Ongezien een motor kopen? Meningen graag.

@Relic Als niet-Duitser een motor kopen in DL is al wat lastiger voor de verkopende partij. Alles op afstand doen, 3e partij de motor laten checken, motor aan transportbedrijf afgeven, taalbarriere, maakt het nog wat gecompliceerder en de kans op succesvolle afloop is gevoelsmatig niet heel groot denk ik. Daarnaast: Duitsers zijn punctueel, wij hebben de naam wat sloppy te zijn. En dat klopt gewoon redelijk denk ik.

Het alternatief voor de verkoper is aantrekkelijk: verkopen aan een landgenoot die de taal spreekt, langskomt, rondje rijdt, betaalt, precies weet hoe het systeem werkt en wat hij kan verwachten. Inpakken en meenemen. Met een Hollander op 800 km afstand moet je maar afwachten hoe het loopt (transportrisico om maar iets te noemen). Er hoeft er maar 1 langs te komen die direct koopt. Kwestie van tijd, zeker met de zomer in aantocht. Het is gewoon lastig om dit op afstand te doen. Langsgaan maakt alles zoveel makkelijker, maar ik snap dat dat niet altijd een optie is.
 
Dat wou ik zeggen.. Maar in discussie gaan met mensen blijkbaar op basis van 4 vage foto's op Ebay een groot bedrag naar een onbekende zouden overmaken. Nou nee, gaan we niet doen. Ik heb volgens mij ook nergens gezegd dat ik een geschreven verklaring wil.

Vorige adverteerder waar ik contact mee had wilde ook dat ik kwam kijken, beslissen en meenemen zonder proefrit. Puntje bij paaltje stemde hij toch in met een kort ritje, om vervolgens de motor aan een ander te verkopen nadat ik een bus had gehuurd en we een ophaaldatum hadden afgesproken.

In dit soort gevallen is het: wie het eerst komt, het eerst maalt.....
Zeker als die persoon zonder gedoe de vraagprijs betaald.

Het aantal maal dat er bij mij iemand proef zou komen rijden en nooit is verschenen, is niet op de vingers van een flink aantal handen te tellen.
 
Test mag 48u oud zijn. Tis in Berlijn dus niet om de hoek
In één dag tijd, rij je op en neer naar Berlijn..
Incl of exl fiets.



Maatje ooit in DL een auto gezien die hij wilde, na wat heen en weer gemail, daarna gebel.
In gestapt naar DL gereden, ter plaatste nog een keer geregeld en direct mee genomen.
(hoe hij het papier werk heeft geregeld, geen idee verder)
 
Mocht de verkoper zijn mening herzien dan is dat ook mijn plan. Desnoods met trein. Dan neem ik die verplichting tot een negatieve PCR test wel voor lief.
 
Nou ik zou daar ook niet in mee gaan als verkoper. Niet omdat ik iets te verbergen heb, maar omdat er beperkingen zijn aan hoeveel gedoe ik wil met de verkoop.

Als ik naar 1 of andere garage moet gaan om te vragen of die op papier willen verklaren dat mijn motor schadevrij is enzo, dan bedank ik er ook voor. Nog los van waarom die motorzaak daar in mee zou gaan.
Ligt er aan, voor 500€, ja, mee eens.
Voor een bedrag van 10k doe ik ook wel een stapje extra.
 
@Relic Als niet-Duitser een motor kopen in DL is al wat lastiger voor de verkopende partij. Alles op afstand doen, 3e partij de motor laten checken, motor aan transportbedrijf afgeven, taalbarriere, maakt het nog wat gecompliceerder en de kans op succesvolle afloop is gevoelsmatig niet heel groot denk ik. Daarnaast: Duitsers zijn punctueel, wij hebben de naam wat sloppy te zijn. En dat klopt gewoon redelijk denk ik.

Het alternatief voor de verkoper is aantrekkelijk: verkopen aan een landgenoot die de taal spreekt, langskomt, rondje rijdt, betaalt, precies weet hoe het systeem werkt en wat hij kan verwachten. Inpakken en meenemen. Met een Hollander op 800 km afstand moet je maar afwachten hoe het loopt (transportrisico om maar iets te noemen). Er hoeft er maar 1 langs te komen die direct koopt. Kwestie van tijd, zeker met de zomer in aantocht. Het is gewoon lastig om dit op afstand te doen. Langsgaan maakt alles zoveel makkelijker, maar ik snap dat dat niet altijd een optie is.
Akkoord maar Trickshot vroeg gewoon om wat aanvullende info betreffende de staat vd motor.
Dat zou een landgenoot ook doen!
Het ging mij om de reactie vd verkoper dat ie gelijk de "je vindt mij niet betrouwbaar kaart" trok en dat zegt iets over hoe iemand is en dat ie waarschijnlijk iets te verbergen heeft anders zou je niet zo reageren maar gewoon aan de "koper"aangeven dat je het bij nader inzien te veel rompslomp vind.
 
@Relic Als iemand bereid is om bijna ongezien >10k te betalen, dan mag je als verkoper inderdaad wel wat beter meewerken. Maar zoals gezegd, het is aantrekkelijk om hem “gewoon” aan een landgenoot te verkopen. En dat gaat ook makkelijk lukken.

Zelf had ik een tijdje geleden een motor op het oog in Rheinland Pfalz, maar kon er niet goed achter komen hoe het zat met de COVID-regels. De verkoper had duidelijk ook geen zin om er wat moeite voor te doen. Als iemand op zo'n moment in het proces al niet mee wil werken, dan gaan we heel snel op zoek naar de volgende. Uiteindelijk gevonden en dat contact was (en is!) gewoon super. Net nog een appje gehad waarom ik niet eens mee ga naar de Eifel :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan