ig-Kzo11VqaEBr_w2_CA56SbfP5LECPBU8cbJxt=s192-p-no

upxr4gS2d2CtrcfjF4iY8A12HgycOvqkgzimaBraGLMe=s192-p-no


De slang van de radiateur en het Y stuk was gescheurd. (nr 26 en 31)

Heeft iemand deze nog liggen?

Heb ze wel gevonden op de Honda site maar nieuw vind ik ze duur.
26 HOSE, L. RADIATOR UPPER 19502-MBT-610 13.52 €
31 JOINT, 3WAY HOSE 19508-MBT-611 42.67 €
 
Sterkte!

Iemand moet het vragen: meer foto's van de verpleegster a.u.b.

*O*
 
Laatst bewerkt:
Voor de bocht Eschdorf in de richting van Heiderscheid was ik aan het rijden in een groep met redelijke snelheid op de rechterbocht aan. Ik bevond me in positie voor ideale lijn, maar moest uitwijken naar rechts omdat er een motorrijder die aan het inhalen was op mijn rijbaan kwam. Ik moest direct mijn ideale lijn verlaten en toen ik weer naar links ging zag ik dat ik de bocht niet kon halen. Ik probeerde de tegemoetkomende auto te ontwijken, maar dat lukte niet meer, ik kwam tegen de auto aan en kon afstappen en heb de motor tegen de vangrail aangezet.
ik snap het niet
 
Punt is dat TS aan de verkeerde kant van de weg is geraakt. Daar word naar gekeken, want degene die de boel aan het schrikken/schijten heeft gemaakt (wat volgens TS de oorzaak is) is nergens te vinden.

Jammer joh!
Gaat je veel geld kosten als ik naar al die dure onderdelen kijk. Maar gewoon even slikken, repareren, opstappen en lekker rijden is mijn motto. Daar komt het op neer, en dat is goed te doen. Been there, done it.

Sterkte met je herstel natuurlijk.
 
Punt is dat TS aan de verkeerde kant van de weg is geraakt. Daar word naar gekeken, want degene die de boel aan het schrikken/schijten heeft gemaakt (wat volgens TS de oorzaak is) is nergens te vinden.
Zo leert TS niet bij.
 
Wat wil hij hier van leren dan?

Dat ie (zoals het hem geleerd is) ruimte moet houden voor corrigeren? Dat had ie blijkbaar niet, dus dikke pech. Ik herhaal BolletjeBas effe, dat ie van geluk mag spreken dat ie niet over de plint is gegaan met z'n hele handel!
 
Het herstel van beide gaat prima.

Met de pols kan ik al zeker het gashandel naar de 100 krijgen dus dat komt voor de lente helemaal goed.
Remschijf r voor op de kop getikt voor €95,-
Koppelingsdeksel €50,-
Radiator met vin €125,-
Voetsteun, koelvloeistofreservoir, knipperlichten, Y stuk en slang €80,-
Dus voor €350,- weer helemaal rijdend.
Nu nog rempedaal en zijkappen.

by the way thnx voor de reacties :)
 
Dat ik zelf op een te hoge snelheid reed is ook duidelijk.
Mijn leermomentje is idd meer marge houden.
Echter in de Eiffel, Ardennen of Luxemburg met een groep vrienden lekker sportief rijden geeft ook voldoening, sterker nog dit is de fun in motorrijden.
Op de klap ben ik niet trots. Wel op mijn reactie.
Ik reed op het moment van onvermijdelijke impact denk nog 5 tot 10 km per uur.
Ik had voldoende tijd om na te denken.
A. Kan ik hem nog maximaal naar binnen trekken om de bocht toch te halen. Nee
B. Ik kan hem er omheen trekken als ze iets uitwijkt naar binnen. Nee ze bleef als aangereden hert staan.
C. Wil ik zonder haar te raken de vangrail over NEE.
D. Ik ga op mijn steps staan want ik wil niet met mijn voet tussen de vangrail en de motor of met mijn voet tussen de motor en de auto. Op het laatste moment spring ik er overheen en kon zelfs valbreken zoals ik 30 jaar geleden op judo geleerd heb. De motor pak ik niet vol van voor maar op het stuk tussen het voorwiel en het motorblok. Het klinkt raar maar ik heb ivm een eerder ongeluk waar ik mijn voet zwaar gewond heb gehad dit moment diverse malen gevisualiseerd. Door de adrenaline en het voorprogrammeren van het brein denk ik dat dit mijn redding is geweest.

Anyway ben blij dat ik straks weer rij :)
 
Fouten worden nu eenmaal gemaakt. Hoe lang je dan ook motor rijd en hoelang je je rijbewijs ook hebt. Hoe die fout afloopt is weer wat anders.

Je moest een fout van iemand anders proberen op te lossen maar had daar de ruimte o.a. niet voor door je eigen snelheid. Dat is ontzettend balen, maar de ander zit daardoor ook niet minder fout.
Je ziet het vaak ook wel met ongelukken die tweezijdig zijn dat beide partijen een fout maken en daarom de situatie niet kunnen oplossen. Te hard rijden of een andere regel overtreden is niet eens per definitie gevaarlijk, maar wel in combinatie met iemand anders die ook een regel overtreed (of een fout maakt).

Gelukkig kijk je wel goed terug naar wat er gebeurd is, heb je ook niet het vertrouwen in jezelf verloren en heb je op het meest cruciale moment je hoofd cool gehouden en reactionair goed gereageerd.

Ondanks dat ik 'máár' een 125cc rij probeer ik toch wel met een instelling te rijden van rij 70% van je eigen kunnen en je houd nog genoeg ruimte over om fouten op te lossen. Als je altijd 100% rijd is er geen ruimte voor fouten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan