Ongeluk - wat nu doen met motor?

Kaastosti

MF'er
16 mei 2006
184
0
Haarlem
Sinds gisteren mag ik me bij de groep scharen die een ongelukje heeft gehad. Gelukkig voornamelijk blikschade en iets wat ongetwijfeld een flinke blauwe plek gaat worden.

Uiteindelijk mag de verzekering het natuurlijk allemaal uit gaan vechten, maar het lijkt me redelijk duidelijk dat de tegenpartij in dit geval fout zat.

Van wat ik er tot zover over heb kunnen vinden zal de verzekering een schade expert inschakelen om te kijken wat er allemaal stuk is en vervangen zou moeten worden. Gezien de restwaarde van de motor komt daar redelijk snel een economisch total loss uit (Kawa ZZR 600 uit '97). Dan wordt er een dagwaarde bepaald (die moet ik uiteraard zo hoog mogelijk zien te krijgen) en mag ik 'm eventueel tegen de huidige waarde (in stukkende staat) terugkopen.

Op zich ziet het er allemaal niet zo heel ernstig uit. Natuurlijk krassen op de kap en de spiegel, stepje afgebroken, krasjes op de uitlaat... maar dat is allemaal zelf vervangbaar zonder dat het moeilijk wordt. Wat ik dan natuurlijk nog wel beoordeeld moet weten is of de motor technisch nog in orde is, daar heb ik niet de kennis voor.

Ik heb gelezen dat het aan te raden is zelf bij het opnemen van de schade te zijn. Hij staat nu thuis (ongeluk was vlakbij), dus dat is handig. Voor de technische beoordeling moet 'ie echter wel langs de dealer.

Is het nu verstandig om 'm te laten staan tot de schade expert langs is geweest en 'm daarna naar de dealer krijgen, of meteen daar neer laten zetten?
 
Soms kun je met je verzekering ook wel regelen dat de schade opgenomen wordt bij een door jou gekozen dealer. Moet je effe bellen en vragen. Het kost hen namelijk aardig wat euros om een schade expert bij jou thuis langs te laten komen en voor een oude fiets doen ze dat niet graag.
 
Als je goed contact hebt met je dealer kun je m rustig daar al neerzetten.
Dan kan hij meteen ook alvast een globale inschatting maken,
en de technische toestand bepalen.
Ook kun je meteen jouw ideeen over de afhandeling bespreken.
(Wil je m oplappen, of liever inruilen voor wat anders)
 
Wellicht is het een mogelijkheid dat als de fiets inderdaad economisch total verklaard wordt dat je het "wrak" terugkoopt van de verzekering en dan zelf opknapt.

Vaak is dat een voordelige optie.
 
Wellicht is het een mogelijkheid dat als de fiets inderdaad economisch total verklaard wordt dat je het "wrak" terugkoopt van de verzekering en dan zelf opknapt.

Vaak is dat een voordelige optie.
Dat zou ik graag doen, maar alleen als de motor technisch nog ok is... daar heb ik die dealer voor nodig.

En heb er op zich goed contact mee, twee weken geleden nog geld heen gebracht voor een beurt. Daar houden ze altijd wel van ;) Alleen ben ik er dan zelf niet bij als de schade expert komt kijken, en dan ziet 'ie dus ook niet schade aan helm, jas etc.
 
Laatst bewerkt:
Bij je dealer langsgaan en kijken naar de opties. Als je er over zat te denken om in de nabije toekomst een andere motor aan te schaffen, is dit je kans om voor je motor een flink bedrag te krijgen. Let erop dat kappen vervangen etc al vrij snel veel geld gaat kosten, ook tweedehanfs zijn ze niet goedkoop en zeker vaak niet in perfecte staat.
Ik ben er zelf toendertijd alleen maar beter van geworden, van het geld is de motor optisch opgeknapt met een grote beurt van 1000+ euro waarbij de nodige onderdelen zijn vervangen.
 
Bij je dealer langsgaan en kijken naar de opties. Als je er over zat te denken om in de nabije toekomst een andere motor aan te schaffen, is dit je kans om voor je motor een flink bedrag te krijgen. Let erop dat kappen vervangen etc al vrij snel veel geld gaat kosten, ook tweedehanfs zijn ze niet goedkoop en zeker vaak niet in perfecte staat.
Ik ben er zelf toendertijd alleen maar beter van geworden, van het geld is de motor optisch opgeknapt met een grote beurt van 1000+ euro waarbij de nodige onderdelen zijn vervangen.
Ik wilde deze eigenlijk gewoon oprijden en dan voor iets nieuws gaan... huis gekocht, verbouwd, nu bezig met inrichting, dus de prioriteiten liggen financieel even ergens anders ;)
 
In dat geval gewoon lekker rondkachelen met een licht gehavende, maar technisch in goede staat zijnde, motor. Geld van de verzekering incasseren, zo min mogelijk van uitgeven en weer op de motor stappen.
 
Als de blikschade aan de motor zo gering is, is de kans klein dat er iets structureel stuk is. Maar dat kunnen de dealer en/of expert je wel vertellen.

Je kapotte helm, kleding, etc zijn gewoon meeverzekerd. Vraag of je de motor bij je dealer mag neerzetten. Meestal maakt die alvast een taxatie en meestal kost dat je 75€, die je weer terugkrijgt mits je de motor bij hen zou laten herstellen. Dan komt de schade-expert en die zal 'm waarschijnlijk TL verklaren. Dan bepaalt hij de dagwaarde, trekt daar een eventueel eigen risico vanaf en maakt de rest naar jou over. Je besluit zelf de motor op te knappen, want gebruikte delen voor een ZZR zijn gemakkelijk en goedkoop te vinden. Je betaalt daarom de dealer zijn 75€ et voila ;)
 
Een expert komt gewoon bij je thuis, daar hoef je niet voor te betalen, die zijn in dienst van de verzekeringsmaatschappij....
Als je alleen schuifschade hebt, dan zal er technisch niet veel loos zijn, en houd er rekening mee dat de "handel" voor een 97er nooit meer dan 3-400 euro neerlegt, dus al wordt ie TL, dan mag je dit ongeveer voor de restpost tellen...
Eerst even Ebay, MP, enz afschuimen wat gebruikte onderdelen kosten, dit kun je er bij houden als de expert komt, en dan rustig samen met een kop koffie alle mogelijkheden op een rijtje zetten....
Zijn geen onmensen, en een motor met een dagwaarde van pak m beet 1000-1200 euro ( ja weet het je hebt er veel meer voor betaald, maar is wel 17 jaar oud) zullen ze niet zo heel moeilijk over doen...
Zorg dat je van te voren de optie's op een rijtje hebt, een orgineel paneel in kleur kost al meer dan je motor op papier waard is
 
Heh ja ik heb er wel iets meer voor betaald, maar had ook al in m'n hoofd dat de restwaarde rond de 1000 zou liggen. Daar schrik ik niet zo van.

En dan krijg je dus dat de verzekeraar 'm zou kopen voor de dagwaarde (1200 positief gerekend), ik 'm terug kan kopen voor de restwaarde (400) en het verschil (800) overgemaakt krijg om zelf reparaties uit te voeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan