Ontkoppelingshendel en korte vingers

Dragske

MF'er
25 jul 2006
189
0
Eindhoven
Ik ben klein (maar dapper) en dat leverde bij mijn eerste motor (Honda Shadow) een probleem op. Men zei toen dat de ontkoppelingshendel niet aangepast kon worden aan mijn kleine handjes. Ik had dus onvoldoende grip en controle op de hendel en voornamelijk bij langzaam manoevreren was dat heel erg lastig.

Bij alle daaropvolgende motoren die ik ben gaan rijden is de afstand van de ontkoppelingshendel t.o.v. het handvat verkort d.m.v. diverse methoden. De methode die bij mijn dragstars zijn gebruikt zijn het bevestigen van een tie-rib die voorkomt dat de hendel volledig kan terugschieten. Ik weet dat sommige motoren een instelbare hendel hebben.

Zijn er meer mensen die hiermee te maken hebben? Ik ben heel benieuwd naar andere oplossingen voor dit probleempje.

:]
 
Tis (bij een gsx-r iig) maar een kabel. Genoeg manieren om hier een hendeltje voor te laten customizen, lijkt me...(all zal het vast niet goedkoop zijn), maar ik ben geen prof, alleen wat simpel inzicht.

Ik had ook een verstelbare koppelingshendel, dat scheelt maximaal 1/1.5 cm aan het uiteinde van de hendel.
 
is de volledige koers van de hendel niet nodig om deftig te kunnen koppelen/ontkoppelen :?
:^ , het kan nooit goed zijn om hem 'halverwege' te laten hangen. Er zijn zat aftermarket koppelingshendels beschikbaar, die wél verstelbaar zijn.
Op de Kawa ER5 waar ik rijles op heb gehad, was het een wereld van verschil in welke stand hij stond. Probeer het eens bij een motorzaak!
 
is de volledige koers van de hendel niet nodig om deftig te kunnen koppelen/ontkoppelen :?

De tie-rib is er bij de motorzaak tussengezet en er is uiteraard nog wat meer aangepast zodat de volledige terugslag van de hendel niet nodig is.
Het heeft voor mij altijd prima gewerkt, maar ik vroeg me af of er andere oplossingen zijn voor choppers/cruisers.
 
:^ , het kan nooit goed zijn om hem 'halverwege' te laten hangen. Er zijn zat aftermarket koppelingshendels beschikbaar, die wél verstelbaar zijn.
Op de Kawa ER5 waar ik rijles op heb gehad, was het een wereld van verschil in welke stand hij stond. Probeer het eens bij een motorzaak!

bullshit, gewoon je koppeling zo ontspannen dattie nog net vrij trekt. Ook dan blijft ie halverwege hangen. Zo rijd ik altijd al, en zo doet mijn vriendin het ook al jaren gezien ze hetzelfde probleem heeft bij haar CBR. Als het met ontspannen van de kabel niet lukt, dan is de enige oplossing dat je een ander handel fabriceert. Er zijn trouwens sets te koop voor kabelkoppelingen die er een katrolachtige werking aan toevoegen dmv een klein kastje. Dit heft een boel van de benodigde trekkracht al op. Ik meen dat gericke en louis ze ook hebben.
 
bullshit, gewoon je koppeling zo ontspannen dattie nog net vrij trekt. Ook dan blijft ie halverwege hangen. Zo rijd ik altijd al, en zo doet mijn vriendin het ook al jaren gezien ze hetzelfde probleem heeft bij haar CBR. Als het met ontspannen van de kabel niet lukt, dan is de enige oplossing dat je een ander handel fabriceert. Er zijn trouwens sets te koop voor kabelkoppelingen die er een katrolachtige werking aan toevoegen dmv een klein kastje. Dit heft een boel van de benodigde trekkracht al op. Ik meen dat gericke en louis ze ook hebben.

Snap ik, maar dat werd er niet bij vermeld ;) .
Logisch vind ik het niet... koop dan een andere hendel ofzo.. maargoed :)
 
Had m'n vriendin (ex) ook last van,
Bij Struik in Leiden en Dyno-Easy-Clutch gekocht.

Zoals reeds genoemd een kastje wat eenvoudig bij de koppelingshendel wordt geplaatst.
Binnenin zit een hevel die de koppelingskracht versterkt
g1948.jpg
 
De hevel losnemen, warmstoken en iets naar verder door buigen. Staat ie dichterbij je stuur, kost geen cent en het aanzicht van het stuur blijft redelijk gelijk.

Heb dit bij de motor van een maat van me ook gedaan.
 
Ik heb weliswaar geen kleine handjes, maar vond het koppelinghendel op mijn motor ook te ver weg. Dit heb ik verholpen door een grote dop te pakken uit mijn dopsleutelset en deze tussen mijn stuur en koppelingshendel te plaatsen vlak naast het scharnierpunt van het hendel. Zodanig dat deze klem komt wanneer je hendel intrekt.

Vervolgens hard maar met beleid de koppling ingetrokken. Daarbij verboog het hendel een beetje, en zit het nu iets dichterbij. Vwala!
 
Terug
Bovenaan Onderaan