Ongeluk *&()^##@

FearaddicteD

MF'er
30 jul 2002
48
0
Tiel
Mja, het moest mij ook maar eens overkomen. Ik rijd op een parkeerplaats langs een snelweg links achter een auto, waarop deze zonder aanstalte / richting aan te geven afremt en een parkeerplaats induikt. Ik kon niet meer ontwijken, hij sneed mij immers de pas af. Vervolgens duik ik links aan de zijkant op hem in, na angstvallig geremd te hebben.

Uiteindelijk geeft hij toe (ook op het schadeformulier) dat hij geen richting aangaf, maar hij verklaart dat ik m in wilde halen. Wat overigens niet zo was.
Kunnen jullie aangeven hoe ik er verzekeringstechnisch gezien voorsta? Maw, of het mijn fout is en ik moet betalen of niet.

full
 
Laatst bewerkt:
Als ik je schetsje zie dan rij je bij hem achterop en ben je altijd fout omdat je te weinig afstand hield. Als je hem daar in wou halen (vooropgesteld dat dat daar mag) dan is hij fout.
 
Mag je inhalen op een parkeerplaats? Overigens heb ik niet op het schadeformulier vermeld of ik inhaalde of niet. Hij verklaarde wel dat ik inhaalde.
 
Vervelend dat het gebeurd is, ben je er zelf wel verder goed vanaf gekomen?

Helaas zit je fout. Degene die achterop klapt, om welke reden dan ook, zit zowel verkeersrechtelijk als verzekeringstechnisch verkeerd voor de volle 100%. Je heb gewoon onvoldoende afstand gehouden. Of hij wel of niet richting aan heeft gegeven is niet relevant.

Tenzij je echt al aan het inhalen was, dan had hij je voor moeten laten gaan en zit hij fout.
 
Vervelend dat het gebeurd is, ben je er zelf wel verder goed vanaf gekomen?

Helaas zit je fout. Degene die achterop klapt, om welke reden dan ook, zit zowel verkeersrechtelijk als verzekeringstechnisch verkeerd voor de volle 100%. Je heb gewoon onvoldoende afstand gehouden. Of hij wel of niet richting aan heeft gegeven is niet relevant.

Maar ik zit er dus niet achterin, maar in de zijkant. '(
 
als je daar in mag halen zit jij volgens mij niet fout. Jullie reden beide rechtdoor en hij buigt af, lijkt mij dus dat jij goed zit.
 
Vriend van me heeft ooit zelf zo'n ongeluk veroorzaakt (had geen eens werkende richtingaanwijzers op zijn auto). En is toen schuldig bevonden. Dit was echter wel op een gewone weg, met parkeerplaatsen erlangs.
 
Damn '( Ik hoop dat de schade meevalt en dat je zelf niets hebt.

Op een parkeerplaats moet je er rekening meehouden dat een ander een parkeervak inschiet. Je hebt dus in de gegeven situatie te weinig afstand gehouden.

Veel sterkte en succes verder!

PS: Als ik je schetsje bekijk is de auto wel een stuk kleiner geworden door de botsing :P
 
Ik heb ook ooit eens zoiets gehad, alleen was dat niet op een parkeerplaats maar op de openbare weg...

Ik heb toen alles vergoed gekregen van de tegenpartij: rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer!

Volgens mij moet jouw schade volledig vergoed worden door de tegenpartij mits (!) je kunt aantonen dat je inderdaad niet achterop maar er van de zijkant op geknald bent.
 
Tja, moeilijk..
jij reed misschien iets te dicht op (volgens de verzekering),Als dat niet zo was, had je nog kunnen uitwijken.
Maar daarentegen gaf de tegenpartij geen richting aan ,waardoor de abrubte actie (het inparkeren) te laat opgemerkt kon worden...

En daarbij, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, als je daar mocht inhalen.
 
Ja, op het schadeformulier staat ook aangegeven dat ie op de zijkant is gegaan, zowel getekend als zijnde bij de tegenpartij een streep verf op de zijkant.

Ow, kheb zelf niets gelukkig... alleen de balen. :)
 
Damn '( Ik hoop dat de schade meevalt en dat je zelf niets hebt.

Op een parkeerplaats moet je er rekening meehouden dat een ander een parkeervak inschiet. Je hebt dus in de gegeven situatie te weinig afstand gehouden.

Veel sterkte en succes verder!

PS: Als ik je schetsje bekijk is de auto wel een stuk kleiner geworden door de botsing :P
Als je aan het inhalen bent zit je volgens mij toch iets dichter bij een auto. Dus afstand houden lijkt mij niet echt relevant, of moet hij soms in gaan halen langs de andere kant van de weg.
 
1. op een parkeerplaats mag je niet inhalen. Ik ga er hier vanuit dat het 1 rijstrook naast de parkeerplaatsen was en op 1 rijstrook mag je niet inhalen.
2. Als je wel degelijk in zijn FLANK bent gereden en niet in zijn achterkant maak je een grote kans om je schade vergoed te krijgen omdat hij een zijwaartse beweging maakte door in het parkeervak te rijden zonder richting aan te geven.
3. Het feit dat je waarschijnlijk onvoldoende afstand hebt gehouden kan in je nadeel spelen...

Dit is volgens mij een leuk kluifje voor de verzekering.

Hopelijk ben JIJ in de eerste plaats er heelhuids uitgekomen en valt in tweede instantie de schade aan de auto + motor redelijk mee...

TIP: Ga eens te raden bij een advocaat... Kost wel een duit maar dan weet je weer wat meer van het legaal aspect af...
 
Gelukkig heb je zelf nix joh, maar eh met welke snelheid gebeurde het, en wat is jou (en de auto's schade?)
 
Gelukkig heb je zelf nix joh, maar eh met welke snelheid gebeurde het, en wat is jou (en de auto's schade?)

Kheb zelf nix, op de auto zat een streep lak, van de motor was een knipperlicht rechts, een plekje op de kap en het stuur leek ontzet... Dat gaat me veel geld kosten dan ;( Kreed ongeveer 20
 
In beide gevallen ben je schuldig

* Bij inhalen doe je een bijzondere verrichting (nee niet zo een als met je rijexamen :+ ) inhalen wordt net als bijvoorbeeld keren op de weg gezien als een bz, dus hierbij ben jij altijd schuldig.

* Jij raakt hem vanachter, ook hierbij ben jij altijd schuldig.
 
In beide gevallen ben je schuldig

* Bij inhalen doe je een bijzondere verrichting (nee niet zo een als met je rijexamen :+ ) inhalen wordt net als bijvoorbeeld keren op de weg gezien als een bz, dus hierbij ben jij altijd schuldig.

* Jij raakt hem vanachter, ook hierbij ben jij altijd schuldig.
1. Totale onzin! Als je aan het inhalen bent ben je dus het rechtdoor rijdende verkeer op dezelfde weg en is je tegenpartij altijd schuldig (ik weet niet exact hoe het zit op een parkeerplaats).
2. Lees eens goed het topic: hij is er in de zijkant ingereden |(
 
Mijn vriendin is gister met de R6 (zilver 03) achterop een busje ingereden, 2 auto's voor het busje wilde er ook 1 links afslaan (bij de Woude, nh van wormerveer naar alkmaar)

Ze is er gelukkig goed vanaf gekomen, was dik ingepakt en had alleen last van een bult op dr voorhoofd en wat pijn in dr neus, verder helemaal stijf van de spierpijn nu. Moest 1 nacht in het ziekenhuis blijven ter observatie en is nu gelukkig weer thuis.

Motor is volgens politie en omstanders total loss, expert moet er nog naar kijken. Maar goed, dat komt allemaal wel.. in ieder geval was het goed schrikken
 
nogal makkelijk van hem. als je remt en de ander doet dat niet, ja... duh dan is dat technisch gesproken 'inhalen' ja.

anderzijds, als je daar mocht inhalen (dat deed je niet maar stel!) dan is het misschien wel handig dat ie dat zo gezegd heeft. dan had HIJ namelijk voorrang moeten verlenen aan alle overige verkeer. en dat heeft ie niet gedaan.

 
Leest dan niemand topics voordat ze reageren...? :X

Nogmaals: rechtdoor rijdend verkeer op dezelfde weg heeft voorrang op afslaand verkeer. Of je nu inhaalt of tegenligger bent maakt niet uit.

Ik heb dit zelf in praktijk meegemaakt dus weet waar ik het over heb.

Enige voorbehoud dat ik (telkens) maak: ik ken de situatie op de parkeerplaats niet exact...
 
De automobilist verliet het verkeer en voerde dus een bijzondere manoeuvre uit en diende al het overige verkeer voorrang/vrije doorgang te verlenen. Omdat hij dit niet van te voren kenbaar maakte reed jij in de flank. Lijkt mij dat de automobilist hier fout zat. Het had anders geweest als jij achterop was geklapt. Dan speelt te weinig afstand houden een belangrijke rol. Dat hij stelt dat jij inhaalde pleit volgens mij alleen maar in je voordeel vanwege het rechtdoorgaan en het afslaan en de voorrangsregels hieromtrent.
Ben benieuwd naar de uitslag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan