Ontevreden na servicebeurt

Prima toch, niet iedereen kan dat zelf (kunde en/of tijd/zin) en zal het uit moeten besteden.
Dat verandert er niets aan dat 600 euro voor een dergelijke reparatie gewoon normaal is.
 
Noem €600 maar normaal voor een simpel beurtje als dit.
Met weinig werk heb je vrijwel de hele lijst afgewerkt. (niet de kleppen)

En met klepspeling: Hoefde niet afgesteld te worden?
Weet je zeker dat kleppendeksel(s) er wel zijn af geweest en spelingen gemeten?
Ik kan hier ook simpel van ver weg al zeggen dat jouw kleppen goed staan...………..😵

Wat waren dan de waardes van de klepspelingen? (kan je ze vergelijken met spec)
Alles bij elkaar weet ik wel dat ik mijn beurtjes gewoon liever zelf doe. (weet ik ook ZEKER wat er is gebeurd)
Daarbij met uitgespaard bedrag kan ik mooi van een weekendje bijv. richting Luxemburg
Je kan dat bedrijf nu wel van alles beschuldigen maar een feit is dat je er niks van af weet wat er wel of niet gedaan is,
je ben nu puur aan het gissen,en met de uurlonen die bedrijven rekenen kom je heel snel richting de 600,-.En inderdaad is de manier om 100% zeker te weten of alles wel gedaan is wat zou moeten is het zelf te doen,maar daar moet je wel de kennis voor hebben,of er bij gaan staan,maar dat zal niet bij ieder bedrijf mogen.Ik heb wel klanten meegemaakt die nauwkeurig de tijd bijhielden die er aan hun motor besteed was.
Zelf heb ik er nooit problemen mee gehad dat een klant er bij bleef,was vaak nog gezellig ook:Y
En kon je uit eerste hand vernemen wat de klant voor klachten had.
 
Laatst bewerkt:
Prima toch, niet iedereen kan dat zelf (kunde en/of tijd/zin) en zal het uit moeten besteden.
Dat verandert er niets aan dat 600 euro voor een dergelijke reparatie gewoon normaal is.
Ik vind het bizar, ook om hier 5 uur (!) mee bezig te zijn.. Me dunkt dat ze intussen pizza bestelt hebben..
 
Dat mag jij vinden, een grote beurt in een halve dag is zeker niet ongebruikelijk.
Je kan bijvoorbeeld ook maanden druk zijn met een trommelrem. :+
Of dagen met vering van een XJ9008)7:+
Er word vaak gewerkt met standaard tijd en tarieven voor beurten ook al is de monteur veel sneller klaar.
Ook is niet iedere monteur even snel,als ze bijvoorbeeld de uren dat een leerling monteur er over doet moeten doorberekenen kan die 5 uur wel eens
te weinig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Brand je FI lampje niet toevallig op je teller?

Hoewel dat in combinatie met het rode lampje moeilijk te missen is.

Branden alle lampjes kort als je de sleutel in de on stand stand zet?
 

Bijlagen

  • IMG_20190506_111834.jpg
    IMG_20190506_111834.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Ik zie dat er wat aan je remmen gedaan is. Lopen die niet gewoon aan? Zou typisch zoiets heerlijks onzinnigs zijn wat je dan weer een halfjaar bezig houdt haha
 
Ik gok nog steeds, helemaal in combinatie met de geur, dat je gewoon ergens brandstof lekkage hebt. Dit is prima op te sporen en ik zou hier dan ook zeker beginnen voordat je allemaal moeilijk dure dingen gaat doen. Begin met uitsluiten, blijven gokken brengt je nergens.
 
Gisteren nog geprobeerd te zoeken naar valse lucht, maar ook daar niks gevonden.

Ik vind het toch raar dat een garage zomaar kan zeggen dat de motor gewoon klopt, ondanks een indicatie dat het niet klopt. Alsof je de motor terug krijgt met brandende alarmlampjes; "ja maar wij kunnen niks vinden"

Ik heb nog steeds spijt van de aanschaf van mijn carbs SV! Ding bevriest best snel bij koud en vochtig weer, ook met de Suzuki carb heater kit. Verder moet je hem ook niet te lang stil laten staan, anders verstopt de boel.

Je zou in het Suzuki SV onderwerp nog om technisch advies kunnen vragen, indien je er zelf naar zou willen kijken. Maar lijkt me dat er toch iets gebeurd moet zijn tijdens die beurt. Reden dat ik bijna alles zelf doe, weet ik ten minste wat er precies is gebeurd en wie ik de schuld moet geven.
Met mijn GS500 heb ik nog nooit problemen gehad, weer of geen weer. Die stond ook met enige regelmaat lange tijden (tot 6 maanden) stil als ik op reis was geweest, en reed daarna vrolijk verder. Gelukkig zit die weer bijna in elkaar, want ik heb het hele blok uit elkaar gehaald en in elkaar gezet om wat sleutel ervaring op te doen...

Brand je FI lampje niet toevallig op je teller?

Hoewel dat in combinatie met het rode lampje moeilijk te missen is.

Branden alle lampjes kort als je de sleutel in de on stand stand zet?
Nope, en heb ook geen error codes in de dealer mode.

Ik zie dat er wat aan je remmen gedaan is. Lopen die niet gewoon aan? Zou typisch zoiets heerlijks onzinnigs zijn wat je dan weer een halfjaar bezig houdt haha
Helaas, hier heb ik al naar gekeken

Ik gok nog steeds, helemaal in combinatie met de geur, dat je gewoon ergens brandstof lekkage hebt. Dit is prima op te sporen en ik zou hier dan ook zeker beginnen voordat je allemaal moeilijk dure dingen gaat doen. Begin met uitsluiten, blijven gokken brengt je nergens
Lekken zegt de garage ook na te hebben gekeken bij de controle, en niks gevonden. Ik zie in elk geval nooit iets druppen of natte plekken, en als er meer dan 1/4e van mijn tank weg lekt zou ik wel wat moeten zien.
 
Inderdaad lijkt 5,3 uur voor deze beurt nogal lang, en 600 Euro vrij hoog.
Mogelijk te verklaren door het "smeren van scharnieren" zoals er op de factuur staat...... :+

Buiten bovengenoemde adviezen en opmerkingen zou ik ook even de bougies laten vervangen. Een slechte bougie komt voor, en kan jouw probleem verklaren. En zo duur zijn ze nu ook weer niet.
M.b.t. de benzinelucht, ik neem aan dat de diverse slangen en afdichtingen gecontroleerd zijn?
Meet je het brandstofverbruik elke rit? Zit daar veel verschil in als de motor lang stil staat?
 
het spijt me wel maar ik wordt altijd een beetje beroerd als ik die commentaren lees van mensen die menen dat alles te lang duurt of te duur is.
Ik vraag me dan af hoe snel die mensen het dan zouden kunnen met echt gereedschap ipv een toetsenbord?
Ja 600 voor een beurt is geld en mischien geen koopje maar 5 uur voor wat ze gedaan hebben vind ik nogal meevallen.
Ik heb recent voor een maatje nog de kleppies gechecked bij een oud type dl1000 en daar heb ik al met al 4 uur bijgezeten.
(wel incl bijstellen uitlaatklep van 1 cil maar zonder de tijd van shim halen)
wellicht is zo n sv wat makkelijker bij te komen maar heel veel zal dat niet uitmaken.

Ik zeg tegen al diegenen die denken alles zo snel en perfekt zelf te kunnen.....
" hou op met motorzaken af te fikken nadat je je motor hebt weggebracht en laat in het vervolg je handjes lekker zelf wapperen"
De resultaten van jullie werk lees ik dan wel weer in de vorm van domme vragen op het technisch deel van dit forum......._O-

en nee ik ben geen motorboer.........
 
Ben niet heel technisch en misschien gek gedacht maar bouwt ie niet veel druk op in de tank dat t via je overloopje dr uit gaat? Tijdens t rijden merk je daar niet zo gek veel van tenzij t slangetje recht voor je achterwiel zit.
 
het spijt me wel maar ik wordt altijd een beetje beroerd als ik die commentaren lees van mensen die menen dat alles te lang duurt of te duur is.
Ik vraag me dan af hoe snel die mensen het dan zouden kunnen met echt gereedschap ipv een toetsenbord?
Ja 600 voor een beurt is geld en mischien geen koopje maar 5 uur voor wat ze gedaan hebben vind ik nogal meevallen.
Ik heb recent voor een maatje nog de kleppies gechecked bij een oud type dl1000 en daar heb ik al met al 4 uur bijgezeten.
(wel incl bijstellen uitlaatklep van 1 cil maar zonder de tijd van shim halen)
wellicht is zo n sv wat makkelijker bij te komen maar heel veel zal dat niet uitmaken.

Ik zeg tegen al diegenen die denken alles zo snel en perfekt zelf te kunnen.....
" hou op met motorzaken af te fikken nadat je je motor hebt weggebracht en laat in het vervolg je handjes lekker zelf wapperen"
De resultaten van jullie werk lees ik dan wel weer in de vorm van domme vragen op het technisch deel van dit forum......._O-

en nee ik ben geen motorboer.........
Tja de beste stuurlui staan aan wal,zelf zijn ze dan dagen bezig om iets te maken wat vaak genoeg ook nog in een drama eindigt :Y;)
Ik heb aardig wat knutsel projecten voorbij zien komen op mijn werk waar de "handige" thuissleutelaar aan bezig was geweest en
wat uiteindelijk resulteerde dat het toch maar weggebracht werd naar de motorzaak om van de stoffelijke resten nog wat te maken.
Ik zou er een serie boeken over kunnen schrijven:YMensen denken blijkbaar dat het allemaal niks kost een bedrijf te runnen waar ook
het personeel nog geld wil vangen aan het eind van de maand.
 
Laatst bewerkt:
hou maar op.....nu met fora op internet wordt iedere janlul wijsgemaakt dat ie alles zelf wel ff kan...._O-

Ik heb op me werk een klant gehad die een offerte kwam vragen voor revisie van zijn 4l60e automaat....
hij vond het antwoord te duur en bestelde de onderdelen bij ons om het zelf te doen....
uiteindelijk heeft ie me denk ik 4 of 5x gebeld met vragen en is ie 3x langs geweest om iets te laten zien...
de 3e keer heb ik hem netjes gezegd dat als ie het zelf wil doen dat ie het dan ook zelf moet uitzoeken....
eind van het liedje was dat ie de hele zooi gedemonteerd in een doos bij me heeft neergegooid om weer in elkaar te zetten....
Ik heb het eerst mooi ff 2 weken laten liggen.........🤣
hij had op een ami-forum gelezen dat het simpel zelf te doen was en dat is hem zuur bekomen.....
 
Er word blijkbaar gedacht dat het runnen van een motorzaak je kapitalen oplevert,die mensen kan ik uit de droom helpen.van alle
motorzaak eigenaren die ik ken,en dat zijn er veel is er niet 1 rijk van geworden,eerder andersom.Niet voor niets zijn er veel
mee gestopt al of niet gedwongen.Bij veel staat er als eigenaar Rabobank op de voorgevel:Y
 
dat geloof ik direkt.....
het lijkt me een uitgeknepen handel zeker nu met al die internetshops waar je voor weinig kleding en andere gerelateerde zaken kunt kopen.
dat en flinterdunne marges op motoren maakt de spoeling erg dun.
ik denk dat een motorzaak zijn handen mag dichtknijpen als iedereen er op het eind van het boekjaar een modaal salaris uit heeft getrokken.
treurig dat je dan ook nog wordt afgebrand op het www door wijsneuzen die alles te duur vinden...
het is een kwestie van elkaar wat gunnen.....doe je dat niet dan moet je zelfredzaam zijn maar niet het werk laten doen en dan achteraf lopen roepen dat het allemaal te lang heeft geduurd en te duur was...:r....kotsvolk is dat.....
 
Hoe lang had je de motor al, en in welk seizoen? M.a.w, hoe komt het oorspronkelijk gemeten verbruik tot stand?

Een verbrandingsmotor verbruikt in de winter altijd meer benzine dan in de zomer (tot 20%). Het bijmengen van 5% ethanol verlaagt bovendien de kalorische waarde van de brandstof. En dan rij je lees ik ook nog met een aftermarket pijp, waar de mapping niet op aangepast is.

Ik denk dat er mogelijk wel iets aan de hand is, maar of je een motorbedrijf dat een beurtje heeft gedaan hiervoor kan laten opdraaien? Voor het zelfde geld rij je met een verbrande / ietsje lekkende klep, die ontstaan is door het rijden met een te arm mengsel. Of heeft de vorige eigenaar een dom truucje gedaan om het mengsel goedkoop wat rijker te krijgen, door bijvoorbeeld een temperatuursensor stekkertje los te trekken om de fuel-trim te manipuleren. Een stekkertje dat misschien wel onbewust netjes is terug gezet door degene die het onderhoud deed... Om maar wat zijstraten te noemen.
 
Mijn Honda NC, Guz California & zelfs mijn 28 jaar oude Opeltje zijn in onderhoud bij Roberto motoren in Hoogeveen. Dat kost een paar centen, maar ze lopen alledrie als een tiet... en dat is ook wel wat waard
 
De Topicstarter was ook niet aan het klagen dat de beurt te duur was. Hij vraagt alleen advies hoe om te gaan met zijn motor die in zijn ogen minder fijn rijdend is terug gekomen dan dat hij hem heeft weggebracht.

Als we alles weg strepen wat er gebeurd kan zijn, dan lijkt me dat het nameten van de kleppenspeling hier niet debet aan is, immers als de speling goed is zal geen enkele monteur de nokkenasketting demonteren.

De rest heeft ook niet zomaar invloed.

Wat mogelijk het probleem kan zijn (zo uit mijn hoofd):
- CO trim verkeerd afgesteld waardoor dat ding stationair veeeeeel te rijk staat. -> 4 gas meting bij kwik fit en je hebt antwoord.
- ergens valse lucht? Lijkt me sterk, maar brake cleaner rondom je inlaatrubbers spuiten en je hebt antwoord.
- stekkertje los van je throttle position sensor? -> lijkt me dat hier een fotmelding op komt.

Verder zeg je een vervangingsuitlaat te hebben, heb je nog wel een kat en lambdasensor? Hier kan ook iets mis zijn gegaan.

1:13 met een SV is hoe dan ook belachelijk veel, dat haalde ik op het circuit met mijn oude SV niet eens.

PS: ik vind 600 euro ook heel veel geld voor wat er gedaan is, maar wel reeel. Ik ben gewoon blij dat ik dit soort dingen zelf kan en beschouw het sleutelen ook als onderdeel van mijn hobby.
 
Ik zie dat we hier flink van mening verschillen en gelukkig mag dat. Maar dan nog even het lijstje:

Klepspeling (hoefden niet gesteld te worden)
Olie (filter) vervangen
Lucht (filter) vervangen
Bougies vervangen
Koelvloeistof "gecontroleerd"
Synchroon stellen
Remmen schoonmaken/controleren
Remvloeistof vervangen
Kabels smeren/stellen (koppelingskabel ging vrij stroef)
Accu testen
Lagers controleren
Sloten smeren
Scharnieren smeren

Ketting stellen/smeren, banden op spanning brengen (dit hield ik sowieso zelf bij en zou in orde geweest moeten zijn)

De klepdeksels lichten en klepspeling controleren, hoe lang ben je daar mee bezig bij deze motor?
Het oliefilter vervangen is een eitje bij de meeste motoren en kan in een paar minuten.
Het luchtfilter, bij de ene motor pak je het er zo uit en bij de andere motor moet je de tank er af halen en kan het wat ingewikkeld zijn.
De bougies vervangen, het zijn er twee, kan ook snel gebeurd zijn.
Koelvloeistof controleren, ook geen uur werk.
Twee ademhalers synchroon stellen, is dat een mega klus?
Remmen schoonmaken, ik neem aan schijfremmen, kan ook geen drama zijn.
Remvloeistof vervangen, voor een monteur standaard klusje.
Accu testen, zeg het maar.
Lagers controleren: kan zijn dat er even met de wielen wordt gedraaid en goed geluisterd, tot de wielen er uit en de lagers verwijderen, schoon spuiten en opnieuw invetten.
Sloten smeren, oliespuitje.
Ketting stellen/ smeren: kan met een spuitbusje, maar ik haal hem er af, maak hem schoon en hij gaat in een blik kettingvet op een kookplaat.


Bij een onderzoek naar autogarages bleek meer dan driekwart de boel te belazeren. Nou denk ik dat motorzaken een andere relatie onderhouden met hun klanten, maar ik las laatst op een forum dat iemand zijn Volvo een kleine beurt had laten doen en dat kostte ruim 2000 euro, want de remschijven en de accu waren vervangen.

De remschijven van een V 70 kosten tussen de 20 en 50 euro, afhankelijk van het merk, maar wel de bekende merken. Setje blokken, 4 stuks, tussen 20 en 40 euro. De accu kost rond 100 euro. Dan nog wat verse vloeistoffen en arbeidsloon en dat is een puntje. Bij de Volvo kun je alle remschijven en blokken vervangen in pakumbeet twee uur.

Gelukkig kan ik het allemaal zelf en ik heb laatst de beide voorschijven en blokken van de Peugeot 206 vervangen binnen een uur en het heeft me geen 100 euro gekost en ik heb het over originele onderdelen bij de dealer vandaan.
 
Han je vergelijkt auto-onderdelenprijzen met die van een motorfiets. Daar ga je al fout.
 
Terug
Bovenaan Onderaan