Ongeluk zonder fysiek contact?

Aaroenz0r

MF'er
6 dec 2012
106
0
Den Haag
Hoi,

Als een koekblikker (of andere idioot) iets doms doet waardoor jij ten val komt, maar hij heeft jou niet fysiek aangetikt, is hij dan alsnog schuldig aan het ongeluk?

Zoiets is mij namelijk gisteravond overkomen :( ... We hebben wel een schadeformulier ingevuld en de aanwezig getuigen waren allemaal van mening dat de automobilist fout zat.
 
Hoi,

Als een koekblikker (of andere idioot) iets doms doet waardoor jij ten val komt, maar hij heeft jou niet fysiek aangetikt, is hij dan alsnog schuldig aan het ongeluk?

Zoiets is mij namelijk gisteravond overkomen :( ... We hebben wel een schadeformulier ingevuld en de aanwezig getuigen waren allemaal van mening dat de automobilist fout zat.

Allereerst klote voor je :Y

Wat omstanders (getuigen) of jij of de automobilist zelf vinden is helaas niet echt van belang :N De verzekeringsmaatschappij zal bepalen of men aansprakelijk is of niet (helaas).

Verder kun je de tegenpartij inderdaad aansprakelijk stellen voor de geleden schade, echter is het wel "wie eist bewijst". Jij zult het dus moeten bewijzen :Y

Succes er mee :Y
 
Lastige kwestie, maar je kunt geluk hebben. Zo heb ik mezelf vroeger een keer onderuit geremd om een aanrijding met de auto voor mij te voorkomen: de auto remde hard, en sloeg zonder riching aan te geven linksaf (en ik hield striktgenomen veel te weinig afstand). Met 2 getuigenverklaringen en een schaderapport heb ik aangeklopt bij het Waarborgfonds, en uiteindelijk de schade vergoed gekregen.
Wat wellicht uitmaakt is dat in mijn geval de desbetreffende automobilist is doorgereden, en dat is een misdrijf.
 
Schuldig wel, maar als je het kunt aantonen gaat het niet van je schadevrije jaren af. Althans zo was het bij mij toen ik van de rotonde afkegelde, omdat een auto vond dat hij voor mocht
 
Als je de situatieschets goed ingevuld hebt en je hebt hierover geen meningsverschil met de automobilist in kwestie zal het juiste oordeel hierover geveld kunnen worden.

Als je elkaar niet geraakt hebt, en de tegenpartij is van kwade wil dan heb je kans dat hij niets ondertekent en/of jou tegenspreekt. En dan wordt het zeer lastig.

Mijn vader heeft vorig jaar iets soortgelijks meegemaakt, auto komt rotonde oprijden en mijn vader legt de motor neer om een ongeluk te voorkomen. Alles netjes getekend en uiteindelijk ook betaald.
 
Hoi,

Als een koekblikker (of andere idioot) iets doms doet waardoor jij ten val komt, maar hij heeft jou niet fysiek aangetikt, is hij dan alsnog schuldig aan het ongeluk?

Zoiets is mij namelijk gisteravond overkomen :( ... We hebben wel een schadeformulier ingevuld en de aanwezig getuigen waren allemaal van mening dat de automobilist fout zat.

Totaal geen lastige kwestie of iets wat je hierboven hebt zien staan.

Het enigste is dat het hij wel fout moet zitten, bijvoorbeeld hij reed aan de verkeerde kant van de weg en jij moest uitwijken en je stuurt de berm in.
 
Had ik toen ik een keer van rechts kwam. "Lag" al in de bocht, toen de auto van links gewoon doordrukte. Kon niet anders dan remmen en mezelf onderuit remmen. Auto niks, motor fikse schuifschade. Geheel vergoed gekregen.
 
Mijn rijinstructeur heeft mij aangeleerd dat als je zo hard moet remmen dat je onderuit gaat en de auto mist, kan je er beter tegenaan rijden.

Dit wegens de reden dat als de auto er vandoor gaat, jij geen poot hebt om op te staan als je hem niet geraakt hebt.

Verder zelf wel eens meegemaakt met een scooter, ik remde af voor een parkeervak met de auto en de scooter remde zich onderuit.
Tevens geen schuld aan gehad, reden in een 30 zone en ze hield zelf niet genoeg afstand van mij (reed achter me).

Dus ja, blijft lastig.
 
Laatst bewerkt:
Als iemand zich onderuit remt, dan is die toch gehinderd?? Je mag andere bestuurders niet hinderen dus het is totaal geen lastige kwestie :') .
 
Laatst bewerkt:
Als iemand zich onderuit remt, dan is die toch gehinderd?? Je mag andere bestuurders niet hinderen dus het is totaal geen lastige kwestie :') .

Daarom duurde het ook maar 9 maanden bij mijn ongelukje voordat de tegenpartij (verzekering) volledige aansprakelijkheid erkende :')

Was ook een heel duidelijk geval :Y
 
Laatst bewerkt:
Iemand kan zich even goed onderuit remmen omdat hij in paniek de rem dicht kneep.
Dus helemaal niet "totaal geen lastige kwestie" ;)
Zolang je geen getuigen hebt, of de andere partij bekent zelf heb je het heel moeilijk om je gelijk te krijgen.
En dan nog is het geen garantie dat je een vergoeding gaat krijgen -O-
 
Ik reed op een voorrangsweg met een gangetje van 50, meneer komt achteruit een uitrit uit, zonder te kijken. Ik toeteren en remmen (noodstop), en meneer schoof weer stukje naar voren. Dus ik dacht dat hij me wel gezien zou hebben aangezien hij stukje naar voren ging. Vanuit het niets gaf hij ineens vol gas toen ik naast hem was en hij schoot de rijbaan op.

En meneer was zo aardig om mijn motor nog een keer aan te rijden toen hij achteruit reed terwijl mijn buddy hem had opgeraapt, waardoor de motor bijna nog een keer viel. Hierbij heeft hij wel een fikse deuk met mijn laksporen op zijn voorscherm opgelopen.

Meneer heeft zijn fout erkend , schadeformulier getekend, en verklaring dat hij fout zat.
 
Ik reed op een voorrangsweg met een gangetje van 50, meneer komt achteruit een uitrit uit, zonder te kijken. Ik toeteren en remmen (noodstop), en meneer schoof weer stukje naar voren. Dus ik dacht dat hij me wel gezien zou hebben aangezien hij stukje naar voren ging. Vanuit het niets gaf hij ineens vol gas toen ik naast hem was en hij schoot de rijbaan op.

En meneer was zo aardig om mijn motor nog een keer aan te rijden toen hij achteruit reed terwijl mijn buddy hem had opgeraapt, waardoor de motor bijna nog een keer viel. Hierbij heeft hij wel een fikse deuk met mijn laksporen op zijn voorscherm opgelopen.

Meneer heeft zijn fout erkend , schadeformulier getekend, en verklaring dat hij fout zat.

Het zal je waarschijnlijk wel helpen dat het schadeformulier getekend is en de tegenpartij zelf verklaard fout te zitten.

Maar niet te vroeg juichen, verzekeringen kunnen ook anders beslissen als ze dat willen (helaas)....
 
Mooie kneus die instructeur dan :P

Ook alleen doen als je echt zeker weet dat je solo onderuit gaat zonder getuigen.
Als je nog tot stilstand kan komen, al is het met gierende banden, dan moet je dat gewoon doen :P

En hij wist gelukkig echt wel waar hij het over had, zoals liever de boete van door rood dan een auto achterop.
Die heb ik al eens moeten toepassen toen het stoplicht van oranje naar rood ging en de auto achter mij het niet door had :P
 
Het zal je waarschijnlijk wel helpen dat het schadeformulier getekend is en de tegenpartij zelf verklaard fout te zitten.

Maar niet te vroeg juichen, verzekeringen kunnen ook anders beslissen als ze dat willen (helaas)....

Daarvoor is rechtsbijstandverzekering :') .
 
Ook alleen doen als je echt zeker weet dat je solo onderuit gaat zonder getuigen.
Als je nog tot stilstand kan komen, al is het met gierende banden, dan moet je dat gewoon doen :P

En hij wist gelukkig echt wel waar hij het over had, zoals liever de boete van door rood dan een auto achterop.
Die heb ik al eens moeten toepassen toen het stoplicht van oranje naar rood ging en de auto achter mij het niet door had :P

Niet echt blijkbaar :')

Ik glij liever op mijn rug achter de auto langs en raak hem niet dan dat ik er met een gangetje in ga....of er nu getuigen zijn of niet zal me toch echt een rotzorg wezen :Y

En even ter info voor je :Y Je ligt eerder op de grond dan dat jij je kunt beseffen dat je solo onderuit gaat :Y
 
En dat kan niet als er wel fysiek contact is geweest?

In mijn geval was er zelfs fysiek contact tussen mij en de auto.

Verklaringen van mij, politie, ooggetuigen...foto's van de plaats van het ongeval...

Duidelijk gevalletje van verkeer niet voor laten gaan terwijl me afslaat....jammer maar helaas, duurde 9 maanden voordat er aansprakelijkheid erkent werd :')

Dus zo heel simpel als dat jij durft te beweren is het toch echt niet :N
 
Ook alleen doen als je echt zeker weet dat je solo onderuit gaat zonder getuigen.
Als je nog tot stilstand kan komen, al is het met gierende banden, dan moet je dat gewoon doen :P

En hij wist gelukkig echt wel waar hij het over had, zoals liever de boete van door rood dan een auto achterop.
Die heb ik al eens moeten toepassen toen het stoplicht van oranje naar rood ging en de auto achter mij het niet door had :P
_O-

En wat gebeurt er in die 10 secondes die je nodig hebt om dat allemaal te beslissen? :P

Ga maar eens het verschil opzoeken tussen met 30km/u glijden...of met 30km/u ergens tegenaan tot stilstand komen. Mag je daarna zeggen wat je liever hebt.

En ik blijf erbij dat je instructeur een kneus was....want liever door rood dan een auto achterop is het tegenovergestelde advies van liever botsen dan solo onderuit :X
 
Laatst bewerkt:
In mijn geval was er zelfs fysiek contact tussen mij en de auto.

Verklaringen van mij, politie, ooggetuigen...foto's van de plaats van het ongeval...

Duidelijk gevalletje van verkeer niet voor laten gaan terwijl me afslaat....jammer maar helaas, duurde 9 maanden voordat er aansprakelijkheid erkent werd :')

Dus zo heel simpel als dat jij durft te beweren is het toch echt niet :N

Ahjah ik heb een keer een jongetje van 12 aangereden per motorfiets, die vader was er 100% zeker van dat ik mij gelijk niet zou krijgen want hij was hoogleraar recht op de hoge school.

Binnen 4 weken stond er mooi 4.200 euro op m'n rekening. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan