Onsteking afstellen Suzuki GS750

Gerard Kampen

Rookie
3 mrt 2002
12
0
Bovenkarspel
Wie kan mij vertellen hoe je de ontsteking afstelt van een GS750 uit 1977, hoever je punten moet openzetten en welke merktekens je moet hebben om hem op tijd te zetten en hoe. Als iemand mij ook hiervan een foto of tekening kan mailen heeeeeeeeeel graag. Ook zoek nog ik een werkplaatshandboek voor deze motor.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Gerard,

Ik heb geen werkende scanner in de buurt dus helaas geen plaatje. Hieronder wel wat informatie uit een handboek voor GS750's van '76 tot '79 (na '80 veel wijzigingen aan de motor).

Hieronder eerst een rijtje algemene gegevens:

Ontstekingsafstelling:
Laat : 17 gr. voor BDP
Vroeg : 37 gr. voor BDP
vervroeging begint : 1400-1600 tpm
vervroeging maximaal : 2250-245 tpm
lichthoogte contactpunten : 0,3-0,4 mm

Bougies:
type NGK B-8ES; Nippon Denso W24ES(fabrieksvoorschrift)
Electrodenafstand: 0,6-0,7mm

Korte beschrijving van de opbouw:

De contactpunten (cp vanaf nu) van de cylinders 1 en 4 zitten op de grote ronde grondplaat. Die van de cylinders 2 en 3 zitten op een kleinere plaat (de kleine plaat is bevestigt op de grote plaat en draait dus mee als de grote word verdraait).
Met het verdraaien van de twee platen waarop die cp zitten word het tijdstip afgesteld.

Het afstellen:

Volgorde van afstellen:
1. Lichthoogtes
2. Ontstekingstijdstip voor de cp van de grondplaat (1&4)
3. Ontstekingstijdstip voor de cp van de kleine plaat (2&3).

Elk contactpuntje heeft een eigen schroef voor de afstelling van de lichthoogte. Stel alleen het hoogste punt af op 0,3-0,4 mm. Het hoogste punt is makkelijk te vinden door de motor gewoon een paar keer rond te draaien totdat te zien is dat het cp zo ver mogelijk open staat. Hierna prutsen met de stelschroef en een voelermaat totdat de lichthoogte ong. goed is.

Er zit een gat in de grondplaat (cp voor 1&4) midden boven de krukas. Hierdoorheen zijn de merktekens te zien van de afstelling.
- "T" is BDP of TDC.
- streepje links van "F1-4" is afstelpunt.
- streepje rechts van "F1-4" is de maximale vervroeging die de centrifugaalvervroeger opbrengt.
Deze drie merktekens zijn er ook 180 gr. verder voor de cyl. 2&3.

Draai de motor rond (imbus op krukas of tikken tegen de kickstarten) en zet het merkstreepje links van "F1-4" precies in lijn met het vaste streepje erboven.
Stel nu de cp van 1&4 zo af dat deze net opengaan (controleren met lampje. Of zonder lampje, want in het donker vonkt het goed als de motor op contact staat) door het verdraaien van de grondplaat.

Nu zijn de cylinders 1&4 goed afgesteld doe ditzelfde met de cp voor 2&3 die op de kleine plaat zitten op de grondplaat. Gebruik hiervoor het streepje links van "F2-3".

Heel veel succes. Want het afstellen van cp vind ik zelf zwaar ... (vul maar wat negatiefs in) en is moeilijk precies goed te krijgen bij sommige grondplaten.

Grote tip van flip:
kijk eens op "www.gsresources.com" een forum dat alleen gaat over GS'jes van '76 tot '85.
Het klinkt raar maar het is daar bijna net zo druk als hier :)

Tip voor als je een handboek koopt:
Koop niet die van "Mansur Darlington" uitgegeven door "Peters' uitgeversmij. B.V. Deventer"
Dit is een vertaalde vesie van de "Haynes" en is niet duidelijk wat detailzaken betreft.

Gr. Jeroen

(Hey admins, heb ik al de hoofdprijs voor langste post? ;) )
 
Beste Gerard,


Ik heb nog een werkplaats handboek voor een Suzuki GS 750 liggen. Het is een Nederlandse handleiding van Peter’s Motorboeken, Deventer voor een GS750 van bouwjaar 1976 -1979.

Het is een boek van 233 pagina’s waarin alles uitvoerig beschreven wordt. Boek is nog in zeer goede staat. Laat maar weten wat je er voor over hebt. Als je geen interesse hebt zet ik hem op Marktplaats. Boek is op te halen in Amsterdam.

je reactie kan je sturen naar mschrama at(@) raketnet.nl

Groeten,



Maarten

Bijlage: handboek_gs750.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan