Ontroesten tank van oldtimer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bloop

MF'er
24 sep 2019
180
50
Hoi allen,

Ik heb een ontzettend leuke schuurvondst gedaan. Een Spartamatic AV.

Nu ben ik wel een beetje handig en houd wel van een beetje knutselen maar dit si toch wel iets anders dan een tomosje uit 2005 ;)

De motor heeft compressie en ziet er goed uit dus wil m graag opknappen.

Ik wil beginnen bij de benzinetank. Deze is roestig aan de binnenzijde. een 6 op een schaal van 10 (waarbij 10 volledig veroest is).

Ik wil dit gaan reinigen maar twijfel een beetje wat te doen. Ik lees topics over elektrolyse. Dit heb ik nooit gedaan en heb hier wat twijfels over (beetje bang voor kortsluiting ed, maar kan ook aan mij liggen).

Ik weet namelijk niet of dat ook in een AV kan daar de tnak er niet af kan en onderdeel van het frame is. Heb namelijk geen zin (LOL) om het frame te demonteren. Kan het kwaad als ik dat in een gemonteerde bromfiets doe?

En aangezien de tank langwerpig is kan er ook maar een stalen staaf er ook maar een klein beetje in waardoor het naar mijn idee niet goed werkt.

Wat is jullie ervaring? Elektrolyse of spoelen?

Ik hoop op jullie input!

Alvast bedankt



Ben
 

Bijlagen

  • IMG_4479.jpg
    IMG_4479.jpg
    562,3 KB · Weergaven: 9
Thanks, ja die had ik gelezen. Klinkt goed. Maar kan dat in mijn geval? (kort staafje, genoteerde motor)


Ligt eraan waarop je je motor genoteerd hebt. Hoe groter het oppervlak van de elektrode in de elektroliet hoe meer effect. Beetje uinventiviteit om geen krtsluiting te maken...

Schoonmaakazijn gewoon puur
 
Ik heb onlangs de tank van mijn zundapp gedaan met rustyco, waarbij ik zeer te spreken ben over het resultaat.
Die tank was behoorlijk verroest en helemaal schoon geworden na een dag of 4 met tussendoor leeghalen, spoelen en weer opnieuw afvullen met dat spul.
Dat spul kan je overigens opnieuw gebruiken dus je hoeft niet steeds nieuwe flessen te kopen.
 
HG ontroester of fosforzuur als je dat nog kan krijgen, goed naspoelen, als laatst met spiritus om water op te nemen, goed mogelijk drogen (compressor?) en dan scheut 2 takt olie over de wand verdelen..
Zo iets?
 
Ik heb tankcure gebruikt. Eerst de ontvetter erin met en goede hand parkers. Daarna de ontroester gebruikt (fosforzuur, kan ook van HG). Tankwand was toen brandschoon. Daarna de coating erin gezet. Aangezien dit een 2 takt is zal dit in de eerste instantie niet per se nodig zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan