Ongeval maisveld

Caty

Rookie
15 mei 2017
4
2
Dag allemaal,

Ik heb eventjes zitten twijfelen of ik dit topic wel zou maken, maar ik moet het toch even van mij af schrijven denk ik.

Gisteren heb ik een ongeval gehad waarbij ik uiteindelijk in een maisveld terecht ben gekomen (mais was al weg, dus feitelijk gewoon een zandbak). Google Maps foto's heb ik niet, aangezien die ergens uit 2009 stammen blijkbaar, waardoor de situatie niet goed te zien is.

Ik was met een groep aan het rijden en samen met 1 vriend op de intercom aan het kletsen. Door gewoon niet met de kop bij het 'motorrijden' te zijn en een stukje overmoedigheid (route al vaak gereden) ben ik uiteindelijk in een bocht naar links met +/- 120km/h het veld in gedoken. De motor viel op de linkerzijkant en ik vloog er voorover af. Ik lande op mijn buik. Na een halve minuut mezelf helemaal kapot te hebben gescholden ben ik opgestaan, samen met de vriendengroep de motor aan de kant gezet en een berger gebeld. De motor wordt volgende week naar de dealer gebracht om de schade te bekijken. Geen idee of het nog te repareren is (motor is voor de nieuwwaarde verzekerd, inclusief alle accessoires, helm/kleding etc), maar dat zijn zorgen voor later.

Ik heb vervolgens voor de zekerheid toch even gebeld met de huisartsenpost voor controle. Ze gaven aan dat ze mij (ondanks dat ik aangaf nergens last van te hebben) toch even wouden zien. Ik ben naar het ziekenhuis gegaan, paar kleine checks gehad (geheugen, motoriek, bloeddruk en hartritme). Hier bleek inderdaad ook dat er niets aan de hand was en ik mocht weer naar huis. Wel gaven ze de nadrukkelijke waarschuwing mee, dat wanneer ik ERGENS last van kreeg, ik onmiddellijk moest bellen. Enfin, na een nacht te hebben geslapen werd ik vandaag wakker met wat spierpijn in de rug, nek en buikspieren (waarschijnlijk van het trainen van die dag ervoor haha). Gedurende de dag zwakte het al enorm af. Kortom, niks aan de hand. Ik verwacht maandag gewoon weer te kunnen trainen.. die spierpijn heb ik wel eens erger meegemaakt!

De afhandeling van de schade verloopt volgende week wel via de dealer, dus dat zal allemaal wel in orde komen. Het is alleen ff een harde reality check.. ik ben best vaak met de motor naar Zwitserland, Oostenrijk, Italië geweest.. en uitgerekend hier om de hoek gebeurt het toch. Overmoedigheid, niet geconcentreerd bezig zijn met 'het motorrijden' en afleiding zijn denk ik de grootste oorzaken geweest. Ik had een hele zandbak voor mijzelf alleen, dus die ruimte heeft een hoop van de energie van die val kunnen absorberen. Mijn pak, handschoenen en laarzen hebben geen krasje en ook de helm lijkt in orde (uiteraard vervang ik die wel, duh).

Ik hoop dat dit verhaaltje mij zelf in ieder geval enigszins gerust stelt (ik merk het effect al!) en hopelijk zijn jullie ook blij om te lezen dat niet ieder ongeval op hoge snelheid met allerlei ellende hoeft af te lopen. Soms moet je geluk hebben en ik denk dat ik dat gisteren gehad heb. 1 ding weet ik zeker... een staatslot kopen hoeft niet meer. Alle geluk is al op voor de komende jaren :)

Groeten, rijd voorzichtig (ik weet dat ik dat wel 'weer' ga doen!) en een goed weekend gewenst!
C
 
Balen, maar gelukkig geen obstakels tegengekomen.
 
Dit noemen ze nou een leermomentje..
gelukkig goed afgelopen en goed dat je het deelt!
 
Je hebt geluk gehad en dat is mooi.
Mag ik vragen met welke type motorfiets jij het maisveld bent ingedoken?
Vr Gr
 
Dit kan iedereen overkomen, even niet opletten en... Mooi dat je niets mankeert.

Lijkt me trouwens niet fijn dat je op buik over die harde maisstobben schuift.
Dat zal het pak wel grotendeels opgevangen hebben.
 
Bedankt allen voor de reacties. Ik besef ook dat ik erg veel geluk heb gehad. Het had anders af kunnen lopen, maar gelukkig is dat niet gebeurd. Een deuk in het ego en tijdelijk een lege schuur is alles wat er van resteert.
@dylanpilot Het was een S1000R
 
Ik heb trouwens ongeveer hetzelfde 2 keer meegemaakt.

Eerste keer in Sauerland. We waren s'morgens net vertrokken met een groepje.
1 van de jongens zat half achterstevoren te "praten" met zen meissie die zelf reed, en bij de eerstvolgende bocht rijd hij de sloot in.
Sleutelbeen gebroken en wat schade aan de motor.
Toen de motor in Nederland bij de dealer werd afgeleverd was er nog meer schade. De berger had de motor laten vallen.

En een keer op de Posbank bij Rhenen. Was iemand met een Goldwing het kreupelhout in gereden op het stuk met allemaal S-bochten.
Met 4 man zitten sleuren om dat gevaarte 20 meter verder weer op het asfalt te krijgen.
Volgens het maatje van de brokkenmaker was de man op de één of andere manier s' morgens met wegrijden al lichtelijk labiel geweest. Ging al niet helemaal lekker met de bochten en op de Posbank was het helemaal misgegaan.
Ze gingen hierna ook gelijk door naar huis, was niet verantwoord.

En trouwens nog iemand in onze groep die over de kop ging met een noodstop.
Was ook in Sauerland.
De voorrijder naderde een t-splitsing. Remde af en het leek alsof hij doorreed. 1 persoon lette even niet op en ging zo hoog in de ankers met zijn bu8kschuiver dat hij met +_ 30 over de kop ging.

Overal wat schade en onderdelen rechtsbuigen...
 
Laatst bewerkt:
We zullen het er met z'n allen roerend over eens zijn, het motorrijden is iets waarbij het koppie met verstand er ten alle tijden bijgehouden dient te worden.
Zoniet dan kunnen er flinke brokken van komen.
Met name toen ik vroeger een stuk jonger was, zo rond de twintig merkte ik dat ook al.
Als er bijvoorbeeld door een situatie iets was gebeurt waardoor ik de gedachten er niet volledig bij had of emotioneel niet helemaal fris was, dan ging het motorrijden bij lange na niet zo soepel en lekker als normaal.
Het is toch wel een vak appart hoor dat motorrijden.
Ik stap elke week ook in mijn koekblik op 4 wielen, maar dat is echt heel iets anders.
Buiten dat om ben ik me er telkens ook flink van bewust dat ik als motorrijder heel erg kwetsbaar ben in het verkeer.
Met name automobilisten zien me vaak niet.
Defensief rijden is dus echt iets normaals geworden voor mij.
Vr gr
 
Dank voor het delen, altijd goed. Voordeel van dit ongewilde incident: vanaf nu ben je een nog betere motorrijder. Want dit blijft altijd in je achterhoofd zitten en gaat je nog net wat beter bij de les houden.
 
Enorm klote!!!
Ik heb het een keer gehad op een onverlichte oprit van een tankstation. De enige keer ook dat ik op straat ben gevallen.

Mijn vizier was dof, maar ik kon prima zien op de verlichte wegen. Toen kwam ik dus op die onverlichte oprit waar een slinger (S) in zat.

Mijn maar die voor mij reed had een donker vizier (het was uiteraard avond) en die zag die S ook niet. Hij deed toch maar zijn vizier omhoog en schoot opeens naar links. Nog net op tijd voor hem.

Omdat wij aan het versnellen waren om de snelweg op te rijden was ik te dicht bij hem gekomen omdat hij ff zijn gas los had gelaten om zijn vizier omhoog te doen. De seconde dat ik dacht, " wat doet hij nou??", aangezien het leek alsof het een rechte weg was, zag ik al meteen de weg afbuigen en de witte reflecterende paaltjes op mij afkomen.

Ik kon niets anders doen dan proberen te remmen en vloog zo de weg af, langs een paaltje, zo de berm in. Ook op mijn buik. Eenmaal de ogen weer open zag ik de motor liggen. Die was gelukkig gewoon rechtdoor gegleden met minimale schade (ik kon nog wel naar huis rijden gelukkig, dan wel zonder achterrem). Toen ik de andere kant op keek zag ik een sloot en was ik toch enorm opgelucht dat het niet veel slechter afgelopen was.

Ik heb mezelf ook zitten vervloeken. Ten eerste dat klote vizier en ten tweede had ik meer afstand moeten houden.

Ik heb een week niet op mijn voet kunnen staan vanwege een zere enkel en alleen een nieuwe rem\schakelset en koelvloeistofreservoir hoeven kopen.

Het is enorm klote als zo iets gebeurd (zeker als de motor ook nog veel schade heeft), maar goed. Je bent een ervaring rijker en als je dan moet crashen, dan maar zo. Sommige komen er veel minder goed vanaf. Je kan het hier nog van je afschrijven en dat zegt al veel.

Succes met het herstel! :t
 
Mooi dat het goed afgelopen is. Rijden in een groep; ik heb er altijd een dubbel gevoel bij. Leuk bij een tussenstop, maar ijdens het rijden is het alleen maar extra stress en afleiding. Vooral van die figuren die veel te dicht achterop je gaan zitten rijden of moeten laten zien hoe hard hun motor wel niet kan accelereren. Ben een paar keer met zo'n groepje meegereden op een tour en ben toen na een aantal kilometer er gewoon uitgestapt en mijn eigen route gaan rijden.
 
Ik heb trouwens ongeveer hetzelfde 2 keer meegemaakt.
En een keer op de Posbank bij Rhenen. Was iemand met een Goldwing het kreupelhout in gereden op het stuk met allemaal S-bochten.
Met 4 man zitten sleuren om dat gevaarte 20 meter verder weer op het asfalt te krijgen.

Effe een paar correcties..................
Sorry, de Veluwe begint bij mij in de achtertuin...............................:P
Posbank is bij Rheden, met een D dus. Rhenen heeft een andere berg: Grebbeberg. (en die ligt 40km verderop)

Als je zegt bij S-bochten, dan is dat niet de Posbank. De Posbank zelf heeft geen S-bochten. (Oke, een kleintje bij Koepel de Kaap)
In het Posbank-gebied is ook nog de Emma-Pyramide. (van de Posbank nr Zijpenberg, dan naar beneden nr Beekhuizen, dan klim nr Emma P met de S-bochten)
Daar zijn idd een paar echte S-bochten , waar niet-kenners nog wel eens de bosjes in duiken!!!!:X
 
Laatst bewerkt:
Wat er hier al wordt gezegd klopt volledig. Ik ben er echt achter gekomen dat je mentale staat van doen ENORM van invloed is op je rijvaardigheid. Ik heb met mijzelf afgesproken in ieder geval een aantal gevorderde rijvaardigheid cursussen te gaan volgen. Niet omdat ik mijzelf niet meer vertrouw, maar meer voor de extra zekerheid die het je kan bieden.

Gezien de situatie, de omgeving, de snelheid van de impact mag ik van geluk spreken. Ik heb geen hoofdpijn, geen kneuzing, zelfs geen schrammetje of blauwe plek over gehouden aan dit avontuur. Ik laat van de week wel weten hoe het met de motor afloopt.. voor nu, bedtijd ;)

Dank allen
 
Niet dat ik zelf een heilig boontje ben maar met 120km/u de bocht uit vliegen is wel erg snel of was het op een snelweg?
Wel een gelukje dat je het er zelf zonder letsel af hebt gebracht.
 
Effe een paar correcties..................
Sorry, de Veluwe begint bij mij in de achtertuin...............................:P
Posbank is bij Rheden, met een D dus. Rhenen heeft een andere berg: Grebbeberg. (en die ligt 40km verderop)

Als je zegt bij S-bochten, dan is dat niet de Posbank. De Posbank zelf heeft geen S-bochten. (Oke, een kleintje bij Koepel de Kaap)
In het Posbank-gebied is ook nog de Emma-Pyramide. (van de Posbank nr Zijpenberg, dan naar beneden nr Beekhuizen, dan klim nr Emma P met de S-bochten)
Daar zijn idd een paar echte S-bochten , waar niet-kenners nog wel eens de bosjes in duiken!!!!:X

Tot zover de toeristische informatie :t




T.S Sterkte de met de afwikkeling ,kan gebeuren
 
Ik ben van mening dat motorrijden voldoende aandacht en energie opslokt om niet ook nog Skyradio én het slappe geauwehoer van je maten (stoorzender) in je oor er bij te hebben. Begrijp me niet verkeerd, je vrouw opbellen vanaf een saai stuk snelweg moet best kunnen, maar daar denk je waarschijnlijk toch al niet bij na omdat het onderaan de prioriteiten staat op dat moment :+.

Maar sinds de opkomst van vernuftige motor-communicatie zie ik steeds vaker mensen die er maar 50% bij zijn omdat ze zo fanatiek aan het lullen zijn met "de groep" om zich heen terwijl ze rijden. In het ergste geval ook nog non-verbale communicatie er bij omdat je toch in elkaars buurt bent (blabla, kijkt naar links, steekt duim op naar andere gozer, blabla, duikt bocht in, blabla). Ik denk dan: Als je zo vreselijk graag met zijn vieren wil keuvelen, én de koffiepauze niet voldoende is om alles te vertellen.. Huur dan gewoon een busje, of ga in de kroeg zitten.

With all due respect ;)
 
Maar goed dat we niet kunnen appen op de motor. Dan hebben we maisvelden te kort.
 
Kan wel hoor..................
Ik heb zo'n houder op mijn motorscooter zitten waar mijn Garmin of mobiele telefoon in gefixeerd kan worden.
Ik moet er niet aan denken, maar met name op die manier en zonder te hoeven schakelen kan er veel gedaan worden met de telefoon.
Maar geen haar op m'n hoofd die eraan zou denken, want ik bagger al op fietsers en automobilisten die bezig zijn met hun mobieltje.
Ik zie ze dagelijks en ze boffen echt dat ik geen motorwout ben van beroep.
Genadeloos aanpakken dat geteisem met die verrekte schijt mobieltjes tijdens het rijden.
Vr Gr
 
Terug
Bovenaan Onderaan