Onregelmatig lopen cb-1, problemen met ontsteking?

Ragp

Die hard MF'er
19 sep 2009
399
0
Ik heb last van een onregelmatig lopende motor. De toeren gaan tussen de 1000 en 1500rpm op en neer. Carbs heb ik ultrasoon gereinigd (en gesynced) en ik vermoed ook dat het aan de ontsteking ligt. Als ik een stroboscoop aansluit op bougiekabel van de 4e cilinder zie ik onregelmatig en veels te snel knipperen van het licht ten opzichte van de andere 3 cilinders. Omwisselen van de kabels tussen 1 en 4 resulteert in dezelfde symtomen bij cilinder 1. Het lijkt dus aan de kabel of de bobine te liggen. De kabels vervolgens bij de bobine omgewisseld en toen wisselde het probleem ook om. Oftewel, 1 van de uitgangen van de bobine stuk (dacht ik). Nog wel de weerstanden van bobine en kabels doorgemeten maar die waren goed.
Wel andere bobine met 2e hands kabels besteld en vervangen. Is het probleem er vervolgens nog!!

Hoe kan het dat 3 van de 4 bougies goed lijken te ontsteken en de 4e niet, maar dat uitwisselen van zowel bobine als kabels niet geholpen heeft!? Bougies zijn niet nieuw maar omwisselen tussen cilinders maakt niet uit. Pulsgever kan het ook niet zijn want dan moeten er twee bougies slecht ontsteken en niet 1 lijkt me.

Of zoek ik het helemaal verkeerd en kan ik met een stroboscoop zoiets niet zien?

Heb even echt geen idee meer.

Merk net trouwens wel dat als ik bougiekabel 4 eruit trek, bougiekabel 1 ook onregelmatig lijkt te vuren en dat gebeurt niet als ik kabel 4 er dan weer in doe... Zitten er nog vonkversterkers op zo'n cb1 voor de bobines?
 
Laatst bewerkt:
je ziet het helemaal verkeerd.
synchroniseren en het stationaire mengsel afstellen is wat je moet doen.

Je zag het helemaal goed :) via een omweg ook achter gekomen dat stationairmengsel niet goed stond. Ik had ze afgesteld op 2,5 slagen uit zoals in de manual staat, maar pas bij 3,5-4 slagen ging de 4e cilinder goed meedoen. Misschien toch nog een deels verstopt kanaaltje in de carb?

Ga even uitzoeken hoe ik ervoor kan zorgen dat ze allemaal goed komen te staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan