Onrustig gedrag motor, of #noob

Vocato

Rookie
25 sep 2019
20
6
Ik heb sinds een week ik 4 een motor ,f 650 gs twin, 800cc - 2008. En ik bemerk dat het soms erg onrustig aanvoelt, vooral in woonwijken rijden, lage toeren Ed.

Is dat normaal en wennen of kan ik iets veranderen aan mijn rijgedrag om daar makkelijk mee om te gaan.

Ben benieuwd naar jullie "ervaren" visie daarop.
 
Laatst bewerkt:
Kan wennen zijn zijn, maar heeft je nieuwe motor wel een beurt gehad.... :?

Rotte kettingset, vervuilde injectoren etc...

Indien garantie: terug ermee en je klachten bespreken.
 
Iets hoger in toeren gaan rijden :t dus een tikkie terug
 
Ik heb sinds een week ik 4 een motor ,f 650 gs twin. En ik bemerk dat het soms erg onrustig aanvoelt, vooral in woonwijken rijden, lage toeren Ed.

Is dat normaal en wennen of kan ik iets veranderen aan mijn rijgedrag om daar makkelijk mee om te gaan.

Ben benieuwd naar jullie "ervaren" visie daarop.
bij welke snelheid, bij welk toerental? bouwjaar van je motor?(om het precieze type te kunnen bepalen..)
 
bij welke snelheid, bij welk toerental? bouwjaar van je motor?(om het precieze type te kunnen bepalen..)

Motor is van 2008. En is met name <20km/h. Toerental is wisselend omdat ik een beetje probeer te kijken wat beter werkt. Tijdje in 1ste versnelling geprobeerd, ook 2de en soms 3de. Maar omdat je vaak moet afremmen en optrekken, bochtjes maken, andere verkeersdeelnemers ect is toerental, snelheid en versnelling erg wisselend.

Had verwacht dat je in bijvoorbeeld 2de versnelling dat allemaal kon doen, maar dat voelt niet echt relaxt aan ofzow..
 
Kan wennen zijn zijn, maar heeft je nieuwe motor wel een beurt gehad.... :?

Rotte kettingset, vervuilde injectoren etc...

Indien garantie: terug ermee en je klachten bespreken.

Ketting is goed en goed gespannen. Motor heeft beurt gehad. Maar hoor om me heen dat 2 cilinders in het algemeen wat meer klapperen en trekken als je lage toeren rijd door de kleinste aanpassingen in gas. In tegenstelling tot 4 cilinders die veel rustiger zouden zijn.

Of is je ervaring anders?
 
Iets hoger in toeren gaan rijden :t dus een tikkie terug
Ja dat kan idd maar 1ste versnelling is dat erg zenuwachtig en met 2de versnelling rijd je al snel 50/60 in te hoge toeren. Had ergens gelezen dat je ook met slippende koppeling kan rijden, maar bij de motorzaak raden ze me dat sterk af omdat de koppeling daar niet goed tegen kan.
 
Onder de 20kmh zou ik hem in zn 1 laten en rustig zijn met het gas.
Eventueel af en toe je koppeling en achterrem gebruiken zoals je met lessen hebt geleerd.
Verder oefenen en lekker rijden.

Een 4 in lijn loopt het soepelst (van de drie type motorblokken die ik ga noemen), dan een 2 in lijn en daarna een v-twin. Je hebt een 650, dus het zal niet al te wild zijn.
 
Onder de 20kmh zou ik hem in zn 1 laten en rustig zijn met het gas.
Eventueel af en toe je koppeling en achterrem gebruiken zoals je met lessen hebt geleerd.
Verder oefenen en lekker rijden.

Een 4 in lijn loopt het soepelst (van de drie type motorblokken die ik ga noemen), dan een 2 in lijn en daarna een v-twin. Je hebt een 650, dus het zal niet al te wild zijn.

Ja het is en een f 650 gs 800cc, is dat een v-twin dan?

Maar jij hebt een ook gs, maak ik op uit je naam, heb een een soortgelijke motor en herken je mijn beschrijving daarvan?
 
Ketting is goed en goed gespannen. Motor heeft beurt gehad. Maar hoor om me heen dat 2 cilinders in het algemeen wat meer klapperen en trekken als je lage toeren rijd door de kleinste aanpassingen in gas. In tegenstelling tot 4 cilinders die veel rustiger zouden zijn.

Of is je ervaring anders?
Ik heb beide; oude L-2 en een V4...

Twins draaien nooit lekker onderin....en dat voel je duidelijk in je stepjes, spiegels die tekeer gaan etc. ik iig wel met de L-2.

Ik denk dat je hoger in de toeren dient te rijden, wennen dus.
 
Ik heb beide; oude L-2 en een V4...

Twins draaien nooit lekker onderin....en dat voel je duidelijk in je stepjes, spiegels die tekeer gaan etc. ik iig wel met de L-2.

Ik denk dat je hoger in de toeren dient te rijden, wennen dus.

Maar oplossen met slippende koppeling is geen oplossing? Ik lees daarover ook allerlei tegenstrijdige meningen.
 
Maar oplossen met slippende koppeling is geen oplossing? Ik lees daarover ook allerlei tegenstrijdige meningen.

Kan, maar zou niet nodig zijn om met je koppeling te ‘spelen’. BMW staat niet bekend om zijn bokkig gedrag laag in de toeren, maar vraag het anders aan andere bmw bezitters.
 
Ja het is en een f 650 gs 800cc, is dat een v-twin dan?

Maar jij hebt een ook gs, maak ik op uit je naam, heb een een soortgelijke motor en herken je mijn beschrijving daarvan?

Ik rij een Tuono 1000 R, dat is een v twin.

Je rijdt geen kilometers achter elkaar met een lage snelheid, af en toe en een beetje met je koppeling slippen lijkt me geen probleem.
 
Ik heb een F700GS, opvolger van jouw fiets en zelfde motor (800 cc, parallelle twin). Wat je beschrijft lijkt wel de karakteristiek van deze motor te zijn. Ik rijd binnen de bebouwde kom over het algemeen in de 2e versnelling, woonerf meestal de 1e. Bij bochten had ik in het begin ook de neiging om met een slippende koppeling te werken, maar dit is niet nodig bij deze motor (tenzij er echt iets mis is natuurlijk). Rotondes ook prima te doen in z’n 2, wederom zonder slippende koppeling.

Kortom, kwestie van wennen. Onderin de toeren is dit gewoon niet een hele soepele motor, maar het is dan ook een parallelle twin. Wat mij betreft prima mee te leven.... persoonlijk stoor ik me veel meer aan de vibraties boven de 4500 toeren. Heeft de jouwe daar geen last van?
 
Ik heb een F700GS, opvolger van jouw fiets en zelfde motor (800 cc, parallelle twin). Wat je beschrijft lijkt wel de karakteristiek van deze motor te zijn. Ik rijd binnen de bebouwde kom over het algemeen in de 2e versnelling, woonerf meestal de 1e. Bij bochten had ik in het begin ook de neiging om met een slippende koppeling te werken, maar dit is niet nodig bij deze motor (tenzij er echt iets mis is natuurlijk). Rotondes ook prima te doen in z’n 2, wederom zonder slippende koppeling.

Kortom, kwestie van wennen. Onderin de toeren is dit gewoon niet een hele soepele motor, maar het is dan ook een parallelle twin. Wat mij betreft prima mee te leven.... persoonlijk stoor ik me veel meer aan de vibraties boven de 4500 toeren. Heeft de jouwe daar geen last van?

Oke Nice je hebt ongeveer dezelfde👍. Hoe vang je dit nu in de lage toeren op, kun je daar iets meer over zeggen? Want bij minder dan 2000 toeren in de 2de versnelling gaat de motor een beetje trillen of trekken. Ik heb dan de neiging om "er wat aan te doen", misschien idd onterecht, omdat ik anders bang ben dat hij uitslaat. Nu schakel ik dan vaak terug naar zijn een of probeer een beetje de snelheid erin te houden. Af en toe koppeling helemaal in of gas los en dan heel gedoseerd proberen gas te geven. In het begin was mijn rechterhand nog wat lomp waardoor de motor soms behoorlijk wild reageerde hahaha.

Maar al met al ben je dan de hele tijd aan het werk 😅. Met de lesmotor, is natuurlijk heel ander ding, Honda 600cc iod kon je gewoon bijna stilstaan in zijn twee zonder dat de motor hier wat schokkerig op reageerde.

Met hoge toeren heb ik niet echt iets opmerkelijks ervaren, wel zit er een punt rond 80kmu ik denk in de 4de versnelling 4-4500 toeren dat de motor idd wat gaat "bewegen" maar als ik verder omhoog schakel lijkt het minder te worden. Bedoel je dat?
 
Rijden met een slippende koppeling kun je vergelijken met rijden met een aanlopende rem. Dat moet je niet te lang doen.
 
Ja het vergt wat werk ja :Y

Maar het valt wel mee hoor. Ik probeer de motor zo veel mogelijk “aan de ketting” te houden. Dat wil zeggen, de gashendel zo soepel mogelijk bedienen, om dat snokken van de ketting als het ware voor te zijn. Dus soepel van het gas afrollen bij afremmen, niet in ene keer dat gas dicht draaien. Dus zo laag mogelijk in de toeren, maar niet zo ver terug dat de ketting gaat slaan. Bij echt langzaam schakel ik terug naar 1, maar 20 km/uur is goed te doen in 2. De motor slaat niet zomaar af (niet ineens gaan remmen natuurlijk... dan rem je hem wel dood).

Ik zou me niet te veel zorgen maken, bij mij kwam het gevoel vanzelf. Die nukken noemen we maar gewoon karakter dan _O-

En die vibraties? Even anderhalf uur achter elkaar snelweg rijden... dan voel je het denk ik wel ;)
 
Ik heb ook een F700GS. Het is inderdaad normaal dat je geen 20 km/u soepel kan rijden in tweede versnelling. De motor gaat snel bokken dan. Ik rij meestal bij bv. afslaan wel op slippende koppeling in zijn twee.
In het begin paar keer gehad dat de motor afsloeg in tweede omdat ik te laag in toeren kwam. Het was wel even wennen inderdaad, het is geen viercilinder...
Maar eens je het gewoon bent is het een heerlijke motor om mee te rijden hoor, heel soepel.
 
En het gas er beetje op houden,
Als er ander verkeer voor je rijdt en je echt niet sneller kan dan de koppeling erbij nemen.
Ik rij op een 750 V twin.
Dus ja die bokt ook een beetje bij lage toeren.
Dat noem je nu juist karakter.
Daar hou ik wel van , heb 4 cilinders gehad, maar 2 vind ik echt veel leuker.
Veel rijden dus en heel veel plezier met je mooie BMW.
 
Ketting is goed en goed gespannen. Motor heeft beurt gehad. Maar hoor om me heen dat 2 cilinders in het algemeen wat meer klapperen en trekken als je lage toeren rijd door de kleinste aanpassingen in gas. In tegenstelling tot 4 cilinders die veel rustiger zouden zijn.

Of is je ervaring anders?
Ik denk dat je er aan moet wennen, de BMW loopt rauw en rukkerig. Reageert lomp op gas en wil makkelijk afslaan. Ook is de eindoverbrenging erg lang waardoor je ondertoerig gaat rijden bij lage snelheden. Het is niet anders.,
 
Kan, maar zou niet nodig zijn om met je koppeling te ‘spelen’. BMW staat niet bekend om zijn bokkig gedrag laag in de toeren, maar vraag het anders aan andere bmw bezitters.
Deze BMW juist heel erg. Hakken en zagen, ik heb er geen meter meer op gereden sinds de vervanging door een MT07. ook een twin maar dan soepel en sterk..
 
Ik ken 2 mensen die bij de proefrit met de f700gs onderuit zijn gegaan bij het wegrijden. Veel kracht maar niet heel subtiel op de weg te krijgen. Later ook nog iemand bij een garage springend voorbij zien komen op een f700gs. Allemaal geen garantie maar volgens mij is het er 1 waar je echt aan moet wennen.
 
Het zal per motor misschien ook wel wat verschillen. Ik ben er inmiddels aardig aan gewend, en ervaar het niet (meer) als storend.

Gewoon met een beetje gevoel in je vingers rijden, niks aan het handje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan