Ontsteking bmw R80/7

Joost Devilee

Rookie
12 mrt 2021
9
1
Hallo,

Ik bezig met de opbouw van een R80/7 die ik in onderdelen bij mijn oom heb opgehaald. Nu wil ik de ontsteking bij benadering afstellen om hem later bij de garage af te laten stellen met een timer lamp.

In het BMW boek geven ze aan dat je de grondplaat op het juist moment zet door de markering met de “S” goed te zetten. Waar vind ik deze “S” markering?

Alvast bedankt!
 
Ik heb de markeringen gevonden! Aangezien ik nog geen stroboscoop heb, wil ik graag op een andere manier de ontsteking afstellen. De contactpunten staan goed, nu de grondplaat nog. Kan ik dit met een multimeter met ohm doen? Zo ja, hoe?
 
Lampje zodat het uit gaat bij de markering als de contactpunten openen.
Dat van die ohm meter heb ik nooit gedaan. Het vonkt of niet.
Het zou mooi zijn als er een hotspark zou zijn voor de motor, dat heb ik op mijn oude Volvo Amazon ipv contactpuntjes. Dan verloopt het niet en staat altijd goed met de originele vervroeger.
 
Laatst bewerkt:
1618294611214.png

Vliegwiel in positie zetten waarop de motor zou moeten onsteken. Lampje zou dan zoals gezegd uit moeten gaan. Dmv grondplaat kan het onstekingstijdstip wanneer dit niet overeenkomt worden aangepast.

De plaats van het lampje kan vervangen worden door een mulitimeter indien gewenst.
 
Bedankt allemaal! De contactpunten zijn goed afgesteld. Nu ben ik aan het meten gegaan. Ik heb de multimeter op de massa en de condensator van de ontsteking gezet.

ik heb weerstand wanneer de vliegwielmarkering niet op de “s” staat, dat klopt dus. Zodra ik de vliegwielmarkering op “s” zet, heb ik geen weerstand meer. Kortom, de punten zijn uit elkaar. Het enige bijzondere is dat ik de grondplaat volledig naar links of rechts kan draaien zonder dat de punten weer op elkaar komen en ik dus weer weerstand meet.
 
Het gaat om het punt van openen, en de afstand tussen de punten. Daarna blijven ze inderdaad een tijdje open staan.

Probeer het zo af te stellen dat je de motor de juiste kant opdraait en wanneer de S-markering oplijnt er oneindig veel weerstand is.

Deze methode van statische afstelling aan de hand van de S-markering zou voldoende moeten zijn om de motor mee te starten. Daarna met stroboscoop afstellen
 
Eerst met voelermaatje de opening van de contactpuntjes goed zetten. Dus hoe ver de puntjes open gaan. Hoeveel dat moet zijn staat in je manual. Daarna het moment/tijdstip goed zetten dmv lampje of multimeter. Als die twee goed staan, dan is je contacthoek automatisch ook goed. Daarna kun je nog met een stroboscoop de afstelling controleren (als de motor draait) en kijken of je vervroeger goed werkt.
 
Je kunt ook met een vloeipapiertje tussen de punten checken op welk punt ze opengaan. Dicht = vloeitje zit vast tussen de punten, open = vloeitje begint te bewegen met een beetje spanning op het vloeitje (als in zacht trekkend). Altijd de krukas in de juiste draairichting bewegen natuurlijk, maar dat spreekt voor zich. Dit kun je ook gebruiken ter controle voor het meten van de weerstand.
 
Puntopening was al goed volgens de topicstarter .
nu het tijdstip
Lampje of multimeter aangesloten en dan je vliegwiel ronddraaien tot of het lampje aangaat of je multineter op oneindig gaat .
Als je ontsteking goed staat ( grondplaat) kloppen de merktekens zoniet dan de grond plaat wat verdraaien en op nieuwe beginnen net zo lang tot het klopt dus niet draaien tot je merktekens en dan kijken of met het lampje of multimeter klopt dan ben je namelijk het punt van openen voorbij of je bent er nog niet
 
voorziet BMW niets (de bout posities?) dat het vliegwiel er maar op 1 manier op kan ?
Nee, maar je kan het vrij eenvoudig controleren. Gewoon een zuiger in BDP zetten, dan staat er OT in het vliegwiel gat.
BDP is doordraaien tot de inlaatklep weer gesloten is, dan met een schroevendraaier in het bougiegat voelen tot de zuiger bovenin staat. Dan zie je het OT merk.
 
En het ontstekingstijdstip:
Je zet eerst de puntjes op maximale opening, het hoogste punt van de nok. Daar stel je de 0,4mm.
Vervolgens pak je een testlampje:
1618322588265.png

Het dopje schroef je er af. De pen schroef je in een van de gaten waar je voordeksel mee vast zit. Het klemmetje zet je op de aansluiting van de condensator, of op de andere kant van dat draadje, bij de puntjes. Contact aan, bougies er uit. Lampje aan is puntjes open, lampje uit is puntjes dicht.
Zo'n testlampje kost vrijwel niets: VDH Tools - WEBER Spanningszoeker 6 - 12 Volt. Te goedkoop voor de porto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan