onterechte aanmaning boete

mrg

MF'er
22 jan 2003
89
0
Gisteren kreeg ik een een acceptgiro in de bus voor een boete. :(
Ik was heel verbaasd, want het was een aanmaning omdat ik de eerste acceptgiro niet betaald heb. Maar die heb ik helemaal niet gehad! :?
Het bedrag is hierdoor wel hoger geworden.

Wat moet ik doen? Betalen? bezwaarschrift?
Graag een tip van een "ervaren" iemand of een deskundige... :}
 
In ons rechtsysteem geldt de postbezorging als "dermate betrouwbaar" dat je "niet ontvangen" niet of nauwelijk als verweer kan gebruiken. Je kan het proberen maar de kans is erg klein.
 
Ik heb juist zo'n akkefietje afgerond. Bekeuring uit '99 (!) pas na een jaar kreeg ik bericht, van de deurwaarder... Bedrag was inmiddels opgelopen van 80 gulden (+/-) naar meer dan 300 gulden (te laat betalen, deurwaarder enz.).

Ik heb bezwaar aangetekend en moest afgelopen december voor de rechtbank m'n verhaal toelichten, nu had ik in die periode ('99 t/m '01) ruzie met de PTT over m'n postbezorging, er is zelfs een onderzoek geweest naar het wel en wee van mijn post. Van dit onderzoek had ik nog een papiertje bij me en dit was mijn redding volgens de rechter, zonder dit papiertje hadden ze mijn verweer niet geaccepteerd. :)

Het is wettelijk zo dat de versturende instantie moet aantonen dat jij je post gehad hebt (is natuurlijk onmogelijk, want boetes worden niet aangetekend verstuurd), maar jij moet aannemelijk maken dat je je post niet gehad hebt. In mijn geval dus met die brief van de PTT. De post versturende overheid gaat ervanuit dat gewone post ALTIJD aankomt, de post ontvangende overheid gaat ervanuit dat post (zelfs aangetekende) mogelijk niet aankomt. Krom maar wel de praktijk (heb in die tijd aardig wat research gedaan).

In jouw geval schat ik je kansen niet hoog in... '(

PS: het commentaar van het CJIB in hun correspondentie: "betrokkene heeft niet aangetoond voldoende maatregelen te hebben genomen om zijn post te kunnen ontvangen", en ik maar denken dat ik zomaar post zou kunnen ontvangen met een brievenbus, ikke beetje naief.
 
Bedankt voor de reakties...

Ik heb geen zin in al die soesa als mijn kansen toch niet groot zijn, dus ik zal maar betalen. ;(
Maar ik vind het wel belachelijk. Ik krijg wel eens post voor andere adressen in mijn brievenbus, dus het is duidelijk dat er weleens fouten worden gemaakt. Hoe kan de overheid dan stellen dat de postbezorging 100% betrouwbaar is? :(
 
NIET betalen !!!

Heb zelf al eens een soortgelijk geval meegemaakt. Het volgende toen gedaan:

Heb na gebeld te hebben met het CJIB een nette brief gestuurd met de mededeling dat ik de eerste acceptgiro nooit had ontvangen en ik dus niet van plan was nu een verhoging te betalen. Men heeft toen middels een brief aan mij laten weten dat zij nooit kunnen bewijzen dat ik de acceptgiro wel heb gehad dus gingen zij ervan uit dat het waarheid was. Vervolgens gewoon het eerste sanctiebedrag betaald waarmee het euvel was opgelost.

Even bellen naar het CJIB i.v.m adresgegevens klachtenbehandeling en na bevestiging dus niet meer betalen als waar je voor bekeurd bent !!

Suk7
 
Dat je kansen niet hoog zijn wil niet zeggen dat je het niet moet proberen, in mijn geval was er inmiddels een deurwaarder ingeschakeld, in jou geval gaat het om een simpele verhoging waar ze wellicht iets soepeler mee zijn. Doe maar proberen (en laat ff weten hoe het afloopt).
 
ga naar http://www.openbaarministerie.nl
zie "vragen" ergens linksonder. Hier kun je je situatie uitleggen en krijg je een goed onderbouwd antwoord.

Beter dan de tuftufclub. Daar kan iedereen een antwoord geven die dat wil, of die betreffende persoon er wat van af weet is dan nog maar de vraag.
(vaak een hoog gehalte van "gebral" en "macho praat".)
bovenstaande site werkt perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan