Ontluchten koelsysteem

Maat

Die hard MF'er
3 apr 2004
545
0
Groningen
Kan iemand mij vertellen wat de juiste manier is om het koelsysteem te ontluchten? Ik heb al verschillende keren de zoekfunctie hier gebruikt maar kan nog niet echt bruikbare antwoorden vinden. Alvast bedankt.
 
En alle lucht is verdwenen als het peil niet meer zakt/het water niet meer borrelt? Moet je daarna je systeem ook nog weer helemaal aftoppen? Dus radiateur tot de rand toe bijvullen? En expansievat? Gewoon tussen min en max in toch? Heb nog niet zoveel ervaring met vloeistofgekoelde motor namelijk dus vandaar wat vraagjes.
 
Hmm ja zo stond het ook in mijn werkplaatshandboek, maar op deze manier bleef er nog wel een hoop lucht in achter. Dus vandaar dat ik erg benieuwd ben naar andere methodes.
 
waarom moet je hem ontluchten ?

ik heb bij mijn motor alle slangen een keer losgehaald, schoongemaakt ingevet, en weer teruggemonteerd, toen ik er problemen mee had( bleek een lekke koppakking te zijn ), het bleek dat veel klemmen aardig los zaten. dus kijk daar ook ff naar als je er toch mee bezig bent.

ontluchten gebeurt in principe vanzelf, via de overloop. dop moet hoogste punt van het watersysteem zijn, dus hij gooit eerst de lucht eruit, als hij warm wordt.
maar idd een keer starten met dop er losjes op, dan haal je het meeste er wel uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan