Onrustig stuur

Granddad

Rookie
5 aug 2007
27
0
Landgraaf
Goede Middag,

Elke weken geleden heb ik mij een Yamaha Virago XV535 aangeschaft
Bj 1993 km 21000.
Na wat poetswerk heb ik gisteren mijn eerst rondje gedraaid en ik moet zeggen het ging nog prima ook al ben ik al iets ouder.
Onder het rijden viel mij op dat mijn stuur nogal op en neer wipte, niet erg maar toch vervelend.
Mijn vraag aan jullie is dan ook WAT KAN IK HIERAAN DOEN?

Groetjes
Wiel
 
Goede Middag,

Elke weken geleden heb ik mij een Yamaha Virago XV535 aangeschaft
Bj 1993 km 21000.
Na wat poetswerk heb ik gisteren mijn eerst rondje gedraaid en ik moet zeggen het ging nog prima ook al ben ik al iets ouder.
Onder het rijden viel mij op dat mijn stuur nogal op en neer wipte, niet erg maar toch vervelend.
Mijn vraag aan jullie is dan ook WAT KAN IK HIERAAN DOEN?

Groetjes
Wiel


Heb weinig verstand van techniek maar... misschien de vorkolie verversen en vervangen door dikkere olie?.
en eventueel een andere veer monteren (tenslotte is ie toch al op leeftijd aan het komen die motor...)
 
Geen idee wat je bedoelt met op en neer wippen van het stuur.
:^


Heb weinig verstand van techniek maar... misschien de vorkolie verversen en vervangen door dikkere olie?.
en eventueel een andere veer monteren (tenslotte is ie toch al op leeftijd aan het komen die motor...)
Als je er dan verstand van hebt... roep dan ook niet zomaar wat. Er is nog niet echt duidelijk wat er aan de hand is en jij wil gelijk z'n voorvork zwaarder maken.
 
:^Als je er dan verstand van hebt... roep dan ook niet zomaar wat. Er is nog niet echt duidelijk wat er aan de hand is en jij wil gelijk z'n voorvork zwaarder maken.



goed dat jij dan zo'n mooi antwoord hebt, k doe tenminste nog men best op het gevoel... k bedoel, hoe denk je dat iemand die in een garage werkt en een vraag krijgt reageert? Die kerel zal ook eerst een antwoord aanrijken en bij nader inzien eventueel zen mening herzien...
en errrm... wat heeft dikkere olie te maken met een zwaardere voorvork??? viscositeit ligt hoger, wil daarvoor niet zeggen dat de vork dan zwaarder wordt... maja, ik heb geen verstand van motoren, dus jij zal het best wel weten...
 
goed dat jij dan zo'n mooi antwoord hebt, k doe tenminste nog men best op het gevoel... k bedoel, hoe denk je dat iemand die in een garage werkt en een vraag krijgt reageert? Die kerel zal ook eerst een antwoord aanrijken en bij nader inzien eventueel zen mening herzien...
en errrm... wat heeft dikkere olie te maken met een zwaardere voorvork??? viscositeit ligt hoger, wil daarvoor niet zeggen dat de vork dan zwaarder wordt... maja, ik heb geen verstand van motoren, dus jij zal het best wel weten...

Iemand die in een garage werkt heeft er verstand van en kan het zelf voelen dmv proefrijden.
 
Het moeilijk te omschrijven.
Je zou kunnen zeggen alsof je over golfplaat heenrijd met golfjes van ongeveer 2 cm.
Hoe sneller ik ga rijden hoe hoger de freq van de trillingen.
Verder weet ik het ook niet te omschrijven.
Ik denk dat een ritje naar een dealer het beste is.
Groetjes
 
MIsschien lang stil gestaan en is de band niet lekker meer, lang met lege band gestaan misschien?

Als het precies 1 omwenteling is dat de hobbel komt zou ik het iig wel in het rijwielgedeelte zoeken (velg of band)
 
Laatst bewerkt:
Het moeilijk te omschrijven.
Je zou kunnen zeggen alsof je over golfplaat heenrijd met golfjes van ongeveer 2 cm.
Hoe sneller ik ga rijden hoe hoger de freq van de trillingen.
Verder weet ik het ook niet te omschrijven.
Ik denk dat een ritje naar een dealer het beste is.
Groetjes

Een paar mogelijke oorzaken:
cuppen van je voorband, platte vlakken op de band van te lang stilstaan, ontbrekend balansgewichtje, voorwiellager kaduuk.
 
Ding op de middenbok, voorwiel in de lucht en draaien maar. Een bobbel/deuk zie je zo.Desnoods plak je wat op je voorspatbord cq voorvork om een bepaalde onrondheid te bespeuren.
(en dat op zondagavond) ;)
 
@ Grandad.
Heb net hetzelfde meegemaakt op een virago535.
Had hem okkazie aangeschaf van iemand die niet meer durfde te rijden :o
Bij de virago waren paar losse onderdelen geleverd, helm handschoenen windscherm apehangerstuur en een nog-niet-gebruikte voorband.
Toen de banden van mijn virago op waren, heb ik naast een verse achterband ook die nog niet gebruikte voorband laten monteren. Direkt daarna was het voorwiel zeer onrustig van pakweg 60km/u hobbelend en wiebelend, en ronduit gevaarlijk vanaf pakweg 80km/u.
Voorband was van meet af aan verdacht: hij was tenslotte niet gebruikt maar ook niet nieuw.
Nieuwe voorband laten monteren en hupsakee geen wiebelhobbelstuur meer.
Bleek bij nakijken van de codes op de band dat die band hoewel niet gebruikt toen al zeven jaar oud was. Visueel niets aante zien van schade of vervorming, maar toch waarschijnlijk 7 jaar lang in dezelfde stand opgehangen op rechtopstaand. helemaal (onzichtbaar) vervormd.

Grandad ...
ofwel is je band vervormd (van véééél te lang stil te staan op zelfde positie)
ofwel is je band slecht (ook nieuwe banden kunnen fabrieksfoutjes hebben)
ofwel is ie slecht op je velg gelegd.
ofwel is je velg beschadigd (over dikke steen gereden?)
ofwel is ie omgekeerd op je velg (draairichting achterstevoren)
ofwel is het wiel niet/fout uitgebalanceerd
het wiel scheef in de vork zal niet want dat zou vloeken met je remschijf

Hoedanook: zelf es je voorband/wiel/velg zeer grondig bestuderen of laten nakijken bij de wielen/bandenboer vooraleer je aan je vorken lagers enzovoorts prutst.

:]
 
Laatst bewerkt:
Goede avond,
Zoals beloofd hier het vervolg.
Volgens de bandenfirma heeft mijn voorband een bobbel van het staan.
Ze hebben hem helemaal leeg gelaten en toen weer op gepompt tot 3 en terug laten lopen naar 2.
De bobbel zou er volgens hun door veel te rijden uit gaan.

Nu mijn vraag: Heeft iemand van jullie hier ervarig mee of kan ik het beste een nieuwe band kopen?

Groetjes
Wiel
 
Goede avond,
Zoals beloofd hier het vervolg.
Volgens de bandenfirma heeft mijn voorband een bobbel van het staan.
Ze hebben hem helemaal leeg gelaten en toen weer op gepomp tot 3 en terug laten lopen naar 2.
De bobbel zou er volgens hun door veel te rijden uit gaan.

Nu mijn vraag: Heeft iemand van jullie hier ervarig mee of kan ik het beste een nieuwe band kopen?

Groetjes
Wiel
 
Ik betwijfel of die bobbel eruit gaat.
Een bobbel betekent volgens mij dat het rubber op die plek zwakker is dan op de rest van de band.
Ik zou kijken of te achterhalen is hoe oud de band is.
En mocht het nog steeds vervelend rijden, zou ik de dealer er naar laten kijken.
 
zo'n bobbel komt omdat het karkas vervormd is oftewel het metaal is krom(ja in oude banden en nieuwe trouwens ook zitten metalen draden.)

met veel rijden wil het wel wat beter worden. maar leker is het niet.
gewooon nieuwe bandjes erop en lekker genieten van je trillingsvrije stuur. :Y
 
De band dus ... ;)

IS het een klein bobbeltje (vervorming van het rubber), kan die inderdaad wel afslijten met verloop van (duizenden) kilometers
Een grote bobbel (vervorming van het stalen karkas in de band) krijg je niet weggereden.

Het hangt af van hoe jij nu dat hobbelend wiel ervaart hé.

Heb je er weinig last van, tjah dan kun je altijd nog de kat uit de boom kijken.
Het zal wel geen extreme bobbel zijn anders ging je zelf niet twijfelen of je een nieuwe band moest laten steken, maar lag er nu al een nieuwe op.

Vind je het echt niet lekker rijden, of voel je je er onzeker mee: laat dan maar een nieuw bandje steken, voor de prijs moet je het echt niet laten. Iemand een ID wat een voorbandje voor een virago535 kost? Ik gok op 90E nieuw geplaatst en uitgebalanceerd. Dan zou je in principe terug goed moeten zijn voor 15.000Km met een rustig & stabiel voorwiel.

Succes ...
 
Als in een stokje vanaf de voorband totaan het spatbord hou, heb ik vanaf 10 voor de ventiel tot 10 cm achter het ventiel en band hoogte verschil van 2 a 3 mm.
Ik zoals Wullebolle al voorstelde toch maar een nieuw bandje halen voor dat het gebit me uit de mond valt.

Groetjes
Granddad
 
Terug
Bovenaan Onderaan