Onstabiel weggedrag ZX-9R 1998

J. Hagebeuk

Rookie
21 mei 2002
4
0
Spakenburg
Mijn vorige motor was een ZX-7R '97, een enorm stabiele fiets natuurlijk. Ik rijdt nu 3 jaar op de 9 en vind hem bij extreem gebruik (voluit) in de bochten en over hobbelige wegen onstabiel worden.
Hij voelt licht aan de voorkant en bij vol acceleren over een hobbelige weg dreigt het stuur te gaan slaan.

De vering heb ik inmiddels al aan laten passen door technoflex, maar nog steeds ben ik er niet kapot van.

Zijn er meer mensen die dit ervaren hebben?

Alvast bedankt!

gr.
Jeroen
 
Ik heb nog niet op de ZX9 gereden. Maar het is normaal voor zeer snelle fietsen dat bij vol acceleren of acceleren uit een bocht, het stuur licht word en minder stabiel. Ik zou je er niet al teveel zorgen over maken, tenzij het steeds extremer wordt. Wat ik persoonlijk denk is dat als je de vering voor iets zachter maakt (waardoor het stuur iets trager reageert), je de onstabiliteit misschien een beetje kan verminder.
Met je gewicht iets meer naar voren gaan kan ook werken, omdat het stuur dan meer tegen de grond word gedrukt.
SUCCES
 
De vering staat bekent als de zwake plek van de ZX9R.
Maar als jij die al heb vervangen door Technoflex zal het misschien nog een kwestie zijn van goed afstellen.
Dat slaan in het stuur doet hij zeker als je het gas er vol op zet in zijn 2 ?
Dat komt om dat hij dan net met het voorwiel los van de grond komt en over de toppen van de bulten in de weg loopt.
Daar help volgens mij alleen wat minder gas of een stuurdemper tegen.
Maar die laatste heb ik nog nooit gemist op mijn 9.
Ik heb dat slaan ook wel eens, ook met de 2000 die ik nou heb maar het is nooit zo heftig dat het uit de hand loopt.
Gewoon je stuur vast houden en het gas erop })
Beter asfalt op zoeken scheelt ook trouwens. :+
Crawl
 
Slaan van je stuur komt door de combinatie: veel vermogen, laag gewicht en extreme balhoofdhoek. Daar helpt eigenlijk alleen een stuurdemper tegen. Of je er een nodig denkt te hebben moet je zelf weten; als je geluk hebt krijg je een flinke waarschuwing (van je motorfiets) en laat je er snel een monteren. Als je pech hebt kan je hier iedere week je revalidatie vorderingen melden. Klinkt misschien dramatisch maar in die paar jaar dat ik rijd heb ik het al verschillende keren meegemaakt. Alle circuitmotoren en serieuze supersports zoals nieuwe Suzuki's en Ducati's hebben ze standaard. })
 
Ik rij zelf op 98-er en ik heb er geen last van. Ik ben dan ook niet iemand die op het randje rijdt. De achterkant is wel vrij nerveus vind ik. Vooral bij het uitaccelereren van een bocht wil de achterkant nog weleens gaan glijden. Is het hobbelig dan is het oppassen, want dan wil de achterkant nog weleens gaan slaan en dat is wat minder. Dit ligt volgens mij voornamelijk aan de combinatie van veel vermogen/te vroeg op het gas en banden (nogal een harde compound) Op klaverbladen heb nogal eens het gevoel dat de fiets een beetje zweverig wordt. Dit zal wel aan de afstelling van de vering liggen.
 
Laatst bewerkt:
Hai Eldoc,

Uitbreken van de achterkant heb ik zelden,zelfs als ik vol op het gas ga. Natuurlijk moet je dit wel heel gedoseerd doen. Bij normaal rijgedrag, ligt de motor prima op de weg maar zodra je echt het gas erop houdt wordt hij zenuwachtiger en gaat hij snel met het stuur slaan. Als ik samen met mijn vriendin rij (achterop) ligt de motor veel beter op de weg. Het is dus inderdaad een kwestie van vermogen/gewicht. Bij jou ligt het aan je banden, zelf heb ik de beste ervaringen met Dunlop Sportmax, D207. Wat heb je verder aan je motor veranderd, of is hij helemaal standaard?

Ik heb de volgende modificaties verricht:

- Slip on demper Laser Pro dór
- donker ruitje
- stalen remleidingen
- carbon mudguard
- carbon zijdelen voorspatbord
- lichtgewicht kuipboutenset
- lichtgewicht blokboutenset
- onderste kuip meegespoten in de kleur (zwart).
- monoshock demper aangepast (Technoflex)
- voorpoten aangepast (Technoflex)
- velgen gespoten (kleur v/h frame)

Mijn eerstvolgende aanpassing is een compleet racesysteem van Laser of Acropovic. Uiteraard gaat ie dan wel ff de bank op om hem perfect af te stellen. Waarschijnlijk bij Ruud Fredericks in Goes. :9

Bedankt voor je reactie.
 
Ik ben zelf aan het kijken voor een zx9r (zo'n blauwe uit 98) en wat ik inmiddels al heb begrepen: snel een mooie Ohlins stuurdemper monteren!
 
Hai Eldoc,

Uitbreken van de achterkant heb ik zelden,zelfs als ik vol op het gas ga. Natuurlijk moet je dit wel heel gedoseerd doen. Bij normaal rijgedrag, ligt de motor prima op de weg maar zodra je echt het gas erop houdt wordt hij zenuwachtiger en gaat hij snel met het stuur slaan. Als ik samen met mijn vriendin rij (achterop) ligt de motor veel beter op de weg. Het is dus inderdaad een kwestie van vermogen/gewicht. Bij jou ligt het aan je banden, zelf heb ik de beste ervaringen met Dunlop Sportmax, D207. Wat heb je verder aan je motor veranderd, of is hij helemaal standaard?

Ik heb de volgende modificaties verricht:

- Slip on demper Laser Pro dór
- donker ruitje
- stalen remleidingen
- carbon mudguard
- carbon zijdelen voorspatbord
- lichtgewicht kuipboutenset
- lichtgewicht blokboutenset
- onderste kuip meegespoten in de kleur (zwart).
- monoshock demper aangepast (Technoflex)
- voorpoten aangepast (Technoflex)
- velgen gespoten (kleur v/h frame)

Mijn eerstvolgende aanpassing is een compleet racesysteem van Laser of Acropovic. Uiteraard gaat ie dan wel ff de bank op om hem perfect af te stellen. Waarschijnlijk bij Ruud Fredericks in Goes. :9

Bedankt voor je reactie.

Sorry voor mijn late reactie, maar de afgelopen week heb ik weinig tijd gehad.

Mijn fiets is helemaal standaard, aleen ruitje en footsteps zijn anders. (zo gekocht) Modificeren doe ik niet aan. Dat geld wat ik bespaar gebruik ik liever om mijn fiets over paar jaar weer in te ruilen voor iets anders of voor een jonger bouwjaar.
 
Laatst bewerkt:
Hai Eldoc,

Uitbreken van de achterkant heb ik zelden,zelfs als ik vol op het gas ga. Natuurlijk moet je dit wel heel gedoseerd doen. Bij normaal rijgedrag, ligt de motor prima op de weg maar zodra je echt het gas erop houdt wordt hij zenuwachtiger en gaat hij snel met het stuur slaan. Als ik samen met mijn vriendin rij (achterop) ligt de motor veel beter op de weg. Het is dus inderdaad een kwestie van vermogen/gewicht. Bij jou ligt het aan je banden, zelf heb ik de beste ervaringen met Dunlop Sportmax, D207. Wat heb je verder aan je motor veranderd, of is hij helemaal standaard?

Ik heb de volgende modificaties verricht:

- Slip on demper Laser Pro dór
- donker ruitje
- stalen remleidingen
- carbon mudguard
- carbon zijdelen voorspatbord
- lichtgewicht kuipboutenset
- lichtgewicht blokboutenset
- onderste kuip meegespoten in de kleur (zwart).
- monoshock demper aangepast (Technoflex)
- voorpoten aangepast (Technoflex)
- velgen gespoten (kleur v/h frame)

Mijn eerstvolgende aanpassing is een compleet racesysteem van Laser of Acropovic. Uiteraard gaat ie dan wel ff de bank op om hem perfect af te stellen. Waarschijnlijk bij Ruud Fredericks in Goes. :9

Bedankt voor je reactie.

Ruud rules........ :} Scheelt echt wel hoor!!!
Zeker in combinatie met een Akra systeem!
Arrow btw maakt ook hele mooie ÉN betaalbare systemen!
:] :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan