Ontspannen aankomen op plaats van bestemming, hoe?

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Ik rij de laatste tijd heel wat kilometers voor 't werk. Bijvoorbeeld naar Antwerpen, toch zo'n 130km enkele reis vanaf Oss. Al met al haal ik de 1000 kilometer per week momenteel wel.

Ik merk toch wel dat deze afstanden op de CB700S NightHawk (naked speledingetje) die ik nu als leenmotor heb soms aardig vermoeiend is. Vooral de stukken snelweg met de wind vol in de knar (de A50 Uden-Eindhoven bijvoorbeeld). Je merkt gewoon dat je iets vermoeid bent geraakt van de rit.

Nu vraag ik me af hoe je zo fris mogelijk op plaats van bestemming aan kunt komen. Wat ik tot nu toe gevonden heb:

- Oordoppen in. Dat gebulder van de wind anderhalf uur lang is aardig vermoeiend.
- Geen flapperende kleding. Een licht flapperende motorjas mat ook behoorlijk af. Natuurlijk is mijn jas niet te groot, maar in de zomer rij ik zonder binnenvoering (duh), en schieten de elastiekjes die de lossigheid uit de mouwen halen nog wel eens los.
- Een kolletje tussen motorjas en helm scheelt ook best veel.
- Warm blijven doet ook best veel. Een T-shirt en een textiel-motorjas zonder binnenvoering is net iets te frisjes voor die lange ritten in ~20 graden temperaturen. Terwijl het voor een kort ritje eigenlijk nog best warm is.

Welke tips & tricks hebben jullie nog? Koekblik is geen optie. 'k heb geen koekblik, geen koekblikrijbewijs, en met koekblik kun je niet voorkruipen bij stoplichten en filerijden.
 
Jas nemen waarbij je de temperatuur kunt regelen met "Air" ritsen in de zomer.

Handkappen zijn niet alleen prettig bij koud weer, ook bij regen houden ze het meeste water uit de buurt van je handschoenen.

MP3 spelertje met volume op zacht, net genoeg om het monotome geluid te doorbreken.
 
jezelf aan de snelheid houden (niet dat je dat niet deed hoor) of zelfs langzamer (dus 100/110 waar je 120 mag). zo hou ik het iig wel 150 km vol.
 
Binnendoor rijden.
Verstand op 0 helpt ook, maar dat is niet echt slim meestal.
Beetje spelen onderweg is soms ook wel leuk, varieren in de snelheid enzo.
 
Binnendoor rijden.
Verstand op 0 helpt ook, maar dat is niet echt slim meestal.
Beetje spelen onderweg is soms ook wel leuk, varieren in de snelheid enzo.
Veel van rijbaan veranderen; voor inhalen naar links, daarna meteen naar rechts enz.
 
Laatst bewerkt:
wat ook helpt is een beetje DOORGASSEN als je VOORAAN staat (of was jij dat niet naast mijn zwarte zzr1100 die als een speer uit de startblokken kwam bij motel-nuland terwijl jij bleef staan)


:)


MAzzel,

Roland (ook Oss)
 
Handkappen zijn niet alleen prettig bij koud weer, ook bij regen houden ze het meeste water uit de buurt van je handschoenen.

Ik denk dat ik van de winter inderdaad zoiets ga scoren. 't ziet er vast niet uit op een ZZR, maar fijn is het zeker, vooral als de temperaturen beneden het vriespunt komen.

MP3 spelertje met volume op zacht, net genoeg om het monotome geluid te doorbreken.

Hmm, op de brommer wel eens gedaan. Het beviel niet :)

wat ook helpt is een beetje DOORGASSEN als je VOORAAN staat (of was jij dat niet naast mijn zwarte zzr1100 die als een speer uit de startblokken kwam bij motel-nuland terwijl jij bleef staan)


:)

'k ben al een week of 5-6 niet meer daar geweest, dus dat zal wel niet denkik.
Meestal geef ik toch een aardige dot gas. Da's namelijk leuk :P

'k zal er eens op letten of ik ooit een zwarte ZZR zie rijden :)
 
Ruit monteren, zoals je al zei: geen losse kleding. Zitpositie wijzigen (stuur wat hoger lager meer of min gedraaid, voetsteunen pedalen wat bijregeln -een centimeter doet al wonderen), en vooral ontspannen rijden = liever trager dan rapper. Uiteraard is er maar een ideale oplossing en das een toermachine kopen, genre kawgtr1000, yamdiversion, in feite gelijk wat asser maar minimaal een halve kuip opzit. Fitnesstraining helpt ook, een stillere helm ook soms ...
 
Binnendoor rijden.
Verstand op 0 helpt ook, maar dat is niet echt slim meestal.
Beetje spelen onderweg is soms ook wel leuk, varieren in de snelheid enzo.

eej wat leuk....zo rijd ik ook :)

maar jah...ik ben dan ook nie echt slim :+


ontopic: fatsoelijke reisbrommer doet wonderen...hoewel ik relaxed afstap na 4 uur of langer rijden......voor ik deze gixxer kocht haddik een VF750F interceptor...dramatisch bochtenwerk (reden verkoop) maar wel lekker rechtop :]
ook een VFR rijd super..(keer gehuurd)...of een echt toerbeest zoals een FJR1300 ofzo...als je de euros hebt offcourse.....
anyway...zat oplossingen dus :)
 
Welke tips & tricks hebben jullie nog? Koekblik is geen optie. 'k heb geen koekblik, geen koekblikrijbewijs, en met koekblik kun je niet voorkruipen bij stoplichten en filerijden.

je vergeet het belangrijkste:
ik wil geen koekblik rijden als ik ook kan motorrijden ;)

Ik denk dat ik van de winter inderdaad zoiets ga scoren. 't ziet er vast niet uit op een ZZR, maar fijn is het zeker, vooral als de temperaturen beneden het vriespunt komen.
handvat verwarming ;)
verwarmde handschoenen ;)

Maar ik snap wel wat jij bedoelt, ik rijd reed vaak met mijn KLR650 naar de ardennen en die was dus ook "naked" en na 2 uurtjes sturen moet je gewoon even afstappen omdat je gewoon uitgeput bent. Een half uurtje zitten met een bakje koffie en je bent weer op de baan is mijn ervaring. Zo kan ik makkelijk een dagje luxemburg rijden en op tijd thuiskomen met binnenwegen ;)
 
Laatst bewerkt:
een goed ruitje
:^ dat is de beste manier. Op mijn vorige motor had ik eerst geen ruitje omdat ik dat mooier vond. Toen ik tijdens de MegaMeeting de oude motor van Wingman had geleend waar wel een ruitje opzat, was het verschil echt enorm. Ik ben de volgende dag een ruitje gaan halen. En volledig transparante zodat hij niet opviel. Het maakte niet 1 maar twee slokken op 1 borrel verschil.
 
bubble ruitje monteren die de luchtstroom wat hoger laat komen.
Scheelt weer wat..

'k hoor hier regelmatig het bedrijf MDI genoemd worden. Die zitten in de buurt, dus maar eens kijken daaro.

voetsteunen pedalen wat bijregeln -een centimeter doet al wonderen), en vooral ontspannen rijden = liever trager dan rapper.

Ontspannen is inderdaad de truuk. Wat betreft de pedalen; die heb ik goed staan. 't valt me wel op dat vooral het schakelpookje meestal veel te hoog zit. Voor mij dan.

Uiteraard is er maar een ideale oplossing en das een toermachine kopen, genre kawgtr1000, yamdiversion, in feite gelijk wat asser maar minimaal een halve kuip opzit.

Dat staat op z'n vroegst voor volgend jaar in de planning. FJR1300 lijkt me wel wat. GTR1000 is ook leuk. Pan European ook wel. BMW heeft ook geinige modellen.

Kost alleen veel knaken ;(

Fitnesstraining helpt ook, een stillere helm ook soms ...

Fitness hou ik geen 2 maanden vol voordat ik het zat ben dat je wel een half uur fietst maar geen centimeter vooruit komt :)
Maar andere sporten zijn ook wel goed.

niet teveel zuipen de avond ervoor :+

Is het 'm dat? :P

je vergeet het belangrijkste:
ik wil geen koekblik rijden als ik ook kan motorrijden ;)

Zegt 'ik heb geen koekblikrijbewijs' al niet genoeg? })

handvat verwarming ;)
verwarmde handschoenen ;)

Jahee, zo koud is het buiten nog niet hoor :)

Maar ik snap wel wat jij bedoelt, ik rijd reed vaak met mijn KLR650 naar de ardennen en die was dus ook "naked" en na 2 uurtjes sturen moet je gewoon even afstappen omdat je gewoon uitgeput bent. Een half uurtje zitten met een bakje koffie en je bent weer op de baan is mijn ervaring. Zo kan ik makkelijk een dagje luxemburg rijden en op tijd thuiskomen met binnenwegen ;)

Ik ook, maar da's rijden. Als na die 1.5-2 uurtjes je werkdag pas begint, en je na die werkdag ook weer terug moet, dan doe je 's avonds niet veel meer....

dat is de beste manier. Op mijn vorige motor had ik eerst geen ruitje omdat ik dat mooier vond. Toen ik tijdens de MegaMeeting de oude motor van Wingman had geleend waar wel een ruitje opzat, was het verschil echt enorm. Ik ben de volgende dag een ruitje gaan halen.

Ja, maar wat onderscheid een goed ruitje van een slecht ruitje?

En volledig transparante zodat hij niet opviel. Het maakte niet 1 maar twee slokken op 1 borrel verschil.

't verschil tussen mijn ZZR en de CB700S die ik nu (tijdelijk) rij is ook enorm. 'k kan niet wachten totdat ik de ZZR weer terug heb. Zal wel ergens volgende week zijn; momenteel ligt mijn blok in losse onderdeeltjes (en dat zijn er best veel :P ) op een werkbank bij de dealer.

offtopic: hoe is het met jouw ZZR afgelopen?
 
Ruitje, motorkleding enzo klopt. Maar i.d.d ook de sleur doorbreken om kleine stukjes van de snelweg af te gaan. FF een paar bochtes enzo. Eventueel ff ergens bij een tankstation ofzo ff aan de kant gaan staan om een paar minutjes zonder helm heen en weer te lopen, ook lekker. Die sleur heb je ook wel met auto rijden, vooral zo'n lange rit naar oostenrijk. Dan loop ik vaak ff een klein stukje, met een koppie koffie, of ff wat water door het gezicht.

Rustige rijden wil i.d.d. ook hebben. Rijd op een Chopper zonder schermpie, en bij de 130 heb je het na een minuut of 10 ook al weer gezien. parkeer em vaak achter een bus of snelle vrachtwagen, lekker rustig tempo. Maar meestal waar het kan ga ik eraf en neem ik achterweggetjes.

Wat ook helpt tegen vermoeidheid is een zonnebril. Ik heb erg snel last van de zon, en als er dan veel indirect zonlicht is, beginnen me ogen te trekken, en moeite om te open te houden. Idem met tocht als je het schermpje niet geheel dicht heb. Ik rijd dus altijd met een lichte zonnebril (zelfs met schemering), en dat scheelt erg veel.
 
afgezien van een tourbuffel kopen.. (PE ofzo) en de dingen die al genoemd zijn kun je ook eraan denken om met een andere motorrijder mee te rijden.
 
offtopic: hoe is het met jouw ZZR afgelopen?
Die rijdt echt geweldig. Schakelt als een warm mes door een pakkie boter.

Merk alleen dat de jas die ik had gekocht nu niet zo goed meer is als voorheen omadt ik iets voorover leun. Nu waait de wind vol mijn jas in. Maar ik ben op zoek naar een nieuwe jas, die ZZR gaat er niet meer uit. :}
 
Ik merk toch wel dat deze afstanden op de CB700S NightHawk (naked speledingetje) die ik nu als leenmotor heb soms aardig vermoeiend is.
Leenmotor? Waar rij je normaal gesproken op?

Naked bikes zijn niet echt gemaakt voor hoge snelheden. Een ruitje is wel het minste, een fairing iets beter. Mijn huidige motor (BMW GS) heeft minder windbescherming dan mijn vorige (Diversion 900) en ja, dat merk je op lange afstanden op de snelweg. Maar goed, ik hou niet echt van snelweg rijden en de GS heeft voordelen over de Diversion (d'uh).
 
vanaf 100-110 begint het hard waaien en onaangenaam gedoe bij mij.. wat ook scheelt is je voorligger. Sommige voetuigen voor je kunnen de turbulentie verbetere/verslechten.
 
Ruitje, motorkleding enzo klopt. Maar i.d.d ook de sleur doorbreken om kleine stukjes van de snelweg af te gaan.

Dan moet ik nog vroeger m'n nest uit en ben ik nog later thuis. Ja daaaag :P
(maar ik doe het inderdaad wel, vooral als ik er ter plekke de weg ken)

FF een paar bochtes enzo. Eventueel ff ergens bij een tankstation ofzo ff aan de kant gaan staan om een paar minutjes zonder helm heen en weer te lopen, ook lekker.

Voordeel van roken en een integraalhelm: dat gaat niet samen. :)

Rustige rijden wil i.d.d. ook hebben. Rijd op een Chopper zonder schermpie, en bij de 130 heb je het na een minuut of 10 ook al weer gezien.

Gisteren van Wuppertal teruggereden naar Oss over de Autobahn (zal ergens in de buurt van de 180km zijn). 170-180 op de snelheidslimietloze stukken was goed vol te houden. Je went eraan.

Wat ook helpt tegen vermoeidheid is een zonnebril. Ik heb erg snel last van de zon, en als er dan veel indirect zonlicht is, beginnen me ogen te trekken, en moeite om te open te houden.

Standaard uitrusting, maar da's inderdaad een goeie. Scheelt het nog veel of je nu een polaroid pakt of een 5-euro dingetje? Die heb ik nu; ik raak ze toch kwijt of ik ga er een keer bovenop zitten ofzo.

Idem met tocht als je het schermpje niet geheel dicht heb. Ik rijd dus altijd met een lichte zonnebril (zelfs met schemering), en dat scheelt erg veel.

Mijn schermpje staat of open, of dicht. Van een tussenstand krijg je droge ogen.

noem jij dat veel :+

Als je zelf alleen brommerblokken gewend bent wel ja :P


Die rijdt echt geweldig. Schakelt als een warm mes door een pakkie boter.

Merk alleen dat de jas die ik had gekocht nu niet zo goed meer is als voorheen omadt ik iets voorover leun. Nu waait de wind vol mijn jas in. Maar ik ben op zoek naar een nieuwe jas, die ZZR gaat er niet meer uit. :}

Mooi dat het goedgekomen is. Mijn ZZR doet een beetje moeilijk van 1 naar 2 bij hogere toeren, verder ook niet.

Leenmotor? Waar rij je normaal gesproken op?

Kawasaki ZZR-600 uit '91.

Naked bikes zijn niet echt gemaakt voor hoge snelheden. Een ruitje is wel het minste, een fairing iets beter.

Ik vind 130 op een naked bike nog goed te doen. Ik kan neit zeggen dat ik van 80 minder moe word dan van 110-130. Zelfs vermoeider, want je zit gewoon langer op de motor.

Mijn huidige motor (BMW GS) heeft minder windbescherming dan mijn vorige (Diversion 900) en ja, dat merk je op lange afstanden op de snelweg.

Hmm. Bij elke GS die ik tegenkom heb ik zoiets van 'ikke hebbe!'. 'k vond het alleen geen geschikte fiets om mee te beginnen net na het halen van het rijbewijs. En nog ietsiepietsie te duur.

Maar goed, ik hou niet echt van snelweg rijden en de GS heeft voordelen over de Diversion (d'uh).

Maar is dat wel goed te doen met dat ding? Woonwerk verkeer en verkeer voor de baas is toch anders dan vrijetijds-verkeer; dat moet gewoon niet te lang duren. Dus als de snelweg het snelste is, dan pak ik die. Scheelt het niet veel in tijd, dan schiet ik nog wel eens binnendoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan