Ontmoedigingsbeleid A-rijbewijs

Maar zonder klagen, mijn vriendin is bezig met a2 heb voor haar een kawa ninja 250 gekocht, maar miss heb ik met dat ding nog wel meer schik dan met mijn eigen motor ( aprilia rsv1000r ) op de openbare weg
 
Maar zonder klagen, mijn vriendin is bezig met a2 heb voor haar een kawa ninja 250 gekocht, maar miss heb ik met dat ding nog wel meer schik dan met mijn eigen motor ( aprilia rsv1000r ) op de openbare weg
Waarschijnlijk omdat je dat vermogen wel allemaal kunt gebruiken en met die ander niet zonder je rbw in gevaar te brengen.
 
Laatst bewerkt:
Helaas is het allemaal niet meer zo makkelijk, met 25Kw. was er nog wat speelruimte met de komst van het A2 gebeuren zijn ook de regels wat meer aangescherpt en moet er echt 35Kw op het kenteken staan, daarvoor is een typegoedkeuring voor 35Kw vereist of het geheel moet getest worden door de RDW met de daarbij behorende kosten min € 450,- het bijbehorende papierwerk en risico dat het niet wordt afgegeven door de RDW.
Eenvoudig een setje monteren of laten monteren is er niet bij.
En dan nog, is dat allemaal makkelijke praat maar niet als je het allemaal met een bijbaantje moet financieren.

nogsteeds niet mee eens hoor.
ik ben 19 en rij nu 17 maanden op mijn 35kw begrensde hornet.
zit een duits begrenzing setje in, met een t.u.v. certificaat erbij. staat verder niks van op kenteken.
paar weken geleden bij en motor controle er tussenuit gepakt, en was allemaal in orde.

en daarnaast heb ik het ook moeten financieren met mijn vakantiebaantje
 
nogsteeds niet mee eens hoor.
ik ben 19 en rij nu 17 maanden op mijn 35kw begrensde hornet.
zit een duits begrenzing setje in, met een t.u.v. certificaat erbij. staat verder niks van op kenteken.
paar weken geleden bij en motor controle er tussenuit gepakt, en was allemaal in orde.

en daarnaast heb ik het ook moeten financieren met mijn vakantiebaantje

19 en 17 maanden 35Kw ?

Dan ben jij nog een van de gelukkige, 1. omdat je nog net je rijbewijs volgens de oude regels hebt gehaald en 2. dat ze bij je controle kennelijk niet goed op de hoogte waren van de geldende regels op dit moment.
 
Mijn zoon is een echte motor liefhebber en zijn droom was een rijbewijs en eigen motor, hij heeft veel gespaard geld en tijd geinvesteerd en vol enthousiasme begonnen aan zijn rijbewijs.
Gelest op 25Kw. en de dag dat hij wederom moest afrijden begon de winter en werden alle examens afgelast.
Na deze periode verplicht afgereden op een 11Kw 125cc en geslaagd maar nog nooit zo bang geweest in het verkeer als op deze motor.
Nu is hij 20 geworden en wil graag voor A2 gaan. Echter mag hij opnieuw investeren bij elkaar wederom een bedrag van ongeveer €1200,- bovenop de kosten van het A1 ongeveer €2200,-
Dan nog het feit dat voor beide A1/A2 er nagenoeg geen betaalbare motoren zijn die aan de eisen voldoen. 90% is bv 36- 37 Kw.
Als de regels door nederland gewoon gelijk gesteld waren aan die in de ons omringende landen was er nog begrip voor, nu is het gewoon zwaar ontmoedigend.
En wat betreft de beoogde veiligheid, wel ik daag ieder van jullie uit voor een ritje Den Haag Den Helder op een A1 motor over de snelweg.

Wat de fuck 2200,- voor een rijbewijs? Ik zat onder de 1000,- voor mijn motorrijbewijs..
 
Gelest op 25Kw. en de dag dat hij wederom moest afrijden begon de winter en werden alle examens afgelast.

Na deze periode verplicht afgereden op een 11Kw 125cc en geslaagd maar nog nooit zo bang geweest in het verkeer als op deze motor.

En wat betreft de beoogde veiligheid, wel ik daag ieder van jullie uit voor een ritje Den Haag Den Helder op een A1 motor over de snelweg.

Ik zat in ditzelfde schuitje. Examen afgelast vlak voor de wetswijziging. Maar ik werd vooral bang door de getalletjes. Achteraf scheen dat helemaal niet nodig te zijn.

Als hij bang is in het (algehele)verkeer moet hij misschien zijn rijstijl of instelling in het verkeer veranderen? (En dit zeg ik zonder hem af te kraken, ik ken hem verder niet, het is niks persoonlijks, alleen als ik dit op mijzelf betrek en andere A1ers die ik ken dan ligt het vaak aan de karakter)

Want ja ik moet wel toegeven dat snelwegrijden niet het allerprettigste is om te doen, mits je hooguit 30 kilometer rijdt. Ik rij zelf regelmatig snelweg en het is prima te doen, nee ik ben dan echt niet enkel aan de rechter baan gekluisterd, alleen is het gewoon niet prettig om hem langer dan 20 minuten vol in zijn toeren te rijden. En betreft 130 wegen. Je moet het ook voor jezelf veilig maken. In praktijk rijden er altijd auto's op de rechterbaan die de 120 net niet aantikken. Met deze auto's kan je in principe lekker mee rijden. Je komt inderdaad soms in een lastige situatie. Je moet om het op te lossen dan wat verder vooruit kijken en beter anticiperen.

Gezien worden kan je afdwingen.

Desalniettemin ben ik voorstander van een zwaarder rijbewijs. Moet er niet aan denken mijn hele leven 11kw te rijden. Ik hoop ook voor hem dat hij snel zwaarder mag rijden.
 
je mag wel in de Porsche van papa rijden na het behalen van je B tje,maar je moet op een opgevoerde brommer Rijden wil je beginnen met motor Rijden....tja.. Nederland he.

Het zit hem er vooral in dat een Porsche meestal niet te betalen is op je 17e. een motor waarmee je je met gemak te pletter rijdt wel.

Komt bij dat je met je 17e alleen onder begeleiding mag rijden. dat is dus weer heel wat anders dan alleen rondscheuren op een motorfiets.
 
In Duitsland mag je al sinds jaren met 16 een motorrijbewijs halen:

  • Met 16 jaar kun je motorrijbewijs A1 halen (max 11Kw en een vermogen / gewichtsverhouding van max. 0,1 Kw per Kg voertuiggewicht
  • Met 18 jaar kun je dan opnieuw praktijkexamen doen voor motorrijbewijs A2 (max 35 kW).
  • Met 20 jaar kun je dan opnieuw praktijkexamen afleggen voor motorrijbewijs A (open dus).
  • Wil je direct het "grote" A rijbewijs halen, dan moet je 24 jaar oud zijn.

Dat lijkt me goed. Brommer afschaffen, dat wordt gewoon een A1 motor waar je op je 16e op mag rijden. Snorfietsen ook afschaffen. En A2 moet je kunnen overslaan, dwz dat je met 16 A1 haalt, en dan met 20 A.
 
Ik was mijn eerste maanden in de auto vele malen roekelozer dan dat ik ooit ben geweest op een motorfiets. Terwijl je met een auto veel meer schade aan kan richten...

De meeste regeltjes zijn gericht op het beschermen van jouzelf, niet van anderen. Terwijl ik denk wat je zelf doet moet je zelf weten, als je anderen maar geen schade toebrengt.
 
Om wat voorbeelden te noemen:
- de gemiddelde leeftijd van de Nederlander neemt sowieso toe
- de filedruk neemt toe, het wordt dus interessanter voor mensen om langer met de motor door te rijden of om weer op te stappen, terwijl vroeger veel motorrijders nooit meer reden als er eenmaal kinderen waren
- verzekeringspremies voor jongeren worden steeds duurder waardoor wellicht steeds vaker de motor op naam van een van de ouders wordt gezet
- jongeren hebben ook steeds minder vaak een auto en huren er alleen eentje als ze die nodig hebben, dat geldt wellicht ook voor motorfietsen
- motorfietsen worden misschien wel veel te duur voor jongeren


Hoe kom je aan al deze gegevens?

De filedruk neemt de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar af:

Filedruk - Wegenwiki

De totale filedruk (lengte maal duur) daalde in 2013 met ruim 8 procent. In 2012 was de druk met 16 procent gezakt, het jaar ervoor met 24 procent. Volgens de VID is er minder filedruk doordat er extra bredere snelwegen en nieuwe tunnels zijn aangelegd.


Dat die premie omhoog gaat lijkt logisch: “Jonge automobilist moet veel meer premie betalen”

Motorrijden is dan ook een dure hobby, liever minder goede motoren op de weg, dan een hoop barrels, met 100pk, rotte banden en lekke uitlaat.

:+
 
Laatst bewerkt:
Nederland wil het meest opgepoetste glibberige ventje in de E.U klas zijn op dit vlak, dus eigenlijk een soort "Balkenende der EU".

Nadeel is dat je dan debiele situaties moet creëren om de statistieken te beïnvloeden. En dat is gevaarlijk, want statistieken (zeker die opgesteld zijn in opdracht van...) hebben nogal de nare eigenschap niet of nauwelijks de praktische kant te belichten.

Maar statistisch wordt er vreselijk veel leed voorkomen door 18 jarigen op een veredelde brommer de snelweg op te sturen, en tegelijk 16 jarigen te motiveren om in een PHEV van 1800 kilo rond te blazen. Kan papa ook eens lekker doordrinken op feestjes (en dat is geen statistisch, maar een praktijk voorbeeld!)
 
Laatst bewerkt:
@ N-rijder

Het was niet zo zeer de instelling of rijstijl in het verkeer maar het grote verschil tussen de les motor en het afrijden op een 11Kw na slechts 2 uurtjes hierop te hebben gereden.
Ook de examinator was daar kennelijk nog niet op ingespeeld en geloof me op dat traject en op dat uur rond Den Haag wil je niet graag invoegen en dan gelijk drie banen moeten opschuiven.

Ik zelf rij ook zo af en toe op mijn klassieker een DKW RT175 maar in het huidige snelweg verkeer
is een gebrek aan vermogen toch echt een gemis dat voor vervelende situaties kan leiden dus beperk ik min ritjes het liefst tot de zondagse bloembollen rit.
 
Hoe kom je aan al deze gegevens?

De filedruk neemt de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar af:

Filedruk - Wegenwiki

Sinds de crisis nemen de files inderdaad wat af. Dat is echter naar verwachting een tijdelijk efffect. Kijk je naar 10 jaar terug, dan staan er tegenwoordig echt meer files dan toen. En de parkeerdruk is sowieso gestegen en dat maakt een motor wel erg praktisch.
 
Hij zat op 1100. Maar dan wel twee keer, omdat je voor A2 helemaal opnieuw examen moet doen. Wordt 3300 als 'ie z'n gewone A haalt.

Wat een geld he... blij dat ik omgerekend van guldens naar euro's ongeveer 600 euro kwijt was in totaal. Al zit je met een A2-rijbewijs ook niet verkeerd, kan je ook prima mee voor de dag komen. Al is dat in mijn geval een beetje 'wij van wc-eend...'.
 
Het zit hem er vooral in dat een Porsche meestal niet te betalen is op je 17e. een motor waarmee je je met gemak te pletter rijdt wel.

Komt bij dat je met je 17e alleen onder begeleiding mag rijden. dat is dus weer heel wat anders dan alleen rondscheuren op een motorfiets.

Ik snap je maar, Het gaat om het principe ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan