Onstekingsprobleem Shadow VT1100 '87

Pasbalf

Rookie
19 okt 2014
6
0
Amsterdam
Onlangs begon mijn Shadow op de snelweg in Duitsland wat te haperen, net alsof er parels in de bougies zaten. Na een pauze wilde het niet meer starten en heeft de ADAC de motor opgehaald. Bougies zijn toen schoongemaakt? (nog geen 4000 km geleden vervangen) maar na 50 km begon het feest opnieuw. Toch nog thuisgekomen, later weer gestart maar geen enkele vonk. Toen de zaak doorgemeten en Ohmse waarden van zowel de bobine (primair/secundair) als de pulse generator zijn binnen de normen van het boekje. Toch even de bougiekabels vervangen maar nog steeds geen vonk. Het kan natuurlijk de CDI zijn maar ik twijfel aan de bobine.

Is het zo dat als de bobine wordt gevoed (via zwart/witte draad) en er even massa wordt gegeven op de andere primaire aansluiting van de bobine er een vonk op de bougies moet komen?
 
juist. Precieser gesteld: De vonk moet komen op moment dat je de massa weer lostrekt.

het stukje "net alsof er parels in de bougies zaten" snap ik niet, maar je had dus een haperende motor die daarna niet meer wilde starten, en toen die weer afgekoeld was (en de bougies schoongemaakt zijn) reed ie weer goed voor 50 km en daarna begon die weer te haperen... als ik het goed begrijp.. en nu vonkt ie helemaal niet meer???
 
Zou eerst proberen of er wel vonk is zonder de bougie's.
Dit kun je simpel doen door in het gat van je bougie dop een schroevendraaier te steken en deze +- 2cm van de cilinder neer te leggen (massa) en even te starten (kort).
Dan kijk je of de voedings draad van de bobine wel continu spanning heeft bij contact aan.

Vaak zit het in de brandstof toevoer of de stationair afstelling (luchtschroeven) bij veel te rijk staan slaan de bougie's nat en slaan door.. Ze vonken slecht/helemaal niet meer of alleen via de isolatorneus inwendig.
De 2 cilinders willen nog wel eens detoneren waarbij ze een bougie kapot slaan en wel het stuk in de bougie. Heel soms breken er zelfs stukjes uit de isolator neus hierbij.
Je kunt dan een bougie wel schoonmaken, maar de werking is dan van korte duur.

Meestal ligt het gewoon aan de afstelling van de carbs of de vervuiling van deze..
 
Ik ben de test aan het doen met nieuwe bougies. En die vonken ook niet. Het lijkt me nu geen brandstofprobleem. Ik heb door de tip van Sodeknetters een zwakke vonk gezien. Klopt het dat het op deze wijze (draad op min van bobine snel los van massa) de vonk zwak is?
 
Heb je een electrisch schema? Dan zou ik aan de hand van dat schema alles wat met de ontsteking te maken heeft controleren.

Je kan dan denken aan contactslot/zij-standaardschakelaar/kill-switch/neutraal-schakelaar/CDI-unit en alles wat er aan vast zit/bijbehorende massa-aansluitingen/puls-generator.

Ook kan een sluiting in een component buiten de ontsteking voor storing zorgen.
Als zo'n component vanuit de zelfde bron als een onstekings-onderdeel voeding krijgt.
Maar dan brandt er meestal ook een zekering door.

Ook is het van belang te weten of je accu en laadsysteem in orde zijn.
Met een lage boordspanning krijg je ook geen goede vonk.

Ik heb wel eens een crosser met een zwakke vonk gehad(zonder accu en laadsyst.), waarvan de dynamo stuk was.

Maar eerlijk gezegd denk ik vooral aan je CDI, maar gezien de prijs daarvan zou ik het overige eerst uitsluiten.
 
Nee de vonk moet helder en blauw zijn, je kunt hem zelfs horen overslaan (pets)
Meet eens de spanning die je hebt op de +kant, als deze onder de 10volt daalt doet hij ook niets meer.
Als er 1cel van de accu stuk is kun je door het vermogen nog de startmotor rond gooien maar je bobine houd het voor gezien.
 
Het is een gechopte shadow en electrisch heel eenvoudig. Geen zijstandaardschakelaar of neutraalschakelaar en alleen de killswitch en het contact. Alle stekkers schoongemaakt en gecheckt op goede doorvoer. Het relay van de benzinepomp is op de cdi aangesloten en dat kan een oorzaak zijn. Maar ook als ik deze stekker los haal dan nog geen vonk. Een schema heb ik in het werkplaatshandboek (pdf). De stator en de spanningsregelaar heb ik 1000 km geleden vervangen en de laadspanning is prima. Accu staat continue op de lader. De spanning op de dynamo is echter lager dan de spanning op de accu. Dat lijkt wel wat vreemd. Is er iemand die een CDI kan controleren?
 
Bij een vriend van mij gebeurde ook zoiets (oorzaak was één kapotte accu cel), wat door de wegenwacht werd opgelost door er een condensator tussen te plaatsen, zodat ze naar de garage konden rijden.

Om e.e.a. uit te sluiten kan je m.b.v. een auto en startkabels testen of je motor dan wel vonkt.
 
Zoals ik al eerder zei verdenk ik je accu van het euvel. En nog steeds.
Haal hem eens van de lader af, en meet hem de dag erop nogmaals. Je accu moet een waarde meten van boven de 12,5v (+-12,7), meet je onder de 12v koop een nieuwe accu.

Heb het zelf gehad met mn Harley onderweg, terwijl dat helemaal een simpel systeem is met zn contactpunten en dynacoils die al snel vonken. Ook bij 10volt.
Liep prima tot ik een andere stroomverbruiker aanzette (verlichting) puf en uit.
Had de week ervoor al n nieuwe stator geplaatst en spanningsregelaar nagezien.
Stom genoeg niet mn accu nagemeten die alweer 3jaar oud was, en dus defect was geraakt door de grote afname toen de stator kapot was.
Nooit over nagedacht ook, daar de stator was verbrand door sluiting bij de uitgaande draad op het blok nog voor de spanningsregelaar.
Mja dat heb je als monteur met je eigen spullen, ff tussendoor vervangen en karren weer en verder nergens naar kijken of meten.
Had ik de startmotor gebruikt had ik het kunnen weten, die heeft het al moeilijk als de accu goed is bij mn fiets met zn langere slag en bigbore cil's, dus ik trapte hem altijd aan.
Stond haast niet voor Jan met korte achternaam zeker.. Hahaha.
 
mbt accu. alleen meten wat ie is bij een dagje staan lijkt me niet voldoende. Ik heb hier een accu die meet netjes weken lang zonder lader 12.6 maar bij een startpoging zakt het tot onder de 8v. En veel te weinig puf om de startmotor te laten draaien.

in mijn geval bleek dat bij de vorige eigenaar het zuur onder niveau stond. ik heb het wel bijgevuld maar de accu is nooit meer helemaal goed geworden.
 
De accu is prima. Startmotor draait goed rond en heb standaard zo'n 13 volt aan spanning. Dat is het dus niet. Is er iemand met een Shadow of een losse CDI ('87-'95) die in de buurt van Amsterdam woont zodat we mijn CDI of op de andere fiets kunnen testen of de andere CDI op mijn fiets. Reiskosten worden vergoed en een goede bak koffie en een mooie fles wijn staan klaar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan