ONK 8 & 9 Juli op ASSEN

suzuki750

MF'er
31 aug 2002
104
1
Woerden
Assen ONK -wat een veld-
Racing4Fun is voor 3/4 op training/vakantie in Andorra en derhalve mocht ik als enige de kleuren van de club verdedigen. Deze keer geen pitbox en dus de caravan maar eens kompleet met de voortent opgebouwd (voor het eerst in 1,5-jaar). Ik ben daar niet goed in. Ik hield heel veel stokken over, maar door alles aan de auto vast te sjorren, bleef het geheel mooi staan.

Ik dacht heel relaxed aan het ONK deel te gaan nemen, aangezien de eerste berichten waren dat er maar een beperkte opkomst zou zijn. Mooi niet dus. Al bij de eerste training was duidelijk dat er wel erg hard gereden werd! In de eerste training zette ik een nieuwe PR neer van 1:52,38 en dat was goed voor een 38ste-plek. Daar zou ik tevreden mee geweest kunnen zijn, maar daarmee zat ik dus wel in gevarenzone vwb de race. Er mogen er maar 42 starten. En achter mij stonden er die wel eens sneller zouden kunnen worden in de 2e training (zoals Rene Schokker die pech had gehad met olie-lekkage).
Dus banden gewisseld en de nog op Oschersleben (=alles zachter) staande vering weer op Assen gezet (=alles een tandje strakker).
De 2e training ging al wat beter en halverwege ben ik effe gauw bij een pitbox op de TV de rondetijden gaan bekijken. Sof! Ik was niet snel genoeg. Weer de baan op en daar trof ik de beste hulp die ik krijgen kon: ik liep in op Paul Haullussy. Ik kon hem er bij de GT uitremmen en reed daarna een rondje "met de duivel op mijn hielen". Ik verwachtte elke bocht Paul langszij te zien komen. Maar hij kwam niet. Dat leverde mij de benodigde 1:51,285 op! En dat was genoeg voor de 41ste trainingstijd (maar wel net achter Paul, die nog een rondje had gehad met 1/10 sec sneller)!

Gerrie was maar liefst als 4e uit de training gekomen en toen onstond er gedoe. Zijn motor was niet regelmentair (zoals zo vele CUP-fietsen, incluis de mijne ivm de wielen) en ook na wisseling van zijn wielen was zijn motor nog niet OK doordat er een extra oliekoeler opzit. Dus ondanks het OK-keuren, werd hij zondag voor de start geweigerd! De superbike-rijdersvergadering was wat verdeeld: er waren er die zeiden "meerijden, want buitenlandse deelnmers hebben ook andere fietsen" en er waren er die zeiden " ik wil hem niet voor mij hebben, want dat kost mij misschien een plekje" Dylan met exact dezelfde motor mocht wel gewoon starten. Gerrie bood nog aan "ik start vanuit de pitstraat", maar dat hielp niet meer.

Ik denk dat de KNMV iets moet verzinnen. Het is nu voor het eerst dat een CUP-rijder zover voorin stond bij het ONK. Voor de volgende keer stel ik voor dat:

-buitenlandse rijders gebruiken gewoon hun eigen motor

-CUP-rijders idem.

-CUP-ers met onregelmentaire motorfiets starten vanuit de pitstraat.

-bij de keuring is duidelijk wat de regel voor jou wordt.

Dat geeft hopelijk minder gedoe, terwijl iedereen mee kan doen en de snelle Cup-pers kunnen zo niet het ONK-kampioenschap beinvloeden. Zonder de CUP-ers is het ONK veel minder leuk. Ook de buitenlanders blijven welkom. En voor iedereen blijft het betaalbaar en doen-baar omdat je niet je hele fiets hoeft om te bouwen.

Ik stond dus, nu Gerrie eruit gezet werd, 40ste op de grid. Oef, oef
Ik had mijn PR met 2 volle sec's moeten verbeteren.

Ik rekende er niet echt op dat ik dat kunstje in de race weer zou kunnen flikken.
Gelukkig was mijn 1ste start super. Ik kom de Haarbocht uit met 2 plekjes voor mij Bert Grevink. Maar door de valpartij en olie op de baan werd het rode vlag.
Dus weer wachten (en ik heb geen hulpjes met bokjes, generator, bandenwarmers en een dame met paraplu), weer een kijkrondje rijden en dan de warming up. En dan weer een start.
Deze keer ging het veel minder goed. Iedereen reed de binnenbocht omdat de buitenbocht vol met zooi lag ivm de olie.
Ik weet Tjeerdsma en Verboven voorbij te steken en ga achter -weer- Paul H. aan. Dat hou ik 4 rondjes vol. Maar in de 7e ronde slaat de vermoeidheid/het te gespannen rijden toe. Ik rem minder scherp en er komen er drie voorbij (Polheide, Verboven en Duyzers) en die kan ik niet meer terugpakken.
Bij de allerlaatste keer de GT-in verrem ik mij gruwelijk en vrees er enkelen over mij heen te krijgen, maar gelukkig was er ruimte genoeg achter me en kostte me dat geen plekje. Daarmee werd ik 30ste met een snelste ronde van 1:51,287 (= 1-duizendste langzamer dan in de kwalificatie) en nog 2 andere rondjes in de 1:51.
Prima dagje dus: prachtig weer, wat wind, alles heel gehouden en een PR met 2 sec naar beneden.
Alleen, als 30ste finishen klinkt natuurlijk niet stoer, maar gegeven het veld: dik tevree. Heb nu (maandagochtend) nog steeds spierpijn. Ik moet eens wat aan mij rijstijl gaan doen, want bijvoorbeeld Danny de Boer lijkt mij geen spierballen-scheurder, maar die gaat in de race gewoon 6 rondjes onder de 1:48!
22 juli weer op Assen, hoi en dan de maandag erop naar Oschersleben, hoi, hoi.
 
Hey, Ik geloof dat jij naast ons stond in het parc fermé. (Rood/grijze motor van bertus folkertsma) Ik ben monteur bij hem.

Het was idd een erg groot startveld. En de kwestie van de illegale motoren... sjah Dutch superbikes zijn gewoon standaard motoren met een ander uitlaatsysteem en een powercommander... meer mogen we er niet aan doen!(motorisch) Dan komen er jongens uit de cup met opgefokte motoren en weetikallemaal voor aanpassingen, sommige zitten zelfs in de top tien! en halen dus punten voor onze neus weg met onregelementaire fietsen!

Wij betalen heel veel geld om mee te kunnen rijden en alle dingen eromheen (grote trailer, gasten, enz enz.) Er zouden dus veel meer rijders geschorst moeten worden. Maargoed, 11e plek behaald nog en ben niet ontevreden :) Maar laat de volgende keer iedereen weten wat de regels zijn en houd je eraan, word het toch leuker en weer eerlijker van voor iedereen!

Al met al was het wel een ontzettend leuk weekeind ondanks de "probleempjes"
 
En de kwestie van de illegale motoren... sjah Dutch superbikes zijn gewoon standaard motoren met een ander uitlaatsysteem en een powercommander... meer mogen we er niet aan doen!(motorisch) Dan komen er jongens uit de cup met opgefokte motoren en weetikallemaal voor aanpassingen, sommige zitten zelfs in de top tien! en halen dus punten voor onze neus weg met onregelementaire fietsen!

Wij betalen heel veel geld om mee te kunnen rijden en alle dingen eromheen (grote trailer, gasten, enz enz.) Er zouden dus veel meer rijders geschorst moeten worden. Maargoed, 11e plek behaald nog en ben niet ontevreden :) Maar laat de volgende keer iedereen weten wat de regels zijn en houd je eraan, word het toch leuker en weer eerlijker van voor iedereen!

Dat wordt niks. De CUP-ers gaan hun motoren niet ombouwen/terugbouwen. Ik ben er bijvoorbeeld zelf verleden jaar afgegaan door een gebroken voorwiel. Op mijn Suzuki zitten nu dus Dymag's en die hou ik erop.
Zonder de buitenlanders en de CUP-ers hadden er gisteren 18 a 19 mannen minder gestaan bij de Superbikes...Als er bij het ONK wedstrijden extra rijders gewenst zijn (en dat is nu eenmaal zo), moet je wat regelen om meerdere belangen te dienen:
-ONK-ers strijd eerlijk houden (dus regelmentaire fietsen)
-extra rijders uit buitenland trekken (komen als ze hun eigen fiets mogen meenemen en een op tijd gebaseerde startplek krijgen)
-extra rijders uit de CUP trekken (komen als ze hun eigen fiets mogen meenemen en zijn bereid te starten vanuit achterveld of desnoods pitstraat (dat laatste is natuurlijk minder leuk).
Is dat een te bespreken oplossing?
 
Ik reed afgelopen week ook in de Dutch SBK mee en dus ook de hele discussie meegemaakt. (Er was btw niet 1 buitenlander aanwezig met een niet regelementaire motor). Alleen een hand vol Cuppers die gewoon de regelementen kunnen opvragen bij de knmv reden met een niet regelementaire motor. Wie dat heeft gedaan, heeft kan lezen dat een zelfs een buitenlandse coureur verplicht is met regelementaire banden en wielen te rijden. Mits de fiets dan nog niet regelementair is krijgt hij geen punten. Hierbij gaat het om buitlendse coureurs dus geen cuppers.
Er had bij de keuring vooraf al bepaald moeten worden of de motoren hieraan legaal waren en blijkbaar is dat door de knmv niet gedaan. Dan hadden ze nog de kans gekregen om de motoren regelementair te maken. Toen deze rijders hun motoren opbouwden/ kochten wisten zijn dat zij niet aan het ONK regelement voldeden. Simpel.

Wat nog veel simpeler is gewoon de Cup regelementen gelijk stellen aan de ONK regelementen....
 
Ik reed afgelopen week ook in de Dutch SBK mee en dus ook de hele discussie meegemaakt. (Er was btw niet 1 buitenlander aanwezig met een niet regelementaire motor). Alleen een hand vol Cuppers die gewoon de regelementen kunnen opvragen bij de knmv reden met een niet regelementaire motor. Wie dat heeft gedaan, heeft kan lezen dat een zelfs een buitenlandse coureur verplicht is met regelementaire banden en wielen te rijden. Mits de fiets dan nog niet regelementair is krijgt hij geen punten. Hierbij gaat het om buitlendse coureurs dus geen cuppers.
Er had bij de keuring vooraf al bepaald moeten worden of de motoren hieraan legaal waren en blijkbaar is dat door de knmv niet gedaan. Dan hadden ze nog de kans gekregen om de motoren regelementair te maken. Toen deze rijders hun motoren opbouwden/ kochten wisten zijn dat zij niet aan het ONK regelement voldeden. Simpel.

Wat nog veel simpeler is gewoon de Cup regelementen gelijk stellen aan de ONK regelementen....

Helemaal mee eens :)

Netzo als de ruitjes kwestie... Bij de keuring zaterdagsmorgens werden ten eerste onze uitlaten afgekeurd wegens teveel DB's (105 en 106 db) 2e keer heen met db killer 100 db :? hun manier is dus ook niet alles... toen begonnen ze over de stroomlijn van de kuip en zagen dus dat een db ruitje niet de originele vorm heeft, maakte niets uit volgens hun.. letterlijke woorden waren: ga er maar lekker mee racen... na de race ook niets meer gehoord over diskwalificaties wegens niet originele ruitjes. beetje mieren**kerij als je het mij vraagt
 
Dat wordt niks. De CUP-ers gaan hun motoren niet ombouwen/terugbouwen. Ik ben er bijvoorbeeld zelf verleden jaar afgegaan door een gebroken voorwiel. Op mijn Suzuki zitten nu dus Dymag's en die hou ik erop.
Zonder de buitenlanders en de CUP-ers hadden er gisteren 18 a 19 mannen minder gestaan bij de Superbikes...Als er bij het ONK wedstrijden extra rijders gewenst zijn (en dat is nu eenmaal zo), moet je wat regelen om meerdere belangen te dienen:
-ONK-ers strijd eerlijk houden (dus regelmentaire fietsen)
-extra rijders uit buitenland trekken (komen als ze hun eigen fiets mogen meenemen en een op tijd gebaseerde startplek krijgen)
-extra rijders uit de CUP trekken (komen als ze hun eigen fiets mogen meenemen en zijn bereid te starten vanuit achterveld of desnoods pitstraat (dat laatste is natuurlijk minder leuk).
Is dat een te bespreken oplossing?


Misschien is het beter dat als er cuppers mee rijden dat die geen punten krijgen, of een eigen puntentelling.

Superbike is wel altijd een redelijk startveld, maar supersport valt flink tegen. In Oschersleben waren er maar 14 man aan de start geloof ik, dan hoef je ook alleen maar de wedstrijd uit te rijden om in de punten de komen :9

Trouwens zoals het weekeinde in Oscherschleben was, dat vind ik zelf ontzettend leuk. Vrijdags een aantal sessies trainen, zaterdags kwalificeren en dan op zondag 2 races. Stuk leuker voor publiek ook nog eens en meer trainen/afstellen voor ons.
 
ff een reactie;
je kan wel erg veel PK's(Gerrie,Bert,Dylan enz) hebben maar dan moet je er ook nog gebruik van kunnen maken,kijk eens naar David van RT Motorsport dit is een compleet standaard R1 en hij kwalificeerd zich wel als 2de voor al die PK motoren en nog ff iets anders jullie kunnen mij niet wijs maken dat alle motoren standaard zijn in de ONK ja van de buiten kant maar van binnen....
Suzuki...Hoegee
Honda...TKR
Yamaha...Kalinski of zoiets

Blue printen mag dit wel want naar mijn mening is dit ook niet meer standaard.

Ik heb zelf ook niet een standaard motorfiets maar ik kan t ook niet bijbenen,wat de rijder doet met de fiets is denk ik t aller belangrijkste,vering,aaremmen,bochtensnelheid enz.

En ik ben bang dat de ONK over een paar jaar op zijn kont ligt of de KNMV moet hier wat aan doen maar daar geloof ik niet zo in.
Wat is er oa gedaan met de centen van sponsor Vacansoleil....
 
Helemaal mee eens :)

Netzo als de ruitjes kwestie... Bij de keuring zaterdagsmorgens werden ten eerste onze uitlaten afgekeurd wegens teveel DB's (105 en 106 db) 2e keer heen met db killer 100 db :? hun manier is dus ook niet alles... toen begonnen ze over de stroomlijn van de kuip en zagen dus dat een db ruitje niet de originele vorm heeft, maakte niets uit volgens hun.. letterlijke woorden waren: ga er maar lekker mee racen... na de race ook niets meer gehoord over diskwalificaties wegens niet originele ruitjes. beetje mieren**kerij als je het mij vraagt

na de race moet iedereen zijn fiets een half uur bij de technische keuring laten staan mocht iemand een klacht hebben. Dus als iemand kwaad wil dan kan ie lopen klagen over jouw ruitje bijvoorbeeld en als ie dan niet volgens reglementen is dan heb je voor niets geraced...

Als niemand bezwaar indiend is er niets aan de hand. Ook worden enkele fietsen gecontroleerd op luchtkelken enzo... De eerste drie plus een paar random...
 
ff een reactie;
je kan wel erg veel PK's(Gerrie,Bert,Dylan enz) hebben maar dan moet je er ook nog gebruik van kunnen maken,kijk eens naar David van RT Motorsport dit is een compleet standaard R1 en hij kwalificeerd zich wel als 2de voor al die PK motoren en nog ff iets anders jullie kunnen mij niet wijs maken dat alle motoren standaard zijn in de ONK ja van de buiten kant maar van binnen....
Suzuki...Hoegee
Honda...TKR
Yamaha...Kalinski of zoiets

Blue printen mag dit wel want naar mijn mening is dit ook niet meer standaard.

Ik heb zelf ook niet een standaard motorfiets maar ik kan t ook niet bijbenen,wat de rijder doet met de fiets is denk ik t aller belangrijkste,vering,aaremmen,bochtensnelheid enz.

En ik ben bang dat de ONK over een paar jaar op zijn kont ligt of de KNMV moet hier wat aan doen maar daar geloof ik niet zo in.
Wat is er oa gedaan met de centen van sponsor Vacansoleil....
Dan wordt het tijd dat de Cuppers en ONK rijders de koppen bij elkaar steken en de KNMV hier mee confronteren,stel een brief op met alle punten,spreek hun erop aan dat dit zo niet langer doorgang kan vinden,in het belang van de (betaalbare)motorsport ;)
 
En voor de TS-er,als je hulp nodig bent,b.v zoals gister,schroom dan niet op ff bij het MF-racing Team te gaan vragen,we hadden n.l een plu meisje over en evt.iemand om met een bok, of andere hand-en spandiensten te verrichten ter beschikking,dus voor de next race;kom langs :Y :W
 
na de race moet iedereen zijn fiets een half uur bij de technische keuring laten staan mocht iemand een klacht hebben. Dus als iemand kwaad wil dan kan ie lopen klagen over jouw ruitje bijvoorbeeld en als ie dan niet volgens reglementen is dan heb je voor niets geraced...

Als niemand bezwaar indiend is er niets aan de hand. Ook worden enkele fietsen gecontroleerd op luchtkelken enzo... De eerste drie plus een paar random...

oke, maar er was dus iemand gediskwalificeerd en een sponsor van hem zou 5000 euro uitloven om te zorgen dat iedereen die een niet standaard ruitje heeft te laten diskwalificeren. (weet niet of ik het 100% goed zeg zo..maargoed) Wij hebben voor de zekerheid dus een origineel ruitje weer geplaatst.

Achja, zo zal er ook altijd weer wat zijn :9 Zoals eerder ook al gezegd: heb een superweekend gehad met een mooi resultaat :)
 
De jongens uit de Cup kennen de ONK-regels. Sommige motoren voldoen daar 100% aan, zoals bv die van Bert. Die motor reed vorig jaar FIM-Superstock en dat zijn echt identieke regels als ONK.
Die motor is geleverd door Galinksy, de Duitse huistuner van Yamaha. Die levert ook echte Superbikes met zo'n 20pk meer.

Blueprinten is het optimaal maken van wat een standaard motor aan vermogen moet kunnen halen. Zo voorkom je dat je een productie motor hebt die langzamer is dan de anderen, puur met originele onderdelen die niet nabewerkt zijn. Lijkt me dus een goede manier om op goedkope manier competitieve motoren te hebben.

Het geld van Vacancesoleil is volgens mij vnl gebruikt om zendtijd op TV te kopen. Ik durf niet te zeggen of dat de beste besteding is. Wel goed voor de teams die daardoor gemakkelijker aan sponsors kunnen komen, die komen immers op TV.
En ik kan begrijpen dat je als rijder dan afknapt dat er een Cupper voor zorgt dat je niet kunt starten met die limiet op 42 rijders. Ook al rijdt die Cupper harder, hij voldoet niet aan de regels en weerhoudt jou van evt publiciteit voor je broodnodige sponsor.


Wat mij verder opvalt dat veel mensen dingen roepen -in de pits/paddock en op forums- zonder echt te weten of dat waar is. Dat zorgt voor veel roddel en achterklap, en het racewereldje is al zo klein.

Ook maar zo een van mij dan: er zijn maar weinig teamgenoten die het jaar erna nog vrienden zijn. Hoe kan dat toch?
 
Laatst bewerkt:
De vlucht van rijders van de Supersport600 naar de Dutch Superbikes bewijst dat die eerste te duur aan het worden is.

Een SS600 draait meer dan 16k toerne en kan dan na elke race uit elkaar (soms al tijdens de race ...). Met de teruggelopen belangstelling van sponsors is dit niet meer betaalbaar.

In de Superbikes wordt geracet met redelijk standaardmotoren. Natuurlijk kun je er een reserve motor voor regen naast hebben, en 3 monteurs, en 7 pitspoezen en een grote hospitality truck ...
Maar je kunt redelijk meekomen met en motor uit de krat.


Misschien dus wel een optie voor de SuperCup1000 om het SuperStock reglement daar ook zo toe te passen. Al zal de controle daarop lastig worden. Want goed, constructief en objectief keuren is erg duur.
Alleen een vermogensbank is goedkoop, maar bv een blok uitelkaar halen om te zien of de kop geflowed is en dan weer professioneel in elkaar zetten is duur. En voor het CRT financieel niet betaalbaar zonder grote sponsor.
 
Blue printen mag dit wel want naar mijn mening is dit ook niet meer standaard.


waarom zou dat niet mogen, het enige wat je doet is binnen de bestaande toleranties het beste uit je blok te halen

en dit gebeurt door allerlei standaard onderdelen te vergelijken en de verschillen weg te nemen dat wil dus zeggen dat vb klep nr 1 gezien van een 0 lijn +0.01 tolerantie heeft en klep 2 0.00 aan tolerantie heeft zoek je voor klep 2 dus eentje die gelijk is aan klep 1.

je werkt dus met orginele standaard onderdelen dus blue printen is niks mis mee,
 
waarom zou dat niet mogen, het enige wat je doet is binnen de bestaande toleranties het beste uit je blok te halen

en dit gebeurt door allerlei standaard onderdelen te vergelijken en de verschillen weg te nemen dat wil dus zeggen dat vb klep nr 1 gezien van een 0 lijn +0.01 tolerantie heeft en klep 2 0.00 aan tolerantie heeft zoek je voor klep 2 dus eentje die gelijk is aan klep 1.

je werkt dus met orginele standaard onderdelen dus blue printen is niks mis mee,

Daar is idd nix mis mee, maar het kost wel een hoop tijd (LEES geld).
 
Daar is idd nix mis mee, maar het kost wel een hoop tijd (LEES geld).

dat ben ik absoluut met je eens
om maar even een dwarsstraatje te nemen

het blue printen van een CBR600RR bij gerrit ten kate zit je op 1500euro ex btw
en voor een cbr 1000 rr mag je nog iets meer neerleggen dan kost het je 3500euri ex btw
 
dat is de discussie niet ;)

Ik probeer aan te geven dat blueprinten een vrije kostbare vorm van 'tuning' is, zonder al te veel rendement. Volgens mij is het maximaal haalbare 4%, in de meeste gevallen zal je dit echt niet halen. I.v.m. het kostenplaatje van racen en de huidige reglementen is het de vraag hoe ver je me een 'stock' fiets moet gaan. Daar doelde ik op :] .
 
Bert Grevink’s shakedown tijdens ONK eindigt roemloos.

9 juli 2006 – Na de val in Oschersleben was de schade aan rijder Bert en zijn motor onduidelijk. De lichte hersenschudding van Bert leek geen probleem meer, de motor bleek nog wel enkele kwaaltjes te hebben.
Zo brak tijdens de trainingen het uiteinde van de schakelpook af. En in de wedstrijd brak een ander deel van de voetsteun af, zodat Bert zijn goede positie van dat moment niet kon houden en de pits moest opzoeken. Gelukkig is de motor nu wel klaar voor de volgende spannende SuperCup1000 race.


Kwalificatietraining 1
Het was druk dit weekeinde in de populaire klasse van de Dutch Superbikes. Hoewel deze naam anders doet vermoeden bestaat de ONK-klasse tot 1000cc uit vrijwel standaard straatmotoren, vergelijkbaar dus met de FIM SuperStock1000.
Meer dan 50 deelnemers hadden zich ingeschreven voor de eerste ONK-wedstrijd van 2006 op het vernieuwde Assen. Alle toppers uit het ONK, en paar EK-rijders en verdere vulling kwam uit de SuperCup1000. Een klasse waar wel veel mogelijk is qua tuning en aanpassingen aan de motor…
Deze training kwam Bert niet in zijn ritme. De motor stuurde te zenuwachtig omdat de instellingen vanuit Oschersleben nog niet goed aangepast waren en we met een oude band reden. Maar ook na een pitstop halverwege met een aantal aanpassingen kon hij nog niet imponeren met een matige tijd in de 1:49 en slechts een voorlopige 22e positie op de imposante grid.
full


Kwalificatietraining 2
Deze training gebruikten we een nieuwe band om te zorgen dat Bert al snel een redelijke ronde zou kunnen neerzetten. Dan zou hij binnen komen om wat laatste verbeteringen aan de motor te kunnen doen en dan aan te pikken in het kwalificatiegeweld in de laatste ronden als de topteams met kwalificatierubber gaan rijden.
Bert bouwde heel nauwkeurig –als een Zwitsers horloge- aan het verbeteren van zijn tijd. Dat ging met duizendsten van seconden, zoals blijkt uit de data van MyLaps.
misc.php

Totdat in de 4e ronde zijn schakelpook afbreekt en hij eerder dan gepland de pitstraat moet opzoeken. Tien minuten later kan hij weer naar buiten, maar het vertrouwen en het ritme is er dan niet meer. Nog wel een paar ronden in de 1:48, maar dat is in dit veld niet voldoende.
Bert blijft dus steken op een 16e tijd en daarmee een vierde rij op de grid. Naast onze Duitse pitboxgenoot Uwe Pollheide, die na Q1 nog op de eerste rij stond maar waarvoor de hitte nu te zwaar lijkt te worden.

Die avond gaan we het blok eens inspecteren. Want Bert blijft klagen over vermogensverlies t.o.v. de vorige keer op Assen, en dat kan alleen veroorzaakt zijn door de val op Oschersleben. Bougies worden vervangen, opnieuw het luchtfilter schoongemaakt en specialisten komen luisteren naar het blok. Nu maar hopen dat het morgen beter is. Er is immers geen testbank.

Warm-up
Zondagochtend gaat het gerucht dat die testbank er wel komt, maar dan om de SuperCup motoren te testen. Of ze voldoende standaard zijn. De extreem goede prestatie van vooral Gerrie Nijboer (P4 met een 1:45,8 !) heeft kennelijk deelnemers verontrust en even later moeten Gerrie, Dylan en Bert zich melden bij de wedstrijdleiding. Allen rijden op een YamahaR1 die geleverd is door MGM en mogen uitleggen of hun motor voldoet aan de ONK (FIM) reglementen.
Bert kan uitleggen dat er met zijn motor in 2005 meegedaan is aan het FIM-kampioenschap; die is er zelfs mee gewonnen. Daarmee voldoet de Z.O.D.-motor aan de ONK-reglementen en mag hij dus gewoon starten. Dylan wordt ook goedgekeurd, maar Gerrie heeft een probleem. Zijn radiator is groter dan standaard en men lijkt ook zijn voorstel om vanuit de pitstraat te starten niet te willen accepteren. Hij mag niet deelnemen aan de race.
Bert rijdt in de warm-up om het vermogen van de motor te testen. Maar nog steeds lopen de andere motoren van hem weg na de Strubben, ondanks zijn inmiddels sterk verbeterde lijn daar. Er moet dus nog wel wat gebeuren aan het motorblok tijdens de pauze.

Race 1
De race begint met een groot ongeluk tijdens het insturen van de Haarbocht. Bert heeft een mindere start maar blijft gelukkig uit de groep van meer dan 15 rijders die het grind in moeten. De herstart is duidelijk beter en Bert lijkt ook in zijn ritme te komen als hij de aansluiting bij de kopgroep van zo’n 10 rijders de eerste 2 ronden houdt. De derde ronde zien we hem echter niet meer achteraan die groep en blijkt zijn voetsteun op een nieuwe plaats afgebroken: einde race.

Bert zelf over zijn uitvallen:
“Dat was gewoon echt jammer. Ik zat goed bij de kop, ik had de goede aansluiting. Banden waren goed, motor stuurde goed, de kop zat goed en ik miste eigenlijk alleen nog wat vermogen. Maar als je dan ineens merkt dat je niet meer kan schakelen. Nou, daar had ik het wel even moeilijk mee. Ik had zo met die groep mee kunnen gaan. Ja, en dat is het”.

Gelukkig waren onze echte prijzen dit weekeinde niet te verdienen en ging dit meer om de shakedown van de R1. En die was hard nodig, want we hebben veel problemen kunnen oplossen.

De motor is er weer helemaal klaar voor, dus 22 juli gaat het er om spannen in de SC1000 race,die we wederom op Assen gaan rijden. Deze race wordt cruciaal voor kampioenschap. Kom ons steunen!
 
Voor hen die willen weten wat er gebeurd is zie onderstaande link;
http://allardracing.com.server5.firstfind.nl/photo-gallery/album24/0060_G (allardracing.com.server5.firstfind.nl/photo-gallery/album24/0060_G)
 
Hier een verslag van ons,

Wedstrijdverslag Racing Team Bertus Folkertsma 9 juli Assen


Dit weekend was voor Bertus Folkertsma een succesvol weekend. Tijdens de trainingen behaalde hij de vijftiende startplaats. Tijdens de wedstrijd wist hij zelfs op te klimmen naar een elfde plaats.

Zaterdag tijdens de trainingen wist Bertus nog niet goed wat hij hier in Assen kon verwachten. Het was namelijk de 1e competitiewedstrijd voor de Dutch Superbike in Assen. In de eerste training was Bertus er meteen goed bij en reed goede rondetijden. Zijn snelste tijd was 1.47.7. Hij wist hierdoor een 13e trainingstijd neer te zetten. Van de 48 rijders die mee deden aan de trainingen. In de 2e training voelde alles ook goed aan en wist hij een 15e trainingstijd te rijden. Dit leverde Bertus een 15e startplaats op. Dit was een goede uitgangspositie voor de wedstrijd dag waar 45 rijders aan deel konden nemen.

Zondag waren er heel wat gasten af gekomen op dit evenement. Iedereen was laaiend enthousiast over de uitstraling van de trailer en het team. Tijdens dit evenement had Bertus voor het Paddocking gekozen. De gasten krijgen dan een compleet verzorgde dag om kennis te maken met de motorsport en door middel van een rondleiding een kijkje achter de schermen te nemen.

De wedstrijd was zeer aangenaam om naar te kijken. In totaal telde het veld meer dan 45 deelnemers, wat zorgde voor een grote strijd. Bertus was tijdens de eerste start direct goed weg en wist in de top 10 door de H-bocht te komen. Helaas kwam er achter in het veld een valpartij voor, waardoor er direct al de rode vlag werd gegeven. De wedstrijd die normaal bestond uit 14 ronden moest worden herstart en werd verkort naar 11 ronden.

Nadat de baan weer in gereedheid was gebracht vond er een 2e startprocedure plaats. Bertus was ook tijdens de 2e start erg goed weg. Hij wist meteen op te klimmen naar de 10e plaats. Hij had de smaak goed te pakken en lag op een gegeven moment zelfs op de 8e plaats. Bertus reed in een groepje van 6 deelnemers en door de gretigheid van een mederijder werd Bertus iets geraakt. Hierdoor moest hij iets terrein geven, maar de 11e plaats wist hij vast te houden. De rijders achter hem probeerden nog van alles, maar Bertus bleef als koploper in de groep rijden. In de laatste ronde probeerde de rijder achter Bertus hem nog voorbij te komen, maar dit verhaal eindigde voor hem in de grindbak. Bertus kon mooi doortrekken en kwam als 11e over de finishlijn.

In de trailer werd nog even na gepraat over de mooie en strijdlustige wedstrijd van Bertus. Bent u ook nieuwsgierig geworden dan bent u van harte uitgenodigd op de eerstvolgende wedstrijd in Assen op 5 en 6 Augustus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan