Ongezien een motor kopen? Meningen graag.


Ik zou ook gewoon er naar toe gaan, een test kan je ook wel via de GGD doen. Heb je binnen 24 uur ook wel de uitslag nu, commercieel kan ook. Gaat wel om een bak met geld.
De regels zijn nogal onduidelijk en via de info van de anwb lijkt het of je in quarantaine moet en getest moet zijn zodra je de grens over gaat. Dit is echter niet het geval. Ik heb 3 weken geleden (voor zover ik weet zijn de regels in dld in tussentijd niet veranderd) alles nagelezen op de websites van de Duitse overheid en uiteindelijk is het zo dat als je binnen 24 uur (maar feitelijk dus binnen 4.30 's ochtends en 21.00 's avonds ivm huidige lockdown) heen en weer rijdt, je dan niet in quarantaine hoeft en je ook niet getest hoeft te zijn. Wel moet je het contact e.d. tot een minimum beperken, zoals @cb_750_kz ook beschrijft. Als je in DLD gaat verblijven, bv met overnachting, dan gelden wel de test/quarantaine adviezen en verplichtingen. Verder is er aan de grens geen enkele controle.

Ik heb de motor vooraf bekeken en besproken met de verkoper via Zoom, samen met een vriend in het kader van 4-ogen zien meer. Ik heb €100 aanbetaald op mijn initiatief (zodat hij en ik iets meer zekerheid hadden en hij mooi de advertentie kon verwijderen :)). Vervolgens ook 400km gereden, motor nog eens bekeken, koopcontract (ADAC variant) getekend en het geld overgemaakt via Paypal. Bij pinnen wil er nog wel eens een limiet zitten op wat je per dag (in het buitenland) kunt pinnen en bankoverschrijvingen gaan niet altijd direct, ook als het een spoedoverboeking is. En je wilt toch niet graag voor jan joker een uur extra bij Dittmar of Heinrich zitten wachten :) Bij paypal is het wel handig als je ruim vooraf checkt of je voldoende saldo erop hebt staan.
 
Laatst bewerkt:
De regels zijn nogal onduidelijk en via de info van de anwb lijkt het of je in quarantaine moet en getest moet zijn zodra je de grens over gaat. Dit is echter niet het geval. Ik heb 3 weken geleden (voor zover ik weet zijn de regels in dld in tussentijd niet veranderd) alles nagelezen op de websites van de Duitse overheid en uiteindelijk is het zo dat als je binnen 24 uur (maar feitelijk dus binnen 4.30 's ochtends en 21.00 's avonds ivm huidige lockdown) heen en weer rijdt, je dan niet in quarantaine hoeft en je ook niet getest hoeft te zijn. Wel moet je het contact e.d. tot een minimum beperken, zoals @cb_750_kz ook beschrijft. Als je in DLD gaat verblijven, bv met overnachting, dan gelden wel de test/quarantaine adviezen en verplichtingen. Verder is er aan de grens geen enkele controle.

Ik heb de motor vooraf bekeken en besproken met de verkoper via Zoom, samen met een vriend in het kader van 4-ogen zien meer. Ik heb €100 aanbetaald op mijn initiatief (zodat hij en ik iets meer zekerheid hadden en hij mooi de advertentie kon verwijderen :)). Vervolgens ook 400km gereden, motor nog eens bekeken, koopcontract (ADAC variant) getekend en het geld overgemaakt via Paypal. Bij pinnen wil er nog wel eens een limiet zitten op wat je per dag (in het buitenland) kunt pinnen en bankoverschrijvingen gaan niet altijd direct, ook als het een spoedoverboeking is. En je wilt toch niet graag voor jan joker een uur extra bij Dittmar of Heinrich zitten wachten :) Bij paypal is het wel handig als je ruim vooraf checkt of je voldoende saldo erop hebt staan.

Het verschilt weer per deelstaat en dat zou je dan moeten checken, maar ik zou de gok gewoon nemen als ik TS was. Ongezien zo'n aanbetaling doen, nee niet mijn ding. Maar ik ben ook een risico mijdend persoon _O-
 
Naartoe rijden en ophalen dat ding. Ik sprak 2 weken geleden een paar Polen die om de week door DLD naar huis rijden en weer terug, nog nooit aangehouden of überhaupt gezien dat er controles waren.

Wist je dat motor-importeurs dagelijks prakken met geld overmaken naar onbekenden voor een motor gevonden via ebay? Kijk wel naar de feedback van de verkoper, net als op MP van iemand die al jaren een goed beoordeeld account heeft. Vraag zn telnr, bel hem vraag zn adres en Google een beetje. Heb wat vertrouwen in de mens!
 
Ik doe;
Een 2e hands motor bekijken via Ebay Kleinanzeigen. De motor is van April 2019 en heeft 6000km gelopen. Verkoper lijkt betrouwbaar
Besluiten dat ik er niet heen kan zonder 5d quarantaineplicht en <48u oude coronatest. (Staat je ver in DL dus.)
Overwegen of ik hem ongezien hierheen kan halen. Stalling tot keuring RDW is geregeld en WA-verzekering van een maand is mogelijk
Motortransportbedrijven bekijken voor prijzen. (Globaal vanaf 200 euro)

Ik wil;
Uiteraard garantie dat hij geen optische schade heeft. Een beoordeling door een buitenstaander zou voor mij voldoende zijn (monteur of TUV-keuringsmeester)
Bewijs en facturen zien van dat hij zoals verkoper aangeeft in oktober nog zijn keuringsstempel van Honda heeft gehad.
Motor laten ophalen en stallen bij een motorzaak nabij grens. RDW-keuring daar vlakbij laten doen met een eendagskenteken en doorrijden naar stalling in mijn woonplaats.
Afhalen wanneer kenteken binnen is.
Niet onbelangrijk > 10.000+ euro overmaken naar een onbekende :?

Meningen?
Mening... oké.

Ik heb meerdere motoren ongezien gekocht: dat waren werkmotoren, ze waren allemaal nieuw, dus met fabrieksgarantie, ik wist wat ik kocht (dus proefrijden hoefde niet), en de dealers kende ik van eerdere transacties. Met betalen wachtte ik altijd tot (vlak voor) het moment van levering i.v.m. de theoretische kans op faillissement, want op een nieuwe motor kun je soms zomaar een maand of wat moeten zitten wachten. Ik noem dat faillissementsrisico "theoretisch" terwijl het in feite een heel reëel risico is: er zijn dealers failliet gegaan, en met een beetje pech verdwijnen dan zowel jouw betaalde centjes als de beloofde motor in de faillissementsboedel). Maar ik kende de dealers, en wierp natuurlijk wel even een blik op hun kredietwaardigheid.

Maar nu ... een gebruikte motor, hoe laag de km stand ook is, zou ik persoonlijk altijd willen zien en aanraken. En als ik de verkoper niet ken, dan wil ik die verkoper eigenlijk ook zien. Niet omdat ik van verkopers hou, maar gewoon om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt (aanraken hoeft niet, brrrr). Ik zou dus een manier proberen te bedenken om dat ding te schouwen en op te halen, en desnoods handje contantje te betalen.

Als dat niet kan, zoals je schetst, dan vraag ik me af - gelet op de mogelijkheden die je zelf verder noemt - of je de motorzaak, te weten die ene nabij de grens waar je het ding wilt stallen tot aan de keuring, niet zo gek kunt krijgen om die motor voor jou te inspecteren en op te halen, als-ie voldoet aan de eisen die jij eraan stelt. Dat zullen ze vast niet gratis doen, maar een transporteur doet z'n werk ook niet voor niets. Betaling zul je dan nog iets op moeten bedenken, maar risico hou je bij kopen op afstand altijd, omdat de instrumenten die je zou kunnen gebruiken om dat risico te mitigeren zeer waarschijnlijk te duur zijn i.r.t. het aankoopbedrag t.o.v. de prijs die je zou betalen als je er gewoon eentje in NL zou kopen.
 
136109347_3981431551887274_6267404766297313858_n.jpg
 
mijn neef abduhla uit nigeria heeft een zelfde staan, maar 1000 euro goedkoper..
Als je geld naar HEM overmaakt, dan komen ze hem maandag bij je afgeven
 
De boete is 100 euro. ALS je gepakt wordt.

Netjes 1,5m afstand houden van de verkoper en weer naar huis met een motor. Geen risico op besmetting. En dan kan je met gezond verstand ook zeggen dat je niet in quarantaine hoeft. De wereld is niet zo zwart wit
 
€10.000 overmaken naar iemand die je niet kent is natuurlijk 'nicht im Frage', om even in de taalregio te blijven.

ga er heen, met b.v. de trein, ondanks de rompslomp van Corona en testen/quarantaine. maak een proefrit op de motor. is het wat, betaal je hem en rijd je op de motor naar huis. heb je meteen een mooi verhaal. is het niks, ga je weer naar huis, heb je een leuke tijd in Berlijn gehad.

op vergelijkbare manier heb ik eens een Saab 9000 (met alles d'rop en d'ran) uit München opgehaald. met de nachttrein heen, en met de Saab weer terug. voor de Saab een 5daags-kenteken geregeld bij de commerciële tak van de RDW (al zullen ze niks met elkaar te maken hebben) en met dat kenteken op de auto naar huis gereden. achteraf bleek ik het verkeerde kenteken te hebben gekocht, want met een 5daags-kenteken mag je Duitsland niet uit. maar in die tijd (2010) wist de Nederlandse politie niet hoe het zat met 5- en 21-dagskentekens.
 
Berlijn is toch gewoon om de hoek?
Busje huren en om 5 uur vertrekken vanaf de grens regio. Dan ben je tegen half 11 daar. Motor bekijken en opladen, zeg 2 uur. Vervolgens van 13:00 tot 21:00 om weer in nl te komen... Piece of koekie.

Als je geen moeite wil doen kun je ook gewoon wachten tot de regels veranderd zijn natuurlijk...

Ik zou onder geen beding geld overmaken aan iemand waar ik niet thuis aan de koffietafel gezeten heb. PayPal word hier als alternatief benoemd maar daar zou ik als verkoper nooit mee akkoord gaan voor zo'n bedrag.
 
Een beoordeling door een buitenstaander zou voor mij voldoende zijn (monteur of TUV-keuringsmeester)
Zou ik ook niet vertrouwen. Hier in Nederland al vaker een auto gekocht met een nieuwe APK die ik er bij wilde en dan blijkt vervolgens na levering een lager slecht te zijn, remmen vast zitten of motorsteunen vergaan zijn. Een monteur of TüV- keurmeester is ook gauw “omgekocht”

En sowieso. 10,000 euro overmaken naar een onbekende in het buitenland? Ik zou gewoon wachten tot eenzelfde motor voor waarschijnlijk iets meer geld in Nederland te koop komt te staan. Kan je een hoop ellende schelen
 
Zou ik ook niet vertrouwen. Hier in Nederland al vaker een auto gekocht met een nieuwe APK die ik er bij wilde en dan blijkt vervolgens na levering een lager slecht te zijn, remmen vast zitten of motorsteunen vergaan zijn. Een monteur of TüV- keurmeester is ook gauw “omgekocht”

En sowieso. 10,000 euro overmaken naar een onbekende in het buitenland? Ik zou gewoon wachten tot eenzelfde motor voor waarschijnlijk iets meer geld in Nederland te koop komt te staan. Kan je een hoop ellende schelen
Tussen een APK en een TÜV zit een wereld van verschil
 
  • Leuk
Waarderingen: K@W@
Verkoper brak vanavond de onderhandelingen af. Vond mij te wantrouwend omdat ik om een tweede mening vroeg wat betreft uiterlijk vd motor. Jammer maar helaas.

Dank voor de reacties.
 
Dit soort wensen worden ingegeven door hebzucht. Wat de meesten tegenhoudt is angst. De enkelen die het toch doen hebben spijt.
 
Dat zegt genoeg.
Ik zou dat verzoek als verkopende partij volkomen normaal vinden.
Wees maar blij dat je die 10K nog in je zak hebt.

Nou ik zou daar ook niet in mee gaan als verkoper. Niet omdat ik iets te verbergen heb, maar omdat er beperkingen zijn aan hoeveel gedoe ik wil met de verkoop.

Als ik naar 1 of andere garage moet gaan om te vragen of die op papier willen verklaren dat mijn motor schadevrij is enzo, dan bedank ik er ook voor. Nog los van waarom die motorzaak daar in mee zou gaan.
 
Nou ik zou daar ook niet in mee gaan als verkoper. Niet omdat ik iets te verbergen heb, maar omdat er beperkingen zijn aan hoeveel gedoe ik wil met de verkoop.

Als ik naar 1 of andere garage moet gaan om te vragen of die op papier willen verklaren dat mijn motor schadevrij is enzo, dan bedank ik er ook voor. Nog los van waarom die motorzaak daar in mee zou gaan.
De kopende partij steekt er toch ook veel energie ( en risico ) in maar jij wil geen gedoe?
De verkoper had eerst wel interesse maar als er ietsje mee info/garantie wordt gevraagd dan haakt ie af met als reden dat ie zich aangevallen voelt op z'n betrouwbaarheid?
Dat zegt meer over de staat vd motor en verkoper dan dat de verkoper geen zin heeft in "gedoe"
 
Dat wou ik zeggen.. Maar in discussie gaan met mensen blijkbaar op basis van 4 vage foto's op Ebay een groot bedrag naar een onbekende zouden overmaken. Nou nee, gaan we niet doen. Ik heb volgens mij ook nergens gezegd dat ik een geschreven verklaring wil.

Vorige adverteerder waar ik contact mee had wilde ook dat ik kwam kijken, beslissen en meenemen zonder proefrit. Puntje bij paaltje stemde hij toch in met een kort ritje, om vervolgens de motor aan een ander te verkopen nadat ik een bus had gehuurd en we een ophaaldatum hadden afgesproken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan