ongeluk na 5 dagen rijbewijs

En dan nog, naast de ABS, bij het lessen krijg je een nette gecontroleerde omgeving. Afgelegen terrein, pylonnetjes en altijd hetzelfde asfalt. Zodra je zelf rond gaat rijden dan zal de praktijk sowieso wel helemaal anders zijn. En een noodstop net voorbij een rij pylonnen lijkt me toch echt even anders dan wanneer je écht moet stoppen voor een auto die de rijbaan op komt! :)

Nogmaals veel sterkte bij het herstel! (zover nodig natuurlijk, aangezien je alweer rond loopt en rijdt :) ).


Tuurlijk netjes gecontroleerd... Je denkt dat je het aardig onder de knie hebt bij
les drie, word je bij les vier opeens geconfronteerd met een hoosbui van heb ik jou daar.
Hetzelfde asfalt? Het terrein in Diemen waar ik leste was redelijk constant in die
zin dat de steentjes en de drek er altijd waren, het lag alleen elke keer weer ergens
anders.

Noodstop bij pylonnen anders dan in het echie?
Daar trekt je motor zich niets van aan hoor, die heeft er geeneens weet van :+
 
Laatst bewerkt:
Maar jij wel! In het echt zetten ze namelijk niet eerst pylonnen neer, voor die auto van links ineens besluit om op te rijden.

Exact! Nou is heel de wereld heel zwart-wit gesproken verdeeld in "winners" en "losers".
De "winner" besluit: "Hey, dit heb ik eerder aan de hand gehad", en brengt zijn voertuig tijdig tot stilstand. De "loser" remt zich onderuit, en geeft de omstandigheden de schuld.
 
Exact! Nou is heel de wereld heel zwart-wit gesproken verdeeld in "winners" en "losers".
De "winner" besluit: "Hey, dit heb ik eerder aan de hand gehad", en brengt zijn voertuig tijdig tot stilstand. De "loser" remt zich onderuit, en geeft de omstandigheden de schuld.

Fijn dat jij kunt leven met zo'n simpel wereldbeeld :)

De realiteit is dat heel veel mensen nu nog niet kunnen vertellen wat ze morgen gaan doen in een onverwachte situatie. Mensen zijn namelijk geen automaten, die iedere keer op dezelfde manier kunnen reageren.

Behalve motorrijders misschien?
 
Fijn dat jij kunt leven met zo'n simpel wereldbeeld :)

De realiteit is dat heel veel mensen nu nog niet kunnen vertellen wat ze morgen gaan doen in een onverwachte situatie. Mensen zijn namelijk geen automaten, die iedere keer op dezelfde manier kunnen reageren.

Behalve motorrijders misschien?

:^

Een schrikreactie heeft nu eenmaal de potentie om heel anders uit te pakken dan een van te voren geplande noodstop in een gecontroleerde omgeving. Zeker als je net 5 dagen je rijbewijs hebt, maar ook bij ervaren rotten.

Enigste wat we kunnen doen is proberen te leren van je fouten... of de schuld verkeerstechnisch nu bij jou ligt of niet...
 
Laatst bewerkt:
}) })

Mijn zwager remde zich, met 10 jaar motor rijervaring, ook onderuit met de voorrem bij een paniekstop. Die heeft het nu wel geleerd, en snel een motor met ABS gekocht.
Zelf rij ik zijspan, en mis ABS niet (ook niet gewend, zelfs nog nooit een motor gereden met ABS).

TS-er: jammer maar helaas. Gewoon pech. Snelle beterschap !!

Overigens, vooraan staan bij het verkeerslicht en bij groen vol gas weg is link. Beter rustig weg en daarbij goed kijken. Of ga als tweede staan in de rij.

:] :W
 
Fijn dat jij kunt leven met zo'n simpel wereldbeeld :)


De realiteit is dat heel veel mensen nu nog niet kunnen vertellen wat ze morgen gaan doen in een onverwachte situatie. Mensen zijn namelijk geen automaten, die iedere keer op dezelfde manier kunnen reageren.

Ik denk persoonlijk dat als je met die insteek de weg op gaat, dat je je dan niet lekker door het verkeer begeeft... Ik hoop dat ik het mis heb.

@boefje: Je hebt een eervolle vermelding in het "grote taalvouten topic"
 
Laatst bewerkt:
Ik denk persoonlijk dat als je met die insteek de weg op gaat, dat je je dan niet lekker door het verkeer begeeft... Ik hoop dat ik het mis heb.
Nou... Ik ben mij er in ieder geval van bewust dat de realiteit toch echt anders zal zijn dan het oefenen. Het lijkt me dat die 'gewaarwording' toch wel vrij belangrijk is. De pylonnen zie je namelijk behoorlijk op tijd aankomen, dus je weet precies wanneer je wat moet gaan doen. Het lijkt me dat wanneer ineens een auto de weg op draait dat toch iets anders aan zal voelen.
Nu mag iedereen het er natuurlijk wel over eens zijn dat wanneer je op de motor gaat rijden dat je dat ding toch wel onder controle moet hebben, en je jezelf niet bij de eerste de beste noodstop onderuit remt. Maar het schijnt dus zelfs de beste te kunnen overkomen met jaren ervaring. Dus ach.. wat is wijsheid eh...

Misschien moeten ze bij het lessen af en toe op een willekeurige plek soms iets de weg op schuiven, zodat je je echt helemaal rot schrikt en een noodstop moet maken *D
 
Ik denk persoonlijk dat als je met die insteek de weg op gaat, dat je je dan niet lekker door het verkeer begeeft... Ik hoop dat ik het mis heb.

Het toverwoord is defensief rijden. Probeer die noodstop voor te zijn.

Maar met 5 dagen je rijbewijs moet je dat nog leren, natuurlijk. Je bent overigens nooit uitgeleerd.
 
sterkte joh met je herstel . Echt klote voor je .
Ik denk dat het gros als eerste keihard in de remmen gaat bij schrik dat is namelijk vaak je eerste reactie .
 
Misschien moeten ze bij het lessen af en toe op een willekeurige plek soms iets de weg op schuiven, zodat je je echt helemaal rot schrikt en een noodstop moet maken *D

Er zijn inderdaad vervolgcursussen, waarbij ze doodleuk onverwacht een autoband
voor je werpen. Dat is trouwens een horde die je het beste gewoon kan nemen,
in plaats van te remmen of uit te wijken.
 
Het toverwoord is defensief rijden. Probeer die noodstop voor te zijn.

Maar met 5 dagen je rijbewijs moet je dat nog leren, natuurlijk. Je bent overigens nooit uitgeleerd.

Elders op dit forum heb ik eens gelezen dat het af en toe nuttig is om de noodstop
te oefenen als het verkeerslicht oranje wordt. Even checken of er niets achter je rijdt,
en dan zo laat mogelijk in de rem, om toch nog voor de streep stil te staan.
Van opzij ziet het er vast stom uit, maar het is echt goed voor je remvaardigheid.

De kunst van de noodstop zit hem erin dat het een z.g. geconditioneerde reflex moet zijn.
Net zoals Pavlov het voor mekaar kreeg om honden te laten kwijlen door alleen maar met een bel te rinkelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook al een paar keer op vrije baan het remmen geoefend.
Dat garandeert echter nog altijd niet dat ja het in een noodsituatie perfect doet.

Er is nog altijd een verschil tussen gecontroleerd een noodstop doen om te oefenen waarbij je kan nadenken, en in een onverwachte situatie een reflexieve noodstop doen.

Toch ga ik nog regelmatig het remmen oefenen zodat de juiste remhandeling (hopelijk) na verloop van tijd een reflex wordt.

een paar keer is ook veel te weing om het in je systeem te krijgen.

elke keer als je gaat rijden moet je het een 10 x doen, dan na een paar weken ( mits je vaker dan 2 keer per week gaat rijden) is het risico van onderuitremmen een stuk lager.

Vergeet echter ook niet dat je ook moet leren kijken waar je naartoe wil en niet kijken waar je niet tegenaan wil rijden.

( volgens mij is het een combinatie van factoren als je onderuit gaat, je remt uit onervarenheid en je hebt niet meteen gekeken of je het kan voorkomen dat je er tegenaan rijdt)

Tipje van mij: ga vaak karten, en dan liefst meer sessies per dag of zelfs aan een wedstrijdje meedoen. Op een kartbaan gaat vaak iets mis( alleen das niet zo gevaarlijk) je leert dan spelenderwijs om om een probleem heen te rijden i.p.v. er tegenaan.***


(***= dit werkt beter als je niet zelf steeds de persoon bent die midden op de baan staat)
;)
 
Elders op dit forum heb ik eens gelezen dat het af en toe nuttig is om de noodstop
te oefenen als het verkeerslicht oranje wordt. Even checken of er niets achter je rijdt,
en dan zo laat mogelijk in de rem, om toch nog voor de streep stil te staan.
Van opzij ziet het er vast stom uit, maar het is echt goed voor je remvaardigheid.

hou wel rekening met het feit dat voor een stoplicht nogal vaak oliedruppels liggen en water van een airco.

het is van opzij pas echt een stom gezicht als je hierop onderuit gaat............
 
Dat klopt allemaal als een zwerende vinger, en dat maakt het geheel nog realistischer... toch?

Om het nog spannender te maken: gebruik in plaats van het stoplicht een tankstation. Zo hard mogelijk komen aanrijden en zorgen dat je alsnog naast de pomp stilstaat! :+
 
Om het nog spannender te maken: gebruik in plaats van het stoplicht een tankstation. Zo hard mogelijk komen aanrijden en zorgen dat je alsnog naast de pomp stilstaat! :+

Ik kan me iets herinneren dat afgelopen jaar iemand dat probeerde met zijn koekblik.
Het liep niet zo goed af. (under-statement)
 
Er zijn inderdaad vervolgcursussen, waarbij ze doodleuk onverwacht een autoband
voor je werpen. Dat is trouwens een horde die je het beste gewoon kan nemen,
in plaats van te remmen of uit te wijken.

Zo onverwacht is het niet, je weet dat het gaat gebeuren en je ziet ze staan met die autoband. Het is een nuttige oefening, daar niet van, maar het verrassingseffect kun je nou eenmaal heel erg slecht trainen.
 
het remt gewoon veel directer en je kunt de remdosis veel beter controleren, althans dat was in mijn beleving.
zelfs een 8 jaar jongere motor met beter remwerk zonder stahlflex remt kutter dan mijn oude motor met stahflex.

heb uiteraard wel geoefend :)
Met stalen remleidingen zit er minder rek in de leiding en heb je dus meer een aan/uit functie waardoor je remmen feitelijk minder goed te doseren zijn. Op het circuit niet erg, omdat je dan altijd voluit wil remmen, maar op straat wil je feitelijk meer gedoseerd kunnen remmen..

Vandaar dat veel fabrikanten ze er af fabriek niet opzetten.
 
Zo onverwacht is het niet, je weet dat het gaat gebeuren en je ziet ze staan met die autoband. Het is een nuttige oefening, daar niet van, maar het verrassingseffect kun je nou eenmaal heel erg slecht trainen.

Zal best, maar als je je laat verrassen, en precies het tegenovergestelde gaat doen van wat je is aangeleerd, heb je in mijn optiek je voertuig niet onder controle.
 
Dat klopt allemaal als een zwerende vinger, en dat maakt het geheel nog realistischer... toch?

Zal best, maar als je je laat verrassen, en precies het tegenovergestelde gaat doen van wat je is aangeleerd, heb je in mijn optiek je voertuig niet onder controle.




Voor de "en" hoeft hier geen komma...

En nou kappen met die taalvouten zooi van je!
 
Laatst bewerkt:
....

Trouwens meerdere mensen hier die een tibia plateau fractuur hebben gehad?


Yep! :Y

Alleen ben ik met de trapfiets gevallen B| |(
Twee platen en acht schroeven zitten in mijn scheenbeen, eentje steekt zelfs wat uit, je kan de kruiskop door m'n vel heen voelen :o
Heb je al een hekel aan de fysiotherapie? Wacht maar tot je evenwichtkunstjes moet gaan doen op één been -O- })

(Edit: 't is al een poos geleden, waarschijnlijk hops je al vrolijk rond :$ )
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

ik mag weer lopen!! deze week een z1000 uit 2007 aangeschaft en kan weer rijden!!!

Dat is beter nieuws man!
Ik zie dat je ook uit Rhoon komt. Ik woon er ook al 26 jaar, nouja sinds 1 week ben ik verhuisd naar Rotterdam. Maar oorspronkelijk kom ik er ook vandaan.
Dus bij deze even :W

Stel je ook eens voor in het Z750/1000 topic. Komen heel wat mensen uit regio rotterdam en er worden geregeld ritjes gemaakt. Misschien leuk voor een keer om mee te gaan ;)

Kawasaki Z1000 Z750(s) Plaza 58
 
Terug
Bovenaan Onderaan