Ralfie
MF veteraan
- 10 jan 2002
- 13.804
- 513
Mijn BMW R1100GS (1994) geeft een onjuiste temperatuur weer op de FID. Hij komt niet hoger dan 2-3 streepjes, zelfs niet met het warme weer in juni en met deels afgeplakte radiator. Ik heb de olietemperatuursensor vandaag gewisseld voor een andere (tweedehands) maar geen resultaat.
Als ik de originele en vervangende sensor los test door de weerstand koud en warm te meten lopen ze allebei vrijwel gelijk, koud ca 2,45 kOhm en warm ca 0,5 kOhm.
Aangesloten op de FID komt deze echter niet verder dan 2 streepjes in water van ca. 90 graden. Als ik hem echt heet maak (vlammetje er onder) loopt de display wel verder op (4 streepjes), dus de FID zelf is niet kapot.
Het lijkt er dus op dat de ‘vertaling’ van sensor naar de FID niet helemaal goed gaat. Wat zou dit kunnen zijn? Ergens overgangsweerstand oid? Toch storing in de FID?
En tweede vraag, heeft dit invloed op het motor management als ik er van uit ga dat de temperatuursensor goed is? Ik merk niet dat de motor slechter loopt oid, en dat lijkt wel een van de vaak voorkopende symptomen als ik hier en daar rondsnuffel op internet.
Alvast dank voor de tips en suggesties!
Als ik de originele en vervangende sensor los test door de weerstand koud en warm te meten lopen ze allebei vrijwel gelijk, koud ca 2,45 kOhm en warm ca 0,5 kOhm.
Aangesloten op de FID komt deze echter niet verder dan 2 streepjes in water van ca. 90 graden. Als ik hem echt heet maak (vlammetje er onder) loopt de display wel verder op (4 streepjes), dus de FID zelf is niet kapot.
Het lijkt er dus op dat de ‘vertaling’ van sensor naar de FID niet helemaal goed gaat. Wat zou dit kunnen zijn? Ergens overgangsweerstand oid? Toch storing in de FID?
En tweede vraag, heeft dit invloed op het motor management als ik er van uit ga dat de temperatuursensor goed is? Ik merk niet dat de motor slechter loopt oid, en dat lijkt wel een van de vaak voorkopende symptomen als ik hier en daar rondsnuffel op internet.
Alvast dank voor de tips en suggesties!