Onrustig rijden en tikken Shadow 800

Sandertje

MF'er
27 nov 2001
48
0
Amersfoort
Dag allemaal,

Vandaag viel me tijdens een ritje naast de loosdrechtse plassen op dat m'n VT800 tijdens het rijden met een constante snelheid in lagere toerentalgebieden onrustig wordt en er voelbare metalen tikken optreden. Ik hoor de tikken niet, maar voel ze wel goed via de steppies. Kan niet goed thuisbrengen waar ze vandaan komen. Het is niet het bekende klapperen van de cardan bij lagere toeren en gas geven, dat effect ken ik en dit van vandaag is iets nieuws.
Bij thuiskomst bleek dat het oliepeil onder het minimum gezakt was. Er was niks meer op de peilstok te zien (oeps). Er moest 1 liter bij om weer op peil te komen. Het lampje ging trouwens niet branden.
Verder rijdt hij goed, accelereren en hogere toeren constant rijden geven geen vreemde effecten.
Kan het lage oliepeil iets gemolesteerd hebben?? Enig idee?

Alvast bedankt!
 
Het onderste oog van je drijfstang..........in je bovenste oog zit je piston pen waar je zuiger aan vast zit.
In dat oog zit een lagering die door slechte smering makkelijk kapot gaat en daardoor speling geeft en een voelbare tik kan geven.
Iets anders kan ook natuurlijk, laat hem eens horen aan iemand die er verstand van heeft?
 
Thanks jb37, maar zou zoiets niet in alle toerental gebieden te merken moeten zijn? Het is namalijk alleen alleen bij lagere toerentallen.
Het laten horen/voelen aan een kenner zou erg handig zijn, maar ik weet niemand in de buurt die er enig verstand van heeft...

Als het idd is wat je beschrijft, heb je dan enig idee wat een reparateur/dealer redelijkerwijs mag vragen voor zo'n reparatie? (de motor moet over een week toevallig voor een grote onderhoudsbeurt naar de dealer, dus kan ik gelijk vragen of ze daarnaar kijken)
 
Thanks jb37, maar zou zoiets niet in alle toerental gebieden te merken moeten zijn? Het is namalijk alleen alleen bij lagere toerentallen.
Het laten horen/voelen aan een kenner zou erg handig zijn, maar ik weet niemand in de buurt die er enig verstand van heeft...

Als het idd is wat je beschrijft, heb je dan enig idee wat een reparateur/dealer redelijkerwijs mag vragen voor zo'n reparatie? (de motor moet over een week toevallig voor een grote onderhoudsbeurt naar de dealer, dus kan ik gelijk vragen of ze daarnaar kijken)

Afhankelijk van de ernst v/d situatie is het in verschillende of over het hele toerenbereik hoorbaar, een defect big-end lager leidt niet tot olieverbruik, andersom, een hoog olieverbruik kán wel leiden tot een defect big-end lager omdat er na verloop van tijd dus geen/onvoldoende olie is om het te smeren.
Ik hoop voor je dat het niet zo is, zo'n reparatie kan zomaar 1500 eurootjes gaan kosten, afhankelijk van de benodigde onderdelen, en het lager ff inspecteren bij een grote beurt gaat niet, het hele blok moet ervoor uit elkaar om eea visueel te inspecteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan