Ongelukje, wat te doen met verzekering?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RetepV

MF veteraan
22 okt 2008
4.567
2
Huizen
Hi,

Ik heb een ongelukje gehad. Met een gangetje of 10 a 15 tegen een auto op gereden. Ik reed langs een stilstaande file, haalde een vrachtwagen in (die dus stil stond), en ineens staat de neus van een auto voor, die voor de vrachtwagen langs wilde afslaan. Geen tijd meer om te remmen, dus ik zat er tegenaan. De schuldvraag is geen vraag: we konden beide elkaar niet op tijd zien door de vrachtwagen, maar de tegenpartij was aan het afslaan (was tegemoetkomend verkeer), terwijl ik rechtdoor op dezelfde weg ging. Tevens was het een file, die ik mag passeren.

Maar nu dus het verzekeringswerk. De motor is een CBR900RR uit 1997, met 79.000km op de teller. Schade: beide voorvorken krom, voorspatbord scheurtje, deuken in de tank (omgevallen tegen de bumper van de vrachtwagen), en kuipschade aan de onderkuip en het kontje.

Nu heb ik even snel gekeken naar de nieuwprijzen voor vervanging, en dat komt uit op 3007 euro. De dagwaarde van de motorfiets zal rond de 2000 euro liggen, dus die is wel 'total loss'. :/

De standaard regel is dan dat de verzekering de motorfiets per opbod aan een schadeopkoper verkoopt, en dan het bedrag bijpast tot de dagwaarde.

Maar... Dan ben ik mijn motorfiets kwijt. Ik ben er aan gehecht, ben er niet aan toe om geld bij te passen voor een nieuwere motorfiets, en ik weet dat deze motorfiets motorisch en verder technisch prima is, want ik heb hem zelf in onderhoud en reparatie.

Ik wil dus de motorfiets behouden en hem weer opknappen, met goede tweedehandse spullen.

Wat gaat er gebeuren wanneer ik de motorfiets dus aan de expert laat zien, en hij oordeelt dat de motor total loss is? Ben ik dan mijn motor automatisch kwijt?

Ik wil niet dat hij naar een opkoper gaat, ik wil hem terug hebben. Hoe gaat het dan met uitgekeerde bedrag? Maken ze een schatting van de restwaarde van het wrak en minderen ze dat dan op het uit te keren bedrag?

Volgens mij heb ik recht op de volledige dagwaarde, en heb ik het recht om het 'wrak' te behouden. Maar ik ben daar niet zeker van. Wie kan me meer vertellen? Ik wil graag goed beslagen ten ijs komen, want ik weet ook wel dat verzekeringsmaatschappijen meer op hun geld zitten dan Scrooge.

P.S.

De auto van de tegenpartij was een BMW M6. Nieuwwaarde 188.580,- euro. Hij heeft een scheurtje in het spatbord, en dat zal wel 15.000 euro ofzo gaan kosten. Dus zijn verzekering gaat er natuurlijk alles aan doen om de mijne af te knijpen. Gelukkig heb ik een rechtsbijstandverzekering en dus ga ik op geen enkele deal in. Hij was fout, had mij voorrang moeten geven, en had moeten wachten met afslaan tot er vrij zicht was.

De bestuurder van de auto was echt een aardige kerel. Maar ik handel met zijn verzekering, dus op aardigheid ga ik niet rekenen.
 
Laatst bewerkt:
Normaal is rechtdoor gaat voor inderdaad maar weer niet hoe het zit tijdens inhalen van file.

De motor mag je in ieder geval wel houden bij economisch Total löss bij gewoon Total löss is het een ander verhaal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan