Onregelmatig remmende schijfrem

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.006
8.190
Assen
Mijne heren techneuten (en anderen ;) )
Ik wil u een uiterst curieus probleem voorschotelen dat me volledig op een dwaalspoor brengt;

De data; schijfrem enkele klauw, 1 zuiger aan iedere kant, zwevende remschijf, die ook idd goed 'los'zit,
Remolie wordt jaarlijks/iedere 15.000km vervangen.

verschijnsel; De rem remt onregelmatig, alsof 1/4 van des schijf dikker is..
Hoe harder je remt, hoe minder dit verschijnsel zich voordoet.

Dit doet zich voor sinds ik enige tijd geleden de remblokjes heb vervangen...
Ik zou zelf niet kunnen verklaren dat het door de blokjes komt, maar deze logischerwijs weer vervangen.. hetzelfde.
Remschijf vervangen voor een ander -gebruikt- maar goed exemplaar; hetzelfde.
Weer andere remblokjes; hetzelfde
Remschijf vervangen voor een nieuw exemplaar; hetzelfde..

Ik kan nix meer verzinnen..
Iemand een idee?
 
Hoeft niet aan je schijf te liggen, kan ook aan de manier van monteren liggen bijvoorbeeld (maar dat zal je vast en zeker wel goed gedaan hebben).

Ik zat nog te denken aan hotspots maar aangezien je er ook al een nieuwe schijf op hebt gehad kunnen we dat ook uitsluiten.

Welk merk/type had je er eerst opzitten en welke nu?
 
De motor is een jawa 638 met een later type(640) voorhand.
Er is geen ander merk- bij mijn weten- te krijgen dan eigen merk..

Ik heb net gevoeld, nu met de nwe. schijf, dat als je het wiel met de vingers ronddraaid er duiudelijk een licht een zwaar stuk in zit.. als je de rem intrekt wordt dat duidelijker..

Den hamvraegh.. kan dit aan de remblokjes liggen?- ik akn't me niet voorstellen..
 
Ik snap je reactie..ik zou met mijn basale kennis van schijfremmerij ook niet verder komen.. maar het probleem begon sinds vervangen van de blokjes.. daar trekt een schijf toch niet spontaan van krom?
En alle 3 de schijven precies gelijk krom??
 
Wie weet is de montage op de velg wel niet recht?


Wat zou je daar verkeerd aan kunnen doen? ik heb de bouten geleidelijk & kruislings aangedraait..

en zou het 'zwevende' aan de remschijf dat niet op moeten heffen?
Schijfremmerij is relatief nieuw voor me, dus wellicht heb ik iets verprutzt..
 
Zoals gezegd, de schijf kan best recht zijn..een braam op één van de montagevlakken of aandraaien in een verkeerde volgorde bijvoorbeeld kan ervoor zorgen dat de schijf slingert.

Ik weet dat het niet de meest voor de hand liggende oorzaak is, maar ik begin altijd eerst met dingen uitsluiten.

Ik ken het hele remsysteem van je Jawa niet maar de zuigers gaan toch wel soepel op en neer etc.? Neem aan dat je de remblokken ging vervangen omdat je vorige versleten waren en dus zitten de zuigers nu dieper in de remklauw..misschien dat je dat ook nog kan checken?
 
Ik heb de remblokken intussen 3 maal vervangen.. de remzuigers gedragen zich normaal.. je kan ze makkelijk/doch langzaam. terug duwen..

Hmmm andere formulering; Heb remblokken vervangen, rem remt onregelmatig.. ondanks uitwisselen van t.z.d onderdelen..

Iedereen alvast/intussen dank voor het meedenken!
 
klinkt toch echt als een schijf die niet recht gemonteerd is of een slinger heeft. Er is al een paar keer gevraagd om de slingering in de schijf te bekijken. doe dit nu eens een keer zonder naar andere zaken te wijzen.

Een pasvlak wat niet recht is kan het probleem zeker veroorzaken.

Benno
 
Ik had eens last van trillende schijven toen met nieuwe lucas remblokken daarna nieuwe ferodo blokken gemonteerd en het probleem was weg :)

Als je 3 maal dezelfde merk/type blokken gemonteerd hebt zou het daar wel eens in kunnen zitten
 
Als de "floaters" van een (waarschijnlijk semi) floater disk vast zitten: Ja :P

Losmaken van die dingen zou TS eventueel kunnen doen op de manier zoals in dit YouTube filmpje gedaan wordt maar het is op voorhand niet zeker of dat z'n probleem volledig gaat wegnemen.
Als de floaters vast zitten zit hij dan vast aan de velg :?
Volgens mij zitten ze dan nog steeds vast aan de naaf.
 
Als de floaters vast zitten zit hij dan vast aan de velg :?
Volgens mij zitten ze dan nog steeds vast aan de naaf.

Nou zal zo'n Jawa waarschijnlijk géén gietwielen hebben maar bij een gemiddelde, heden ten daagse fiets met gietwielen, is dat één deel.

Ik reageerde ook meer op jouw post dan op de post van TS, die heeft al geconstateerd dat z'n spullen allemaal recht zijn en vrij lopen, volgens de OP :)

P.S: Ik vind het overigens bewonderenswaardig dat TS al, sinds zolang ik hier op MF bekend ben (8 jaar), met dat Jawa spul aan het rommelen is en er regelmatig een topic voor/over opent. Ik had 't spul ondertussen al lang..... :o
 
Laatst bewerkt:
Nou zal zo'n Jawa waarschijnlijk géén gietwielen hebben maar bij een gemiddelde, heden ten daagse fiets met gietwielen, is dat één deel.

Ik reageerde ook meer op jouw post dan op de post van TS, die heeft al geconstateerd dat z'n spullen allemaal recht zijn en vrij lopen, volgens de OP :)

P.S: Ik vind het overigens bewonderenswaardig dat TS al, sinds zolang ik hier op MF bekend ben (8 jaar), met dat Jawa spul aan het rommelen is en er regelmatig een topic voor/over opent. Ik had 't spul ondertussen al lang..... :o
Een wiel blijft een wiel en een velg een velg, of het demontabel is of niet veranderd daar niks aan.
Wat betreft TS en zij Jawa.
Die is er na al zijn problemen die hij hier post nog steeds van overtuigt dat het een heel degelijke motor is die bijna nooit defect is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan