Ik rij de laatste tijd heel wat kilometers voor 't werk. Bijvoorbeeld naar Antwerpen, toch zo'n 130km enkele reis vanaf Oss. Al met al haal ik de 1000 kilometer per week momenteel wel.
Ik merk toch wel dat deze afstanden op de CB700S NightHawk (naked speledingetje) die ik nu als leenmotor heb soms aardig vermoeiend is. Vooral de stukken snelweg met de wind vol in de knar (de A50 Uden-Eindhoven bijvoorbeeld). Je merkt gewoon dat je iets vermoeid bent geraakt van de rit.
Nu vraag ik me af hoe je zo fris mogelijk op plaats van bestemming aan kunt komen. Wat ik tot nu toe gevonden heb:
- Oordoppen in. Dat gebulder van de wind anderhalf uur lang is aardig vermoeiend.
- Geen flapperende kleding. Een licht flapperende motorjas mat ook behoorlijk af. Natuurlijk is mijn jas niet te groot, maar in de zomer rij ik zonder binnenvoering (duh), en schieten de elastiekjes die de lossigheid uit de mouwen halen nog wel eens los.
- Een kolletje tussen motorjas en helm scheelt ook best veel.
- Warm blijven doet ook best veel. Een T-shirt en een textiel-motorjas zonder binnenvoering is net iets te frisjes voor die lange ritten in ~20 graden temperaturen. Terwijl het voor een kort ritje eigenlijk nog best warm is.
Welke tips & tricks hebben jullie nog? Koekblik is geen optie. 'k heb geen koekblik, geen koekblikrijbewijs, en met koekblik kun je niet voorkruipen bij stoplichten en filerijden.
Ik merk toch wel dat deze afstanden op de CB700S NightHawk (naked speledingetje) die ik nu als leenmotor heb soms aardig vermoeiend is. Vooral de stukken snelweg met de wind vol in de knar (de A50 Uden-Eindhoven bijvoorbeeld). Je merkt gewoon dat je iets vermoeid bent geraakt van de rit.
Nu vraag ik me af hoe je zo fris mogelijk op plaats van bestemming aan kunt komen. Wat ik tot nu toe gevonden heb:
- Oordoppen in. Dat gebulder van de wind anderhalf uur lang is aardig vermoeiend.
- Geen flapperende kleding. Een licht flapperende motorjas mat ook behoorlijk af. Natuurlijk is mijn jas niet te groot, maar in de zomer rij ik zonder binnenvoering (duh), en schieten de elastiekjes die de lossigheid uit de mouwen halen nog wel eens los.
- Een kolletje tussen motorjas en helm scheelt ook best veel.
- Warm blijven doet ook best veel. Een T-shirt en een textiel-motorjas zonder binnenvoering is net iets te frisjes voor die lange ritten in ~20 graden temperaturen. Terwijl het voor een kort ritje eigenlijk nog best warm is.
Welke tips & tricks hebben jullie nog? Koekblik is geen optie. 'k heb geen koekblik, geen koekblikrijbewijs, en met koekblik kun je niet voorkruipen bij stoplichten en filerijden.