ontkoolmiddel/manier

melliw

MF'er
4 jul 2006
36
0
nunspeet
Hoi

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar vind dit niet handig en kon niks vinden.

Hoe kun je het beste je kop/zuiger / kleppen ontkolen? Is hier een oplosmiddel voor?

En weet iemand ook of je een slijpsetje ( twee soorten pasta's en een stok met zuignap inclusief handleiding ergens kunt kopen.

Misscchien is het wel net zo voordelig om te laten doen aangezien je dit niet elk jaar gebruikt maar als jullie advies hebben graag.

BvD Willem
 
Hoi

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar vind dit niet handig en kon niks vinden.

Hoe kun je het beste je kop/zuiger / kleppen ontkolen? Is hier een oplosmiddel voor?

En weet iemand ook of je een slijpsetje ( twee soorten pasta's en een stok met zuignap inclusief handleiding ergens kunt kopen.

Misscchien is het wel net zo voordelig om te laten doen aangezien je dit niet elk jaar gebruikt maar als jullie advies hebben graag.

BvD Willem

Koper of staalborstel op boormachine of luchttol zetten, werkt als een tiet. :P
 
Om het schoon te maken moet je alles demonteren, schoonschuren/polijsten/smeren en weer inelkaar zetten en het uitelkaar halen. Sorry: weer inelkaar zetten. Dan doet ie het weer. Soms is het beter een motorfiets te kopen die het gewoon doet.
 
Nou voorzichtig schuren lijkt me dan nog de beste optie als er geen oplosmiddelen bestaan.

Een STAALborstel in je boormachine op die tere metalen laat ik wel aan iemand anders over.

Gr

Bedankt
 
Water torture.
Bij verhoogd stationair toerental via de vacuüm aansluiting water op laten zuigen.
De motor hoest en proest, braakt grote zwarte rookwolken uit, maar de verbrandingskamers worden er brandschoon van.
Het kan ook door via het luchtfilter met een plantenspuit water in te spuiten.

Als je minder stoer bent wordt het gewoon demonteren en schuren. En gelijk de oorzaak van de kool wegnemen.
 
Hoe kun je het beste je kop/zuiger / kleppen ontkolen? Is hier een oplosmiddel voor?

Hoi Willem,

Ik heb wel eens gehoord dat iemand zijn zuiger en cilinderkop een nacht lang (!!!!) in de loog (Dasty, ontvetter, 1,99 bij de Wibra) liet weken. Nu was dit een vrachtwagenmonteur en ik weet niet of het delicate gietwerk van een motorfiets net zo robuust is als het gietwerk van een vrachtwagen.

Maar, het resultaat was verbazend... als nieuw zo schoon.
 
Water torture.
Bij verhoogd stationair toerental via de vacuüm aansluiting water op laten zuigen.
De motor hoest en proest, braakt grote zwarte rookwolken uit, maar de verbrandingskamers worden er brandschoon van.
Het kan ook door via het luchtfilter met een plantenspuit water in te spuiten.

Als je minder stoer bent wordt het gewoon demonteren en schuren. En gelijk de oorzaak van de kool wegnemen.

Mijn eerste subtiele poging eindigde in een vastloper op stationair toerental. Maakte niet uit want het blok moest toch open :+ .
Het water kan bij een zwaar verkoolde verbrandingskamer in eens een grote klonter losmaken die tussen een zuigerveer of klepzitting gestampt wordt.

Ik sluit me derhalve helemaal aan bij de "dremel met messing borstel" methode...
 
Ik kreeg het met dit een een schuursponsje wel schoon:

IMG_3049.jpg


IMG_3051.jpg


IMG_3052.jpg


IMG_3053.jpg


IMG_3050.jpg


IMG_3054.jpg
 
Water torture.
Bij verhoogd stationair toerental via de vacuüm aansluiting water op laten zuigen.
De motor hoest en proest, braakt grote zwarte rookwolken uit, maar de verbrandingskamers worden er brandschoon van.
Het kan ook door via het luchtfilter met een plantenspuit water in te spuiten.

Als je minder stoer bent wordt het gewoon demonteren en schuren. En gelijk de oorzaak van de kool wegnemen.

Als je bij korteslagmotoren de kans op kromme kleppen wilt nemen, moet je dit IDD proberen..
Water is niet samendrukbaar, en de kans dat je teveel water in je cilinder krijgt is redelijk aanwezig, en dan druk je de kleppen krom......
Dit is een paardemiddel en als je (te) veell koolaanslag hebt moet je de oplossing zoeken, niet de gevolgen gaan aanpakken
 
Hoi Willem,

Ik heb wel eens gehoord dat iemand zijn zuiger en cilinderkop een nacht lang (!!!!) in de loog (Dasty, ontvetter, 1,99 bij de Wibra) liet weken. Nu was dit een vrachtwagenmonteur en ik weet niet of het delicate gietwerk van een motorfiets net zo robuust is als het gietwerk van een vrachtwagen.

Maar, het resultaat was verbazend... als nieuw zo schoon.
Wat heeft dasty ontvetter met loog te maken ?
 
Bij normaal gebruik (en een goede afstelling) wel, maar mijn huidige cb heeft bijvoorbeeld ooit jaren als woon-werk motor gediend bij de vorige eigenaar. Die werkte zo'n 4 km bij zijn huis vandaan, en dan komt er een punt dat een keertje snelweg geen zin meer heeft om al die zwarte troep eruit te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan