Ongeval circuit Assen

65x45.2

NU 75x56.5
21 jul 2007
3.781
406
55
Malden
Kan hier misschien een slotje op? Ik heb, vanuit de medische dienst op het TTcircuit het ongeval meerdere keren teruggezien op Racecontroll, was ook betrokken bij de eerste hulpverlening, en ik kan jullie verzekeren dat al het hierboven vermeldde suggestief en ver bezijden de realiteit is.
Dat er vanuit het circuit niets bekend gemaakt wordt over de toedracht? Daar zijn afspraken over, gewoon uit respect.
Wat ik alleen kwijt wil, is dat er in zijn val geen objecten van de baan, zoals bandenstapels etc. geraakt zijn, dus dat het niet te maken had met de veiligheid van het circuit.
precies, op SLOT

• Like
Waarderingen: Chriskx en ducootje

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
7.441
184
36
froubuurt
ik lees normaal nooit topics over ongevallen, ik post nooit "RIP's". uit pure verveling omdat ik hier zit te wachten op een nieuwe job langs de kant van de weg toch maar eens gelezen.

ik vraag me af wat er te leren van valt indien je de oorzaak zou kennen...

niet plots onwel worden als je aan het rijden bent ?
als je toch valt, goed opletten hoe je valt en zeker probereb je nek niet te breken ?
als er een andere rijder in je buurt rijdt, hem door laten en steeds zorgen dat je alleen rijdt ?

mensen die zo'n zaken willen weten om "te leren" zijn volgens mij nog nooit "eens goed op hun gezicht gegaan" met de moto en moeten dat dringend maar eens doen.
het enige wat er te leren valt is (buiten relativeren) : steek goed in je kop dat het altijd mis kan gaan, en als je dat wil vermijden, dan moet je niet op een motorfiets stappen.
Mensen proberen al eeuwen lang dingen te begrijpen. Soms helpt het om vrede te vinden, soms wil je uit pure nieuwsgierigheid de toedracht weten.
Zolang het om een vriendelijk verzoek gaat snap ik niet goed waar al jullie verontwaardiging over gaat. Ja, ik quote maar 1 persoon maar hij is zeker niet de enige.

Over het beleid, er word geschreven dat een ingeval topic op slot gaat wanneer er geen mfer betrokken is geweest. Maar wat is de definitie van betrokken? Er hebben al meerdere mensen gepost dat ze die dag, in welke hoedanigheid dan ook, aanwezig waren. Ik noem dat betrokken.

@Hans uut Zwolle bedankt voor het deel wat je wel uit kunt leggen over het ongeval en over het uitblijven van een reactie vanuit de organisatie.
En veel sterkte toegewenst, het ma misschien bij je functie horen maar daar wordt het niet makkelijker van.

Laatst bewerkt:

Clown683

MF veteraan
15 mei 2006
38.325
207
51
Driel
1. RIP en ik hoop dat er mooie wegen zijn daarboven...

2. Het gezeik en betweterige niveau in dit topic, maakt weer duidelijk waarom ik nauwelijks nog op MF zit... dat mensen niet kunnen begrijpen, dat een droevig topic als dit vraagt om respect en fatsoen. Je zou als nabestaande dit topic onder ogen zien... '(

Onbegrijpelijk dat mensen hier, na een waarschuwing van de admin, met richtlijnen gaan gooien, of om slotjes gaan vragen, alsof zij admin of mod zijn... :N

• Like
Waarderingen: Zenuwlijer en Joost85

ZXRH88

MF veteraan
10 jul 2015
4.113
521
30
Hoogeveen
Iedereen heeft een bepaalde mening , voorkeur etc. Blijkbaar moet het allemaal maar even gezegd worden wat mensen er persoonlijk van vinden.. ik wil graag even een toevoeging doen over het leed voor de nabestaanden wat sommigen hier aan slepen ; Wat denk je dat die mensen niet bij alles wat met motoren e.d. te maken hebben de link toch al leggen ? zal het dan op een topic op mf aankomen ?? Ik deze tijd sta je meteen overal op internet als je een ongeluk gehad hebt, vooral met dodelijke afloop ! Dus die mensen kunnen geen tv kijken, geen krant lezen etc want overal komt dat nieuws naar boven en dan zal een topic ( wat nog onder nieuws staat ook nog ) het verschil maken voor de familie ?! Ik denk het niet, weet het eigenlijk wel zeker van niet !
Gelukkig worden er geen namen genoemd, wat op andere plekken wel is gebeurd.

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
5.914
472
53
Nieuw-Buinen
ik lees normaal nooit topics over ongevallen, ik post nooit "RIP's". uit pure verveling omdat ik hier zit te wachten op een nieuwe job langs de kant van de weg toch maar eens gelezen.

ik vraag me af wat er te leren van valt indien je de oorzaak zou kennen...

niet plots onwel worden als je aan het rijden bent ?
als je toch valt, goed opletten hoe je valt en zeker probereb je nek niet te breken ?
als er een andere rijder in je buurt rijdt, hem door laten en steeds zorgen dat je alleen rijdt ?

mensen die zo'n zaken willen weten om "te leren" zijn volgens mij nog nooit "eens goed op hun gezicht gegaan" met de moto en moeten dat dringend maar eens doen.
het enige wat er te leren valt is (buiten relativeren) : steek goed in je kop dat het altijd mis kan gaan, en als je dat wil vermijden, dan moet je niet op een motorfiets stappen.
Op het bewuste ongeval op het circuit ga ik hier niet in. Ik ben blij dat ik er niet bij was.

Maar in algemene zin: inderdaad heb ik best wel de neiging om bij een (verkeers-)ongeval te kijken: wat is hier misgegaan? Was het te voorkomen? Heel vaak is dat inderdaad zo; als je ooit een VRO-risico cursus doet, zal je merken dat er heel veel ongevallen misschien wel te wijten zijn aan een ander, maar dat je zelf daarop had kunnen anticiperen. Ik heb inderdaad al een aantal malen mede door de inzichten van zo'n cursus mijn huid kunnen redden.

Het 'analyseren' van een verkeersongeval doe ik dus om te kijken of ik in een vergelijkbare situatie het ongeval had kunnen voorkomen. Waarom? Stiekem hoop je dan te concluderen dat jou dat niet zou zijn overkomen. Gevoel van valse veiligheid kweken? Misschien, maar zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar.
Soms moet je concluderen dat het toch echt domme pech is...zo zijn wij vorig jaar een goede vriend verloren doordat hij een auto op de verkeerde weghelft tegenkwam. Ruimte om uit te wijken was er daar niet.
Dan moet je accepteren dat je nu éénmaal meer risico loopt dan een automobilist.

Hans uut Zwolle

Die hard MF'er
14 okt 2014
602
52
67
Zwolle
Op het bewuste ongeval op het circuit ga ik hier niet in. Ik ben blij dat ik er niet bij was.

Maar in algemene zin: inderdaad heb ik best wel de neiging om bij een (verkeers-)ongeval te kijken: wat is hier misgegaan? Was het te voorkomen? Heel vaak is dat inderdaad zo; als je ooit een VRO-risico cursus doet, zal je merken dat er heel veel ongevallen misschien wel te wijten zijn aan een ander, maar dat je zelf daarop had kunnen anticiperen. Ik heb inderdaad al een aantal malen mede door de inzichten van zo'n cursus mijn huid kunnen redden.

Het 'analyseren' van een verkeersongeval doe ik dus om te kijken of ik in een vergelijkbare situatie het ongeval had kunnen voorkomen. Waarom? Stiekem hoop je dan te concluderen dat jou dat niet zou zijn overkomen. Gevoel van valse veiligheid kweken? Misschien, maar zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar.
Soms moet je concluderen dat het toch echt domme pech is...zo zijn wij vorig jaar een goede vriend verloren doordat hij een auto op de verkeerde weghelft tegenkwam. Ruimte om uit te wijken was er daar niet.
Dan moet je accepteren dat je nu éénmaal meer risico loopt dan een automobilist.
Jij weet, net als ik dat alles wat op het circuit gebeurt wordt geregistreerd op camera. Normale beelden worden overschreven na enkele dagen, incidenten worden weggeschreven op de harde schijf, en bewaard. Ik wil die beelden, als ik erbij betrokken ben als hulpverlener altijd zien. Niet uit sensatielust, maar om ervan te leren.... steeds weer de vraag: hebben wij het goed gedaan, hoe hebben we gehandeld, wat had beter gekund... ik weet zeker, na alle beelden talloze keren gezien te hebben, dat het op geen enkele manier beter of anders had gemoeten of gekund; soms zit alles gewoon tegen, en dat is de zwarte kant van onze sport, waarvoor we zo graag de ogen sluiten, maar die zwarte kant is er. Het hoort erbij, maar het went nooit. En dat is maar goed ook....

65x45.2

NU 75x56.5
21 jul 2007
3.781
406
55
Malden
Jij weet, net als ik dat alles wat op het circuit gebeurt wordt geregistreerd op camera. Normale beelden worden overschreven na enkele dagen, incidenten worden weggeschreven op de harde schijf, en bewaard. Ik wil die beelden, als ik erbij betrokken ben als hulpverlener altijd zien. Niet uit sensatielust, maar om ervan te leren.... steeds weer de vraag: hebben wij het goed gedaan, hoe hebben we gehandeld, wat had beter gekund... ik weet zeker, na alle beelden talloze keren gezien te hebben, dat het op geen enkele manier beter of anders had gemoeten of gekund; soms zit alles gewoon tegen, en dat is de zwarte kant van onze sport, waarvoor we zo graag de ogen sluiten, maar die zwarte kant is er. Het hoort erbij, maar het went nooit. En dat is maar goed ook....
Respect Hans :t

• Like
Waarderingen: Joep

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
5.914
472
53
Nieuw-Buinen
Helemaal mee eens hoor! Alleen reageer jij nu vanuit je rol als hulpverlener. Als ik in die rol zit, is mijn reactie net zo.

Mijn reactie hier was vooral vanuit de optiek van de (mede-)motorrijder, dus als een potentieel volgend slachtoffer.
Ik denk nl. dat dat meer voorkomt hier: je kijkt wat er misgegaan is volgens jou, en je hoopt dan de conclusie te trekken dat zoiets jou niet zou overkomen. Je wordt door het ongeval van een ander geconfronteerd met jouw eigen kwetsbaarheid en op deze manier hoop je jezelf gerust te stellen.
Inderdaad willen we onze ogen sluiten voor de mogelijkheid dat het ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch kan misgaan. Heel menselijk toch?

Zolang wij een ongeval feitelijk bekijken met als doel er iets van te leren en eventuele fouten in de toekomst voor jezelf te voorkomen (en niet in het wilde weg dingen suggereren), is dat alleen maar positief, lijkt me.

• Like
Waarderingen: Zenuwlijer en Monkey

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.910
790
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Hier was niets aan te voorkomen geweest, dit was het resultaat van meerdere factoren die elk op zichzelf staand geen probleem waren geweest, maar tesamen ervoor gezorgd hebben dat dit het resultaat was. Hier kon niemand iets aan doen, geen van alle betrokkenen. Stomme pech....

Als je dit wilt voorkomen moet je motorrijden verbieden.

• Like
Waarderingen: Janbros en Chriskx