OnRoute: ook voor tanktasroutes zonder Garmin?

MarkCBR

Die hard MF'er
6 jul 2004
564
0
Groningen
Ik ben op zoek naar een programma voor op mijn laptop waarmee ik routes kan plannen om deze vervolgens te printen voor in de tanktas. Ook zou ik gebruik willen maken van de vele kant-en-klare routes die op internet te vinden zijn, zonder iedere afslag of kruising apart in te hoeven voeren.

OnRoute zou volgens mij zo'n programma kunnen zijn, maar voor zover ik weet is dit onlosmakelijk verbonden aan Garmin. Kan iemand mij vertellen of wellicht toch mogelijkheden zijn om OnRoute alleen op de PC te gebruiken? Of kent iemand misschien een alternatief programma? (Het gaat dus niet om een koppeling naar een navigatiesysteem)
 
Laatst bewerkt:
het eerste programma van onroute is niet verbonden aan je garmin dit werkt gewoon zelfstandig op je pc en je kan daar wel routekaarten mee uitprinten kijk maar eens bij deze link http://www.onroute.nl/page/product/promotor_onroute_20082009

rene
 
Ja dat mag eigenlijk niet ,maar alle software van garmin is vrij moeiteloos aan de praat te krijgen op je pc ,ook als je geen garmin bezit, ook de onroute motorkaart etc.
(En volop te downloaden)
 
OnRoute is best de moeite om eens te bekijken.
Vrijdag met een eigen gemaakte route in OnRoute naar het Zwarte Woud gereden door de Eifel. En ik moet zeggen dat viel me heel erg mee. Het programma kent echt wel de mooie wegen.
Zelf wat onderzoek nog erbij via Google Maps en je kunt een prachtige route in elkaar knutselen.

Zet daarna gewoon de wegnummers achter elkaar op papier met de plaatsen en je kunt rijden. Zelf heb ik de boel op de auto tomtom gezet die ik in de tanktas heb zitten. Dat werkt ook :-)
 
Bedankt voor de reakties tot zover! Ik begrijp dat OnRoute dus inderdaad op de PC is te zetten. Welke bestanden heb ik daarvoor precies nodig en hoe installeer ik die?
 
Bedankt voor de reakties tot zover! Ik begrijp dat OnRoute dus inderdaad op de PC is te zetten. Welke bestanden heb ik daarvoor precies nodig en hoe installeer ik die?

Gewoon ff kopen, dan krijg je vast een installatie-dvdtje ;)
Als je op zoek bent naar een gratis download, dan kan ik je daar niet bij helpen...

Voor wat betreft het gebruiken zonder Garmin-navigatie:
Tot en met versie 2008/2009 kan je standalone installeren op je pc. Heb deze versie zelf ook. Hier heb je zeker geen Garmin-apparaat voor nodig.
Met Windows XP werkt het nog. Bij Windows 7 helaas niet!


De nieuwere versie(s) weet ik niet zeker. Dit zijn kaarten die in MapSource worden geladen. Ik verwacht dat je die dan zal moeten ontgrendelen, voordat je ze (op gedetailleerd niveau) kan gebruiken. Bij mijn reguliere garmin-kaarten is dit in ieder geval wel het geval. En het lijkt generieke 'functionaliteit' te zijn.

Tevens, op de garmin-site staat bij de Mapsource-download:
"WARNING: This software will not work unless you already own a MapSource product. "
Dus als OnRoute als MapSource product wordt gezien en je hier een ontgrendelcode bij hebt, dan denk ik dat je het aan de praat moet kunnen krijgen zonder garmin apparaat.
Let wel, ik heb geen OnRoute voor MapSource, dus ik weet dit niet zeker. ;)
 
Voor wat betreft het gebruiken zonder Garmin-navigatie:
Tot en met versie 2008/2009 kan je standalone installeren op je pc. Heb deze versie zelf ook. Hier heb je zeker geen Garmin-apparaat voor nodig.
Met Windows XP werkt het nog. Bij Windows 7 helaas niet!

..en laat ik nu net Windows7 hebben.. '(
 
Nu heb ik wel een Garmin apparaat, maar die heb ik tijdens de installatie en het gebruik van de kaart niet aangesloten.

Mapsource kun je als losse software installeren, daarbij installeer je dan een of meerdere kaarten.
In de software zelf kun je je maps managen en daar kun je de unlock codes die je krijgt toevoegen.

Wat ik wel ben tegen gekomen is dat de OnRoute versie die ik heb 1.03, niet meer helemaal up-to-date is met sommige wegen.
Het is dus verstandig om de waypoints over te zetten in bijvoorbeeld Google Earth (kan direct vanuit Mapsource) en dan te checken of de route ook wel goed verloopt.
Vergeet ook niet de configuratie van de software m.b.t. het maken van de route te controleren. Wil je wel of geen veer overgang, wel of geen verharde wegen, etc.

En bij mij werkt het gewoon op Windows 7.
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik wel een Garmin apparaat, maar die heb ik tijdens de installatie en het gebruik van de kaart niet aangesloten.

Mapsource kun je als losse software installeren, daarbij installeer je dan een of meerdere kaarten.
In de software zelf kun je je maps managen en daar kun je de unlock codes die je krijgt toevoegen.

Wat ik wel ben tegen gekomen is dat de OnRoute versie die ik heb 1.03, niet meer helemaal up-to-date is met sommige wegen.
Het is dus verstandig om de waypoints over te zetten in bijvoorbeeld Google Earth (kan direct vanuit Mapsource) en dan te checken of de route ook wel goed verloopt.
Vergeet ook niet de configuratie van de software m.b.t. het maken van de route te controleren. Wil je wel of geen veer overgang, wel of geen verharde wegen, etc.

En bij mij werkt het gewoon op Windows 7.
Bij mij werkt het ook gewoon hoor... Mapsource dan.

Het is de 'oude' OnRoute, die zonder MapSource werkt. Die wil onder Windows7 niet opstarten. Die knalt bij opstarten er gelijk weer uit met een of andere grafische foutmelding. Ik denk niet dat het aan mijn pc ligt, want op de Mac draai ik het in een VM-ware omgeving en daar krijg ik dezelfde foutmelding.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt wel papieren roadbooks afdrukken met OnRoute 2008/2009, geen enkel probleem zelfs, maar het is geen aanrader. De aanwijzingen zijn zo gedetailleerd (3 aanwijzingen per rotonde bijvoorbeeld) dat je meer op je roadbook let dan op de weg, en dat is nooit goed.

Je krijgt dus te veel papier met te veel aanwijzingen. Voor een beetje route past de hoeveelheid papier niet in mijn roadbookhouder en met een tanktas moet je iedere 10 kilometer van pagina wisselen, ook niet ideaal.

Je zou de aanwijzingen misschien kunnen exporteren naar een tekstbestand en dan bewerken, maar dat is mij nooit gelukt.
 
Je kunt wel papieren roadbooks afdrukken met OnRoute 2008/2009, geen enkel probleem zelfs, maar het is geen aanrader. De aanwijzingen zijn zo gedetailleerd (3 aanwijzingen per rotonde bijvoorbeeld) dat je meer op je roadbook let dan op de weg, en dat is nooit goed.

Je krijgt dus te veel papier met te veel aanwijzingen. Voor een beetje route past de hoeveelheid papier niet in mijn roadbookhouder en met een tanktas moet je iedere 10 kilometer van pagina wisselen, ook niet ideaal.

Je zou de aanwijzingen misschien kunnen exporteren naar een tekstbestand en dan bewerken, maar dat is mij nooit gelukt.

exporteren naar een excel opgeving kopieren en plakken werk ook maar is wat omslachting.
Je kan dan de 3 keer veranderen naar 1 keer en de via-punten verwijderen.
is wat werk maar wel te doen.
 
Ik ook en onroute 2007-2008 staat erop geen probleem *O*

Ook op Windows7 dan?

Ik zie dat de onRoute-website wel een aparte installatiebeschrijving voor Windows7 bevat. Das nieuw voor mij... :') Zal ik dat eens een keer proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan