Ongeluk met proefrit problemen verzekering HELP!

Posten doe ik ind. niet vaak, maar lezen wel.

Hoe het is afgelopen:

Eerst wilden ze dus dat ik het eigen risico ging betalen, zo.
Maar dat heb ik dus op papier laten zetten, duidelijk inlaten zetten dat het daarmee afgehandeld was en daarmee klaar.
Dus ik heb die 500 euro eigen risico betaald, en kijk voortaan wel uit.

Dat 2e ongeluk was dus een paar maanden later toen ik een GSX-R had gekocht.
Een automobilist gaf mij geen voorrang, omdat hij mij niet gezien had (en ook niet kon zien). Alles vergoed gekregen.

Nu rij ik op een 636 uit 2003. Bijna een jaar.. 7500km verder ans still going strong..(klopt t af)
 
ik snap echt niet dat een dealer de motor al bij voorbaad zo vroeg op jouw naam zet. Toen ik een zx-6r kocht, nieuw. Wou ik hem nog een half jaartje laten staan (ivm rijbewijs) na 3 maanden moest die van kawasaki op naam gezet worden anders verviel de overjarige korting. De motor was op dat moment al van mij alles getekend enzo en betaald. maar de motor kwam op naam van de dealer te staan. Ze zijn dus niet zo dol op; voorbarig op iemands naam zetten.
In jouw geval; de motor is gewoon niet van jou omdat je hem niet goed vind. Daar hoef je denk ik zelfs geen reden voor te geven. Het feit dat die niet lekker zit kan al een goed genoege reden zijn. In dat geval hoef jij niet de motor te kopen en is hij ook niet van jouw. Punt is wel dat jij bent gevallen, dus schade zal dan op verhaald worden....denk ik??? of hoe gaat dat met proefrijden en schades?
Ik zou iig heel snel een rechtsbijstand verzekering erbij halen! en wat betreft het RDW :Z :Z :r :r
 
Oke even een oude koe, maar wel een hele goede vind ik zelf.

Door middel van de zoekfunctie kwam ik in dit topic terecht. Heb alles van top tot teen doorgelezen, en moet zeggen dat ik een hoop wijzer ben geworden mbt proefritjes, overeenkomsten, verzekeringen en eigen risico's etc. om het maar zo te zeggen!

Ik wil er mee zeggen, ik maak ook regelmatig proefritjes, natuurlijk omdat je lekker op een andere motor kan rijden maar ook om te weten hoe zoiets nou gewoon rijdt. Nu ik dit alles zo doorlees bedenk ik me wel 3 keer voordat ik een proefrit ga maken. Begrijp me niet verkeerd, maar ook ik ga er vanuit dat als ik een proefrit ga maken alles geregeld is voor het "geval dat". Helaas bleek hieruit dat het niet het geval was. Op zo een moment kan je wel door de grond zakken!

Ik twijfel niet aan mijn rijden. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, en ALS er iets gebeurd, gebeurd het en kan je het niet terugdraaien en hoop je dat alles maar goed (formeel) geregeld is, waar je in eerste instantie altijd van uitgaat. (TS waarschijnlijk ook!)

Wat in dit geval dus vrij "discutabel" was. Ik bedoel maar, waar een klein proefritje op uit kan draaien!

En ben trouwens blij om te horen dat de rest ook allemaal goed is afgelopen, ook van je aanrijding op je Suzuki.

Alleen heb ik nog een laatste vraag voor TS. Wist jij dat je een eigen risico had van €500,-/ €1000,- ? Of had hij dat bedrag ergens vandaan "getoverd"? Dat was me nog niet helemaal duidelijk namelijk.

;)

Rij voorzichtig mensen! :]
 
Is vas al opgelost maar je staat sterk in je schoenen.

Een koop is een overeenkomst tussen 2 personen.

Er moet duidelijk gezegd zijn, Ik wil die motor hebben
en hun zeggen dan, ok, hij is van jou voor .......

Als je daar mee akkoord gaat, dan is ie van jou.
Maar als er duidelijk is gezegd: voor ik daar mee akkoord ga wil ik eerst een proefrit maken.

Is de koop nog niet definitief, dus je hoef zo ie zo de motor niet te betalen!

Maar ik ben helaas neit bekend met de fijne wetjes voor proefritten dus kan niet verder helpen :(

Als je dit in een rechtzaak verteld win je dit geheid, en zo niet hoger beroep gaan!
Als dit voor de rechter komt, win je dit 100% zeker!
 
Als de motor al op je naam staat bij de RDW en kennelijk al aansprakelijk bent voor zaken als verzekering en belasting dan is het al helemaal jouw eigendom. Als een dealer dit zonder betaling uitvoert dan is dit een geweldige manier om goedkoop aan een motor te komen: Ka-ching! :+
 
Als de motor al op je naam staat bij de RDW en kennelijk al aansprakelijk bent voor zaken als verzekering en belasting dan is het al helemaal jouw eigendom. Als een dealer dit zonder betaling uitvoert dan is dit een geweldige manier om goedkoop aan een motor te komen: Ka-ching! :+

Nee.
De tenaamstelling van het RDW heeft NIETS met het feitelijk eigendom van het burgerlijk recht te maken.
 
Nee.
De tenaamstelling van het RDW heeft NIETS met het feitelijk eigendom van het burgerlijk recht te maken.
En met een koop overeenkomst ben je ook een betalingsverplichting aangegaan.
Als je die wilt ontbinden dan moet de motor ook weer terug, of anders gezegd zonder motor terugbrengen is de koopovereenkomst niet te ontbinden en blijf je betalingsplichtig.

Niet altijd zijn groene kentekenplaten noodzakelijk, vraag wel altijd of hij wel verzekerd is (heb ik uit dit topic geleerd) Het kan ook om motoren gaan die in consignatie staan en die staan dan op naam van de vorige eigenaar.
 
Je gaat met de volgende regel uit het koopcontract al héél snel "nat":

"koop is gesloten als de motor goed rijdt"

Natuurlijk rijdt de motor goed. Vrijwel iedere motor die je niet van een sloperij haalt rijdt goed.Als je er mee van A naar B kunt komen zonder noemenswaardige grote gebreken dan wordt aan bovenstaande regel voldaan.
Er zou dan ook moeten staan; "koop is gesloten als de motor de koper bevalt". Met de laatste regel kun je er vrij gemakkelijk onderuit, anders niet.

blijkbaar is hij niet bij punt B aangekomen. na 400m lag hij al.
 
ik snap echt niet dat een dealer de motor al bij voorbaad zo vroeg op jouw naam zet. Toen ik een zx-6r kocht, nieuw. Wou ik hem nog een half jaartje laten staan (ivm rijbewijs) na 3 maanden moest die van kawasaki op naam gezet worden anders verviel de overjarige korting. De motor was op dat moment al van mij alles getekend enzo en betaald. maar de motor kwam op naam van de dealer te staan. Ze zijn dus niet zo dol op; voorbarig op iemands naam zetten.
:Z :Z :r :r

Reageren op een ouwe koe; zou ik dus nooit doen, m'n fiets drie maanden bij de dealer op zijn naam laten staan. Als die failliet gaat, ben jij je fiets en je centen kwijt.
 
Gewoon een domme simpele vraag.

Particulier zet motor te koop, ik wil graag een proefrit maken.
Ik neem aan dat de eigenaar dan de motor verzekerd heeft, maar goed. Meestal is een motor, zeker een oudere (ik wil er een kopen van 20 jaar oud) wa extra verzekering.
Nu ga ik onderuit, wat dan???

Niet meteen roepen heeft de verkoper pech, kan ook jouw motor zijn toch??
Ik heb inmiddels een aantal verzekeringsmaatschappijen afgebeld, maar krijg telkens te horen dat mijn WA dat niet dekt omdat het een motorvoertuig betreft.

Kan ook nergens mezelf ff verzekeren.
Het gaat in mijn geval om een motor van tussen de 2000 en 3.500 eurotjes.
Ik was niet van plan om in het vervelende geval dat ik onderuitga, om over erger maar ff niet te praten, die schade ff te vergoeden of een motor te kopen die in de prak is.

Risico verkoper???

Wie weet er raad??
 
Lang verhaal...

Risico verkoper???

Wie weet er raad??

Wie sloopt die koopt is mijn credo als iemand mag rijden met een van mijn voertuigen. Ik spreek altijd duidelijk van te voren af, dat als er schade gemaakt word tijdens een (proef)rit dat diegene dat voertuig koopt voor de vraagprijs of anders afgesproken prijs.

En als je met een voertuig aan het rijden bent ben jij altijd verantwoordelijk voor het voertuig en eventuele schade, nooit de verkoper. Tenzij je aan kunt tonen dat het door een defect aan het voertuig kwam waar de verkoper van op de hoogte was.

Risico verkoper gaat helaas niet op, tenzij de verkoper dat van te voren met je af wil spreken.

Anders word het bij een motorzaak oid. Die zijn meestal verzekerd voor schade die veroorzaakt word door een klant. Meestal betaal je dan alleen een (fors) eigen risico en is daarmee de kous af. Ik weet neit hoe het zit als ze niet verzekerd zouden zijn.
 
Gewoon een domme simpele vraag.

Particulier zet motor te koop, ik wil graag een proefrit maken.
Ik neem aan dat de eigenaar dan de motor verzekerd heeft, maar goed. Meestal is een motor, zeker een oudere (ik wil er een kopen van 20 jaar oud) wa extra verzekering.
Nu ga ik onderuit, wat dan???

Niet meteen roepen heeft de verkoper pech, kan ook jouw motor zijn toch??
Ik heb inmiddels een aantal verzekeringsmaatschappijen afgebeld, maar krijg telkens te horen dat mijn WA dat niet dekt omdat het een motorvoertuig betreft.

Kan ook nergens mezelf ff verzekeren.
Het gaat in mijn geval om een motor van tussen de 2000 en 3.500 eurotjes.
Ik was niet van plan om in het vervelende geval dat ik onderuitga, om over erger maar ff niet te praten, die schade ff te vergoeden of een motor te kopen die in de prak is.

Risico verkoper???

Wie weet er raad??

Op de eerste plaats lijkt het mij dat de verkoper ervoor moet zorgen dat de motor verzekerd is, is volgens mij wettelijk ook zo geregeld. Darnaast vid ik het niet meer dan netjes als de verkopende partij ervoor zorgt dat jij verekerd de weg op kan.

je eigen aansprakelijkheids verzekering zegt wel dat het niet voor hun is omdat het een voertuig betreft maar dat maakt geen reet uit hoor. Hier zijn die lui nou eenmaal voor.
 
Wie sloopt die koopt is mijn credo als iemand mag rijden met een van mijn voertuigen. Ik spreek altijd duidelijk van te voren af, dat als er schade gemaakt word tijdens een (proef)rit dat diegene dat voertuig koopt voor de vraagprijs of anders afgesproken prijs.

En als je met een voertuig aan het rijden bent ben jij altijd verantwoordelijk voor het voertuig en eventuele schade, nooit de verkoper. Tenzij je aan kunt tonen dat het door een defect aan het voertuig kwam waar de verkoper van op de hoogte was.

Risico verkoper gaat helaas niet op, tenzij de verkoper dat van te voren met je af wil spreken.

Anders word het bij een motorzaak oid. Die zijn meestal verzekerd voor schade die veroorzaakt word door een klant. Meestal betaal je dan alleen een (fors) eigen risico en is daarmee de kous af. Ik weet neit hoe het zit als ze niet verzekerd zouden zijn.

Lekker oud topic uit het stof getrokken zeg :)

Maar eh, vetgedrukte hierboven:
In geval van groene plaat wellicht wel, maar met normaal kenteken is de motorzaak
daar dus niet voor verzekerd.
Als je schade rijdt met bijv. een leenmotor (tijdens onderhoud) of een proefrit
(op motor met kenteken) is de schade gewoon voor jezelf.
 
Op de eerste plaats lijkt het mij dat de verkoper ervoor moet zorgen dat de motor verzekerd is, is volgens mij wettelijk ook zo geregeld. Darnaast vid ik het niet meer dan netjes als de verkopende partij ervoor zorgt dat jij verekerd de weg op kan.

je eigen aansprakelijkheids verzekering zegt wel dat het niet voor hun is omdat het een voertuig betreft maar dat maakt geen reet uit hoor. Hier zijn die lui nou eenmaal voor.

Jij bent even niet helemaal goed geinformeerd.
De verkoper zal verzekerd kunnen zijn voor schade aan derden, dus de schade die aan anderen wordt toegebracht. De schade aan de eigen motor is dus niet verzekerd. Veel oudere motoren zijn alleen WA verzekerd, of hooguit minicasco. Als jij er op gaat rijden dan is de schade die jij veroorzaakt toch echt voor jouw rekening.
Daarnaast:
WAP sluit altijd expliciet de schade aan motorvoertuigen tijdens het gebruik uit. Dus daar kan jij van vinden dat het geen reet uitmaakt. Ik zou er toch maar niet te vast op rekenen dat je ook maar een €cent uitgekeerd krijgt.
 
Heb inmiddels ruim 12 verz. maatsch. gebeld en telkens hetzelfde antwoord. Niet onder je wa. Motorvoertuigen zijn daar niet in meeverzekerd.
Het proefrijden is inderdaad eigen risico. Nu ik aan het rondkijken (en proefrijden) ben is dat dus iets om ff van te voren goed te bespreken.
 
Slopen = kopen wat mij betreft.

Juridisch gezien zal de eigenaar van de motor verantwoordelijk zijn voor de schade want het is zijn motor en zijn verzekering, niet de jouwe.
Moet er wel bij zeggen dat ik je een laffe hond vind als je de schade niet vergoed die jij maakt. Als je een porseleinen theepot van je oma op de grond laat vallen betaal je dat haar toch ook terug?

Als je er echt uitsluitsel over wilt hebben contractje opstellen voordat je gaat rijden.
 
Heb inmiddels ruim 12 verz. maatsch. gebeld en telkens hetzelfde antwoord. Niet onder je wa. Motorvoertuigen zijn daar niet in meeverzekerd.
Het proefrijden is inderdaad eigen risico. Nu ik aan het rondkijken (en proefrijden) ben is dat dus iets om ff van te voren goed te bespreken.

Ghe ghe... Dan zou iedereen op de WAP gaan claimen ipv de no-claim van de verkeers WA om zeep helpen :Y

Voor proefrit: overeenkomstje maken. Eigenaar verklaard dat motor verzekerd is ed. Samen verklaren eigenaar en potentiele koper wat de schade is voor vertrek (krassen ed, net als bij huur van een auto). Proefrijder verklaard bestuurder te zijn vanaf X uur, en bij terugkomst samen eindtijd invullen.

Prijs vooraf overeenkomen, als het even kan, en opnemen in de overeenkomst. Borg vragen. ID bewijs checekn, nummers opschrijven/kopie maken. Foto van de persoon maken.
 
Gewoon niet betalen, niet met de koop doorgaan, en desnoods gewoon voor de rechter laten komen...

Maar mijn gevoel zegt dat de motorzaak het zover niet laat komen.
 
Gewoon een domme simpele vraag.

Particulier zet motor te koop, ik wil graag een proefrit maken.
Ik neem aan dat de eigenaar dan de motor verzekerd heeft, maar goed. Meestal is een motor, zeker een oudere (ik wil er een kopen van 20 jaar oud) wa extra verzekering.
Nu ga ik onderuit, wat dan???

Niet meteen roepen heeft de verkoper pech, kan ook jouw motor zijn toch??
Ik heb inmiddels een aantal verzekeringsmaatschappijen afgebeld, maar krijg telkens te horen dat mijn WA dat niet dekt omdat het een motorvoertuig betreft.

Kan ook nergens mezelf ff verzekeren.
Het gaat in mijn geval om een motor van tussen de 2000 en 3.500 eurotjes.
Ik was niet van plan om in het vervelende geval dat ik onderuitga, om over erger maar ff niet te praten, die schade ff te vergoeden of een motor te kopen die in de prak is.

Risico verkoper???

Wie weet er raad??

Als ik een motor of auto wil kopen, verzeker ik 'm van tevoren. Bel mijn verzekeraar, sluit een tijdelijke verzekering af.

De volgende dag bel ik de verzekeraar weer. Ding niet gekocht: tijdelijke verzekering stopzetten. Ding wel gekocht: tijdelijke verzekering omzetten naar permanente verzekering.

Moet je alleen van tevoren even het kenteken en de meldcode opvragen aan de huidige eigenaar. Niks aan de hand.

Gr. Karl
 
Als ik een motor of auto wil kopen, verzeker ik 'm van tevoren. Bel mijn verzekeraar, sluit een tijdelijke verzekering af.

De volgende dag bel ik de verzekeraar weer. Ding niet gekocht: tijdelijke verzekering stopzetten. Ding wel gekocht: tijdelijke verzekering omzetten naar permanente verzekering.

Moet je alleen van tevoren even het kenteken en de meldcode opvragen aan de huidige eigenaar. Niks aan de hand.

Gr. Karl

Heb ik dus ook aan gedacht maar verzekering wil er niet aan, zou me 1 keer kunnen lukken maar meerdere keren gooien ze me eruit.
Waar ik wel aan gedacht heb is om gewoon "dom" te zijn, RDW bellen dat ik een ingevoerdemotor wil laten keuren, een 1 dag kenteken krijgen en dan dat verzekeren en gaan proefrijden. Weet alleen niet of de RDW dan blij wordt. Maar dat gaat wel werken, doet deverzekering ook niet moeilijk, begreep ik.
Ga overigens als ik een machine koop die wel "gewoon" casco verzekeren, voor ff 20 euro per maand loop ik geen enkel risico meer. Ook niet als ik hem ooit wil verkopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan