Onregelmatig remmende schijfrem

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.190
Assen
Mijne heren techneuten (en anderen ;) )
Ik wil u een uiterst curieus probleem voorschotelen dat me volledig op een dwaalspoor brengt;

De data; schijfrem enkele klauw, 1 zuiger aan iedere kant, zwevende remschijf, die ook idd goed 'los'zit,
Remolie wordt jaarlijks/iedere 15.000km vervangen.

verschijnsel; De rem remt onregelmatig, alsof 1/4 van des schijf dikker is..
Hoe harder je remt, hoe minder dit verschijnsel zich voordoet.

Dit doet zich voor sinds ik enige tijd geleden de remblokjes heb vervangen...
Ik zou zelf niet kunnen verklaren dat het door de blokjes komt, maar deze logischerwijs weer vervangen.. hetzelfde.
Remschijf vervangen voor een ander -gebruikt- maar goed exemplaar; hetzelfde.
Weer andere remblokjes; hetzelfde
Remschijf vervangen voor een nieuw exemplaar; hetzelfde..

Ik kan nix meer verzinnen..
Iemand een idee?
 
klinkt toch echt als een schijf die niet recht gemonteerd is of een slinger heeft. Er is al een paar keer gevraagd om de slingering in de schijf te bekijken. doe dit nu eens een keer zonder naar andere zaken te wijzen.

Een pasvlak wat niet recht is kan het probleem zeker veroorzaken.

Benno

Ik zal alle 3 schijven meenenemen naar iemand die gereedschap hiervoor heeft.. maar nogmaals- hoe kan het vervangen van remblokken magisch het kromtrekken van een remschijf veroorzaken??
 
Een wiel blijft een wiel en een velg een velg, of het demontabel is of niet veranderd daar niks aan.
Wat betreft TS en zij Jawa.
Die is er na al zijn problemen die hij hier post nog steeds van overtuigt dat het een heel degelijke motor is die bijna nooit defect is.

Ey, naast onregelmatige remmen rijd ik er ca. 15.000km/jaar op.. wat doet men hier op zijn/haar japasoeki? *O*
 
..ik geloof intussen gerusat dat ik wat bij het wisselen van de remblokjes- wat ik al een aantal maal eerder heb gedaan- verprutst heb waardoor de rem onregelmatig remt,

ondanks later nog wisselen van schijven, lagers en blokjes, maar wat?>:
En ja, het gaat hier om een motor waar ook nog eens daadwerkelijk mee gereden wordt.. :Y
 
In hoeverre is het bij je Jawa mogelijk om een naaf/as "scheef" in de voorvork te zetten en dus een vreemd remgedrag te genereren?

Ehm, bij mijn weten eigenlijk niet.. of je moet wel heel gek doen..

Vanaaf nog het voorwiel er uit gehad.., beide wijsvingers in de binnenste lagerringen en het wiel een slinger gegeven.. voelde geen onregelmatigheid..
 
Even zónder (te) "remmen": Als je je handlebars los laat op snelheid en je je fiets niet "stuurt" met je heupen.... Wat doet je voorvork dan én waar gaat je fiets heen?
 
Laatst bewerkt:
-geen idee- om eerlijk te zijn, :$ ik ga't voor je uitproberen..
kun je verklappen hoe & waarom?

Hoe & Waarom: Een trilling in de voorkant wordt 99/100 keer veroorzaakt door spullen die aan de achterkant niet in orde / stabiel zijn.

Ik ga er met jouw type fiets niet vanuit dat je met een "Stoppie" tot stilstand wenst te komen en dat je óók/(of) hoofdzakelijk met je achterwiel remt.
 
Laatst bewerkt:
Met de jawa volgas gaan rijden en dan vanaf de hoogst haalbare snelheid (duurt ff bij een jawa }) ) vol in de ankers gaan en dus een volledige noodstop maken. Dit net zo lang herhalen totdat je rem lekker ruikt 8-) }) en dan rustig af laten koelen zonder de rem in te trekken.

Grote kans dat het dan over is en dat alle vuil uit/van het loopvlak van de schijf is verdwenen en hij ook rustig remmend weer gelijkmatig remt.
 
@Wimmel Ehm, eigenlijk, de achterrem doet 't best maar rem hoofdzakelijk met voor en ja, ik kan 'm gerust op 't voorwiel zetten..

een trilling is het niet.. lijkt echt een ongelijkmatigheid in de voorrem..
klinkt heel simpel.. kan't toch niet vinden.. :$

Ander voorwiel proberen?? :?
 
Laatst bewerkt:
Als de klacht is ontstaan na het plaatsen van de nieuwe remblokken zou je haast gaan denken dat je remblokken niet goed samenwerken met je schijven.
Heb je de oude blokken nog?
 
quote:
CrackeRR schreef op 05 april 2015 @ 16:58:
Kun je je oude remblokken niet nogmaals monteren? Daar had je de problemen immers niet mee en zo sluit je weer wat uit...


Die waren op en heb ik weggemikt ende gepleurt..
[+] sammie
TopicstarterOnline
Geplaatst op zondag 05 april 2015 20:11
 
Ondanks dat je niet wilt reageren op mijn dingen die post om je te helpen, doe ik toch nog een poging

Voel je hem tijdens het remmen ook "pompen" in je remhendel of voel je hem alleen stuiterend/schokkend remmen?

Als hij pompt in de hendel is de schijf krom en als het alleen aan voelt alsof hij schokkend remt dan zitten je floaters vast (mits je deze hebt) of is de bevestiging van je remklauw op de vork misschien krom.
Succes
 
En geen ander voorwiel "proberen" maar eerder eens kijken naar je achterbrugophanging en achterwiel.

Hoewel het me ontgaat hoe een zwaar punt in het voorwiel veroorzaakt kan worden door de achterhand zal ik er eens een blik op werpen..
En hoewel de schijf vrolijk tikt/vrij lijkt als je langzaam rijdt, zal ik het wiel er weer uitnemen om te controleren of de schijf over alle busjes daadwerkelijk kan bewegen..
 
Drie verschillende remschijven en verschillende sets remblokken geven iedere keer hetzelfde resultaat.

Dan ga ik toch denken dat het probleem ergens anders in zit.
Je zou een andere remklauw kunnen proberen, maar ik zou het eerder in het wiel zoeken en niet in het remsysteem.

Mogelijk dat je voorband niet helemaal rond is, of niet helemaal goed op de velg zit en dat je die on-rondheid voelt als je remt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan