Ontroest tip

Akira

MF'er
9 mrt 2004
48
0
Twente
Ik ben bezig met de verbouwing van mijn Intruder. Nu zat ik met veel roestige onderdelen. Eerst heb ik zitten klooien met diesel e.d. Maar dat werkt gewoon te langzaam.
Van een loodgieter kreeg ik een tip. Gewoon de meest agressiefe gootsteen-ontstopper halen. Dit in een bakje doen met je metalen deel en een scheutje water erbij. Dan begint het lekker te koken en te roken. Pas wel op, het wordt best heet en kijk uit voor spatten.
Na een paar minuten is het metaal als nieuw!
 
Kijk heb ik gevonden op internet, bedankt Sjuul.
Geen idee of het werkt.



Electrisch ontroesten is heel gemakkelijk, veilig en efficiënt. Elke "huis-, tuin- en keukenklusser" kan het en nog belangrijker: Het is goedkoop.

Wat heb je nodig:
- Een acculader
- Stroomdraad
- Stukken draadstang of betonijzer
- Emmer (moet plastic of een andere niet-geleider zijn)
- Soda, soort zout om mee te wassen (vraag maar aan mama)
- Een geroest onderdeel

De opstelling:
full

Plaats de emmer op een stevige vlakke ondergrond. Zaag 3 stukken draadstang af. Ze moeten ongeveer 5cm langer zijn dan de hoogte van de emmer. Plaats de draadstangen aan de binnenkant van de emmer tegen de zijwand. Zet ze ongeveer allemaal even ver van elkaar af. Boor of prik onder de rand van de emmer voor elke draadstang twee gaatjes zodat je bijvoorbeeld met een touwtje of kabelbandje de draadstangen kunt vastmaken. Verbind alle draadstangen aan de bovenkant electrisch aan elkaar met de stroomdraad.
Pak nu een stuk droomdraad en strip aan beide kanten ongeveer 10cm. Een kant verbind je met je roestige werkstuk. De andere kant draai je rond een stukje hout, dat dienst gaat doen als dwarsbalkje. Leg het dwarsbalkje op de rand van de emmer zodat het werkstuk ongeveer in het midden van de emmer hangt. Let goed op dat het werkstuk niet in contact komt met de draad stangen. Pak nu de acculader (nog niet insteken) en verbindt de zwarte klem met de draad die naar het werkstuk gaat. De rode klem verbind je met één van de draadstangen. Pak nu een andere emmer of nog beter een gieter en los ongeveer 1 koffie mok soda op in water. Als de soda goed is opgelost, schenk je dit voorzichtig in de emmer met de hele opstelling. Wacht even tot het water tot rust is gekomen en zet dan de acculader aan.
 
DEEL 2


Kijk vantevoren wel of het werkstuk niet een van de draadstangen raakt of dat er andere draden zijn die elkaar raken, die elkaar niet zouden moeten raken (mocht er kortsluiting zijn, dan gebeurt er meestal niets bijzonders. Alleen valt na verloop van tijd de thermische beveiliging uit). Als de stroom wordt ingeschakeld zie je vrijwel meteen aan de draadstangen en aan het werkstuk bubbeltjes ontstaan. De bubbeltjess aan de draadstangen zijn WATERSTOF en de bubbeltjes aan het werkstuk zijn ZUURSTOF. Het beste kun je dit dus buiten doen of op een goed geventileerde plaats. Na verloop van tijd zul je zien dat het watermengsel een roestige kleur begint te krijgen en dat er een roestkleurige schuim onstaat aan het oppervlak van het water.
Door de stroom, die door het water en het werkstuk vloeit, laten de roestdeeltjes los en slaan neer op de draadstangen. Je zult dus bij sterk geroeste werkstukken de draadstangen een paar keer moeten blank schuren met een staalborstel. En waarschijnlijk zul je ook het soda-watermengsel een paar keer moeten verversen. Als het werkstuk voldoende ontroest is, haal je het uit de emmer. Spoel het werkstuk af met water en veeg het met een schuursponsje goed schoon, hierna moet je het zo snel mogelijk droog zien te krijgen. Het beste gaat dit met een hetelucht föhn of als de werkstukken niet te groot zijn, kun je ze een tijdje in de oven leggen op de hoogste stand. Hierna zet je de oven terug op 50 graden en wacht je een poos totdat je werkstuk dezelfde temperatuur heeft aangenomen. Neem het werkstuk uit de oven, ontvet het met kookpuntbenzine (hierna niet meer met blote handen aanraken) en spuit over het nog warme werkstuk één of twee lagen primer.

Om het nog meer te verduidelijken, heb ik hier nog een plaatje.
full
 
Ik houd niet zo van "chemisch", voor je het weet loopt er iets uit de klauwtjes.

Kijk in ieder geval uit dat je geen 2 verschillende metalen of legeringen binnen 1 agressief bad gebruikt want ik heb al putten/ gaten zien ontstaan bijvoorbeeld als je 1 zilveren lepel tussen een bos staal-achtig bestek in de afwasmachine klem samenzet.

Lukt het met diesel niet dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand dan gewone "roest", bijvoorbeeld neerslag uit een ander, laagwaardiger metaal en/of accuzuur ertegenaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan