Ons aller TT

Ice&Frost

MF veteraan
8 sep 2004
5.904
0
Almere
Van racesport afgehaald:


TT trekt steeds minder publiek
21-11-2004
Jaap van Brummelen / Dagblad van het noorden

Assen - De TT website mag dan van de modernste snufjes zijn voorzien, de openingszin is al lang niet meer van deze tijd. 'Met méér dan 100.000 bezoekers op de wedstrijddag, is de TT van Assen al decennia lang het grootste ééndaagse sportevenement van Nederland'.




Het was in 1995 dat voor het laatst op de laatste zaterdag van juni met 111.141 het bezoekersaantal in zes cijfers werd uitgedrukt. Op dat moment was al vijf jaar lang sprake van een sterke daling.

En het houdt maar niet op. Als zelfs superster Valentino Rossi - de Schumacher van de MotoGP - niet in staat is voor een kentering te zorgen wordt het pas echt alarmerend. Rossi zorgde afgelopen seizoen voor vollere tribunes. Waar hij ook kwam, behalve in Assen.

Toegegeven, Jerez kreeg net als Assen eveneens een lichte daling te verwerken in vergelijking tot 2003. Maar dat had juist weer alles te maken met het noodweer dat op de racedag boven het Zuidspaanse asfalt losbarstte. In Assen daarentegen was het precies andersom. In 2003 nat, nu prima weer op de wedstrijddag. En nóg was er, zij het fractioneel, die daling.

De cijfers stemmen de TT-organisatie tot zorg, al geven ze volgens voorzitter Jos Vaessen een vertekend beeld. "Vroeger moesten we het alleen hebben van de mensen die aan de kassa een kaartje kochten. Sinds de VIP-rooms er staan is er een opmerkelijke verschuiving naar het middenterrein. Het publiek komt nu met duizenden tegelijk het middenterrein op. Die kaartjes leveren gemiddeld 200 euro op. Qua inkomsten hebben we daarom de laatste jaren niet achteruit geboerd.

Onze grootste zorg is momenteel de infrastructuur. De bottleneck is de aan- en afvoer. Mensen willen geen kilometers lopen naar het circuit en een paar uur in de file staan. Er moet snel wat gebeuren. Volgend jaar werken we met drie gescheiden af voerstroken, een jaar later komen er 7000 parkeerplaatsen bij aan de Noordlus."

In 2002 liep de TT uit de hand. Raddraaiers stroomden tijdens de uitloopronde van de MotoGP massaal de baan op. De coureurs stonden doodsangsten uit. Het TT-bestuur moest wel met draconische maatregelen komen om het risico van escalatie te minimaliseren.

De fouilleringen, het verbod op het mee nemen van koelboxen en flesjes en blikjes bier zette kwaad bloed bij een deel van de TT- bezoekers. Vaessen: "Toentertijd heeft ons dat 8000 bezoekers gekost, maar we hebben er een TT voor terug gekregen die rustig, schoon en netjes is. We hebben in één klap schoon schip gemaakt. We moeten nu de markt opnieuw weer oppakken. We hopen dat de nieuwe tribune in de Geert Timmerbocht vol gend seizoen voor extra aantrekkingskracht zorgt. Die toeschouwersaantallen van 120.000 zullen we nooit meer halen. Daar gaan we ook niet van uit. Als de hele accommodatie straks klaar is hebben we een maximale capaciteit van 95.000. Als we zorgen dat we tussen de 80.000 en 95.000 blijven is er niets aan de hand."


Gôh..... waarom zouden er toch steeds minder mensen naar de TT komen.........
Misschien omdat de organisatoren niet met hun fikken van de baan af kunnen blijven?! ( ik weet het.. deze discussie is al gevoerd, maar ik moet het toch kwijt...... :( :( :( :( )

De 'magie' die om de TT hing verdwijnt sinds de circuit invasie steeds meer.
En sinds ze de Veenslang hebben verlegt slaan ze ( vind ik ) een beetje door met aanpassen. Die 'sjakies' zoals Vaessen willen alleen maar meer geld uit de bezoekers kloppen. Een kaartje van rond de 40 terreuri en je krijgt er vrijwel niets voor. Een zooi kuipstoeltjes, waar je niet fatsoenlijk op kan zitten. Te weinig videoschermen..... en dan gaan ze er nou ook nog een attractiepark bij bouwen waar het grootste gedeelte van de motorfans niet op zitten te wachten. Volgens mij is het een kwestie van tijd voordat we 80 terreuri betalen voor een kaartje.............................Gôh.... waarom zouden er toch steeds minder mensen komen..... |( |( |( |( |( |( |( |(
 
Ik zeg niet veel maar...

1. Het pretpark wordt niet door het circuit betaald, kost het circuit niks, levert niets op
2. De aanpassingen worden geëist door externe partijen zoals FIM
3. De prijskaartjes moeten omhoog om deze aanpassingen te kunnen betalen alsmede de vele miljoenen om het evenement te organiseren

Belangrijkste oorzaak waarom TT minder bezocht wordt?
We hebben geen Nederlandse helden op dit moment. Het is te hopen dat onze talenten doorbreken en de motorsport meer aandacht krijgt. En daar is men momenteel hard mee bezig.
 
Belangrijkste oorzaak waarom TT minder bezocht wordt?
We hebben geen Nederlandse helden op dit moment. Het is te hopen dat onze talenten doorbreken en de motorsport meer aandacht krijgt. En daar is men momenteel hard mee bezig.
plus het feit dat je na een ritje van -tig kilometer nog steeds met een bijna kokende motor, dan wel met gebraden edele delen, wacht in de rij voor de :] parkeerplaats, om over de terugreis maar niet te spreken...

Toch ben ik er weer hoor :] 8-)
 
Ik denk dat de enorme chaos tijdens aan- en afvoer en de hoeveelheden zatlappen/herrieschoppers, etc. ook wel een hoop mensen afschrikken.
 
Zolang als ik naar de TT ga, is het een puinzooi bij de afvoer van het publiek. Als dan nu de laatste jaren het publiek afneemt, dan heeft dat imo dan ook niets met slechte afvoer te maken.
 
Persoonlijk denk ik dat:
a. de toegangsprijzen de laatste jaren hard zijn gestegen (euro=gulden) en
b. de aan- en afvoer op de wedstrijddag nog steeds klote is,
de redenen zijn dat de bezoekersaantallen dalen.

Ondanks dat gaan we volgend jaar gewoon weer :)
 
Zelf denk ik dat de aan- en afvoer niet het probleem is. Ook de entreeprijs niet. Het evenement op zich is gewoon niet zo leuk meer. Zo’n tien a vijftien jaar geleden was een TT nog echt iets bijzonders. Nu is het gewoon een Grand Prix. Daar komt dan nog bij dat er voor Nederlandse coureurs geen plaats meer is. Als iets niet meer zo leuk is dan gaan andere dingen zoals aan- en afvoer zwaarder wegen en gaan mensen daar over mopperen.

Het TT bestuur valt weinig te verwijten. Zij betalen gigantisch veel geld en mogen dan de sleutels voor een dag of vier aan Dorna geven. De aanpassingen aan de baan worden allemaal opgelegd. Die aanpassingen zijn vaak publieksonvriendelijk en doen afbreuk aan de sfeer. Misschien werkt dit concept in de autowereld, de motorwereld heeft van oudsher een ander publiek, in ieder geval in Nederland. Het is opvallend dat de daling van het aantal toeschouwers samenvalt met de verkoop van de GP rechten aan Dorna.
 
De aanvoer vind ik OK, geen problemen. De afvoer SUCKS. Ik blijf altijd maar nog een x-tra uurtje hangen maar dan nog 30 km filerijden, over de koekblikkers maar te zwijgen.
Tevens vind ik de zitruimte klote. Ik zit altijd op de Strubben, ben met mijn 1.68 m niet de grootste ;) maar toch moet ik mijn knieen bijna in mijn nek leggen.

Ach ik ben Nederlander en moet dus iets te zeiken hebben, volgende keer er weer bij......? Dacht het wel
 
Tevens vind ik de zitruimte klote. Ik zit altijd op de Strubben, ben met mijn 1.68 m niet de grootste maar toch moet ik mijn knieen bijna in mijn nek leggen.

De tribunes in Assen (m.u.v. de hoofdtribune) zijn echt erg. Daar kun je met goed fatsoen niet een hele dag op zitten. Daarom zit ik met de races ook altijd op het talud. Als er straks geen mooie taludplekken meer zijn dat blijf ik thuis.

Kijk eens naar Hockenheim. Prima tribunes. Kun je goed zitten. Als ze dat daar veertig jaar geleden al konden maken, waarom kan dat dan in 2004 in Assen niet?
 
Wat ik me de laatste jaren afvraag is: Waar zijn de mensen gebleven die vroeger zaten op madijk, witterdiep, ossebroeken, dus bij het uitkomen haarbocht.
Ik weet wel dat "vroeger" het hier helemaal afgeladen zat, dus als je weer naar de 110.000 bezoekers toemoet, waar moet je ze laten??
 
Wat ik me de laatste jaren afvraag is: Waar zijn de mensen gebleven die vroeger zaten op madijk, witterdiep, ossebroeken, dus bij het uitkomen haarbocht.
Er komen nu 40.000 a 50.000 mensen minder dan "vroeger". Dat is een heleboel.

De maximale capaciteit wordt in de toekomst 95.000. Dus men gelooft er in Assen zelf ook niet zo in dat de TT nog weer echt populair zal worden.
 
Laatst bewerkt:
Vroegah had je Gp-klassen als 50cc, 80cc, 125cc, 250cc, 350cc, 500cc en zijspan.

Tegenwoordig is het met 125-250 en MotoGP bekeken, en als bijprogramma heb je de EK en de Dino-race, of heet dat boxercup?
 
Eens met bijna alle bovengenoemde dingen , tis gewoon wat minder allemaal.
Desalnietemin vind ik het nog steeds prachtig om ze voorbij horen/zien komen :}
 
Het is waar, vroeger waren er meer mensen, maar eigenlijk is het nog verbazingwekkend hoe ontzettend veel mensen nog steeds komen nu er geen Nederlanders meer mee rijden (daar dreef het vroeger natuurlijk op).

Ga maar na: reclame maken doen ze niet. Vroeger zag je altijd van die affiches bij de Shell (heb ik als jongetje nog vaak gevraagd of ik er een mocht hebben, altijd tevergeefs), maar die heb ik volgens mij ook al een tijdje niet meer gezien. Veel publiciteit wordt er vantevoren niet aan gegeven. en toch is het een begrip.

Voor een groot deel ook dank zij de vele plattelanders die er een jaarlijks uitje aan hebben (ik ben zelf een stadse frats uit het westen des lands en 1 x per jaar vind ik het erg leuk om al die boeren eens van dichtbij te zien, best gezellig ook ;) ).
 
Aan- en afvoer kun je wat aan doen..op do. of vrijdag komen en zondags naar huis! :P (..tip ;) ..)
Het is natuurlijk volstrekt logisch dat als er 80.000 man naar huis wil de boel klem loopt :?
Wat ook tegenwerkt is het publiek zelf..en dan bedoel ik de verdraagzaamheid..kon je jaren geleden nog wel eens tegen iemand aan stoten, of wat dan ook, tegenwoordig heb je om het minste geringste ruzie..een afspiegeling van de hedendaagse maatschappij! :r
Ook komem er sinds een aantal jaren groepen 'jongeren' die gehoord hebben dat de TT (..lees: het zuipen en vervelen :( ..) zo leuk is.. B| Van racen hebben ze de ballen verstand..
Of het ligt aan het feit dat er geen nederlanders meerijden die aansprekende resultaten neer zetten weet ik niet..ik vind 't wel jammer, maar kijk net zo lief naar de verrichtingen van iedere andere coureur..
En natuurlijk zijn de prijs en het gebodene ook niet in evenwicht, zoals al aangegeven..voorheen had je op een dag 6 raceklassen, nu 3 en een 'bijprogramma'..
 
Ik vond tot een paar jaar terug de TT een wereld evenement. Maar sinds er op de tribunes mensen zitten die meer verstand van voetbal dan racen hebben en zich dus uit verveling laten vollopen om de hooligan uit te gaan hangen, blijf ik thuis.
Ga dan liever naar de "kleinere" evenementen als de SBK en clubraces waar de echte liefhebbers en motorfanaten nog komen....
 
1)Het word te duur ,zeker in deze dure tijden.
2)Zelf al op een trainingsdag sta je in de file zoals dit jaar,gewoon triest.
3)Minder plaatsen zoals de ossebroeken binnenkant strubbe haarbocht etc:,er staat een hek voor.
4)Op Tv word veel meer aandacht geschonken dan een X-aantal jaren gelden,dus in je luie stoel is het goed te volgen.
5)De terugtocht is een ramp op Zaterdag,na een keertje erin gestaan te hebben heb je die zwaaiende mensen wel gezien.
6)Het zal alleen maar duurder worden,zeker na de volgende verbouwingen.
7)Gebrek aan Nederlands talent in de koningsklasse,komt voorlopig niet meer..

Niettemin vind ik het wel kickie hoor die motogpgeluiden :} :} ,daar ga ik voor......op donderdag of vrijdag ;)
 
Ik vond tot een paar jaar terug de TT een wereld evenement. Maar sinds er op de tribunes mensen zitten die meer verstand van voetbal dan racen hebben en zich dus uit verveling laten vollopen om de hooligan uit te gaan hangen, blijf ik thuis.
Ga dan liever naar de "kleinere" evenementen als de SBK en clubraces waar de echte liefhebbers en motorfanaten nog komen....

:^ SBK was echt veel leuker dan de TT. Kaarten voor SBK 2005 zijn al besteld. De TT kijk ik thuis wel.
 
De TT was altijd heel bijzonder. De magie van de TT. Eigenlijk niet onder woorden te brengen.
Begin jaren negentig is dat verdwenen. Volgens mij is dat de belangrijkste oorzaak van afnemende belangstelling.
 
De TT was altijd heel bijzonder. De magie van de TT. Eigenlijk niet onder woorden te brengen.
Begin jaren negentig is dat verdwenen. Volgens mij is dat de belangrijkste oorzaak van afnemende belangstelling.

De magie is denk ik verdwenen sinds die 'hooligans' erbij zijn gekomen. :( Ik ga met pa en vrienden sinds een paar jaar naar Assen ( afwisselend SBK en MotoGP ) en ik moet zeggen dat het SBK sowieso meer motorpubliek trekt, dat ook gemoedelijker overkomt 8-) . Er zitten wel maffe engelsen tussen, maar die doen ( laten we zeggen ) 'legaal' maf :+ . Ik heb de TT van 2001 meegemaakt ( helaas voortijdig afgevlagd ) en daar vloog al van alles over iedereen heen. Lege blikjes, pakjes..( kwam nog op de baan terecht ook die zooi )... en dat komt toch door het gros van de zatte boeren die daar zit. Toen de marshalls de race moesten afvlaggen ( vanwege de aankomende regen ) wisten ze niet waar ze het zoeken moesten, zoveel troep kregen ze naar hun hoofd geslingerd. Sinds de 'baan' invasie is de magie er helemaal af. Beveiliging erbij etc. goede zaak hoor, maar het gemoedelijke is er dan zeker af.

Zoals R1 beest al zegt, met de TT gaan we wel naar de trainingen kijken/luisteren.
De races kan je beter volgen op de tv.
Als ik races live wil zien ga ik wel naar het WSB evenement. Zien we ook nog Nederlanders rijden ( ;) in de Superstock ).
 
Moeten ze maar niet van die belachgelijke toegangsprijzen vragen en 3 euri voor een blikje fris. Daar wordt ik niet goed van.

Ik ga al een tijdje helemal NIET meer, hoe mooi ik zoiets ook vind.

De commercie is allang doorgeslagen en dat komt NOOIT meer goed.
 
Mooie argumenten allemaal maar:
Zoals in alle sporten komt het meeste geld van de televisierechten en sponsering!
( bv. in quatar mag geen kat zitten, brengt toch zijn geld op en zie F1).
Dit gegeven draai je niet meer terug, rest is goodwill van de organisatoren!( meer nog, om een gp te hebben met je zelfs betalen)en omliggende aanverwante economisch belangstellenden( bv. horeca,toerisme etc..).Met betalende toeschouwers redt je het echt niet!
vroeger, dan was er minder te doen , waren mensen aktiever en televisie niet zo uitdrukkelijk aanwezig en vooral een populair en niet zo professioneel gebeuren!
Ikzelf ga lekker op trainingsdagen kijken ( je ziet wat en geen drukte van belang) maar kijk naar de race lekker op tv ( hoef die massa niet en je ziet het beter).
 
Laatst bewerkt:
Ik ben gewoon de gehele TT aanwezig hoor! Dat is pappie's finest hour!

Vroegah was alles betah........

Ik denk gewoon dat tegenwoordig de mensen wat meer verwend zijn vergeleken met vroeger.
 
Laatst bewerkt:
De magie is denk ik verdwenen sinds die 'hooligans' erbij zijn gekomen.
Ik denk dat het andersom is. Eerst verdween de magie, daarna werd het publiek heel vervelend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan