Onterechte meting + EMG opgelegd, wat nu?

MartinManiac

Rookie
10 apr 2017
7
0
Hallo,

Aangezien ik radeloos ben en me machteloos voel wat betreft de invordering van mijn rijbewijs
heb ik ook maar even een account aangemaakt en hopelijk zijn er mensen die mij een beetje kunnen helpen.

Het verhaal:

Paar weken geleden reed ik samen met een vriend van mij op de motor, gingen bij stoplichten rechtdoor (was gewoon groen uiteraard) en blijkbaar heeft er links van ons een politieauto gestaan, die achter een aantal auto's stond te wachten tot het groen werd, dit hadden we beide niet gezien, dat terzijde.

We reden door op een 50 weg die zo goed als naast de snelweg loopt maar is nog wel geregistreerd als binnen de bebouwde kom, we reden hier ongeveer 70 tot 75 km/u.
Verderop kwam er een rotonde, die wij namen en kwamen achter een auto met een beladen kar die daar keurig 50 reed, wij keken achterom en in onze spiegels, maar er was niks te zien. Hierom besloten we in te halen, en reden we niet sneller dan 85-90 km/u bij de inhaalactie, en daarna reden we met 75-80 door. Een paar seconden later zag ik in de spiegels een politieauto aan komen racen en zat binnen no-time op onze hielen, hij bleef ongeveer 5 sec achterons rijden terwijl we nog steeds 75 reden, en ging daarna om ons heen.
Eenmaal tot stilstand gekomen vertelde de agent dat hij een ijkmeting had gedaan en kwam uit op een ijkmeting van 118.
De agent vertelde ons dat hij de meting had gestart na de rotonde, en vanaf daar een stuk van 200 meter, later zei hij 300 en nog even later zelfs 400, dit vond ik heel vreemd.
Vervolgens vroeg ik de agent hoe hij dat ooit heeft kunnen meten aangezien hij nooit achter ons heeft gezeten, en alleen heeft gemeten vanaf het moment dat hij op ons inliep. Dit kan nooit onze snelheid zijn geweest?
Na het een en ander verteld te hebben, ging de agent de OvJ ter plekke bellen om te vragen of hij genoeg had om ons rijbewijs in te vorderen (blijkbaar twijfelde hij over zijn keus).
Na een kwartier alles af te handelen, hebben we allebei apart een verklaring afgelegd, en hebben beiden vermeld dat we hooguit 85 a 90 km/u hebben gereden, dit hebben we ter plekke ook nooit kunnen overleggen, en is ook de pure waarheid.

Ik ben enorm geschrokken van hoe makkelijk de agent ons onterecht het rijbewijs heeft ingenomen, en aangezien dit ook nog binnen bebouwde kom valt met 68 km/u te hard hebben we ook nog een EMG gekregen, hoe is dit allemaal mogelijk?

Hier de puntjes:

- Agent heeft geen videomateriaal
- Agent twijfelde enorm
- Allebei een verklaring afgelegd die 100% overeen komt
- Mocht zelf de meting niet zien
- Het is een ringweg waar je 50 mag, maar die loopt praktisch naast de snelweg (geen huizen, wegen van rechts oid)
- Ze hebben de meting gestart toen ze dik op ons inliepen, en vlak achter ons de meting gestopt.
- Ben geen beginnend bestuurder
- Heb nooit eerder een bekeuring gehad waar je evt een EMG voor zou kunnen krijgen.

Ik moet nog wachten op de terechtzitting, maar ga wel bezwaar indienen, zou ik de terechtzitting afwachten of ook direct bezwaar indienen tegen de EMG?


Gr Martin
 
Laatst bewerkt:
MartinManiac al nickname zal ook niet veel helpen...
En in de gevangenis schijnt ook iedereen onschuldig te zijn. :P
 
Tegen EMG kan je geen bezwaar indienen...beslist het CBR en die is Almachtig.
Verder wordt het een heel lastig verhaal want het wordt jouw woord tegen dat van oom agent en laat hij nou een ambtseed hebben afgelegd, waar zo'n rechter zwaar aan tilt (en de agent zelf ook waarschijnlijk). Je moet van goeden huize komen om bij de rechter aan te tonen dat de agent het mis had.
Zo'n agent is zich overigens heus wel bewust van de impact van een invordering en ik vind het maar moeilijk voor te stellen dat hij je rijbewijs invordert als hijzelf niet overtuigd is van wat hij heeft waargenomen. Waren ze overigens niet met zn 2en??

Je geeft zelf al aan dat je 85 a 90 reed op een weg waar je 50 mag. Nota bene binnen bebouwde kom. Dan zit je natuurlijk al dik in de gevarenzone. Gaan we dan ook nog een beetje van een - laten we zeggen - gekleurde eigen waarneming uit, dan zit je gewoon fout. En of dat nou 108 of 118 is, soit. Typisch gevalletje van op de blaren zitten, zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor politievoertuig was dit? Een normaal "VW Touran" politie voertuig is niet ingericht om meting te doen met start en stoppunten. Dit kunnen alleen zogehete videowagens.

De normale politieauto kan alleen meten met een constante afstand. Je kijkt dan naar de snelheidsmeter van de VW Touran daar lees je 100km/h. Dan kijk je naar het ijkrapport wat vaak achter de zonnenklep zit. Daar staat een lijst met snelheden en dan de geijkte snelheden er naast. Bij 100km/h zal er volgens mij 92km/h naast staan als geijkte snelheid.

Daarna zal de wettelijke correctie van, ik dacht, 4km/h nog af.

Ik zou zoiezo even de gegevens en alles opvragen voor wat betreft de meting.
 
Tegen EMG kan je geen bezwaar indienen...beslist het CBR en die is Almachtig.
Verder wordt het een heel lastig verhaal want het wordt jouw woord tegen dat van oom agent en laat hij nou een ambtseed hebben afgelegd, waar zo'n rechter zwaar aan tilt (en de agent zelf ook waarschijnlijk). Je moet van goeden huize komen om bij de rechter aan te tonen dat de agent het mis had.
Zo'n agent is zich overigens heus wel bewust van de impact van een invordering en ik vind het maar moeilijk voor te stellen dat hij je rijbewijs invordert als hijzelf niet overtuigd is van wat hij heeft waargenomen.

Je geeft zelf al aan dat je 85 a 90 reed op een weg waar je 50 mag. Nota bene binnen bebouwde kom. Dan zit je natuurlijk al dik in de gevarenzone. Gaan we dan ook nog een beetje van een - laten we zeggen - gekleurde eigen waarneming uit, dan zit je gewoon fout. En of dat nou 108 of 118 is, soit. Typisch gevalletje van op de blaren zitten, zou ik zeggen.

Ben er 100% van overtuigd dat ik de 90 niet gepaseerd ben, en mijn vriend heeft dit ook staan in zijn verklaring, dit hebben we niet gelogen noch overlegd?
Als het terecht was zou ik me niet zo machteloos voelen als nu...
 
Laatst bewerkt:
Wat voor politievoertuig was dit? Een normaal "VW Touran" politie voertuig is niet ingericht om meting te doen met start en stoppunten. Dit kunnen alleen zogehete videowagens.

De normale politieauto kan alleen meten met een constante afstand. Je kijkt dan naar de snelheidsmeter van de VW Touran daar lees je 100km/h. Dan kijk je naar het ijkrapport wat vaak achter de zonnenklep zit. Daar staat een lijst met snelheden en dan de geijkte snelheden er naast. Bij 100km/h zal er volgens mij 92km/h naast staan als geijkte snelheid.

Daarna zal de wettelijke correctie van, ik dacht, 4km/h nog af.

Ik zou zoiezo even de gegevens en alles opvragen voor wat betreft de meting.

Het was inderdaad een VW touran, hoe kan ik zo'n meting opvragen?
 
Raar dat je de meting niet mocht zien.... Meestal word je vriendelijk verzocht om plaats te nemen op de bijrijders stoel.

Meestal niet. Er rijden een tiental videowagens in het land terwijl er honderden onopvallende politiewagens zijn die allemaal een geijkte teller hebben. Deze hebben geen videoregistratie en leggen de gereden snelheid ook niet vast.
 
Okay... Dus als ze met 200 km/h moeten inlopen op iemand die 4 km verderop rijdt, dan kunnen ze zelf kiezen welke snelheid degene voor hun rijdt? Zeg maar ergens tussen de 80 en 200 km/h...

Hoop het zelf nooit mee te maken, want dan zou ik me flink genaaid voelen. Dat iemand te hard rijdt, ok. Boete/straf, ok. Maar niet op basis van pure willekeur.
 
Okay... Dus als ze met 200 km/h moeten inlopen op iemand die 4 km verderop rijdt, dan kunnen ze zelf kiezen welke snelheid degene voor hun rijdt? Zeg maar ergens tussen de 80 en 200 km/h...

Hoop het zelf nooit mee te maken, want dan zou ik me flink genaaid voelen. Dat iemand te hard rijdt, ok. Boete/straf, ok. Maar niet op basis van pure willekeur.


Hoop het ook niet voor je, maar zo'n idee heb ik dus ook, dat ze zo makkelijk een meting kunnen doen terwijl dat overduidelijk geen volgsnelheid was.
 
Wat je kan doen, is het verbaal opvragen en dan kan je precies zien
hoe je / jullie overtreding is opgeschreven.

Dáárop zou ( ik ) het verweer bepalen.
( eventueel met hulp van een advocaat )

Dit kon wel eens economisch zijn, gezien de sanctie niet echt goedkoop zal uitvallen.
 
Heeft zo'n videowagen niet altijd een camera meedraaien in een dienst? Dan zou die door de politie toch als bewijs aangedragen kunnen worden?
 
Tijd en afstand zijn op knap veel manieren te meten. Zonder daartoe bestemde en geijkte apparatuur neemt de onnauwkeurigheid natuurlijk toe, maar het staat een politie ambtenaar vrij een meting/schatting te doen, en op basis daarvan te verbaliseren. Ervaren agenten zijn daar soms aklig goed in. Dessalnietemin wordt daarbij vaak heel erg in het voordeel van de overtreder neerwaarts afgerond, juist om die perceptie van willekeur te vermijden. Niemand heeft daar tenslotte wat aan, de politie ook niet, en een individuele agent wordt er sowieso niet wijzer van.

Terzijde, een aanmelding voor een EMG krijg je niet zomaar, dan is er doorgaans sprake van meerdere Art. 5 overtredingen, los van de snelheid.

Persoonlijk vind ik... Ach nee, dat doet er niet toe.

Als collega-motorrijder hoop ik het beste voor je, dus ik zou idd het proces verbaal opvragen, dat mag je gewoon inzien. Daar staan alle relevante gegevens in, als het goed is.... Als niet, dan heb je geluk. Als eea wel compleet is, dan is het aan jou of je wilt proberen een geloofwaardig pleidooi voor te bereiden, waarmee je die meting onderuit haalt voor een rechter. De kans dat dat laatste lukt is imo niet erg groot, helaas. Voortaan beter spiegelen...
 
85 a 90 km in de toch wat gekleurde perceptie( daar zijn we mens voor, ik ook) is met de afwijking op de km teller toch snel 100 of 110. Als je dat bbk doet neem je een risico. Geen ander verkeer, geen wegen van rechts ed is een inschatting om niet bij een ongeval betrokken te raken en zul je best goed kunnen. Maar is natuurlijk een drogreden om je niet aan de regels te houden. Zou mij ook kunnen gebeuren overigens. Flink balen
 
Zonder vastgelegd bewijs mag een agent toch niet in zijn eentje handelen?

Ik zou inderdaad alles opvragen en op zoek gaan naar een goede advocaat.

Succes en sterkte!
 
Dat is mooi kut voor je. Zoals gezegd weegt het woord van een agent zwaarder dan jouw woord bij de rechter. De meeste agenten kunnen daar prima mee omgaan, maar zoals in iedere groep heb je er gewoon hufters tussen zitten.
Ik heb eens iets soortgelijks meegemaakt, echter kon ik die 'meting' van 148km/h makkelijk onderuit halen dmv GPS informatie. Volgens die gegevens heb ik toen nooit harder dan 131 gereden en dat werd geaccepteerd door de ovj en heb er nooit weer iets over gehoord. Helaas ook geen excuus voor de schofterige behandeling door de 2 betrokken agenten. Ik werd daar wel even weggezet als potentiële moordenaar en het woord idioot werd regelmatig uitgesproken door beide heren.

De politie, vaak prima lui, soms ook de grootste droeftoeters.
Veel succes in ieder geval. Eventuele GPS gegevens of camerabeelden kunnen je zeker helpen.
 
Als de meting start op het moment dat jullie wegrijden, en de auto dus een 10-20 meter achter jullie zit, en de meting stopt als de auto weer op 10-20 meter achter je zit, dan heb je volgens mij echt een goede meting.
 
Bij een volg piekmeting, op grond van ervaring agent mag men een schatting maken.

lastige materie allemaal soms moet men je 16 seconden volgen voor een zuivere meeting? Kennelijk is dit weer niet wettig geregeld ?

Je leest her en der veel hierover en vaak is de info al oud en niet geldig meer!
 
Als de meting start op het moment dat jullie wegrijden, en de auto dus een 10-20 meter achter jullie zit, en de meting stopt als de auto weer op 10-20 meter achter je zit, dan heb je volgens mij echt een goede meting.


Zeker weten, maar dat is hier totaal niet het geval, voordat wij inhaalden reed er niks achter ons, en 5 sec na de inhaal actie kwamen ze aangescheurd, en die snelheid die ze daar hebben gemeten zijn wij op bekeurd..
 
Terug
Bovenaan Onderaan