Ontevreden na servicebeurt

5 uur en 600 EUR wil ik wel geloven.
Verbruik +33% is kut. De dealer heeft zijn werk vast netjes gedaan en dat heeft hij nog een keer gecontroleerd. Hij heeft ook vast wel de uitlaatgassen gecontroleerd.
Wat kan hij dan nog?
Die motor doet vervelend en het lijkt er op dat zijn correcte werk dat veroorzaakt heeft. Is dat zijn schuld? Lastig probleem. Hij kan het niet oplossen en hij kan je ook geen andere motor aanbieden.
Hij raakt een klant kwijt en krijgt slechte recensie.
 
5 uur en 600 EUR wil ik wel geloven.
Verbruik +33% is kut. De dealer heeft zijn werk vast netjes gedaan en dat heeft hij nog een keer gecontroleerd. Hij heeft ook vast wel de uitlaatgassen gecontroleerd.
Wat kan hij dan nog?
Die motor doet vervelend en het lijkt er op dat zijn correcte werk dat veroorzaakt heeft. Is dat zijn schuld? Lastig probleem. Hij kan het niet oplossen en hij kan je ook geen andere motor aanbieden.
Hij raakt een klant kwijt en krijgt slechte recensie.
Met correct werk krijg je geen verbruikstoename van 33%.
Of het komt door een verkeerde handeling in de werkplaats, of er is een externe oorzaak, of het is niet waar.
Dat zijn de opties.
 
Inderdaad lijkt 5,3 uur voor deze beurt nogal lang, en 600 Euro vrij hoog.
Mogelijk te verklaren door het "smeren van scharnieren" zoals er op de factuur staat...... :+

Buiten bovengenoemde adviezen en opmerkingen zou ik ook even de bougies laten vervangen. Een slechte bougie komt voor, en kan jouw probleem verklaren. En zo duur zijn ze nu ook weer niet.
M.b.t. de benzinelucht, ik neem aan dat de diverse slangen en afdichtingen gecontroleerd zijn?
Meet je het brandstofverbruik elke rit? Zit daar veel verschil in als de motor lang stil staat?
Smeren in de ruimste zin van het woord hoor, ik kon er zelf nog een emmer vet af halen. Zie nu pas dat ik nog een tijd rovende klus vergeten was te melden; afstellen van mijn koplamp. Dan weer wel op mijn eigen voorband.

Ik meet het brandstof aan wat ik er bij moet tanken, meestal rond de 200km, normaal zo een 1x per week zou ik zeggen. Motor staat dus ook nooit lang stil, paar dagen hooguit.


De Topicstarter was ook niet aan het klagen dat de beurt te duur was. Hij vraagt alleen advies hoe om te gaan met zijn motor die in zijn ogen minder fijn rijdend is terug gekomen dan dat hij hem heeft weggebracht.

Als we alles weg strepen wat er gebeurd kan zijn, dan lijkt me dat het nameten van de kleppenspeling hier niet debet aan is, immers als de speling goed is zal geen enkele monteur de nokkenasketting demonteren.

De rest heeft ook niet zomaar invloed.

Wat mogelijk het probleem kan zijn (zo uit mijn hoofd):
- CO trim verkeerd afgesteld waardoor dat ding stationair veeeeeel te rijk staat. -> 4 gas meting bij kwik fit en je hebt antwoord.
- ergens valse lucht? Lijkt me sterk, maar brake cleaner rondom je inlaatrubbers spuiten en je hebt antwoord.
- stekkertje los van je throttle position sensor? -> lijkt me dat hier een fotmelding op komt.

Verder zeg je een vervangingsuitlaat te hebben, heb je nog wel een kat en lambdasensor? Hier kan ook iets mis zijn gegaan.

1:13 met een SV is hoe dan ook belachelijk veel, dat haalde ik op het circuit met mijn oude SV niet eens.

PS: ik vind 600 euro ook heel veel geld voor wat er gedaan is, maar wel reeel. Ik ben gewoon blij dat ik dit soort dingen zelf kan en beschouw het sleutelen ook als onderdeel van mijn hobby.
Goed punt, laten we de kosten laten voor wat het is.


Wat bedoel je met CO trim? Ik denk niet dat er nog een kat in zit, een lambdasensor zit uberhaupt iet op deze motor.
 
Ehm, het luchtfilter is vervangen en hij zuipt meer..
Misschien eens kijken wat voor luchtfilter er in zit?
 
Han je vergelijkt auto-onderdelenprijzen met die van een motorfiets. Daar ga je al fout.

Nee, dat doe ik niet, ik had het over een kleine beurt van een Volvo die 2000+ euro kostte omdat de accu en de remschijven moesten worden vervangen. Die garage schrijft met een vork.

Ik weet dat een remschijf van een motor veel meer kost dan die van een auto.
 
Ehm, het luchtfilter is vervangen en hij zuipt meer..
Misschien eens kijken wat voor luchtfilter er in zit?
Volgens de factuur een origineel Suzuki luchtfilter. Wat er in zit is een luchtfilter met een handgeschreven label "SV650 2005", maar verder staat er weinig op dus ik zou het niet weten.
 
Nee, dat doe ik niet, ik had het over een kleine beurt van een Volvo die 2000+ euro kostte omdat de accu en de remschijven moesten worden vervangen. Die garage schrijft met een vork.

Ik weet dat een remschijf van een motor veel meer kost dan die van een auto.

Ok jij gelijk. Ook al zijn het appels en peren.
 
Je hebt een probleem. Als je dat wil oplossen kun je het of zelf leren, dat kost tijd en geld (gereedschap). Of je laat een diagnose stellen bij iemand anders dan die motorzaak. Zoals al eerder aangehaald, laat dat doen bij iemand met een testbank en veel ervaring met die bank. Kost ook geld, gaat veel sneller.

Optie 3 is niks doen, optie 4 is in dit topic rondhangen totdat het wegzakt, in feite hetzelfde als optie 3 dus.
 
600 euro is in de ogen van een dhz-beun een bezopen bedrag voor een beurtje .

600 euro kan heel redelijk zijn voor een toetsenbord ridder met 2 linkerklauwen die het verschil niet weet tussen benzine of diesel
en het -gewoon gemaakt wilt hebben en het moet werken-

" alles is relatief "

Echt een onderwerp waar je eindeloos over kan bomen, en al helemaal als je zelf niet in die werkplaats hebt gestaan of
het gesprek tussen de klant en de verkoper hebt gehoord.


** het verbruik **

Ik ken de SV niet...
Moet de tank niet los voor kleppen stellen / luchtfilter ?
Zweet een slang niet ?
** zo iets simpels.. ** Die peut moet ergens heen gaan.
 
Tank moet omhoog om bij de achterste cilinder en bij het luchtfilter te komen. Vier boutjes om het zadel eraf te pakken, en dan nog twee om de tank los te maken.
Vervolgens kun je er net bij.

Onder de buddyseat hoort een soort pen te liggen, waarmee je de tank omhoog kunt houden. Is niet zo veel werk. (Heb een sv650 1e gen en een sv1000).
Wat gebeurt er als je het Suzuki PAIR systeem (onbedoeld) lostrekt?
 
Aangezien er al vijf pagina's met meningen zijn zal ik het mogelijk wat te simpel zien, maar toch...

Het geld wat je betaald hebt voor de beurt heb je 6 maanden geleden betaald. Vervelend, het lijkt mij aan de hoge kant, maar volgens mij is dat vooral ook lesgeld. Maakt volgende keer vooraf afspraken over dat wat ze gaan doen. Op Internet of in gesprek met de dealer moet volgens mij vrij gemakkelijk terug te halen zijn wat er moet gebeuren. Krijg je geen plausibel verhaal, de deur uitlopen en naar de volgende gaan.

Na de grote beurt is je motor volgens jou eigen opgave meer gaan gebruiken. De dealer heeft datgene wat hij bij de beurt gedaan heeft nagelopen en geen gebreken geconstateerd. Een derde zal in dit geval uitsluitsel kunnen geven. Blijft volgens mij dus over om hem op de testbank te zetten en te controleren of er iets mis is en zo ja wat dan? Pas daarna kun je meer objectief praten over de schuldvraag.
Ik zou kiezen voor een testbank in plaats van een viergastester, omdat je op een testbank de motor belast test.

Aangezien je spreekt over honderden euro's meer per jaar die het je nu aan brandstof gaat kosten, kan de €100 of wat euro die je betaalt voor de testbank, ook zonder dat je je gelijk haalt richting de dealer meer dan voldoende opleveren.
 
Tank moet omhoog om bij de achterste cilinder en bij het luchtfilter te komen. Vier boutjes om het zadel eraf te pakken, en dan nog twee om de tank los te maken.
Vervolgens kun je er net bij.

Onder de buddyseat hoort een soort pen te liggen, waarmee je de tank omhoog kunt houden. Is niet zo veel werk. (Heb een sv650 1e gen en een sv1000).
Wat gebeurt er als je het Suzuki PAIR systeem (onbedoeld) lostrekt?
Zou ik kunnen doen. Even voor mijn inzicht, het PAIR systeem voegt alleen extra lucht toe na de ontbranding voor emissie normen toch? Hoe zou dit kunnen helpen?

Aangezien er al vijf pagina's met meningen zijn zal ik het mogelijk wat te simpel zien, maar toch...

Het geld wat je betaald hebt voor de beurt heb je 6 maanden geleden betaald. Vervelend, het lijkt mij aan de hoge kant, maar volgens mij is dat vooral ook lesgeld. Maakt volgende keer vooraf afspraken over dat wat ze gaan doen. Op Internet of in gesprek met de dealer moet volgens mij vrij gemakkelijk terug te halen zijn wat er moet gebeuren. Krijg je geen plausibel verhaal, de deur uitlopen en naar de volgende gaan.

Na de grote beurt is je motor volgens jou eigen opgave meer gaan gebruiken. De dealer heeft datgene wat hij bij de beurt gedaan heeft nagelopen en geen gebreken geconstateerd. Een derde zal in dit geval uitsluitsel kunnen geven. Blijft volgens mij dus over om hem op de testbank te zetten en te controleren of er iets mis is en zo ja wat dan? Pas daarna kun je meer objectief praten over de schuldvraag.
Ik zou kiezen voor een testbank in plaats van een viergastester, omdat je op een testbank de motor belast test.

Aangezien je spreekt over honderden euro's meer per jaar die het je nu aan brandstof gaat kosten, kan de €100 of wat euro die je betaalt voor de testbank, ook zonder dat je je gelijk haalt richting de dealer meer dan voldoende opleveren.
Ik ben het met je eens. Ik heb al een prijsopgave gevraagd bij een andere bekende dealer voor een controle. Mocht dit te hoog uitvallen kijk ik wel naar een testbank (evt met de originele uitlaat), maar dat is enkel zoeken naar bevestiging dat het niet klopt. 1 op 13 lopen met een juist mengsel kan alleen als hij lekt lijkt mij. Of de kilometer teller is stuk en schrijft meer kilometers weg...
 
Laatst bewerkt:
Bij oudere suzukis kon je middels een yoshibox het mengsel rijker of armer zetten in de ecu.
Grofweg in 5 bereiken in het toerenbereik.
Hebben ze daar niet in lopen rommelen?
Verder kun je de druk op de injectorrail nog ff nameten.
Benzinedruk wordt mechanisch afgeregeld en indien te hoog zal hij meer verbruiken.
De ecu zal dat wel trachten te compenseren maar alleen in het bereik waar hij naar de o2 sensor kijkt .
Erg gezocht mischien maar je mot ergens beginnen en een andere reden weet ik zo niet.
Lekkage zou je zien en ruiken
 
Bij oudere suzukis kon je middels een yoshibox het mengsel rijker of armer zetten in de ecu.
Grofweg in 5 bereiken in het toerenbereik.
Hebben ze daar niet in lopen rommelen?
Verder kun je de druk op de injectorrail nog ff nameten.
Benzinedruk wordt mechanisch afgeregeld en indien te hoog zal hij meer verbruiken.
De ecu zal dat wel trachten te compenseren maar alleen in het bereik waar hij naar de o2 sensor kijkt .
Erg gezocht mischien maar je mot ergens beginnen en een andere reden weet ik zo niet.
Lekkage zou je zien en ruiken
Deze ECU kan met een yoshibox gesteld worden ja. Maar gezien ze eerst beweerden dat de standaard ECU helemaal niet te stellen viel, kan ik wel uitsluiten dat ze daar in hebben lopen rommelen.
 
en hij gebruikt internet prijzen.
En redeneert niet dat een dealer preventief onderhoud pleegt naast het "er tegenaan flikkeren" van een set schijven en blokken. Even los van het feit dat bij een V70 (zeker automaat) alle aftermarket voorschijven krom zijn binnen het jaar, dat het bekende piepen van de voor-remmen komt omdat universele garages en hobby monteurs niet weten dat er een antipiep systeempje zit die ook onderhouden moet worden, dat je ABS fouten voorkomt door van bovenaf met een (puls) pomp de remvloeistof te verversen, etc.

Nee maar idd, alle dealers zijn oplichters.
 
Nee, dat doe ik niet, ik had het over een kleine beurt van een Volvo die 2000+ euro kostte omdat de accu en de remschijven moesten worden vervangen. Die garage schrijft met een vork.

Ik weet dat een remschijf van een motor veel meer kost dan die van een auto.
Niet alle remschijven,een setje carbon schijven voor een sportwagen kosten ook niet weinig..
 
En redeneert niet dat een dealer preventief onderhoud pleegt naast het "er tegenaan flikkeren" van een set schijven en blokken. Even los van het feit dat bij een V70 (zeker automaat) alle aftermarket voorschijven krom zijn binnen het jaar, dat het bekende piepen van de voor-remmen komt omdat universele garages en hobby monteurs niet weten dat er een antipiep systeempje zit die ook onderhouden moet worden, dat je ABS fouten voorkomt door van bovenaf met een (puls) pomp de remvloeistof te verversen, etc.

Nee maar idd, alle dealers zijn oplichters.


Wat is het anti piep systeem dan..... ben wel benieuwd.
 
Bij een Volvo ?
Die ree tussen de blokken uit snijden , of die truttenschudder onder je bumper weghalen met een breekijzer.


Hummers zijn voor homo's ... ouwe Volvo's , da's pas een panzervoertuig met goeie stoelen.
 
Bij een Volvo ?
Die ree tussen de blokken uit snijden , of die truttenschudder onder je bumper weghalen met een breekijzer.


Hummers zijn voor homo's ... ouwe Volvo's , da's pas een panzervoertuig met goeie stoelen.
Een Volvo 343 is ook een truttenschudder, met jarretel aandrijving zelfs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan