Van racesport afgehaald:
TT trekt steeds minder publiek
21-11-2004
Jaap van Brummelen / Dagblad van het noorden
Assen - De TT website mag dan van de modernste snufjes zijn voorzien, de openingszin is al lang niet meer van deze tijd. 'Met méér dan 100.000 bezoekers op de wedstrijddag, is de TT van Assen al decennia lang het grootste ééndaagse sportevenement van Nederland'.
Het was in 1995 dat voor het laatst op de laatste zaterdag van juni met 111.141 het bezoekersaantal in zes cijfers werd uitgedrukt. Op dat moment was al vijf jaar lang sprake van een sterke daling.
En het houdt maar niet op. Als zelfs superster Valentino Rossi - de Schumacher van de MotoGP - niet in staat is voor een kentering te zorgen wordt het pas echt alarmerend. Rossi zorgde afgelopen seizoen voor vollere tribunes. Waar hij ook kwam, behalve in Assen.
Toegegeven, Jerez kreeg net als Assen eveneens een lichte daling te verwerken in vergelijking tot 2003. Maar dat had juist weer alles te maken met het noodweer dat op de racedag boven het Zuidspaanse asfalt losbarstte. In Assen daarentegen was het precies andersom. In 2003 nat, nu prima weer op de wedstrijddag. En nóg was er, zij het fractioneel, die daling.
De cijfers stemmen de TT-organisatie tot zorg, al geven ze volgens voorzitter Jos Vaessen een vertekend beeld. "Vroeger moesten we het alleen hebben van de mensen die aan de kassa een kaartje kochten. Sinds de VIP-rooms er staan is er een opmerkelijke verschuiving naar het middenterrein. Het publiek komt nu met duizenden tegelijk het middenterrein op. Die kaartjes leveren gemiddeld 200 euro op. Qua inkomsten hebben we daarom de laatste jaren niet achteruit geboerd.
Onze grootste zorg is momenteel de infrastructuur. De bottleneck is de aan- en afvoer. Mensen willen geen kilometers lopen naar het circuit en een paar uur in de file staan. Er moet snel wat gebeuren. Volgend jaar werken we met drie gescheiden af voerstroken, een jaar later komen er 7000 parkeerplaatsen bij aan de Noordlus."
In 2002 liep de TT uit de hand. Raddraaiers stroomden tijdens de uitloopronde van de MotoGP massaal de baan op. De coureurs stonden doodsangsten uit. Het TT-bestuur moest wel met draconische maatregelen komen om het risico van escalatie te minimaliseren.
De fouilleringen, het verbod op het mee nemen van koelboxen en flesjes en blikjes bier zette kwaad bloed bij een deel van de TT- bezoekers. Vaessen: "Toentertijd heeft ons dat 8000 bezoekers gekost, maar we hebben er een TT voor terug gekregen die rustig, schoon en netjes is. We hebben in één klap schoon schip gemaakt. We moeten nu de markt opnieuw weer oppakken. We hopen dat de nieuwe tribune in de Geert Timmerbocht vol gend seizoen voor extra aantrekkingskracht zorgt. Die toeschouwersaantallen van 120.000 zullen we nooit meer halen. Daar gaan we ook niet van uit. Als de hele accommodatie straks klaar is hebben we een maximale capaciteit van 95.000. Als we zorgen dat we tussen de 80.000 en 95.000 blijven is er niets aan de hand."
Gôh..... waarom zouden er toch steeds minder mensen naar de TT komen.........
Misschien omdat de organisatoren niet met hun fikken van de baan af kunnen blijven?! ( ik weet het.. deze discussie is al gevoerd, maar ik moet het toch kwijt...... )
De 'magie' die om de TT hing verdwijnt sinds de circuit invasie steeds meer.
En sinds ze de Veenslang hebben verlegt slaan ze ( vind ik ) een beetje door met aanpassen. Die 'sjakies' zoals Vaessen willen alleen maar meer geld uit de bezoekers kloppen. Een kaartje van rond de 40 terreuri en je krijgt er vrijwel niets voor. Een zooi kuipstoeltjes, waar je niet fatsoenlijk op kan zitten. Te weinig videoschermen..... en dan gaan ze er nou ook nog een attractiepark bij bouwen waar het grootste gedeelte van de motorfans niet op zitten te wachten. Volgens mij is het een kwestie van tijd voordat we 80 terreuri betalen voor een kaartje.............................Gôh.... waarom zouden er toch steeds minder mensen komen.....
TT trekt steeds minder publiek
21-11-2004
Jaap van Brummelen / Dagblad van het noorden
Assen - De TT website mag dan van de modernste snufjes zijn voorzien, de openingszin is al lang niet meer van deze tijd. 'Met méér dan 100.000 bezoekers op de wedstrijddag, is de TT van Assen al decennia lang het grootste ééndaagse sportevenement van Nederland'.
Het was in 1995 dat voor het laatst op de laatste zaterdag van juni met 111.141 het bezoekersaantal in zes cijfers werd uitgedrukt. Op dat moment was al vijf jaar lang sprake van een sterke daling.
En het houdt maar niet op. Als zelfs superster Valentino Rossi - de Schumacher van de MotoGP - niet in staat is voor een kentering te zorgen wordt het pas echt alarmerend. Rossi zorgde afgelopen seizoen voor vollere tribunes. Waar hij ook kwam, behalve in Assen.
Toegegeven, Jerez kreeg net als Assen eveneens een lichte daling te verwerken in vergelijking tot 2003. Maar dat had juist weer alles te maken met het noodweer dat op de racedag boven het Zuidspaanse asfalt losbarstte. In Assen daarentegen was het precies andersom. In 2003 nat, nu prima weer op de wedstrijddag. En nóg was er, zij het fractioneel, die daling.
De cijfers stemmen de TT-organisatie tot zorg, al geven ze volgens voorzitter Jos Vaessen een vertekend beeld. "Vroeger moesten we het alleen hebben van de mensen die aan de kassa een kaartje kochten. Sinds de VIP-rooms er staan is er een opmerkelijke verschuiving naar het middenterrein. Het publiek komt nu met duizenden tegelijk het middenterrein op. Die kaartjes leveren gemiddeld 200 euro op. Qua inkomsten hebben we daarom de laatste jaren niet achteruit geboerd.
Onze grootste zorg is momenteel de infrastructuur. De bottleneck is de aan- en afvoer. Mensen willen geen kilometers lopen naar het circuit en een paar uur in de file staan. Er moet snel wat gebeuren. Volgend jaar werken we met drie gescheiden af voerstroken, een jaar later komen er 7000 parkeerplaatsen bij aan de Noordlus."
In 2002 liep de TT uit de hand. Raddraaiers stroomden tijdens de uitloopronde van de MotoGP massaal de baan op. De coureurs stonden doodsangsten uit. Het TT-bestuur moest wel met draconische maatregelen komen om het risico van escalatie te minimaliseren.
De fouilleringen, het verbod op het mee nemen van koelboxen en flesjes en blikjes bier zette kwaad bloed bij een deel van de TT- bezoekers. Vaessen: "Toentertijd heeft ons dat 8000 bezoekers gekost, maar we hebben er een TT voor terug gekregen die rustig, schoon en netjes is. We hebben in één klap schoon schip gemaakt. We moeten nu de markt opnieuw weer oppakken. We hopen dat de nieuwe tribune in de Geert Timmerbocht vol gend seizoen voor extra aantrekkingskracht zorgt. Die toeschouwersaantallen van 120.000 zullen we nooit meer halen. Daar gaan we ook niet van uit. Als de hele accommodatie straks klaar is hebben we een maximale capaciteit van 95.000. Als we zorgen dat we tussen de 80.000 en 95.000 blijven is er niets aan de hand."
Gôh..... waarom zouden er toch steeds minder mensen naar de TT komen.........
Misschien omdat de organisatoren niet met hun fikken van de baan af kunnen blijven?! ( ik weet het.. deze discussie is al gevoerd, maar ik moet het toch kwijt...... )
De 'magie' die om de TT hing verdwijnt sinds de circuit invasie steeds meer.
En sinds ze de Veenslang hebben verlegt slaan ze ( vind ik ) een beetje door met aanpassen. Die 'sjakies' zoals Vaessen willen alleen maar meer geld uit de bezoekers kloppen. Een kaartje van rond de 40 terreuri en je krijgt er vrijwel niets voor. Een zooi kuipstoeltjes, waar je niet fatsoenlijk op kan zitten. Te weinig videoschermen..... en dan gaan ze er nou ook nog een attractiepark bij bouwen waar het grootste gedeelte van de motorfans niet op zitten te wachten. Volgens mij is het een kwestie van tijd voordat we 80 terreuri betalen voor een kaartje.............................Gôh.... waarom zouden er toch steeds minder mensen komen.....