Onmiddellijk The Big One?..

Roland XX

Rookie
8 nov 2004
22
0
Universe X
Kocht jij onmiddellijk een 1000 cc of zwaarder zonder ooit tevoren een motorfiets of zelfs brommer tussen de benen gehad te hebben?... })
 
Nee, maar die 1000'ers zwaaien ook niet zonder beschermende kleding :P

Ben wel direct op een 750 SRAD gestapt na een brommertje en ruim lessen
(so far, so good)
 
lijkt me niet zo slim

ik ben begonnen en rij nog steeds een 600 thundercat
vind ik wel ff genoeg ben geen racer maar toch van een 500 gelijk naar een 1000
lijkt me niks en ik droom nu teminste nog om ooit een blackbird te rijden
en als ik dat gelijk had gedaan rij je gelijk aan de top van vermogen
valt er toch niets meer te droomen toch
 
hier heb ik pas nog een mooi stukkie over gevonden op gixxer.com
check dit maar ff: (
alarm.gif
beste lap text
alarm.gif
)

I was recently contacted by an individual who was looking to buy his first bike.

He had decided to buy an R1 or a GSXR1000 for his first bike and had come to me for advice

I have not included his e-mail to respect his privicy. But you can figure out what was said.

If you are looking to buy a sportbike of any kind, please read this first:

Here is my responce:

Hi *****,

I'm glad you are interested in getting a sportbike. But I can tell from you comments that you have never ridden one. Sport bikes are not toys. They are not for everybody, and to ride one correctly and safely takes years and years of training and practice.

Unfortunately in the US any body can get a motorcycle license with little or no training and buy and ride any motorcycle they like. You can thank Harley Davidson and the cruiser mentality for not putting a displacement cap on motorcycle learner licenses. In the rest of the world they have what is called a graduated license. This means that you have to start on a 125cc or 250cc motorcycle and then after a certain amount of experience and training you can move up after passing a series of test. This saves lives and keeps bike and insurance costs down.

I don't know what your back ground is or want your driving or riding experiences are. But I raced cars for several years before I got into bikes. I have driven some extremely fast cars in some very demanding conditions. None of that prepared me for the first time I rode a motorcycle. A motorcycle is inherently unstable (it only has to wheels) and is capable of speeds and acceleration that rival supercars and race cars. I don't care what car you drive, it is not capable of sub-3 second zero to sixty times and is won't flip it self over backwards in the process. R1's, 954's, ZX9r's, Gixxer 1K's, and CBR6's even will.

Modern sportbikes are so fast that it's not funny. ALL OF THEM!!!! 600's, 750,s and liter bikes. 4's, triples's, and twins. It doesn't matter. They are all fast. Some are just a little faster that others and those are A LOT harder to ride. The easier a bike is to ride the more YOU will learn from riding it. SV650's are easy to ride. That's why they are such great beginner bikes. You can find the limits of an SV and that's where you learn to ride. And there is a difference between surviving and riding. You can buy a Gixxer 1K, but you will just be surviving.

You motioned 400's........ I LOVE 400's. They are the most fun you can have on two wheels. They are great. My first bike was a 400. It was an 89 Honda CB-1.( I included a picture) The Cb-1 was a great bike. It was fun, it revved to the moon, it sounded good, it had theses cool gear driven cams, and it handled GREAT! It didn't look good, it didn't go very fast, it sucked on the highway( it tuned 8000rpm @ 70), but it was fun. I could ride the living shit out of it. I could ride it as hard as I could and it took work to make it go fast. I used to ride to work every day like I was at a Grand Prix. You could leave every stop light a pin the first 3 gears to red line and not even break the speed limit. And I embarrassed a whole lot of people on R1's and Gixxers in the twistys who didn't take the time to learn to ride. It was great.

You can't do that on a modern sportbike. They are too fast. The only place where you can ride a modern sportbike that hard is on the track. That's really the only place I ride any more. I still go out on the weekends when the weather is nice every once in a while. But the majority of my riding is at the track.

The other main problem in the equation is the manufactures. They do not import small displacement bikes to the US. None of the big four manufactures import a sport 400, they claim they don't sell in the states. Suzuki makes the Katana and bandit 600's and Kawasaki makes the ZZR600. But all of these bikes are outdated, heavy sport 600's The are not good beginners bikes either. They all have full fairing that are expensive to replace if you drop it and EVERY BODY DROPS THERE FIRST BIKE! This a rule. If you buy some thing naked (or with minimal fairings) then when you drop your bike in the parking lot, it won't cost you $1200.

SV650's are not shitty. My Friend Chris Norman took a third in the last AMA Pro thunder race of 2002 on a basically stock SV650. That's against Buells and Ducatis with twice the displacement. Go to a Club race in your area, see how many people race SV650's. I bet you see more SV's than any other single bike. SV's rock. You may be a fan of inline fours, but V-twins are not shitty either. Do you watch World SuperBike????????? The series has been around since 1989 and a inline four has only one the title twice...........V-twins rule.

If you are serious about getting into bikes, then use your head not your ego. Take the Motorcycle Safety Foundation class http://www.msf-usa.org/ I'm sure they offer it in your area. Find a good group of people to ride with. Guys who will show you how to ride, not pressure you into riding over you head. Take track Schools. You can learn more about bike control on the track (in a controlled environment) , then apply it to the street. Most importantly, buy good gear and wear it. Good gear can save your life. It has saved mine on many occasions. EVERYBODY CRASHES AT SOME POINT, IT'S JUST A MATTER OFWHEN AND HOW BAD. BE PREPARED!

You still may not listen to me. You may still go out and by an R1 or a Gixxer, because you like the way it looks. You may buy it because you think you are billy badass and you can handle anything. You may buy it to impress chicks or some other stupid reason. You may not even be interested in motorcycles. This may be a passing fad for you and you just want something to impress your friends with. That's cool.

But Remember, Someone who can ride a slow bike fast is a lot more impressive than some asshole about to fall off of a fast bike going slow.

I see the same shit every spring. Because I work at a large motorcycle shop I see more of it. As soon as March rolls around a new crop of kids comes in here and buys bikes that are over there head. They wobble around on them in a t-shirt and shorts, trying to pop wheelies and then about June or July they are all gone. They have all wrecked. The bikes are all totaled and they all got hurt. Some them even got Killed. It doesn't have to be that way.

jajaaja, ik weet het, maar het is zeker wel het lezen waard!
 
en hoe bevalt dat

lijkt me wel wat om gelijk op een 1100 te stappen


Waarom zou je? Zul je nooit weten of je het uiterste uit die 650 hebt weten te halen. Met die 1100 gaat dat namelijk zeker niet lukken.
full
Niet omdat je het niet zou kunnen, maar gewoon omdat je dan het verkeerde land hebt uitgekozen om in te wonen.

Edit:
[me]Tuckson vindt alleen maar het gas open draaien op de Duitse autobahn ook weinig met grensverleggend rijden te maken hebben.
[/me]




Mvg
 
Laatst bewerkt:
Ieder zijn smaak natuurlijk, maar ik vind de Blackbird een toffe machine.
Je kunt het een semi racer of een semi toermotor noemen. Comfortabel (niet van het Goldwing niveau natuurlijk) en zeer snel indien gewenst.
In het begin (4 tot 5 weken) voel je wel het gewicht, 230 kg netto., maar daarna went het en begint het echt lekker te rijden.
Door de injectie kan het vermogen (met de nodige zelfdicipline!)perfect onder controle gehouden worden.
Ik ben zeer tevreden. :)
 
Ja. Ik had nooit met een brommer of een motor gereden... en toen kocht ik mijn Blackbird Injectie... 8-)
En zeg 's eerlijk, denk je dat je die Blackbird nog een lesje kan leren? Of kan die Blackbird jou nog een lesje leren?

Hoe dan ook, waanzinnig snelle fiets die 1100XX, veel plezier ermee :]
 
Niet moeilijk om eerlijk te zijn: ik heb nog veel te leren en onderschat die Blackbird zeker niet.
Thanks voor de wensen. ;)
 
hier heb ik pas nog een mooi stukkie over gevonden op gixxer.com
check dit maar ff: (http://members.chello.nl/t.brink2/pics/alarm.gif ((Afbeelding))beste lap texthttp://members.chello.nl/t.brink2/pics/alarm.gif ((Afbeelding)))jajaaja, ik weet het, maar het is zeker wel het lezen waard!

mooi verhaaltje.. :P

ow ja.. k heb sinds dik 2 maanden mn eerste motor en dat is (jawel!) een SV650S
hij is begrenst op 25 KW en omdat hard rijden in rechte lijn niet echt een optie is, heb ik alle tijd om aan mn bochtentechniek te schaven.. :]

even leren rijden is niet verkeerd (wel jammer dat t 2 jaar is.. 1 zou k genoeg vinden) wat me wel opvalt is dat alle mensen die ik erover spreek (niet-motorrijders) gelijk vragen hoe hard ie nou op top gaat... en dan kan ik ze weer uit gaan leggen dat ik dat nog nooit gehaald heb (hoogstens 140-150) omdat ik bochtjes veel leuker vind :+

dijkjes zijn keigaaf! :} :] :+

p.s. moraal van t verhaal.. lekker relaxed bochtjes rijden op n minder snelle motor is veel gaver dan verkrampt op je snelheidsmonster...
 
Tegenwoordig is vaak het enige verschil tussen een zware en lichte sportmotor het vermogen en koppel. Als je daar op kickt moet je gelijk een zware kopen, kan je lekker keihard rechtdoor knallen. Een 600 is niet eens zoveel langzamer maar wel wat vergevingsgezinder als je, in je enthousiasme, wat al te vlot het gas opendraait. Lichte motorfietsen zijn trouwens ook nog een beetje goedkoper. ;)
 
Niet moeilijk om eerlijk te zijn: ik heb nog veel te leren en onderschat die Blackbird zeker niet.
Thanks voor de wensen. ;)

goed worden wens je ook veel plezier met de xx

ik hoop dit plezier ook ooit te krijgen met een xx

maar ben voorlopig nog niet uitgekeken op mijn Thundercat
 
Kocht jij onmiddellijk een 1000 cc of zwaarder zonder ooit tevoren een motorfiets of zelfs brommer tussen de benen gehad te hebben?... })

Wel veel brommer gereden, maar mijn eerste motor is inderdaad een 1000 cc
Is allemaal relatief hoor, maat van mij rijd op een 750 cc, maar dat is dan wel weer een Gsx-r 750 2004, en dat gaat een stuk harder dan mijn 1000cc dus...

Ik wil alleen maar zeggen dat de cc's tegenwoordig niet eens alles meer zeggen.

Mijn fiets.
full
 
Laatst bewerkt:
Ja dus, maar geen ss. R1150RT. Eerste motor, nooit op tweewieler met motor gezeten. 1 Jaar: 35.000 km, only for fun.
Alles lukt al redelijk goed, behalve dat motorrijden :X

Gebruik je mond (vragen aan ervaren ratten), ogen (kijken naar... juist ja) en verstand. Loopt wel los dan.
 
Wel veel brommer gereden, maar mijn eerste motor is inderdaad een 1000 cc
Is allemaal relatief hoor, maat van mij rijd op een 750 cc, maar dat is dan wel weer een Gsx-r 750 2004, en dat gaat een stuk harder dan mijn 1000cc dus...

Ik wil alleen maar zeggen dat de cc's tegenwoordig niet eens alles meer zeggen.

Mijn fiets.
(Afbeelding)
:^ Zo'n SV1000s is idd. een erg gemakkelijke motor en persoonlijk vind ik het verschil met z'n kleine broertje niet eens zo groot. Opstappen op een supersport vind ik een totaal ander verhaal. Knappe vent als je een ZX10r als eerste motorervaring weet heel te houden, zeker met dit weer.
 
1e motor dus de VFR800Fi...

Wel proefgereden op Fazer en Bandit 600....maar ik vond het verschil met m'n lesmotor te klein... (vol gas was niet echt boeiend in mijn optiek)
Bochtenwerk van de Bandit is trouwens wel superb !!!

Ik was bang dat als ik een van bovennstaande motoren zou kopen dat ik na ~3 maanden uitgekeken zou zijn op m'n fiets... en dat zou toch erg jammer zijn.


Ik ben dus gevallen voor (en niet met) de VFR800... altijd al een beetje me droomfiets.. en qua prestatie.... een intimiderende eerste motor.
MAAR... omdat de VFR zo "vriendelijk" op het gas gaat en de wegligging erg goed is, totaal geen problemen met het extra vermogen gehad.

Ik rij momenteel ook gewoon door, ondanks het slechtere weer (alleen met mooi weer rijden is ook geen ervaring opdoen)

Je kan gerust (IMHO) op een relatief zware motor beginnen.... het hangt af van het karakter van de motor en de instelling van de bereider.
 
In april dit jaar een omgebouwde Yamaha FJ1100 (125 pk) gekocht. Wel heb ik toen ik 17 jaar was 1x op een kawasaki 750cc gereden van mijn oom (op een verlaten weg en alleen opschakelen tot de vierde versnelling), die rit ben ik nooit vergeten. Eind mei van dit jaar (16 jaar later) mijn eerste 'echte' les gehad op de motor. Inmiddels al mijn A-rijbewijs gehaald en nu echt aan het leren :]

full
 
Ik ben/was oud genoeg om direkt met mijn (belgisch) autorijbewijs op alle motoren te mogen rijden (kunnen is een ander paar mouwen). 2 jaar op een ouwe virago 535 (zonder lessen > eigenwijs!), daarna een (okkazie) divi900 gekocht ... paar 10duizend km later heb ik er nog altijd geen enkele kras op gekregen (hout vasthouden) ...
 
ja min motor valt denk ik niet onder een big one,hij is maar 235 kilo met 135 pk (waarschijnlijk begrenst op 100pk),ik ben er op begonnen :]
full
 
Ben van me crossbrommert overgegaan op een 1100 custom (wel 25 kw helaas) maar die is makkelijker om op te rijden, hijs stabieler, remt beter, stuurt scherper en heb een stuk meer grip en dat terwijl k nu toch iets van 20x zoveel power heb. :]

nu moet ik ool eerlijk toegeven dat bij mijn ratbike yamaha Dt brommert alleen wat aandacht is uitgegaan naar t blok... })
 
900cc hier. De bekende XJ900. Een toerfiets.
Zwaar, log, maar het rijdt heerlijk. Genoeg koppel onderin, van 2000 zo naar de 8000 toeren in 5. Geen centje pijn.

Je kan best op een zware fiets stappen. Als je maar niet harder gaat dan je zelf verantwoord vind.
 
Ben deze zomer begonnen op een R6 2004. Na een 650GS lesmotor. Compleet anders en de R6 KAN een beest zijn. Maar dat ligt aan de rijder, niet laten opjutten door anderen en je koppie erbij houden.

Begin er nu echt wel aan te wennen en rij er redelijk netjes mee, maar echt nog geen sprintjes en wedstrijdjes hoor.
 
na een 80cc en 125cc cross en verschillende brommers, heb ik nu voor mijn 25kw rijbewijs een aprilia rs125 uitgekozen, 2-takt idd.

veel ervaring opdoen, veel sleutelen en dan wss een R6 of duc 748.

op een R6 beginnen zou me iets teveel pret zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan