ongeval ZAC 24-06-2002

edraket

MF veteraan
12 dec 2001
10.143
0
wijk bij duurstede
Gisteravond heb ik vernomen hoe het met Cock, de vader die maandagavond tijdens de ZAC onderuit ging in de arie-luyendijkbocht, gaat op dit moment.
Hij ligt in Amsterdam in het ziekenhuis, en het gaat naar omstandigheden redelijk met hem.
* Alle ribben aan de rechterzijde gebroken
* 4e ruggewervel gebroken, nog niet bekend of deze breuk stabiel is of niet.
* vochtophoping in de longen
* Oogkas gebroken.
* Neus gebroken.
* rechter ringvinger en pink geamputeerd

Hij is in de scan geweest, en ze hebben geen hersenletsel geconstateerd, en dat terwijl zijn helm helemaal in 2en was gespleten. (en dit terwijl zijn helm 2 weken geleden nog was gekeurd)

Het eerste wat hij vroeg toen hij bij kennis was gekomen na de klap was trouwens:
wat waren mijn ronde-tijden?
hoe is het met m'n duc?
Deze is trouwens totaal afgeschreven.
 
Bos uit is een blijft gevaarlijk zeker voor een motorrijder. Ik denk dat je daar (ikke) 160 km /h rijd met kneedown. probleem is dat er gewoon geen uitloopstrook is of iets. Vriend van me is er daar ook uitgegaan heeft ook heellang geduurd voor hij weer "normaal" door het leven kon.

Wat ik alleen wel vind is dat ze iets aan die bocht moeten doen en niet wachten totdat slotemaker weg gaat.
 
Bos uit is een blijft gevaarlijk zeker voor een motorrijder. Ik denk dat je daar (ikke) 160 km /h rijd met kneedown. probleem is dat er gewoon geen uitloopstrook is of iets. Vriend van me is er daar ook uitgegaan heeft ook heellang geduurd voor hij weer "normaal" door het leven kon.

Wat ik alleen wel vind is dat ze iets aan die bocht moeten doen en niet wachten totdat slotemaker weg gaat.
Dat is denk ik niet mogelijk. Het is volgens mij aan de coureurs en de ZAC organisatie om mensen in te tomen in Bos Uit (Arie Luyendijkbocht)

Ze zouden bijvoorbeeld op geluidsniveau kunnen meten of iemand volgas door Bos Uit gaat. Bij Italia a Zandvoort waren er mensen die (i.v.m. geluidsniveau weliswaar) niet vol door Bos Uit mochten.
 
Droevig, klote circuit.

Helm in tweeen! Dit was toch niet zo'n aan elkaar geplakt polycarbonaat bromfiets helmpje?

Sterkte Cock. (Vervelende naam als je in Engeland bent).
 
Dat is denk ik niet mogelijk. Het is volgens mij aan de coureurs en de ZAC organisatie om mensen in te tomen in Bos Uit (Arie Luyendijkbocht)

Ze zouden bijvoorbeeld op geluidsniveau kunnen meten of iemand volgas door Bos Uit gaat. Bij Italia a Zandvoort waren er mensen die (i.v.m. geluidsniveau weliswaar) niet vol door Bos Uit mochten.

Allereerst beterschap voor de beste man.

Wel een erg vreemde beredenering, als Zandvoort zich een volwaardig circuit wil noemen moeten ze hier gewoon iets aan doen. Mensen in een bepaalde bocht zachter laten rijden werkt niet. Dat kan alleen door de layout van de baan zelf aan te passen.
 

Uiteraard BETERSCHAP aan deze man!! :}

Mensen intoomen tijdens een RACE? ik denk niet dat dat werkt, Bos-uit is gewoon een gevaarlijke bocht omdat ie op hoge snelheid genomen wordt, ik denk dat er soms harder gereden wordt dan 160 hoor! ik kom er meestal in 4/5 doorheen, en dan zit ik toch al zeker bij 180 richting 200 (kneedown) Het grote euvel is dat je deze bocht gewoon zo laat mogelijk in moet duiken, en dat vergeten heel veel mensen. DAAROM zijn er na de crash ook pylonnen neergezet om aansnijpunt aan te geven...

Op geluidsniveau een bochtsnelheid meten? Jah, da gaat nie werken, er rijden jongens met KNMV uitlaten (stille) met gewone racedempers (iets meer lawaai) en standaard uitlaten (ook iets meer lawaai) en dan nog maar te zwijgen over het verschil tussen de 2 cilinders en 4 cilinders. Is wel ff anders welke er gas geeft een bocht uit!
 
Laatst bewerkt:
Allereerst beterschap voor de beste man.

Wel een erg vreemde beredenering, als Zandvoort zich een volwaardig circuit wil noemen moeten ze hier gewoon iets aan doen. Mensen in een bepaalde bocht zachter laten rijden werkt niet. Dat kan alleen door de layout van de baan zelf aan te passen.
En daar zijn ze ook mee bezig maar dat zit in het grote plan voor verwijdering van de slipschool zodat er een grote grindbak neergelegd kan worden. Tot die tijd blijft Bos Uit een punt waar je met beleid doorheen moet.

Meten op geluidsniveau lijkt me inderdaad lastig, de post van Albert nog eens doorlezend.
 
lees jij niet? hmmm :z
gewoon, met 180 de vangrail in.

edit:
volgens iemand die achter 'm reed, begon z'n voorwiel te stuiteren en was ie weg.
 
Laatst bewerkt:
Droevig, klote circuit.

Helm in tweeen! Dit was toch niet zo'n aan elkaar geplakt polycarbonaat bromfiets helmpje?

Sterkte Cock. (Vervelende naam als je in Engeland bent).
als ik mij niet vergis dan was het een Suomy replica waar hij mee reed. De helm is trouwens door de organisatie in beslag genomen en meteen vernietigd.
 
lees jij niet? hmmm :z
gewoon, met 180 de vangrail in.

edit:
volgens iemand die achter 'm reed, begon z'n voorwiel te stuiteren en was ie weg.
de bandenstapel dan. Dat het voorwiel was gaan stuiteren zou idd heel goed kunnen, want bos-uit is erg hobbelig vanwege die :r auto's die er altijd racen. Mij is altijd geleerd om die bocht aan de binnenzijde te blijven ten alle tijden.
 
Veel sterkte aan de man toegewenst.

Het zal inderdaad wel aan die ........ :r :r auto's liggen!!
Rot hobbels :(
 
de bandenstapel dan. Dat het voorwiel was gaan stuiteren zou idd heel goed kunnen, want bos-uit is erg hobbelig vanwege die :r auto's die er altijd racen. Mij is altijd geleerd om die bocht aan de binnenzijde te blijven ten alle tijden.
Dat komt waarschijnlijk omdat Zandvoort in eerste instantie een AUTOsportcircuit is (al meer dan vijftig jaar)........ |(
 
Het kan erger:

In the Daytona crash, Aaron Gobert suffered fractures to his right tibia and fibula, his left ankle, eight ribs front and back, his right collarbone and shoulder blade, plus two collapsed lungs, severe friction burns, and suffered a serious concussion. Aaron Gobert had surgery to insert a rod into his broken right leg, two screws into his broken left ankle and a skin graft to the burns on his neck and shoulder area while at Halifax Medical Center in Daytona Beach, Florida.

Dat wil dus overigens niet zeggen dat Cock nu lichtgewond is.
 
vreemd dat ze de helm vernietigd hebben

volgens mij kan de verzekering de helm toch nog opeisen ?
 
Edraket, ik heb het gezien, vooral toen die trauma heli. kwam, wisten we dat het goed fout zat.. er werd verteld op de briefing dat men die bocht moet respecteren en met zou er pione neer zetten...ik dacht nog...daar heeft ie nu nix meer aan..... wens hem veel beterschap...
cyrus
 
BosUit (officieel nu de Arie Luyendijkbocht) is inderdaad geen fijne bocht voor motorfietsen. Daar is de organisatie van de ZAC ook al een tijd achter. Na enkele minder zware ongelukken ligt de snelheid van de meeste rijders (omdat de tijdwinst steeds belangrijker lijkt geworden) in die bocht steeds hoger en neemt niemand het verlies voor lief dat je met een veiligere lijn nu eenmaal zult hebben.
Dan moet je dus de lijn volgen die de organisatie aangeeft met de kegels: heel laat insturen (daar is nog grind als het mis gaat), dan naar de apex en het gas er daar op zodat je vrijwel parallel aan de vangrail bent als je echt op het gas gaat. Meer hierover zoals beloofd binnenkort op de Zomeravond site.
Nog steeds heb je de kans dat je valt, maar je hebt dan wel een kans er met minder verwondingen af te komen. Zelf net meegemaakt. Motor is totaal kapot met scheuren in frame etc, maar ik ben binnen enkele weken weer 100% is mij verteld.
Dus tot volgend jaar als de bocht verbeterd wordt gewoon je verlies qua tijd nemen en die veilige lijn rijden.
Overigens zag ik afgelopen maandag nauwelijks mensen die zich iets leken aan te trekken van de pillonnen. Je goed recht, maar leer van mijn angst toen ik wakker werd in het ziekenhuis en mijn benen toen niet kon bewegen. Mijn gedachte aan een dwarsleasie maakte de ZAC opslag totaal onbelangrijk.
En natuurlijk ben ik 3 weken later blij voor alle rijders die weer wat van hun beste tijd hebben afgesnoept. Maar ik hoop dat iedereen iets leert van anderen die nuiet alleen door mechanische pech of een fout van hun in die bocht vallen ...

Mischa
 
Op donderdag 27 juni 2002 00:35 schreef Mischa Kluin het volgende:
Verhaal Mischa

Allereerst natuurlijk zwaar @#$ dat je eraf bent gegaan.
Hoe is het nu met je?

Maar jij ben ook een ZAC-er ofzo :?

Voor de meneer uit de eerste post ook heel veel sterkte met alles!!!
 
als ik mij niet vergis dan was het een Suomy replica waar hij mee reed. De helm is trouwens door de organisatie in beslag genomen en meteen vernietigd.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit gedaan is? Ik snap het namelijk niet. Wil de organisatie zichzelf indekken? Is dit ter bescherming van de rijder om moeilijkheden te voorkomen? :?
 
Mischa,
allereerst leuk dat je op dit suffe forum bent.
Hier willen ze allemaal racen,als ze maar verzekerd zijn.....pffffff.
Maar kan ik bij jou klagen dat ze die Juli-race hebben verziekt?
Wat een onzin die Endurance-race.
Nu hebben /krijgen ze weinig inschrijvingen(lees:inkomsten),ik had graag een normale wedstrijd gereden.
Maar dit niet!!!!Het leek mij wel leuk om met Herry te rijden,maar die onzin eromheen.......
Gelukkig staken er maar weinig hun hand op,bij de vraag wie mee ging doen.
Tot gauw en beterschap! ;)
groeten van Marcel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan