onkruid wieden met schuim ??

Mart76

Rookie
19 jun 2006
6
0
Den Haag
Heren en dames collega motorrijders,

twee weken geleden reed ik door de drentse hoofdstad Assen. Op een van de kruisingen zag ik net op tijd dat de weg wit was van het schuim. Blijkt dat de gemeente een nieuwe methode heeft om het onkruid tussen de stenen van vluchtheuvels e.d. te bestrijden. Voor de motorrijders is dit echt een bloedlinke methode want de hele weg was veranderd in een zeepbaan. Ik heb echt met samengeknepen billen de motor door laten rollen en ben als een slak de bocht door gekomen.

Ik weet niet of er al meer mensen zijn die dit al eens gezien hebben, maar als dit gewoonte gaat worden in de binnensteden dan zie je mij niet meer terug in de binnenstad met de motor. (en dus al helemaal niet meer in de TT-hoofdstad!)

Misschien iemand die bij een gemeente werkt die weet wat de lol is van deze methode...
 
Misschien iemand die bij een gemeente werkt die weet wat de lol is van deze methode...

Zal wel weer met de centen te maken hebben, iets met goedkoper en sneller ofzo. Over veiligheid hoor je dan ineens niemand, todat er iets gebeurd... Toch jammer.
 
hmmm, heb dat hier ook wel eens gezien, maar dan alleen maar in de brandgangen tussen huizen en zo. Het is een soort bestrijdingsmiddel. Maar weet je wel heel zeker dat het zeepachtig is? Lijkt me namelijk heel sterk dat ze een goedje dat gladder is dan regenwater op de weg gaan spuiten.

Volgende keer dat je het ziet even afstappen en voelen of het glad is?
 
"Na proeven met een speciaal schuim in Kloosterveen heeft de gemeente besloten om dit middel naast de borstelmachines in te zetten. Deze 100% natuurvriendelijke methode is gebaseerd op een combinatie van heet water en schuim dat met een spuit onder lage druk op de bestrating wordt aangebracht. Door de toevoeging van suikerextracten van maïs en kokos ontstaat het schuim dat ongeveer 20 tot 30 minuten blijft liggen. Door het hete schuim verwelkt het onkruid direct en sterft af. Het schuim vormt geen belasting voor het milieu."

Staat niks in over dat het glad zou zijn of niet.
 
hmmm, heb dat hier ook wel eens gezien, maar dan alleen maar in de brandgangen tussen huizen en zo. Het is een soort bestrijdingsmiddel. Maar weet je wel heel zeker dat het zeepachtig is? Lijkt me namelijk heel sterk dat ze een goedje dat gladder is dan regenwater op de weg gaan spuiten.

Volgende keer dat je het ziet even afstappen en voelen of het glad is?


Idd, was het wel echt glad of was je daar alleen maar bang voor? Want ook voor koekblikkers lijkt het mij niet veilig om over een zeepbaan te rijden :N
 
even gegoogled:
http://www.herbifoam.nl (www.herbifoam.nl)

De toepassingsmogelijkheden

• Winkelgebieden en marktpleinen.
• Kunstobjecten.
• Schoolterreinen.
• Begraafplaatsen.
• Historische gebouwen en kerken.
• Langs hekwerken, muren en poorten.
• Trottoirs, fietspaden, wegen, carpoolplaatsen, verkeersdrempels, rotondes.
• Rondom bomen en onder struik plantsoenen.
• Grind- en schelppaden.

Je zou toch denken dat het dan niet gladder is dan water op de weg.
 
Ik ook ff gegoogled en http://www.ede.nl/Download/673_20040526VLP22.pdf (zie) ergens in t midden:


Wat betekent het voor u en uw
kinderen?
U zult van deze werkmethode
nauwelijks hinder ondervinden.
Het schuim is na 1 minuut volledig
afgekoeld. Het is mogelijk door het
schuim te lopen of te fietsen. Loop
of fiets voorzichtig, de bestrating
kan tijdelijk glad zijn
 
Nog even verder gezocht:

In een tank wordt water onder druk op 140 graden Celsius gebracht. Dat is nodig om door warteverlies bij transport door de slangen de bij verspuiten gewenste temperatuur van iets onder het kookpunt (ca. 97oC) te behalen. Dit hete water vernietigt het onkruid en stopt tegelijk verdere groei. Sommige gemeenten (Utrecht, Breda) experimenteren met toevoeging van cocosolie dat de werking zou verhogen (Waipuna methode)

:o
Dus dan wil het inderdaad wel glad worden ja.

Aan de andere kant, als ik het zo lees wordt het systeem al sinds 2000 door heel het land toegepast, en heb ik hier nog nooit een topic gezien van iemand die op z´n bek gegaan is op zo´n openbare schuimparty.
 
Nog even verder gezocht::o
Dus dan wil het inderdaad wel glad worden ja.

Aan de andere kant, als ik het zo lees wordt het systeem al sinds 2000 door heel het land toegepast, en heb ik hier nog nooit een topic gezien van iemand die op z´n bek gegaan is op zo´n openbare schuimparty.
Misschien toch een idee om dit bij het MAG aan te kaarten en hen verder onderzoek te laten doen???
 
Heren en dames collega motorrijders,

twee weken geleden reed ik door de drentse hoofdstad Assen. Op een van de kruisingen zag ik net op tijd dat de weg wit was van het schuim. Blijkt dat de gemeente een nieuwe methode heeft om het onkruid tussen de stenen van vluchtheuvels e.d. te bestrijden. Voor de motorrijders is dit echt een bloedlinke methode want de hele weg was veranderd in een zeepbaan. Ik heb echt met samengeknepen billen de motor door laten rollen en ben als een slak de bocht door gekomen.

Ik weet niet of er al meer mensen zijn die dit al eens gezien hebben, maar als dit gewoonte gaat worden in de binnensteden dan zie je mij niet meer terug in de binnenstad met de motor. (en dus al helemaal niet meer in de TT-hoofdstad!)

Misschien iemand die bij een gemeente werkt die weet wat de lol is van deze methode...

Ik zou eigenlijk niet weten hoe het werkt, maar wat ik wel weet is dat de gemeente Assen geen chemische middelen meer toepast, in verband met het Drentse Aa gebied. Er worden namelijk sporen van deze middelen aangetroffen. Dat schuim ziet de gemeente Assen als een milieuvriendelijke methode, maar niet voorons dus
:( .
 
Straatschuimers in actie tegen onkruid

Assen, 8 juni 2004

Momenteel is de gemeente Assen bezig met een grootscheepse actie om straten, fietspaden en stoepen onkruidvrij te maken. De gemeente gaat het onkruid te lijf met borstelmachines en een speciale techniek met schuim. Het is de eerste keer dat de gemeente Assen schuim inzet tegen onkruid. Het losgeborstelde onkruid wordt dezelfde dag nog verwijderd. De werkzaamheden duren tot begin oktober.

De onkruidverwijdering is eind mei begonnen in Marsdijk, Baggelhuizen en Kloosterveen. Daarna volgen Noorderpark, Assen-Oost, De Lariks, Pittelo, het centrum, Peelo en het buitengebied. Afhankelijk van het weer komt de gemeente drie tot vijfmaal in de wijken om het onkruid op de verhardingen te verwijderen.

Na proeven met een speciaal schuim in Kloosterveen heeft de gemeente besloten om dit middel naast de borstelmachines in te zetten. Deze 100% natuurvriendelijke methode is gebaseerd op een combinatie van heet water en schuim dat met een spuit onder lage druk op de bestrating wordt aangebracht. Door de toevoeging van suikerextracten van maïs en kokos ontstaat het schuim dat ongeveer 20 tot 30 minuten blijft liggen. Door het hete schuim verwelkt het onkruid direct en sterft af. Het schuim vormt geen belasting voor het milieu.


Met je motor onderuit en volgens de wet van Murphy natuurlijk je carter tegen een paaltje o.i.d. en alle olie over de straat, goh wat milieuvriendlijk |(
 
Goed, het kán link zijn voor motorrijders en dus zou de overheid ons beter moeten informeren.

Maar....waar maken we ons druk over?
Gek genoeg heb ik nog niemand zich écht druk zien maken over diesel op de weg (toch aardig wat gevaarlijker) en de zeeplaag die ontstaat als het een paar dagen niet geregend heeft......
 
Goed, het kán link zijn voor motorrijders en dus zou de overheid ons beter moeten informeren.

Maar....waar maken we ons druk over?
Gek genoeg heb ik nog niemand zich écht druk zien maken over diesel op de weg (toch aardig wat gevaarlijker) en de zeeplaag die ontstaat als het een paar dagen niet geregend heeft......
opzettelijk en on-opzettelijk is het grote verschil hier :z
 
Goed, het kán link zijn voor motorrijders en dus zou de overheid ons beter moeten informeren.

Maar....waar maken we ons druk over?
Gek genoeg heb ik nog niemand zich écht druk zien maken over diesel op de weg (toch aardig wat gevaarlijker) en de zeeplaag die ontstaat als het een paar dagen niet geregend heeft......

gelukkig hoeven we ons daar de komende maanden geen zorgen meer over te maken.. '(



...Door het hete schuim verwelkt het onkruid direct en sterft af. Het schuim vormt geen belasting voor het milieu.


kan iemand mij dat uitleggen? :?
 
kan iemand mij dat uitleggen? :?

Door de hitte sterft het onkruid af, door schuim aan het water toe te voegen blijft het er beter opliggen. Zonder schuim bleek dieper wortelend onkruid wel oppervlakkig af te sterven, om daarna weer direct terug te groeien.

[me]the frog heeft vanochtend wat zitten googelen op dit onderwerp, maar weet er verder ook het fijne niet van.
[/me]


nee alleen water werkt ook 97 graden gaan ze echt wel dood van maar ik ben toch fan van round up :Y
:^
Alleen schijnt RoundUp toch niet helemaal af te breken en zitten er nog jaaaaren later schadelijke stoffen in de grond.

[me]the frog heeft afgelopen najaar zijn hele terras met RoundUp onkruid vrij gemaakt en leest vandaag dit... |( [/me]
 
Uit recente studies blijkt dat Roundup giftiger is dan ooit werd aangenomen.

Twee gerenommeerde wetenschappelijke studies hebben onlangs de giftigheid van glyfosaat, het meest gebruikte herbicide op aarde en veel verkocht onder de merknaam Roundup, bevestigd.
schade

Onderzoek aan de universiteit van Caen (Frankrijk) toonde via onderzoek op weefselculturen duidelijke schade aan bij menselijke placenta-cellen, bij dosissen die 10 keer lager dan wat Monsanto als ‘veilig’ beschouwt. Bijkomend werd het effect van de actieve stof glyfosaat vergeleken met het effect van het eindproduct Roundup, waarin naast glyfosaat nog toevoegsels zitten. Conclusie was dat de het eindproduct een schadelijker invloed heeft dan de actieve stof alleen.

Conclusie van professor Seralini van Caen: “Niet enkel de actieve stof maar wel de combinatie actieve stof-toevoegsels moet bij de evaluatie van herbiciden worden bekeken. Dat is een lacune in de huidige procedures voor erkenning waarbij enkel naar de actieve stof gekeken wordt.”
schokkend

In augustus verscheen een andere studie van de universiteit van Pittsburgh (VS) die de milieu-impact van glyfosaat uitdiepte. Dit veldonderzoek is één van de meest uitgebreide studies in een natuurlijke omgeving naar de effecten van pesticiden op de niet te bestrijden (non-target) organismen in het ecosysteem. De resultaten kunnen de sleutel zijn tot het verklaren van vermindering in het aantal amfibieën de wereld rond. De onderzoekers bekeken hoe de gemeenschap in een poel – 25 soorten, inclusief schaaldieren, insecten, slakken en kikkervisjes – reageerden op toevoeging van door de producenten aanbevolen dosis van twee insecticiden en twee herbiciden, waaronder Roundup. Assistent-professor Relyea ontdekte dat door Roundup het aantal amfibieën daalde met 70%, en het aantal kikkervisjes met 86 procent. “Het meest schokkende inzicht van deze studie is dat Roundup, iets wat ontworpen is om planten te doden, erg dodelijk is voor amfibieën”, zegt Relyea. “Wij voegden Roundup toe en toen we de volgende dag in de bassins keken was de bodem bedekt met dode kikkervisjes. We hebben het experiment herhaald, dus we zijn zeker dat dit in feite een reproduceerbaar resultaat is” zei Relyea. “Het is eerlijk om te zeggen dat niemand had kunnen bedenken dat Roundup zo dodelijk zou zijn voor amfibieën”.
Roundup maximum toxiciteit

Ondanks deze studies blijft Monsanto Roundup naar voor schuiven als een van de meest veilige en milieuvriendelijke herbiciden. En wereldwijd wordt het op 56 miljoen ha ggo-gewassen kwistig gesproeid.


Deze onderzoeken bevestigen echter duidelijk dat Roundup geen plaats heeft binnen een milieuvriendelijk – laat staan ecologisch – groenbeheer of landbouwsysteem.

Geert Gommers

De referenties over dit thema kan je gratis opvragen op het secretariaat van Velt, 03 281 74 75 of geert.gommers@velt.be









Oké, het is dus werkzaam spul.....iemand een hint waar ik het kan kopen :? O-) :+
 
Oké, het is dus werkzaam spul.....iemand een hint waar ik het kan kopen :? O-) :+

:o Het staat hier bij de intratuin nogsteeds in de schappen!


En het ergste: na een jaar komt het onkruid gewoon weer tussen de tegels door.
Mieren hebben er trouwens weinig last van heb ik proefondervindelijk bewezen, die doen het nogsteeds erg goed in onze achtertuin :+
 
Oké als aanstichter van dit bericht dan ook van mij de vraag om even bij het topic te blijven.

Ik begrijp uit de reacties dat iedereen wel iets kan vinden op internet, maar dat was de vraag niet. Vraag was of iemand al eens zo'n schuimparty was tegen gekomen. En of het nou wel of niet glad is, mijn hersenen zijn wel zo ingesteld dat schuim op de weg altijd leidt tot de reactie "GLAD !!"in flikkerende rode letters aan de binnenkant van mijn vizier. Knappe jongen die gewoon door ramt in de comfortabele wetenschap dat volgens google de boel niet glad.

Al met al genoeg over gezegd en geschreven wat mij betreft dus de boel mag op
slot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan