Ontroesten tank Yamaha FZS600 strippen tank nodig?

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Mijn carburateurs zijn gaan lekken, waarschijnlijk door roest want er komt een hoop roest uit de carbs ;( Ik ga mijn carburateurs schoonmaken, benzine filter vervangen en de tank ontroesten met schoonmaakazijn. Ik heb het MF forum doorgelezen, gegoogled en geyoutubed. In mijn Haynes WPHB staat alleen dat het potentieel gevaarlijk is en dat het door een professional moet gebeuren. Ik kan nergens vinden of je de benzinekraan, de tankdop en elektrische bedrading en andere dingen die in de tank zitten eraf/eruit moet halen. Moet echt alle benzine eruit? Zo ja hoe doe ik dat? Hij is vrijwel leeg, maar als ik de tank wat op en neer beweeg, zie ik nog een heel klein beetje benzine langskomen.

IMG_20190912_140259.jpg
Yamaha FSZ600 Fazer.jpg


Ik ga de tank niet coaten met bv tankcure. Als ie schoon is, gooi ik hem direct vol met benzine en voeg ik een brandstof stabilisator toe (iemand tips?).

Weederom bedankt voor de hulp!
 
Ik heb die van mij laatst ook gedaan. Heb alles laten zitten. En de tank vol gegooid met hg ontroester. Als hij erg geroest is. Zou ik dit mengsel er puur ingooien. 2 flesjes moet genoeg zijn. Even omkeren zodat alle kanten goed gepakt heeft. En daarna goed uitspoelen met water en even droogblazen. En idd daarna vol gooien met benzine.
 
Ik heb die van mij laatst ook gedaan. Heb alles laten zitten. En de tank vol gegooid met hg ontroester. Als hij erg geroest is. Zou ik dit mengsel er puur ingooien. 2 flesjes moet genoeg zijn. Even omkeren zodat alle kanten goed gepakt heeft. En daarna goed uitspoelen met water en even droogblazen. En idd daarna vol gooien met benzine.

Was dit met je Fazer? Hoe heb je het er weer uitgehaald? Gewoon op zn kop houden?
 
Was dit met je Fazer? Hoe heb je het er weer uitgehaald? Gewoon op zn kop houden?
Ik heb de benzine kraan en de tankmeter er af gehaald. En toen de tuinslang in de tank gezet. En flink laten doorlopen. Daarna is het best een karwei het er weer helemaal uit te krijgen. Maar met wat heen en weer schudden draaien en kantelen was zo goed als al het water er weer uit. Daarna heb ik hem met perslucht droog geblazen. Met de banden pomp zeg maar. Die slang bereikt alle plekken in de tank.
 
Voor je er benzine ingooit, ff beetje (2takt) olie erin en lekker rond rollen,waar vet zit, roest het niet.
Leeg gooien,en dat beetje wat achter blijft stook je wel op op de eerste tank

Bedankt voor de tip!

Mijn hele brandstofsysteem zit vol met roestpoeder uit de tank. Ook is het rubber in mijn carbs gebarsten en ze lekken. Helaas moet ik de carbs volledig uit elkaar gaan halen en van elkaar scheiden. Ik ben bang dat ik op zijn minst niet meer dit jaar op een rijdende motor zit. Als ik mijn tank met wat 2takt olie vul en laat rondrollen (en uiteraard ervoor zorg dat het overal komt). Kan ik m dan een maand of 8 zonder brandstof laten staan?
 
Het heeft even geduurd. Alle rubber in mijn carbs moesten vervangen worden, die waren uitgedroogd en de oorzaak van de lekkage. Ik heb 2 takt olie in de tank gedaan om roest tegen te gaan op aanraden martin117, zodat ik verder kon sleutelen zonder de tank met brandstof te vullen.

Bedankt voor alle hulp! Ik weet niet of het gelukt was zonder de hulp die ik hier heb gekregen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan