Ontkoppelen geen druk

Baas Bakx

MF'er
11 nov 2021
40
16
Ulvenhout
Beste,

Suzuki GSX1100 f 1991 gekocht die lang stil heeft gestaan.
Heb alleen ervaring met een XT500 dus heb wat hulp nodig.

Hydraulische ontkoppeling werkt niet.
Bij inknijpen hendel geen tegendruk en ontkoppelt niet.

Foto reservoir.
Niveau in reservoir is precies op onderste niveau. Zou goed moeten zijn.
Vloeistof is ook schoon/helder.

Foto blok
Volgens mij deksel van de ontkoppelingscilinder.
Zwarte leiding naar ontkoppelingshendel/reservoir.
Ontluchtingsnippel.

Wat kunnen de oorzaken zij en in welke volgorde onderzoek ik dat?
1. Onvoldoende olie. M.i. niet aan de orde omdat het niveau nog tot aan de minimum streep staat.
2. Ontluchten? Hij is rijdend weggezet dus hoe kan er dan spontaan lucht inkomen. Hij is ook niet lek.
Maar goed hoe lang de olie er al inzit is niet bekend dus nieuwe DOT4 erin lijkt me altijd prima. Wat is dan een goede methode? Ik las ergens iets met injectiespuiten en vanonder af bijvullen, geen lucht, etc., maar hoe dat moet? En tap je eerst de oude olie af of verdring de die door nieuwe olie in te spuiten?
3. Ik las iets over gaatjes in een leiding in het reservoir waar olie door terug kan stromen? Is dat iets om aan te denken en zo ja wat moet ik doen?
4. Tot slot las ik dat er iets met de ontkoppelingscilinder kan zijn. Kun je dat controleren? Of gewoon preventief reviseren? En Hoe?
5. Kan er nog meer oorzaak zijn?

Ik heb het werkplaatshandboek gedownload op advies van een MF lid, maar dat heeft erg slechte afbeelding. Dus ook de Haynes besteld, maar die moet nog komen....

Heb er nog niet op gereden dus ben wat ongeduldig ;-)

Groet Jeroen
 

Bijlagen

  • 20211201_190804.jpg
    20211201_190804.jpg
    161,8 KB · Weergaven: 85
  • 20211201_190859.jpg
    20211201_190859.jpg
    103 KB · Weergaven: 87
GSX1100F kennende is waarschijnlijk je slave op het blok lek, ook omdat je niveau in het potje te laag is, haal je voortandwieldeksel even los dan kan je aan de binnenkant zien of er lekkage is, denk dat je wel wat gekristalliseerde remvloeistof gaat zien, of sporen van vloeistof.
 
Kan trouwens best zijn dat verversen ook niks meer uithaalt, omdat de zaak eerst gereviseerd moet worden. Hydraulische rem en koppelingsproblemen worden heel vaak veroorzaakt door oude bedorven remolie. Bij op tijd verversen van rem/koppeling vloeistof zal je zelden tot nooit problemen krijgen. Maar ja, probeer eerst inderdaad de zaak te verversen en goed te ontluchten. Je hebt best kans dat het dan weer goed naar behoren werkt.
 
Begin idd eens met kijken naar lekken, eventueel fixen en dan verse vloeistof en op juiste niveau.

Niet leeghalen, maar reservoir leeg maken of leeg pompen en vervolgens spoelen tot je onder heldere vloeistof krijgt.
De leiding ben ik niet zo bang voor, het is geen remleiding dus zo’n verschil zal het niet maken.
 

Voor ontluchten ----> koop zoiets erbij dan kun je zonder gedoe het makkelijk zelf .
Gewoon een stukkie slang werkt beter. Dit onding is bij mij in de kliko beland. Balletje wat erin zit geeft te veel weerstand, waardoor lucht er niet doorheen gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
En vergeet niet te controleren of het compensatie gaatje in het reservoir open is,
koppeling cilinder reservoir kan troep in zitten,zeker als het al lang geleden is dat de vloestof is vervangen.
 
De gsf1200 bandit heeft het zelfde blok. En ik heb ooit het zelfde euvel gehad. 'slave' cilinder is lek. Alle bagger die zich ophoopt bij het voortandwiel is de oorzaak. Gewoon een nieuwe bestellen, monteren, ontluchten en rijden.
 
De koppeling van gsx1100f is lastig met ontluchten. Als ik het mij goed herinner was het handig om hem op de jiffy te zetten met het stuur naar uiterst rechts gedraaid. Koppelingshendel ingetrokken met tyrap erom een nachtje zo laten staan.

Grtz,
Cees
 
Ok heren,

Inderdaad een hoop smurrie in het reservoir. Zelfs gewoon hard geworden rotzooi onderin.
Schoongemaakt, wattenstaafjes zijn dan handig.
Leiding en hulpcilinder doorgeblazen, straks motor maar even wassen.

En toen de hulpcilinder... 2 inbusboutjes verwijderd, de leiding losgemaakt en hup deksel van de hulpcilinder......verdoeme zeg.
Goed, alles geprobeerd maar krijg de deksel van de hulpcilinder er niet af.

Wat doe ik verkeerd? Doe het precies zoals de Haynes het beschrijft maar met veel kracht (klein breekijzertje) krijg ik er minimaal beweging in.
Lijkt of er nog een bout ergens vast zit maar dat is niet.

Dat de zuiger vastzit in de cilinder kan, maar dan moet ik de deksel met daar de cilinder erin er toch afkrijgen.
Zit de zuiger vastgeplakt aan de bodem van de cilinder en aan de cilinderwand?

Maar belangrijkste hoe krijg iuk het los zodat ikm het kan schoonmaken of repareren?

Mag ook bellen: 06-36312222

Groet Jeroen
 

youtube :-)
Zie geen clip, dus nog makkelijker, moest wel eerst schoon gemaakt worden voordat hij pas los komt...
En wat komt er toch een hoop troep en viezigheid er in en achter.
Ik verwacht dat de cilinder misschien wel voor het eerst vanaf 1991 uit elkaar gaat.
Een goeie schoon (en los) maak beurt zal die van opknappen.
En zet de cilinder/rubber weer in in elkaar met dunne film ATE vet.
(een revisie kit (vooral nieuwe rubber) kost trouwens maar 3 tot 5 tientjes)

;)
 
Laatst bewerkt:
Gaat de slave(onderste) cilinder niet van binnenuit uit elkaar!
met een circlip aan de binnen kant, die eruit en dan komt de zuiger met veertje erachter vanzelf mee.
(maar ik ken dit type niet!)

youtube :-)
Zie geen clip, dus nog makkelijker, moest wel eerst schoon gemaakt worden voordat hij pas los komt...
En wat komt er toch een hoop troep en viezigheid er in en achter.
Ik verwacht dat de cilinder misschien wel voor het eerst vanaf 1991 uit elkaar gaat.
Een goeie schoon (en los) maak beurt zal die van opknappen.
En zet de cilinder/rubber weer in in elkaar met dunne film ATE vet.
(een revisie kit (vooral nieuwe rubber) kost trouwens maar 3 tot 5 tientjes)

;)
Gadsakkers, ik moet het hele deksel loshalen! Dat filmpje is goed! Dank.
 
Ok. De hulpcilinder losgekregen en schoongemaakt. Was hard nodig. Lijkt wel gele tandsteen wat overal aangekoekt zat.
ook een flinke bagger achter dat deksel.

Alles is nu schoon; alles bij de hulpcilinder en alles bij de hendel/primaire cilinder.

Dot 4 in het reservoir, deksel erop en met de hendel de Dot 4 in de leiding pompen....
En dat werkt dus niet.

Nog steeds geen enkele druk achter de hendel.
Wat kan de oorzaak zijn?

Ik ga de hendel maar uit elkaar halen...

Ideen?

En waar haal ik het best mijn onderdelen?

Groet jeroen
 
Terug
Bovenaan Onderaan