onnodige verdoken kosten

Chr-Re-ie

MF veteraan
10 jul 2005
1.724
286
Ik zal beginnen bij het begin.

om bij GRIP500: goedkope banden | Banden verkopen voor de laagste prijs te bestellen heb je een account nodig.
ik kijk gisteren op mijne laptop naar banden, de nieuwe bridgestone S23 in de maten 190/55/17 en 120/70/17 kosten 326€ ik steek ze in mijn winkelmandje en wil bestellen, maar als gast kun je dat niet en vragen om je E mail adres in te vullen.
ik vul mijn E mail adres in en kom terug op de home side aangezien ik niet ingelogd was.
dus ik steek de banden terug in mijn winkelmandje en ga verder in het bestelproces.
Plots zie ik een bedrag van 335€ staan waarom is mij een raadsel aangezien de levering gratis is, dus ik annuleer mijn bestelling.

Vandaag ga ik via de laptop van mijn vrouw, dus als gast en probeer de banden weer te bestellen, als gast gaat dit dus niet.
ik maak een account aan, zelfde naam, zelfde leveradres etc etc kosten 326€ ik ga verder in het bestelproces en tot mijn grote verbazing blijft het bedrag hetzelfde 326€ dus bandjes besteld.

Dan ga ik via mijn latop kijken of dit nu ook get geval is.
Dus login en bekijk de desbetreffende banden wat me dadelijk opvalt is dat de achterband al 3€ duurder is dan 10min ervoor via de laptop van mijn vrouw.
Ik voeg de voorband toe en ga verder in het bestelproces, uiteindelijk kom ik op een totaal bedrag van 337€ wat 11€ duurder is dan 10min eerder op een andere latop met welke ik nooit heb ingelogd op grip500banden.

Ik heb dit ooit al meermaals tegengekomen wanneer ik een all in reis wou boeken, paar keer dezelfde hotels bekijken en werden alsmaar duurder, als ik uiteindelijk wist welk hotel ging ik via de laptop van de zaak en scheelde het plots vrij veel geld.

ik ken er niet veel (niks) van maar kan dit te maken hebben met algo ritmes?
 
Het klopt idd dat de algoritmes via data op je systeem (cookies etc.) De prijzen aanpassen.
Waar ik persoonlijk websites van bijv. Verzekeraars wel op betrapt heb, is dat de prijs van de verzekering veranderde (lees, duurder werd) naar gelang het afsluiten ervan vorderde.

Ook besturingssysteem heeft daar invloed op
(Android, apple, linux etc.)
Het lijkt er dan wel op of veel makers van websites ervan uitgaan dat "de massa" met Windows werkt, de iets slimmere mensen (dus ook iets rijkere) apple, etc.
Maar of dit echt zo werkt weet ik ook niet...

De gemiddelde gebruiker heeft dit vaak niet snel door.
Oplettende mensen wel...
 
Laatst bewerkt:
Lang leve de cookies, waarin een aanbieder precies kan volgen waar je bent geweest op de site, hoe lang je er op bent geweest, en vanaf welk ipadres. Dit is inderdaad bij meerdere aanbieders "normaal", terwijl het in mijn ogen gewoon oplichting is. Heb hetzelfde gehad bij het boeken van de ferry naar Noorwegen. De prijzen vliegen alle kanten op als je meerdere keren op hetzelfde systeem kijkt. Pak je een andere laptop of telefoon dan is het weer helemaal anders.
 
Cookies ja.
Had het zo'n 2 jaar geleden met een ultra last minute reis boeken voor een hele slechte reden.
Zo'n 4800 euro met z'n tweeën was de totaal prijs. Dat trekt me creditcard net.
Kom bij uiteindelijke betalingen en er stond opeens 5200 nogwat. Zonder dat ik iets veranderd had in het boeken of enige bijkomende kosten.
En dat is 200 boven creditcard limiet.
Had toen KLM gebeld en die konden het terug zetten naar 4800 euro.


Vervelende was wel dat we op Schiphol werden tegengehouden aangezien de betaling niet was goedgekeurd door visa. Gebruik de creditcard bijna nooit en ze hadden de betaling afgekeurd omdat ze dachten aan fraude. Na veel bellen was het toch goed gekeurd en konden we 'gelukkig' vertrekken.
 
Cookies ja.
Had het zo'n 2 jaar geleden met een ultra last minute reis boeken voor een hele slechte reden.
Zo'n 4800 euro met z'n tweeën was de totaal prijs. Dat trekt me creditcard net.
Kom bij uiteindelijke betalingen en er stond opeens 5200 nogwat. Zonder dat ik iets veranderd had in het boeken of enige bijkomende kosten.
En dat is 200 boven creditcard limiet.
Had toen KLM gebeld en die konden het terug zetten naar 4800 euro.


Vervelende was wel dat we op Schiphol werden tegengehouden aangezien de betaling niet was goedgekeurd door visa. Gebruik de creditcard bijna nooit en ze hadden de betaling afgekeurd omdat ze dachten aan fraude. Na veel bellen was het toch goed gekeurd en konden we 'gelukkig' vertrekken.
je hebt toch wel eens gehoord dat wanneer je met creditcard betaald altijd duurder uit bent, snap zo,n ding eigenlijk ook niet.
 
Is gelukkig ook niet per definitie waar. Creditcard vraagt wel een grotere afdracht aan de verkoper en sommige verkopers vragen dus een hogere prijs
 
je hebt toch wel eens gehoord dat wanneer je met creditcard betaald altijd duurder uit bent, snap zo,n ding eigenlijk ook niet.
De prijs die aangegeven staat is via de laptop van mijn vrouw toch exact hetzelfde gebleven?
Enkel via mijn laptop werd het duurder in het bestelproces.
 
je hebt toch wel eens gehoord dat wanneer je met creditcard betaald altijd duurder uit bent, snap zo,n ding eigenlijk ook niet.
Nou ja het liefst betaal ik ook meteen met gewone bankpas maar in sommige dingen gaat dat dus niet. Heb een keer een auto gehuurd en toen vroegen ze echt om een creditcard. Heb ook één keer gehad in een restaurant, in buitenland, dat ik wel met creditcard kon betalen maar niet met gewone bankpas?
Met vakanties gebruik ik hem wel geregeld. Betalen met visa en de rekeningen zien we na de vakantie wel.
Hij is volgens mij tegen de 60 euro per jaar. Als ik dat afzet met wat ik hem gebruik is ie sowieso duur.
 
Credit card is vaak ook wel ideaal juist. Bij online aankopen heb je eigenlijk altijd aankoop bescherming als het niet geleverd wordt. Toch wel een fijn idee. Voor mij juist de reden om grotere betalingen online juist wel met die credit card te doen, zeker als het uit het buitenland moet komen.

Credit card bij de meeste banken als onderdeel van je normale rekening kost (bij mij iig) niks extra. Eind van de maand wordt het verrekend met de lopende betaalrekening.

Als je een aparte credit card aanvraagt bij visa ofzo betaal je er misschien voor, maar hoeft niks te kosten via je bank. Zonde van die €60,-
 
Ja hoor, zeker als ik met een project bezig ben dat even moet vlotten. Dan zit ik lekker in de flow maar is mn geld op. Even de afschrijfdatum van de cc afwachten en de resterende spullen bestellen, volgt de afrekening een maand later
 
Credit card is vaak ook wel ideaal juist. Bij online aankopen heb je eigenlijk altijd aankoop bescherming als het niet geleverd wordt. Toch wel een fijn idee. Voor mij juist de reden om grotere betalingen online juist wel met die credit card te doen, zeker als het uit het buitenland moet komen.

Credit card bij de meeste banken als onderdeel van je normale rekening kost (bij mij iig) niks extra. Eind van de maand wordt het verrekend met de lopende betaalrekening.

Als je een aparte credit card aanvraagt bij visa ofzo betaal je er misschien voor, maar hoeft niks te kosten via je bank. Zonde van die €60,-
Mijn MasterCard kost me in elk geval niets..
 
Terug
Bovenaan Onderaan