Ontluchten van remmen Bandit 650S ABS

Chrissizeur

Die hard MF'er
6 jul 2006
327
0
Hilversum
Beste forummers,

Afgelopen weekend ben ik samen met mijn pa (35 jaar automonteur) beziggeweest met de remmen van mijn Bandit 650S ABS. Na revisie van de klauwen en plaatsen van de nieuwe blokken blijven we met ontluchtproblemen zitten.

Het remsysteem heeft een paar dagen zonder vloeistof gestaan en alle oude vloeistof is uit het systeem gepompt.

Het remsysteem is voorzien van nieuwe vloeistof. In het ontluchtingsslangetje zitten geen luchtbellen meer en er komt netjes nieuwe remvloeistof uit. MAAR, toch reagert de rem "zompig" en moet er 3x gepompt worden voordat ik voldoende remdruk heb.

Het vermoeden bij mijn pa is dat de ABS-pomp roet in het eten gooit. Heeft iemand dit eerder meegemaakt, en tips en trucks om dit op te lossen?

Chris
 
Er zit nog gewoon lucht in het systeem. Het wil niet zeggen dat er geen lucht in het systeem zit als er alleen vloeistof uit de onluchtnippel komt. De horizontale delen, zoals het t-stukje e.d., geven meestal de problemen. Ik snap trouwens niet waarom je je zo moeilijk gemaakt heb: eerst alle vloeistof eruit en dan nieuwe erin :N
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of de ABS-pomp de boosdoener is, want dat zijn twee gescheiden systemen. Ik heb het zelf ook al eens meegemaakt dat ik de zaak niet goed ontlucht kreeg. Ik heb toen dmv een ontluchtingspomp de zaak goed kunnen ontluchten. In plaats van de vloeistof door de leidingen te pompen, zuig je de vloeistof aan de onderkant erdoor. In motor- en autobedrijven wordt een dergelijk pomp vaak gebruikt. Bij mij lukte het op die manier uiteindelijk wel om de zaak goed ontlucht te krijgen. Vraag me niet waarom, maar het was wel zo.
 
Meestal blijft er lucht bij de banjo v.d. rempomp zitten. Even Onder druk de banjo iets los draaien en voila. Wel met een doekje de remvloistof opvangen.
 
Er zit nog gewoon lucht in het systeem. Het wil niet zeggen dat er geen lucht in het systeem zit als er alleen vloeistof uit de onluchtnippel komt. De horizontale delen, zoals het t-stukje e.d., geven meestal de problemen. Ik snap trouwens niet waarom je je zo moeilijk gemaakt heb: eerst alle vloeistof eruit en dan nieuwe erin :N
Beste forummers,

Afgelopen weekend ben ik samen met mijn pa (35 jaar automonteur) beziggeweest met de remmen van mijn Bandit 650S ABS. Na revisie van de klauwen en plaatsen van de nieuwe blokken blijven we met ontluchtproblemen zitten.

Het remsysteem heeft een paar dagen zonder vloeistof gestaan en alle oude vloeistof is uit het systeem gepompt.

Het remsysteem is voorzien van nieuwe vloeistof. In het ontluchtingsslangetje zitten geen luchtbellen meer en er komt netjes nieuwe remvloeistof uit. MAAR, toch reagert de rem "zompig" en moet er 3x gepompt worden voordat ik voldoende remdruk heb.

Het vermoeden bij mijn pa is dat de ABS-pomp roet in het eten gooit. Heeft iemand dit eerder meegemaakt, en tips en trucks om dit op te lossen?

Chris
Remklauwrevisie wordt nogal een kliederboel met de remvloeistof er nog in.
 
Iedereen bedankt voor de tips en trucks

Het tikken op de leidingen en banjobouten losdraaien zal ik snel proberen.

Moet de motor eigenlijk draaien zodat de ABS-pomp goed funtioneerd? Dus ontluchten met draaiende motor?
 
Bedankt voor de waarschuwing oma :-D

Goed... Ik ben dus druk bezig geweest met mijn remmen. Normaal vullen en ontluchten. Banjo's losgedraaid. Met een grote spuit vloeistof in mijn remmen gepompt, en er weer uitgezogen. Dit alles met en zonder draaiende motor met de fiets in diverse standjes, lees licht naar voren hellend, waterpas, lig naar achtere hellend, op de zijstandaard noem het maar op.

Maar het graf takke **** ding wil toch niet goed remmen :X :X :X . Ik ben er zelfs even mee een blokje om gereden ( |( |( ) en heb de ABS achter in laten grijpen in de hoop dat dit het is. Helaas niet.

Iemand nog suggesties? Alvast bedankt

Edit: Diverse online manuals doorgelezen van ABS-fietsen maar bij geen een wordt iets gezegd over een ABS-remvloeistofreservoire (3x woordwaarden *O* ;) )
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de waarschuwing oma :-D

Goed... Ik ben dus druk bezig geweest met mijn remmen. Normaal vullen en ontluchten. Banjo's losgedraaid. Met een grote spuit vloeistof in mijn remmen gepompt, en er weer uitgezogen. Dit alles met en zonder draaiende motor met de fiets in diverse standjes, lees licht naar voren hellend, waterpas, lig naar achtere hellend, op de zijstandaard noem het maar op.

Maar het graf takke **** ding wil toch niet goed remmen :X :X :X . Ik ben er zelfs even mee een blokje om gereden ( |( |( ) en heb de ABS achter in laten grijpen in de hoop dat dit het is. Helaas niet.

Iemand nog suggesties? Alvast bedankt

Edit: Diverse online manuals doorgelezen van ABS-fietsen maar bij geen een wordt iets gezegd over een ABS-remvloeistofreservoire (3x woordwaarden *O* ;) )

bel eens een garage, kijken of die wat weten? je kan er pech mee hebben, maar sommigen willen je graag telefonisch helpen
 
Terug
Bovenaan Onderaan