Ontmoedigingsbeleid A-rijbewijs

TA68

MF veteraan
22 apr 2013
1.524
612
Mokum
Vandaag viel mijn mond open toen een collega vertelde over haar zoon en autorijbewijs.
Lessen mag vanaf 16,5 jaar en afrijden vanaf 17 jaar. Na behalen rijbewijs wel verplicht met begeleider rondrijden tot je 18e.


Staat toch helemaal niet meer in verhouding tot het motorrijbewijs.
 
Wat zou je dan willen met de motor, dat je vanaf je 16,5 jaar een 125cc mag rijden? Ik ben geheel voor survival of the fittest maar vrees dat de ambulance diensten het zo druk gaan krijgen.

Wat ik wel uit verhouding vind is dat de grens getrokken word bij 25/35kw. De gap die je daarna krijgt is enorm als je overstapt op een supersport, ik had de grenzen wat anders neergelegd.

Eerste rijbewijs bij 25kw, 2e bij 50kw bijvoorbeeld. Geen ontmoediging door mensen op een ''grote scooter'' te laten rijden en een logische stap naar het 2e rijbewijs waarbij je als rustige rijder zelfs niet gedwongen word om een extra rijbewijs te halen.
 
Laatst bewerkt:
Als jongeren eerder in het 'echte' verkeer terecht komen zou dit hen eventueel nog kunnen motiveren een motor te gaan rijden. Het oogt voor hen natuurlijk allemaal erg stoer als ze voorbij worden geblazen in hun lesblik.

Dit staat helaas rechtstreeks tegenover de achterlijke nieuwe rijbewijs regels (A1,2,3) wat voor 90 % van de jongere het motorrijden compleet ontmoedigt. Als ik zelf niet tijdig mijn rijbewijs had gehaald had ik zonder twijfel gewacht tot mijn 24ste om dan pas voor het pasje te gaan.
 
Er is hier al zoveel over gezegt.

Maar feit blijft dat je in de rest van Europa wel met 16 jaar op een 125cc mag rijden en daar rijdt echt niet iedereen zich dood.
Ook geen survival of the fitter zoals gezegt wordt.

Alsof je met 17 in een 200pk auto je jezelf en andere niet in gevaar brengt.

Gewoon goede begeleiding en eerder bekend maken met het verkeer en de regels e.d.
 
Als ik de EU regels mocht toepassen zou ik het zo doen:
- Brommer vanaf je 14e (na compromis met andere partijen oprekken naar 15)
- 11kw vanaf je 17e na examen
- 35 kw vanaf 18 na examen
- > 35kw vanaf 21, geen nieuw examen voor degenen die het 35kw rijbewijs hebben.
 
je mag wel in de Porsche van papa rijden na het behalen van je B tje,maar je moet op een opgevoerde brommer Rijden wil je beginnen met motor Rijden....tja.. Nederland he.
 
De gemiddelde leeftijd van een motorrijder in Nederland is inmiddels 40+ Dat zegt genoeg. Alles wat leuk is, wordt in dit door regels verstikkende land, minder leuk gemaakt. Ik zou nu ook niet meer beginnen aan een rijbewijs A.
 
Alsof je met 17 in een 200pk auto je jezelf en andere niet in gevaar brengt.
:^

Ik was mijn eerste maanden in de auto vele malen roekelozer dan dat ik ooit ben geweest op een motorfiets. Terwijl je met een auto veel meer schade aan kan richten...
 
:^

Ik was mijn eerste maanden in de auto vele malen roekelozer dan dat ik ooit ben geweest op een motorfiets. Terwijl je met een auto veel meer schade aan kan richten...
Was jij niet 2 keer binnen korte tijd met de zelfde motor onder uitgegaan? :+

En de nieuwe regels tja wat kun je er nog over zeggen.
Alles is wel een keer langs gekomen :Y
 
Laatst bewerkt:
De verzekering voor jongeren is niet voor niets zo duur (brom/snorscooters).
Kennelijk maken ze een hoop brokken.
En aangezien je enorm kwetsbaar bent op een tweewieler zou dat best wel een verklaring kunnen zijn voor de huidige rijbewijs regels.
Niemand koopt namelijk een supersport om zich netjes aan de snelheidsregels te houden en dan moeten er keuzes gemaakt worden.
 
Eigenlijk zou iedere verse A-rijbewijs bezitter eerst 2 jaar op een A2 motorfiets moeten rondrijden.
Ook voor bezitters van een vers B-rijbewijs zou er een kw/kg beperking moeten komen.

Huidig beleid is discriminatie en kan volgens mij succesvol aangevochten worden bij een of ander rechtsgebouw. Wellicht heeft 'EU spammer' van der Camp tijd om zo'n rechtzaak te begeleiden })
 
De verzekering voor jongeren is niet voor niets zo duur (brom/snorscooters).
Kennelijk maken ze een hoop brokken.
En aangezien je enorm kwetsbaar bent op een tweewieler zou dat best wel een verklaring kunnen zijn voor de huidige rijbewijs regels.
Niemand koopt namelijk een supersport om zich netjes aan de snelheidsregels te houden en dan moeten er keuzes gemaakt worden.

In dat geval kan het a-rijbewijs nog wel verder gesplitst worden. Laat ze maar 10x op gaan in plaats van 3x. Of misschien nog beter: Verbieden dat motorrijden!
 
Vandaag viel mijn mond open toen een collega vertelde over haar zoon en autorijbewijs.
Lessen mag vanaf 16,5 jaar en afrijden vanaf 17 jaar. Na behalen rijbewijs wel verplicht met begeleider rondrijden tot je 18e.

Dit is al jaaaaaaaren zo in Amerika.
 
De gemiddelde leeftijd van een motorrijder in Nederland is inmiddels 40+ Dat zegt genoeg. Alles wat leuk is, wordt in dit door regels verstikkende land, minder leuk gemaakt. Ik zou nu ook niet meer beginnen aan een rijbewijs A.


:^ :^ ;)
 
Mijn zoon is een echte motor liefhebber en zijn droom was een rijbewijs en eigen motor, hij heeft veel gespaard geld en tijd geinvesteerd en vol enthousiasme begonnen aan zijn rijbewijs.
Gelest op 25Kw. en de dag dat hij wederom moest afrijden begon de winter en werden alle examens afgelast.
Na deze periode verplicht afgereden op een 11Kw 125cc en geslaagd maar nog nooit zo bang geweest in het verkeer als op deze motor.
Nu is hij 20 geworden en wil graag voor A2 gaan. Echter mag hij opnieuw investeren bij elkaar wederom een bedrag van ongeveer €1200,- bovenop de kosten van het A1 ongeveer €2200,-
Dan nog het feit dat voor beide A1/A2 er nagenoeg geen betaalbare motoren zijn die aan de eisen voldoen. 90% is bv 36- 37 Kw.
Als de regels door nederland gewoon gelijk gesteld waren aan die in de ons omringende landen was er nog begrip voor, nu is het gewoon zwaar ontmoedigend.
En wat betreft de beoogde veiligheid, wel ik daag ieder van jullie uit voor een ritje Den Haag Den Helder op een A1 motor over de snelweg.
 
Ik ben letterlijk de dagen aan het aftellen tot ik voor A2 op mag.
Ben ik eindelijk van die opgefokte snorfiets af :")
 
Eigenlijk zou iedere verse A-rijbewijs bezitter eerst 2 jaar op een A2 motorfiets moeten rondrijden.
Ook voor bezitters van een vers B-rijbewijs zou er een kw/kg beperking moeten komen.

Huidig beleid is discriminatie en kan volgens mij succesvol aangevochten worden bij een of ander rechtsgebouw. Wellicht heeft 'EU spammer' van der Camp tijd om zo'n rechtzaak te begeleiden })

Waarom regels en beperkingen? Wat een *** oplossing. Gewoon 18 jaar volledig rijbewijs, niks mag in dit landje en er komen steeds meer regels en beperkingen. Wat betekent 'Vrijheid' eigenlijk? -O-
 
Mijn zoon is een echte motor liefhebber en zijn droom was een rijbewijs en eigen motor, hij heeft veel gespaard geld en tijd geinvesteerd en vol enthousiasme begonnen aan zijn rijbewijs.
Gelest op 25Kw. en de dag dat hij wederom moest afrijden begon de winter en werden alle examens afgelast.
Na deze periode verplicht afgereden op een 11Kw 125cc en geslaagd maar nog nooit zo bang geweest in het verkeer als op deze motor.
Nu is hij 20 geworden en wil graag voor A2 gaan. Echter mag hij opnieuw investeren bij elkaar wederom een bedrag van ongeveer €1200,- bovenop de kosten van het A1 ongeveer €2200,-
Dan nog het feit dat voor beide A1/A2 er nagenoeg geen betaalbare motoren zijn die aan de eisen voldoen. 90% is bv 36- 37 Kw.
Als de regels door nederland gewoon gelijk gesteld waren aan die in de ons omringende landen was er nog begrip voor, nu is het gewoon zwaar ontmoedigend.
En wat betreft de beoogde veiligheid, wel ik daag ieder van jullie uit voor een ritje Den Haag Den Helder op een A1 motor over de snelweg.

Mooi samengevat. Geeft de ridiculiteit van de Nederlandse regels perfect weer. Al wil je graag. het is onbetaalbaar geworden. Mjah volgens types als "Anno 1965" is dit volkomen terecht! |(
 
En wat betreft de beoogde veiligheid, wel ik daag ieder van jullie uit voor een ritje Den Haag Den Helder op een A1 motor over de snelweg.

Gewoon de kust volgen en niet over de snelweg gaan. Dat is alleen maar om en met een A1 motor rij je toch niet sneller over de snelweg dan binnendoor. Overigens, op mijn GSA is het binnendoor over de N206 van Den Haag naar Beverwijk ook sneller dan over de snelweg tijdens de spits.
 
Terug
Bovenaan Onderaan