ontroesting tank??

dr. Dre

Die hard MF'er
27 jul 2005
465
4
Duiven
Hallo, vraagje

Ik heb een 2e hands tank gekocht voor mijn bandit1200 ter vervanging voor mijn beschadigde.

Bij het controleren van de binnenkant ontdekte ik stukjes roest.

Is hier wat aan te doen op een eenvoudige manier?
 
met een blikopener je tank openen, dan daar met je hand naar binnen, alles kaalschuren, stofvrij maken, ontvetten, afdichten met Ducktape...... :+ ;)
 
Bij techniek stond daar vorige week nog een topic over
Eenvoudigste is tankcure ,is een set met ontroester en spul waar je je tank mee coat
 
Behandeling roestige brandstoftanks

Een lekkende brandstoftank is levensgevaarlijk. En uiteraard zien we onze duurbetaalde brandstof liever niet zonder nuttig rendement uit de tank verdwijnen. Wat kunnen we doen om een lekkende tank te repareren of een nog goede tank te beschermen tegen doorroesten? Allereerst zullen we de tank moeten uitbouwen. Dat kan helaas niet anders. Dus eerst de tank leegmaken en alle slangen losnemen. Bevestigingsbeugels losschroeven en de tank uit de auto of van de motorfiets halen. Vervolgens moeten we de tank verder behandelen. Om een oude roestige brandstoftank weer bruikbaar te maken dient men de volgende handelingen uit te voeren: ·1 De tank eerst grondig reinigen ·2 De tank mechanisch of chemisch ontroesten ·3 De tank conserveren met een anti-roest middel ·4 De tank inwendig voorzien van een epoxy-coating Het schoonmaken doen we door alle aftap-openingen dicht te maken en de tank vervolgens te vullen met een hoeveelheid warm water en wat afwasmiddel. De tank goed schudden en in totaal circa 1 uur laten staan. Nu tappen we het spoelwater af (let op: chemisch afval, niet door het riool spoelen). De volgende stap is het spoelen met een ontvetter. Een goedkoop middel hiervoor is thinner. Doe circa 1/2 tot 1 liter van dit produkt in de tank en herhaal de hierboven beschreven spoelprocedure. We verwijderen hiermee de laatste resten brandstof en vettigheid. Nu volgt nogmaals een spoeling met veel koud water afgesloten door een spoeling met lauwwarm water. Nu volgt het ontroesten. Dat kan op verschillende manieren. Een oude beproefde methode is een hoveelheid kiezels in de tank gooien en vervolgens enkele uren met de tank gaan schudden. Dat is dus geen leuk werk. Het wordt al wat makkelijker als we de tank in een betonmolen stoppen en die een tijdje laten draaien (en NEE, wij verhuren geen betonmolens). Nog makkelijker is het ontroesten met een daarvoor bedoelde vloeistof zoals FEDOX. Dit is middel dat speciaal bedoeld is voor het ontroesten van brandstoftanks. Voor deze behandeling mag de tank nog vochtig zijn. Na het spoelen hoeft de tank dus niet te drogen. Alle openingen moeten wederom worden afgesloten. Nu vullen we de tank met een hoeveelheid FEDOX roestoplosser. Voor een motorfietstank is circa 1/4 liter voldoende. Voor een gemiddelde tank van een auto is circa 1 liter benodigd. Voor het gebruik hiervan verwijzen wij naar de tekst op de fles. Als laatste stap kunnen we dan beginnen met het aanbrengen van de epoxy-coating (Tapox). Al met al is dit een vrij bewerkelijke procedure maar het eindresultaat is van hoge kwaliteit. Roestoplosser FEDOX Adviesprijs Actieprijs A0001 0232 FEDOX, speciaal ontroestingsmiddel voor brandstoftanks (1 Liter) € 15,00 € 11,25 Benzinetank sealer - TAPOX Met deze twee componenten epoxy-sealer kunt u oude verroeste benzinetanks van auto's en motoren weer lekvrij maken en/of beschermen tegen verder roesten. Eén verpakking is voldoende voor een tank van circa 15 tot 20 liter. Voor een personenautotank van 30 tot 40 liter heeft u dus twee verpakkingen nodig. Een en ander is afhankelijk van de vorm van de tank en het al dan niet aanwezig zijn van tussenschotjes. Adviesprijs Actieprijs A0001 0300 TAPOX, 2 K tanksealer € 23,50 € 20,50       

© 2001/2002/2003      WWW.RUSTBUSTER.NL      


Gr,
Henk
 
Een andere manier is wat simpeler:
Koop een fles HG ontroester bij de plaatselijke drogist en gooi dit in je tank.
(mengen met benzine)
Als de roest hartnekkig is, kun je een staafje lood in stukjes knippen, die erbij gooien en de tank schudden.
Het lood zal zo de roest afschrapen en de tank reinigen in combinatie met de ontroester.
Is bij mij prima gelukt bij een XS850! O-)
Succes!
 
Een andere manier is wat simpeler:
Koop een fles HG ontroester bij de plaatselijke drogist en gooi dit in je tank.
(mengen met benzine)
Als de roest hartnekkig is, kun je een staafje lood in stukjes knippen, die erbij gooien en de tank schudden.
Het lood zal zo de roest afschrapen en de tank reinigen in combinatie met de ontroester.
Is bij mij prima gelukt bij een XS850! O-)
Succes!
 
Een andere manier is wat simpeler:
Koop een fles HG ontroester bij de plaatselijke drogist en gooi dit in je tank.
(mengen met benzine)
Als de roest hartnekkig is, kun je een staafje lood in stukjes knippen, die erbij gooien en de tank schudden.
Het lood zal zo de roest afschrapen en de tank reinigen in combinatie met de ontroester.
Is bij mij prima gelukt bij een XS850! O-)
Succes!

En goed Spoelen ;)
Ik heb het laatst ook gedaan en het werkt perfect, maar ik heb tussen de benzineslangen nogwel een filtertje gezet.
 
Een andere manier is wat simpeler:
Koop een fles HG ontroester bij de plaatselijke drogist en gooi dit in je tank.
(mengen met benzine)
Als de roest hartnekkig is, kun je een staafje lood in stukjes knippen, die erbij gooien en de tank schudden.
Het lood zal zo de roest afschrapen en de tank reinigen in combinatie met de ontroester.
Is bij mij prima gelukt bij een XS850! O-)
Succes!

Aan je verhaal te lezen heb je het wel 2 keer moeten doen.
 
Nog even een korte vraag die hierop inhaakt, is het noodzakelijk de benzinestand sensor te verwijderen wanneer je de ontroester in de tank gooit of kan je deze gewoon laten zitten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan