Ongeluk met proefrit problemen verzekering HELP!

Marnickxs

Die hard MF'er
21 nov 2002
252
0
Moordrecht-city
Heb ik gisterenavond een proefrit op een zx6-r ga ik na 400m op mn snufferd in een flauwe bocht, vraag me niet hoe. Dat weet niemand, 2 vrienden van me die achter me reden met de auto, de politie die alles heeft onderzocht. Ik reed namelijk 30km/h in z'n 2 en voordat ik ging acceleren lag ik al.

En voor de rest remde ik niet, trok de koppeling niet in..ik snap er niks van!

Maar goed nu komt het minder leuke voor mij dan.

Toen de politie gearriveerd was, (Na 1 min,gebeurde namelijk voor het politieburo in Huizen bij het busstation voor de mensen die er wonen) vroegen ze de gegevens op van de motor aan de hand van het kenteken. Hoor ik door de portofoon mijn naam en adres.. etc..toen schrok ik, hoe kan die motor op mijn naam staan, ik heb em nog geen eens gekocht. Maar hij staat wel op mijn naam, dus alstie op mijn naam staat ben ik verantwoordelijk en ik heb em niet verzekerd... :X

Dus mee naar het buro om mn verhaaltje te doen. Ik mn verhaal gedaan.
"Het ging om een proefrit en als die goed was dan zou ik de motor kopen, dit staat ook in het voorlopige koopcontract."

Politie gaat de dealer bellen. Dealer "Ja, die meneer heeft de motor in principe al gekocht, maar zou nog ff een proefrit maken voor de zekerheid en hebben we die motor alvast op zijn naam gezet". (Voorbarig)

Dus de motor staat op mijn naam maar heb nog niks betaald. :?

En in t voorlopige koopcontract staat als de client de motor goed vond is de deal rond, nou ik vond die motor dus niet goed.
Verder staat er nog dat de motor alleen op naam gezet kan worden met mijn originele rijbewijs wat zij dus niet hadden, dus hou heeft de RDW dit in godsnaam kunnen laten gebeuren?

Mijn fout is dus geweest dat ik daar nooit had weg mogen rijden zonder de groene kentekenplaat.

Hun fouten, motor op mijn naam gezet, mij laten vertrekken terwijl ze wisten dat de motor niet verzekerd was.

Nadat ik bij de politie ben geweest terug naar de dealer, de politie had mij gewaarschuwd om niet te zeggen dat de motor goed was.
Het eerste wat de dealer vroeg met een vriendelijke stem. "En was de motor goed?" Als ik op dat moment dus ja had gezegd had ik nu een schademotor in mn bezit, wel deels mn eigen schuld. Maar die vraag alleen al, niet vragen hoe het met mij is ofzow.

Mijn vraag is ADVIES!!!!!!
PS. Sorry voor het lange verhaal, en dom dat ik zo ben gaan rijden zonder groene plaat. Excuses door schade en schande....je kent het wel.
 
Laatst bewerkt:
Hoe weet jij dat er een groene plaat op moet? Jij bent in de dommen. Je weet dat geeneens? Waarom weet je dat? Vind dat je sterk kan staan.
 
Pffffffff.... da's minder.
Geen idee hoe dat af moet gaan lopen, ik kan alleen hopen voor je dat je een rechtsbijstandverzekering hebt. Zo ja, die onmiddelijk op de hoogte stellen!

Succes met de hele afhandeling.
 
Hoe weet jij dat er een groene plaat op moet? Jij bent in de dommen. Je weet dat geeneens? Waarom weet je dat? Vind dat je sterk kan staan.

DAt heb ik dus ook tegen de politie gezegd, en die zei, een ieder hoort de wet te kennen. :?
Ben nu dus alle wetten uit mn hoofd aan 't leren.. :o
 
1)Welke formulieren gebruikz die zaak: offerte, voorlopig koopcontract, koopcontract. Is het voorlopige contract hetzelfe als het koopcontract?
Als ze ze namelijk allebei gebruiken en jij hebt alleen het voorlopige contract getekend is er nog niks aan de hand.
De ontbindende voorwaarde "als ie na proefrit bevalt" bevalt geldt, daar kun jij je aan vasthouden.

2)De dealer kan niet zonder jouw officiele rijbewijs de motor overschrijven.
Heb je een copie achtergelaten? Moet wel anders heeft hij jouw gegevens niet.

3)at je moet doen is volgende. Controleer de datum waarop hij de motor heeft overgeschreven. Deze is dus ALTIJD voor de datum/tijd dat jij proef ging rijden.

4)Wat ook voor je spreekt. Je hebt geen geld overgemaakt of van je rekening gehaald om ´m te betalen. Daaruit blijkt al dat je nog niet voornemens was de motor te kopen.
En.......je hebt nog geen verzekering afgesloten.
Je hebt dus nog geen handelingen verricht die duiden op een "koopintentie".

5)Is het een bij de BOVAG aangesloten garagen. Vraag dan de voorwaarden op. Ze mogen niet zonder jouw toestemming de motor overschrijven.
Info adresssen: BOVAG, Consumentenbond, Bureau Rechtshulp, RDW (ivm overschrijving), www.openbaarministerie.nl.

Het zal een lastig traject worden, maar je hebt goede kaarten.
 
Laatst bewerkt:
het had mij kunnen gebeuren, rijden zonder groene platen. weet ik veel, ga er toch vanuit dat die dealer alles in orde heeft?
raar dat ze die motor zomaar op je naam hebben kunnen zetten...
staat ie dat nou nog steeds? als dat zo is zal ik geen rooie cent betalen aan die dealer en de schade motor is voor mij, die verkoop ik wel!hou ik er ook nog wat aan over lijkt wel doorgestoken kaart!!!
welke dealer is het?

geen idee hoe nu verder. 't is simpelweg de fout van de dealer en het RDW. zal daar zeker nog eens contact mee opnemen en proberen te achterhalen welke werknemer in godsnaam die motor op jou naam heeft laten zetten en vooral WELK TIJDSTIP wie weet heeft die dealer je onderuit zien gaan en direkt het RDW gebeld......

altijd rot zulke dingen
ik wens je veel succes met het uitvogelen van hoe het nou kon gebeuren en wat hierin je rechten zijn. maar als ik jou was zal ik het er zeker niet bij laten zitten. en wie kwaad doet,kwaad ontmoet.....
succes
 
DAt heb ik dus ook tegen de politie gezegd, en die zei, een ieder hoort de wet te kennen. :?
Ben nu dus alle wetten uit mn hoofd aan 't leren.. :o

Vandaar dat de rechters altijd een paar weken wachten met uitspraak doen :? Zij zouden helemaal de wetten moeten kennen en hebben toch twee weken nodig om een uitspraak te doen :?

Gewoon een dom praatje van een agentje
 
Welke formulieren gebruikz die zaak: offerte, voorlopig koopcontract, koopcontract. Is het voorlopige contract hetzelfe als het koopcontract?
Als ze ze namelijk allebei gebruiken en jij hebt alleen het voorlopige contract getekend is er nog niks aan de hand.
De ontbindende voorwaarde "als ie na proefrit bevalt" bevalt geldt, daar kun jij je aan vasthouden.

De dealer kan niet zonder jouw officiele rijbewijs de motor overschrijven.
Heb je een copie achtergelaten? Moet wel anders heeft hij jouw gegevens niet.

Wat je moet doen is volgende. Controleer de datum waarop hij de motor heeft overgeschreven. Deze is dus ALTIJD voor de datum/tijd dat jij proef ging rijden.

Is het een bij de BOVAG aangesloten garagen. Vraag dan de voorwaarden op. Ze mogen niet zonder jouw toestemming de motor overschrijven.

Het zal een lastig traject worden, maar je hebt goede kaarten.

1: Voorlopig koopcontract en koopcontract is hetzelfde. Mijn voordeel is, dat daarin staat dat ik de motor alleen koop alstie goed is. Nou in mijn ogen wastie dus niet goed, in zijn ogen natuurlijk wel.

2: Ja, ik heb een kopie achtergelaten, was om mn gegevens in t systeem te zetten zei die. :X

3: Is geen bovag dealer maar ze leveren service waardoor ze meerdere malen onderscheiden zijn (zeggen ze).

3: De datum dat de motor was overgeschreven was zoals ik dat snel zag gisteren. Dus met een kopie van mijn rijbewijs en niet met t origineel.


Ja lastig traject zeker, en mn zelftrouwen is ook al niet al te best meer. :(
 
DAt heb ik dus ook tegen de politie gezegd, en die zei, een ieder hoort de wet te kennen. :?
Ben nu dus alle wetten uit mn hoofd aan 't leren.. :o

Laat je niet misleiden door uitspraken van agenten. Beroepsmatig hoeft politie geen kennis te hebben van koopcontracten en overeenkomsten. Trek je daar niets van aan. Er zit heel veel verschil in kwaliteit en kennis van agenten. (van melkertbaan-agent tot hoofdagent met 20 jaar ervaring is een wereld van verschil).

Zet alle feiten op een rij en ga ermee naar deskundige.
Ongewenst motoren op naam zetten is strafbaar. Vertel dit je dealer maar.
RDW/postkantoor heeft ook geblunderd. Vorige week heeft mijn vrouwtje nog een auto gekocht. Dealer had rijbewijs nodig, geen copie.
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste: Jij kon niet weten dat er een groene plaat op moest. Hoe kon je dat weten??? Jij bent toch niet de verkoper??? Jij bent toch niet degene met verstand van proefritten, groene platen enzo???

Ten tweede: Jij had nog niet een definitief accoord gegeven dat je de motor wilde kopen, en aan de voorwaarde die jij stelde is niet voldaan (motor was niet goed, anders ga je er niet zomaar mee onderuit)

Als ik jou was, zou ik terug gaan naar de dealer, zeggen dat jij niet accoord was en bent met de koop van de motor, dat jij te goeder trouw een proefrit ging maken op een motor waarop zij jou willens en wetens onverzekerd hebben laten rondrijden, en dat je hun verantwoordelijk stelt voor alle gevolgen daarvan...

Verder ben ik het met Bikefreak eens....
 
Jah! zoals jij 't vertelt klinkt het idd alsof jij nu de trotse eigenaar bent van een schademotor, zoder iets er voor betaald te hebben :?

Ik zou idd ook precies achterhalen wat nu de eigenaarstatus van de motor is en vooral vanaf wanneer. Maar ik denk persoonlijk dat geenenkele garage zomaar een motorfiets op iemand z'n naam zet, zonder eerst geld gezien te hebben, toch |( ?

Punt is eigenlijk, dat die motor met geen mogelijkheid op jouw naam KAN staan, aangezien jij niks hebt getekend en jouw originele rijbewijs niet bij de dealer was. Trouwens.. kan het niet zijn dat de dealer gemachtigd is om de motor voor een proefrit op jouw naam te zetten?

Nou, suc6 en ben echt benieuwd hoe het afloopt. Is er trouwens veel schade :X ?
 
motor niet betaald en toch op jou naam, zonder dat dit met de geldige papieren is gebeurt, alleen een voorlopig koopcontract en dus geen definitief contract, een motor die onbetrouwbaar is (welke bike valt nu zo maar om) en een dealer die niet zorgvuldig is geweest (je mag van hem redelijkerwijs verwachten dat de zaken in orde zijn als je een proefrit gaat maken).

Geloof mij nou maar: die dealer heeft geen zaak om de schade of het onverzekerd rijden op jou te verhalen. Als ie het voor wil laten komen moet je dat rustig doen, geen rechter die jou hier de schuld van in de schoenen zal schuiven.
Het is wel behoorlijk klote maar maak je er niet al te druk om, je hebt niets verkeerd gedaan. (behalve die motor laten vallen natuurlijk, maar dat is ook nog een discussiepuntje)
 
het had mij kunnen gebeuren, rijden zonder groene platen. weet ik veel, ga er toch vanuit dat die dealer alles in orde heeft?
raar dat ze die motor zomaar op je naam hebben kunnen zetten...
staat ie dat nou nog steeds? als dat zo is zal ik geen rooie cent betalen aan die dealer en de schade motor is voor mij, die verkoop ik wel!hou ik er ook nog wat aan over lijkt wel doorgestoken kaart!!!
welke dealer is het?

geen idee hoe nu verder. 't is simpelweg de fout van de dealer en het RDW. zal daar zeker nog eens contact mee opnemen en proberen te achterhalen welke werknemer in godsnaam die motor op jou naam heeft laten zetten en vooral WELK TIJDSTIP wie weet heeft die dealer je onderuit zien gaan en direkt het RDW gebeld......

altijd rot zulke dingen
ik wens je veel succes met het uitvogelen van hoe het nou kon gebeuren en wat hierin je rechten zijn. maar als ik jou was zal ik het er zeker niet bij laten zitten. en wie kwaad doet,kwaad ontmoet.....
succes

1: Ja gebeurde mij dus ook ging er ook vanuit dat ze alles in orde hadden. Niet dus! '(

2: Ja dat vond ik dus ook het raarste, en de politie kon me daar ook niks over vertellen is allemaal civiel... :(

3: Als het goed is wel, tenzij ze dat natuurlijk hebben verander, als de dealer em zo op mijn naam kan zetten kan die em ook zo vrijwaren. Als ze moeilijk gaan doen (heel moeilijk) werd ik daar ook op geattendeerd dat ik dat dus zou kunnen doen de motor is theoretisch van mij.

4: Het is denk niet van toepassing welke dealer het, is namelijk een autodealer waar niemand hier ooit iets zou kopen en om nu gelijk hun naam te verzieken is ook wel wat, ik hou het erop dat ze te voorbarig waren met het overschrijven van de motor.

5: Thanks..voor het suc6 wensen.
 
Laat je niet misleiden door uitspraken van agenten. Beroepsmatig hoeft politie geen kennis te hebben van koopcontracten en overeenkomsten. Trek je daar niets van aan. Er zit heel veel verschil in kwaliteit en kennis van agenten. (van melkertbaan-agent tot hoofdagent met 20 jaar ervaring is een wereld van verschil).
:^
raad je daarom ook aan zelf zoveel mogelijk info te verzamelen via verschillende bronnen en zo mogelijk je rechtsbijstandsverzekering in te schakelen. de een zegt dit de ander dat en de wet kent zoveel regeltjes en aan elk artikel zit weer een maar.....
rond oktober vorig jaar bleek dat wij een gestolen motor hadden gekocht bij een motorzaak dat heeft de nodige rompslomp met zich meegebracht. ik heb veel moeten uitzoeken (hadden geen rechtbijstandsverzekering, nu dus wel :X ) om mijn gelijk te behalen. wat mij opviel is dat de politie elkaar ook regelmatig tegen sprak...
 
Als ie het voor wil laten komen moet je dat rustig doen, geen rechter die jou hier de schuld van in de schoenen zal schuiven.

als de dealer het voor wil laten komen?!. Als er iemand is die dit moet doen is het Marnicxks.
 
1: Voorlopig koopcontract en koopcontract is hetzelfde. Mijn voordeel is, dat daarin staat dat ik de motor alleen koop alstie goed is. Nou in mijn ogen wastie dus niet goed, in zijn ogen natuurlijk wel. ja doei, das echt niet hetzelde: die motor voldeed niet aan je verwachtingen en je koopt hem dus niet

2: Ja, ik heb een kopie achtergelaten, was om mn gegevens in t systeem te zetten zei die. :X dealert ver buiten zijn boekje gegaan

3: Is geen bovag dealer maar ze leveren service waardoor ze meerdere malen onderscheiden zijn (zeggen ze). boeiend, staat hier los van

3: De datum dat de motor was overgeschreven was zoals ik dat snel zag gisteren. Dus met een kopie van mijn rijbewijs en niet met t origineel.staat formeel dus niet op jou naam, contract tot overschrijving is niet rechtgeldig tot stand gekomen

4: je kunt die zaak nog voor de rechter slepen wegens nalatigheid ivm het jou laten vertrekken op een onverzekerde motor, je mocht redelijkerwijs nml verachten dat deze op hun naam stond en door hen verzekert was


Ja lastig traject zeker, en mn zelftrouwen is ook al niet al te best meer. :(
Ik kan hier echt kwaad om worden, eerlijke mensen die door zo'n akkefietje in de ellende komen. Als je er niets of weinig vanaf weet wordt je zo in een hoek gelult door zo'n zaak en zit je met een schademotor waar je het volle pond voor betaald :( :(
 
In principe kunnen ze de motor helemaal niet op jouw naam zetten.
Hiervoor hebben ze t ORIGINELE rijbewijs nodig en een machtiging van jou om m over te schrijven!!
Der is dus ergens iets niet goed gegaan want een postkantoor mag dit ook niet accepteren.
Ik vind t een raar verhaal...of der is een corrupt spelletje gespeeld.
In ieder geval succes met de afhandeling.
 
DAt heb ik dus ook tegen de politie gezegd, en die zei, een ieder hoort de wet te kennen. :?
Ben nu dus alle wetten uit mn hoofd aan 't leren.. :o

Ai! Ja je moet je ook altijd van de domme houden he! Niet zoveel lullen! Niet voor niets voor niets de les: spreken is zilver, zwijgen is goud.
 
Laat je niet misleiden door uitspraken van agenten. Beroepsmatig hoeft politie geen kennis te hebben van koopcontracten en overeenkomsten. Trek je daar niets van aan. Er zit heel veel verschil in kwaliteit en kennis van agenten. (van melkertbaan-agent tot hoofdagent met 20 jaar ervaring is een wereld van verschil).

Zet alle feiten op een rij en ga ermee naar deskundige.
Ongewenst motoren op naam zetten is strafbaar. Vertel dit je dealer maar.
RDW/postkantoor heeft ook geblunderd. Vorige week heeft mijn vrouwtje nog een auto gekocht. Dealer had rijbewijs nodig, geen copie.

Politieagent:

Eerste instantie..het ongeval in de computer zetten.
Eenzijdig ongeval tussen bestuurder en lantaarnpaal.

Ik ontplofte bijna, geen antwoord op mijn vragen kunnen geven waarom dit mij gebeurd is, maar gelijk verder gaan zakelijk en zorgen dat die ***paal vergoedt word.
Dan nog strak vertellen dat ik blij moet zijn dat ie zo schappelijk is dat ik geen bekeuring krijg voor het onverzekerd rondrijden.

Daarna draaide die bij en vertelde dat hij zelf ook al meer dan 15 jaar motor reed en de handelswijze van de dealer totaal niet door de beugel vond kunnen gaan. Gelukkig was dit een positieve wending en kreeg ik ook nuttige informatie.
 
4: Het is denk niet van toepassing welke dealer het, is namelijk een autodealer waar niemand hier ooit iets zou kopen en om nu gelijk hun naam te verzieken is ook wel wat, ik hou het erop dat ze te voorbarig waren met het overschrijven van de motor.

Verdomme Marnixks. Ga nou geen medelijden krijgen met die dealer.
Je bent of wordt genaaid manneke. Laat justitie maar beslissen wie nalatig is geweest. Ga nu niet denken van "voorbarig" en "we komen er wel uit".
Denk je nu werkelijk dat een handelaar die al jarenlang auto´s en motoren verkoopt "per ongeluk" de motor al had overgeschreven".
Niet zo naief zijn.
Emotie uitschakelen, handelen op basis van feiten en wetten. Doen en snel.
 
DAt heb ik dus ook tegen de politie gezegd, en die zei, een ieder hoort de wet te kennen. :?
Ben nu dus alle wetten uit mn hoofd aan 't leren.. :o
Die agent weet denk ik niet helemaal waar ie het over heeft....je mag van de dealer verwachten dat hij veel kennis van zaken heeft mbt het verzekeren en in orde maken van een motor voor een proefrit. Er wordt echt niet van elke burger verwacht dat hij weet hoe alles bij een proefrit werkt hoor!
 
Ten eerste: Jij kon niet weten dat er een groene plaat op moest. Hoe kon je dat weten??? Jij bent toch niet de verkoper??? Jij bent toch niet degene met verstand van proefritten, groene platen enzo???

Ten tweede: Jij had nog niet een definitief accoord gegeven dat je de motor wilde kopen, en aan de voorwaarde die jij stelde is niet voldaan (motor was niet goed, anders ga je er niet zomaar mee onderuit)

Als ik jou was, zou ik terug gaan naar de dealer, zeggen dat jij niet accoord was en bent met de koop van de motor, dat jij te goeder trouw een proefrit ging maken op een motor waarop zij jou willens en wetens onverzekerd hebben laten rondrijden, en dat je hun verantwoordelijk stelt voor alle gevolgen daarvan...

Verder ben ik het met Bikefreak eens....

1: Ja zoals ik al zei "Een ieder wordt verwacht de wet te kennen, dus bij deze maak nooit een proefrit zonder groene platen!"

2: Ja gelukkig staat dat in het contract anders was ik nu wat geld lichter en een "mooie" motor rijker.

3: Ik heb hier nog een sleutel van de motor, de andere heeft de dealer, de motor staat op het buro, te wachten om opgehaald te worden door dealer en de schade te taxeren. (Schade! Linkerkant, schakelsetje afgebroken, krassen op linkerkap (niet veel) carterdeksel geschaafd)

4: Ik ben het ook met bikefreaks eens denk ik.
 
Verdomme Marnixks. Ga nou geen medelijden krijgen met die dealer.
Je bent of wordt genaaid manneke. Laat justitie maar beslissen wie nalatig is geweest. Ga nu niet denken van "voorbarig" en "we komen er wel uit".
Denk je nu werkelijk dat een handelaar die al jarenlang auto´s en motoren verkoopt "per ongeluk" de motor al had overgeschreven".
Niet zo naief zijn.
Emotie uitschakelen, handelen op basis van feiten en wetten. Doen en snel.

zal ook nog even wachten met namen bekend maken tot er meer duidelijkheid is...
als die dealer leest dat hij zijn naam te grabbel gooit dan gaat ie misschien nog moeilijker doen.....
kan me hem wel voorstellen.
nog even te vriend houden en als alles achter de rug is en je denkt er nog steeds zo over dan pas namen noemen.
 
het had mij kunnen gebeuren, rijden zonder groene platen. weet ik veel, ga er toch vanuit dat die dealer alles in orde heeft?
raar dat ze die motor zomaar op je naam hebben kunnen zetten...
staat ie dat nou nog steeds? als dat zo is zal ik geen rooie cent betalen aan die dealer en de schade motor is voor mij, die verkoop ik wel!hou ik er ook nog wat aan over lijkt wel doorgestoken kaart!!!
welke dealer is het?

geen idee hoe nu verder. 't is simpelweg de fout van de dealer en het RDW. zal daar zeker nog eens contact mee opnemen en proberen te achterhalen welke werknemer in godsnaam die motor op jou naam heeft laten zetten en vooral WELK TIJDSTIP wie weet heeft die dealer je onderuit zien gaan en direkt het RDW gebeld......

altijd rot zulke dingen
ik wens je veel succes met het uitvogelen van hoe het nou kon gebeuren en wat hierin je rechten zijn. maar als ik jou was zal ik het er zeker niet bij laten zitten. en wie kwaad doet,kwaad ontmoet.....
succes

Jij hoeft alleen maar lief te lachen en dan geloof ik je wel hoor! ;) :)
 
Jah! zoals jij 't vertelt klinkt het idd alsof jij nu de trotse eigenaar bent van een schademotor, zoder iets er voor betaald te hebben :?

Ik zou idd ook precies achterhalen wat nu de eigenaarstatus van de motor is en vooral vanaf wanneer. Maar ik denk persoonlijk dat geenenkele garage zomaar een motorfiets op iemand z'n naam zet, zonder eerst geld gezien te hebben, toch |( ?

Punt is eigenlijk, dat die motor met geen mogelijkheid op jouw naam KAN staan, aangezien jij niks hebt getekend en jouw originele rijbewijs niet bij de dealer was. Trouwens.. kan het niet zijn dat de dealer gemachtigd is om de motor voor een proefrit op jouw naam te zetten?

Nou, suc6 en ben echt benieuwd hoe het afloopt. Is er trouwens veel schade :X ?

Zie mijn andere posts in dit topic.
Ook voor de schade.

Die linker kant, maar dat zijn 2 kappen die zijn allebei geschaafd.
Carterdeksel geschaafd.
Schakelsetje gebroken.

Ontzet kan bijna niet met 30 km/h denk ik maar je weet het nooit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan